Урок-казка з елементами екологічного проекту "Що я знаю про гриби? Чому восени добре ростуть гриби:їстівні та отруйні. Правила збирання грибів"

Про матеріал
Конспект відкритого уроку з природознавства в 2 класі на тему «Чому восени добре ростуть гриби? Гриби: їстівні і отруйні. Правила збирання грибів.»
Перегляд файлу

 

Конспект

відкритого уроку

з природознавства

в 2 класі на тему

«Чому восени добре ростуть гриби?

Гриби: їстівні і отруйні.

Правила збирання грибів.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель початкових класів

Суходільської СЗШ І-ІІ ст.

Мельник Л.Б.

 

 

 

Суходіл

27.11.2013 р.

 

 

 

 

 Тема:

Чому восени добре ростуть гриби ?

Гриби: їстівні та отруйні.

Правила збирання грибів.

Мета:

Навчальна:

·                               Сформувати в учнів уявлення про гриби

·                               Навчити розрізняти їстівні та отруйні гриби

·                               Ознайомити з будовою гриба

·                               Показати значення грибів у природі та для людей.

Розвиваюча:

·                               Розвивати пізнавальну активність дітей: спостережливість, мислення, пізнавальний інтерес, пам’ять.

Виховна:

·                           Виховувати бережливе ставлення до природи, культуру поведінки та                     бажання піклуватися про власне здоров’я.

Очікувані результати:

·    Учні розпізнають отруйні та їстівні гриби своєї місцевості; знають правила збирання грибів;

·    Знають правила поведінки у природі, спрямовані на її збереження.

Обладнання:

• підручник «Природознавство 2 кл» 2013, авт.. І.В. Грущинська, с. 54-55;

• пізнавальна література: книга «Гриби» (їстівні, умовно їстівні,не їстівні,отруйні), авт.. М.Я.Зерова, К.»Урожай». 2010р.;

  Казка “В гостях у Лісовичка”

• додаткова література: «Казка про Мухомора і старого Дуба», «Правила  

      збирання грибів», пам’ятка «Знай і бережи природу»;

    роздатковий матеріал;

·                               демонстраційний матеріал: таблиці «Гриби», «Їстивні гриби», «Отруйні гриби»; набір малюнків «Гриби»; модель гриба з картону; картки з написом слів; «Грибниця», «Плодове тіло», «Шапка», «Ніжка», «Їстивні гриби», «Отруйні гриби», костюми для інсценізації; кошик з штучними грибами (їстівними та отруйними); виставка грибів, зроблених з кольорового паперу

 

Тип уроку: комбінований з елементами екологічного проекту «Що я знаю про гриби?»

Хід уроку:

І. Організаційний момент

             

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

2.1. Фенологічні спостереження.

Зараз ми попрацюємо під девізом:

«За одну хвилинку про нашу днинку.»

-                                Який місяць осені панує у природі?

-                                Чому він так називається?

-                                Яке сьогодні число?

-                                Яка температура повітря?

-                                Який стан неба?

-                                Чи були сьогодні опади? Які?

-                                На яких рослинах залишилися плоди?

-                                За якими тваринами ти спостерігав?

-                                Які осінні роботи ведуться у селі?

2.2. Перевірка домашнього завдання (фронтальна):

- Яким рослинам допомагає поселятися на нових місцях вітер? (Вітер розносить насіння дерев: клена, липи, в’яза, тополі; трав’янистих рослин: кульбаби, осоту, айстри; степових рослин: ковили, будяку, перекотиполя)

- Які плоди і насіння поширюють тварини? (жолуді, лісові горіхи, насіння бука (букву)).

- Які рослини ви знаєте, насіння яких добре чіпляються до одягу людей, хутра тварин і пір’я пташок? (Реп’яшок, череда, лопух, будяк, омела)

(Мурахи відносять до себе у мурашник насіння пролісків, фіалок, медунки, чистотілу, волошки. Насіння різних плодів і ягід на велику відстань переносять птахи.)

-                                Які рослини самі розкидають своє насіння?

(Огірок – прискач (бур’ян), горох, польовий горошок, квасоля, омела, розрив – трава, бобові рослини).

2.3. Народний календар

     Сьогодні я розкрию вам одну давню таємницю. Виявляється, наші предки також спостерігали за природою. Вони записували свої спостереження, узагальнювали їх і складали прикмети, завдяки яким можна було б передбачити майбутню погоду.

     Наприклад: є такі прикмети про листопад:

1.                           Листопад вересню онук, жовтню син, а зимі рідний брат.

2.                           Як листопад дерев не обтрусить, довга зима бути мусить.

3.                           У листопаді зима з осінню бореться.

29 листопада за народним календарем – Матвія.

  1) Цього дня остаточно замерзає земля.

  2) Якщо цього дня дмуть буйні вітри – розпочнуться заметілі, що

      триватимуть аж до Миколи зимового (19 грудня).

  3) Траплялося так, що цього дня люди чули грім: тоді сподівалися на те,                               що  Матвій «принесе на городи та сади багато снігу.»

  4) На Матвія горобці збираються в табунці.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

            3.1. Зачитування листа – запрошення:

Пролунав і стих дзвінок,

             Починається урок

             Вирушаємо у ліс

             Вітерець листа приніс.

(Показую лист – запрошення на осінньому листочку і зачитую:

                            Дорогі друзі!

Завітайте до «казкового осіннього лісу!»

            3.2. Слово вчителя

-                                Діти, ви любите ліс? Звичайно!

У лісі стільки краси і дива! Ідилія лісу нас заворожує, чарує та дарує море радості і щасливих хвилин.

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

4.1. Інтерактивна вправа «Передбачення».

- Діти, зараз ми з вами вирушимо у дивовижну подорож до справжнього царства. А що це за царство, ви здогадаєтеся відгадавши загадку:

             Серед буків і дубків

             Заховались між листків

             І великі, і малі

             Повдягалися в брилі,

             І дощу ці одноніжки

             Не бояться анітрішки.

             Ліс – улюблений їх край,

             А як звуться – відгадай.

                                            - (Гриби).

4.2. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні ми помандруємо у царство грибів. Ви навчитеся розпізнавати їстівні та отруйні гриби, а також дізнаєтесь правила збирання грибів.

 

V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

5.1. Вступна бесіда (за підручником с. 54-55)

- Розгляньте малюнок на с.54.

- Пригадайте, чи доводилося вам разом із дорослими збирати гриби?

- Які гриби ви збирали?

- Які ви знаєте отруйні гриби?

5.2. Розповідь учителя

     На світі існує понад 100 тисяч видів гибів, але їстівних серед них небагато. У лісах України росте близько 100 видів.

-                                Чому ж так полюбляють люди страви із грибів і чим вони корисні?

Гриби – цінний продукт харчування. Недарма в народі їх зовуть лісовими

овочами, лісовим м’ясом, лісовим хлібом.  У грибах багато білків. У їстівних грибах виявлено багато вітамінів, мінеральних речовин, залізо, калій, йод, кальцій тощо.

     У лісовій школі маленькі гномики вивчають гриб за такою моделлю:

1. Головна частина кожного гриба – грибниця. Вона служить для живлення гриба та прикріплення до грунту.

2. Із грибниці виростає ніжка та шапка гриба. Шапка і ніжка – це плодове тіло (від слова плід).

- Запам’ятайте: гриби не належать ані до рослин, ані до тварин. Це окрема група організмів. Для багатьох грибів домівкою є ліс.

- Як гарно в лісі! Але ще краще, коли йдеш лісом і час від часу натрапляєш на гриби. Але потрібно добре знати коли? де? і які?  гриби збирати.

 

5.3. Фізкультхвилинка

             Віє вітер нам в лице

             Розхитав він деревце

             Віє вітер нижче

             Деревце росте все вище

             А грибочки у лісочку,

             На горбочках у траві

             В сосняку чи на пеньочках…

             Он які!

-                                Коли грибів у лісі найбільше?

-                                Де їх шукати?

Найбільше у лісі грибів за теплої погоди, після рясних дощів. Так буває

Восени, коли земля у лісі стає вологою.

     Шукати гриби треба у вологих затінених лісах між березами, соснами і дубами.

     Гриб сам не росте ніколи, коло нього і другий появиться поволі.

                            Запам’ятайте:

Якщо зібралися в ліс по гриби, потрібно знати, які з них їстівні, а які – отруйні.

     Справжнім грибникам потрібні не тільки знання, а й пильність. (розповідь учителя про їстівні гриби та їх двійники: білий гриб, чорний гриб, підберезник, підосичник, маслюк звичайний і модриновий, сироїжки справжні, сироїжка блювотна, бліда поганка, червоний мухомор, лисички справжня і несправжня, опеньки справжні і отруйні та печериця їстівна)

 

Зауважте, що гриби ростуть під своїми улюбленими деревами!

 

VI. Узагальнення і закріплення знань.

6.1. Інсценізація казки «В гостях у Лісовичка»

6.2. Фізкульхвилинка «Гриб»

             Диб-диб-диб! Диб-диб-диб!

             Біля пенька гриб!

             Отакий товстезний,

             Отакий грубезний,

             Бриль - на голові, а нога – в траві.

             Диб-диб-диб! Диб-диб-диб!

             Біля пенька гриб!

6.3. Метод “Знаємо-хочемо знати-дізнаємось”Розпізнавання їстівних та отруйних грибів

                            1 клас

     Робота з картками:

«Допоможи Їжачкові «набрати» в кошик їстивних грибів. Проведи від них стрілочки до кошика.

                            2 клас

     Робота з кросвордами «Упізнай їх»

6.4. Правила збирання грибів

- А чи вмієте ви збирати гриби так, щоб вони не зникали?

1. Збирай тільки відомі тобі гриби.

2. Не бери старих та незрілих грибів.

3. Не виривай гриб з грибницею. Збираючи гриби, їх треба зрізати ближче до землі, бо якщо виривати, то можна пошкодити грибницю і нові гриби тут не виростуть. Неушкоджена грибниця живе понад 100 років.

4. Не воруши мох, землю з хвоєю навколо гриба.

5. Не збивай шапинки у грибів, які здаються тобі непотрібними (особливо мухомори – ними лікуються деякі звірі).

 

Гриби виділяють речовини, яки розчиняють залишки рослин, тварин, деревини, папір. Поглинаючи ці залишки, гриби ростуть і підвищують родючість грунту. А разом з тим біля грибів добре ростуть дерева.

 

VII. Підбиття підсумків уроку.

7.1. Інтерактивна технологія «Мікрофон»

- На які дві групи діляться гриби?

- Наведіть приклади їстівних грибів.

- Які ви знаєте отруйні гриби?

- Яке ти пам’ятаєш правило збирання грибів?

- Чому не можна збивати та топтати неїстівні гриби?

- Які дерева полюбляють білі гриби?

- Який гриб дружить з осикою? – Який з березою?

7.2. Прийом «Інтерв’ю»

- Що сьогодні на уроці тобі сподобалось найбільше?

- Що ми сьогодні вивчили?

- Що ти запам’ятав на уроці?

 

VIII. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання.

1.                           У підручнику: с.48 (прочитати), с.49 (розглянути).

2.                           В зошиті с.18.

3.                           За гарну і щиру інсценізацію вистави дарую всім учасникам:

1). «Казку про Мухомора і дідуся Дуба» - прочитати

2). Пам’ятку «Знай і бережи природу» - прочитати

3). «Правила збирання грибів» - вивчити

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Білий гриб

Підберезник

Підосичник

Сироїжка синьо-зелена

Сироїжка бездоганна

Лисичка справжня

Маслюк звичайний

Маслюк модриновий

Опеньки справжні

Печериця їстівна

 

Чортів гриб

Маслюк несправжній

Бліда поганка жовта (**сильно отруйна)

Червоний мухомор

Бліда поганка біла (*** смертельно отруйна)

Сироїжка блювотна

Лисичка несправжня

Бліда поганка блідо-зелена (*** смертельно отруйна)

Опеньки отруйні

 

 

 

 

 

 

1.Білий гриб (боровик,справжній гриб)

Найкращий з відомих їстівних грибів. Зустрічається по всій Україні. Росте у листяних та хвойних лісах з червня по жовтень. Росте під дубом,буком,грабом,березою,ліщиною,а з хвойних дерев-під сосною,ялиною. Гриб з приємним запахом і смаком. Його використовують свіжим,а про запас сушать,маринують,солять. Смак сушеного гриба робить надзвичайно апетитною б-я страву

 

2. Чортів гриб (сатанинський)

У найціннішого гриба-білого-є страшний двійник. Це чортів гриб (сатанинський). Відрізняється від білого тим,що знизу його шапка не біла чи жовтувата як у боровика,а рожева або червона. При розрізуванні м’якуш білого гриба-білий ,а сатанинського-спочатку почервоніє,а потім-почорніє. Його ніжка червоняста. Росте з липня по вересень під дубами,буками,грабами.

3. Підберезник (бабка)

Добрий їстівний гриб. Шапка коричнева,ніжка тонка,темно-луската. Росте з травня по жовтень. Цей гриб переважно росте під березами,тому так і називається.

 

4. Підосичник (червоноголовець)

Сама назва гриба підказує,що в нього червоняста шапка (темно-червона або оранжево-червона). Ніжка товстіша,ніж у підберезника. А ще його назва підказує,що росте під осикою або вільхою. Травень-жовтень. Дорослий гриб-дуже красивий у траві..

 

Зауважте,що гриби ростуть під своїми улюбленими  деревами.

 

5. Маслюк звичайний і модриновий

Дуже добрі їстівні гриби. Зустрічаються по всій Україні. Мають приємний смак і запах. Маслюки звичайні ростуть у соснових,а модринові у модринових лісах.

   Використовують свіжими,про запас сушать і маринують.

 

6. Маслюк несправжній

Отруйний гриб маскується під їстівних

 

7. Сироїжки справжні

Смачні їстівні гриби,які ростуть від липня до жовтня в дубових,букових,соснових лісах. Ніжки сироїжки і м’якуш білого кольору. Шкіра із шапки легко знімаються. З-під низу шапочка пластинчата. Сироїжки розрізняють за кольором їхніх шапочок. Їстівними вважаються сироїжки,шапки яких зеленувато-коричневі,зелені,фіолетово-оливкові. Їстівними також вважаються жовті сироїжки  (ростуть під березою та вільхою)

 

8. Сироїжка блювотна

Шапка цієї сироїжки рожева або цегляно-червона. Сирий гриб отруйний,містить отруту мускарин.

 

9. Бліда поганка

Зелена сироїжка дещо схожа на найнебезпечніший гриб наших лісів-бліду поганку.

Бережіться блідої поганки!

У ній міститься найсильніша зі всіх грибних отрут. З’їдений шматочок блідої поганки більш отруйний,ніж укус змії. Отруївшись цим грибом,людина може померти, Впізнати бліду поганку неважко. Від усіх їстівних грибів вона відрізняється тим,що ніжка в неї начебто вилізає із шийки широкого глечика. Колір шапочки білий,блідо-зелений,жовто-зелений,усередині темніший,ніж у краю. У верхній частині ніжки є кільце плівки.

 

10. Червоний мухомор

Отруйний червоний мухомор не схожий на жодний  їстівний гриб. У цього красень червона чи червоно-оранжева шапочка з білими цяточками. Ніжка біла,як у блідої поганки,має внизу потовщення - «горщик»,а зверху ніжки – білу плівочку. Росте з липня по листопад у хвойних і листяних лісах,часто групами.

 

11. Лисичка справжня

Шапка від 2-5 см у діаметрі, спукла, плоска або увігнута як лійка,часто асиметрична,жовта,гладенька. М’якуш білий з приємним запахом,пластинки вузькі,жовті.

Поширена по всій Україні. Росте у хвойних і листяних лісах,у липні-листопаді. Добрий їстівний гриб який містить вітамін В2.

 

12. Лисичка несправжня

Шапка несправжньої лисички подібна до справжньої за формою,але відрізняється кольором. Вона може бути лимонно-жовтою,але в центрі часто темніша,до бурувато-оливкової. Пластинки червоно-жовті або червоно-оранжеві,низько спускаються до ніжки,густі,від дотику темнішають. При розрізі м’якуш у шапці жовтуватий,у ніжці червоно-жовтий.

Лисичку несправжню часом збираються замість справжніх,бо зовні вони схожі. Але її легко впізнати за жовтим кольором м’якуша.

 

13. Опеньок осінній справжній

Добрий їстівний гриб. Використовують свіжим,про запас сушать,маринують.

Зустрічається по всій Україні. Росте у листяних і хвойних лісах,садах,на пеньках,стовбурах та корінні дерев великими тісними групами. Росте у вересні-листопаді. Шапочки коричневі, під шапками ватна плівка. Зверху на шапках темний наліт,який легко зчищається або змивається.

 

14. Опеньок отруйний

Від справжнього відрізняється жовтою шапкою і зеленим кольором пластинок. При розрізуванні справжній підпеньок білий,а отруйний – сірчано – жовтий.

При вживанні в їжу гриб викликає тяжке,іноді смертельне отруєння.

 

15. Печериця їстівна

Шапка цього гриба біла,брудно – біла. Пластинки рожевуваті,брудно-рожеві,темно – коричневі. Ніжка кольору шапки,в її нижній частині або під шапкою є ватяне кільце.

Росте у листяних і хвойних лісах,на галявинах,уздовж доріг,у парках,садах,на пасовищах.

Вуже добрий їстівний гриб.

Іноді збирачі грибів плутають печерицю польову зі смертельно – отруйними мухоморами – білими,білим – смердючим та блідою поганкою.

 

docx
Додано
28 березня 2019
Переглядів
1191
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку