Розробка гурткового заняття з ліплення "Мальви"

Про матеріал
Розробка заняття для вихованців гуртків декоративно-ужиткового мистецтва . учнів загальноосвітніх шкіл та вихованців ДНЗ
Перегляд файлу

 

БУДИНОК ДИТЯЧОЇ ТВОРЧОСТІ

ВЕСЕЛИНІВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ

 

 

 

Конспект гурткового заняття

 « Мальви»

 

 (розробка заняття для вихованців гуртків декоративно-ужиткового мистецтва)

 

 

 

 

Укладач: Майстренко Н.В.,                          керівник гуртка ліплення «Пластилінова ворона»

 

                                                                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          Тема заняття: Створення композиції з пластиліну «Мальви» з використанням різних технік ліплення.

          Мета заняття:

  1)Навчальна:

  • формувати у дітей знання про символіку українських   квітів,  хати,  як родинного оберегу ;
  • навчити вибрати ескіз для виготовлення роботи, придумати власний ескіз за поданими прикладами, створити рельєфні елементи композиції, використовуючи пластилін;
  • уміти застосувати засвоєні техніки роботи з пластиліном та інструментами.

    2)Розвивальна:

  • активізувати здатність дітей засвоювати нові знання;
  •  сприяти умінню творити та фантазувати, створювати оригінальні композиції самостійно;
  • розвивати  символічне бачення природи та відображення краси оточуючого світу  у власних композиціях;
  •  сприяти розвитку творчих здібностей дітей.

   3)Виховна:

  • формувати у вихованців почуття любові до рідного краю, культурних надбань,   краси рідного пейзажу;
  • виховувати культуру роботи з пластиліном та іншими матеріалами, інструментами;
  •   виховувати почуття творчої особистості, уяву, охайність, естетичний    смак,   почуття взаємодопомоги, повагу до інших.

 

           Завдання:

  • перевірка знань пройденого матеріалу;
  • закріплення здобутих знань;
  • передача своїх практичних навиків іншим.

 

           Метод навчання:

1) Словесний. Бесіда та пояснення, передача інформації.

2) Наочний. Перегляд виставки робіт, наглядний матеріал.

3)Практичний. Виконання  практичного завдання – створення тематичної   композиції  з використанням різних технік ліплення.                                                  

           Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, народознавство.

          Тип заняття:

Комбінований.

          Форма заняття:

 Групове, виконання  практичного завдання.

Обладнання: аркуші паперу, фарби, простий олівець, пластилін, дощечки, стеки ,засклені рамки, ганчірки.

Оформлення:

Виставка робіт гуртківців, презентація фото робіт художників.

                       Хід заняття

І.Вступна частина

1. Організаційний момент:

      (перевірка присутніх, перевірка стану необхідних для роботи матеріалів, підготовка вихованцями робочого місця) .

 Вітання з дітьми:

- Доброго дня, мої друзі!

Сьогодні у нас незвичайне заняття. Діти з гуртка ліплення  спробують вам передати знання та навички, якими вони оволоділи під час занять проведених в гуртку. Разом ми виготовимо чудове пластилінове панно, яке даруватиме вам тепло наших рук і сердець а також слугуватиме гарною прикрасою вашої оселі  .

(Створення позитивного емоційного настрою: вправа «Я бажаю тобі того, чого бажаю і собі, а собі я бажаю: продовжити речення з побажанням)

2)  Інструктаж з техніки безпеки.

Перш ніж розпочати роботу, я хочу вам нагадати, що ми працюємо з такими інструментами: стеками, ножицями, гарячим клеєм. Тому будемо дотримуватися правил техніки безпеки.

         3)Повідомлення теми, мети заняття, очікуваних результатів:

           4)Актуалізація  опорних знань

            Наша робота дасть нам можливість глибше ознайомитись з культурою народу, символікою традиційних  квітів-оберегів, створити чудові вироби, які нас навчать новим елементам та прийомам у роботі, ми вдосконалимо наші попередні навички роботи з пластиліном, пригадаємо способи виготовлення тих чи інших елементів, відчуємо красу українських квітів, тепло  української хати та виготовимо задуману композицію  власноруч. За допомогою кольорів та відтінків передамо яскраву гаму розмаїття квітів мальви та гармонійно поєднаємо в композицію з українською хатою. Приділимо увагу деталям, завдяки чому вона буде дійсно типово українською.

          4) Мотивація навчальної діяльності гуртківців:

            Я впевнена, що ми плідно з вами попрацюємо та зробимо панно, які можна буде дарувати своїм знайомим, батькам на будь-яке свято, оскільки у роботах розкривається талант і душа того, хто її виконує і людині буде приємно отримати красивий виріб, зроблений власними руками.  Окрім  цього, ми поглибимо знання з історії та культури рідного краю. Ви зможете не лише подарувати ваш виріб, але й показати свою обізнаність з історії вашого виробу, значення його символіки.

Виліплю я з пластиліну небо, сонце і струмочок ,
Розведу я квітів всюди, мальви-ружі і волошки...
Тут ромашки, чорнобривці я сплету із них віночок.
Будуть жити,  посміхатись, чистим небом милуватись.

Я додам красивих птахів і метеликів яскравих ,
Тут хатинку і стежину виліплю із пластиліну.
Дорогих і  милих серцю - буде радувать картина!

ІІ. Основна частина

Розповідь.

            У нашого народу є величезна скарбниця звичаїв, традицій, обрядів, прикмет, таємничих легенд та повір’їв. Сьогодні ми з вами доторкнемося до яскравих перлин із нашої скарбниці, які збирав для нас з вами народ протягом декількох тисячоліть. Кожен з вас є володарем цих скарбів і надійним вартівником, який пронесе із собою ці яскраві перлини протягом життя і передасть їх наступним поколінням.  Ці  роботи  зможуть наповнити ваш дім красою, а якщо ви захочете їх подарувати – вони розкажуть про історію та культуру нашого народу.

           Перша наша яскрава перлина – це українська хата. Як кажуть у народі - всі дороги ведуть до дому, до рідної хати, бо вона є оберегом для кожної людини , місцем куди ми щоразу повертаємось і де знаємо точно, що отримаємо не тільки прихисток, а й добре слово чи батьківську пораду. (Демонстрація дитячих робіт, презентації фото робіт художників).

           Оселю і двір, що її оточує, на Україні називають «садибою», «обійстям», «селитьбою», «посіллям» - оселившись на новому місці, українець, не гаючи часу, «сідав» на господарство, відразу потрапляв у міцні обійми хатніх клопотів.               Символом українського двору став «тин» - плетена із лози загорожа. На тинах висушували глечики та різне начиння. Вони заквітчані були соняшниками, мальвами та іншими квітами. Найчастіше українську хату зображують глиняною, оскільки глина – матеріал, який активно використовувався нашими предками у повсякденному житті. Стріхами називали дах, який робили із соломи, а у заможних селян із очерету. Українці дуже охайні люди і шанобливо ставились до навколишнього світу. Вони білили хату і обмазували призьбу – прибудову до хати, щоб було тепліше. Біла хата стала символом для українця. Вікна і двері часто обводили червоною глиною. Ні звір, ні лиха людина, ні хвороба вже не могли проникнути в житло через ці вогняні кільця.

          «Хата – як дівка: підмалюй, то й гарна» - казали у старовину. Часто ззовні і зсередини українці розмальовували квітками і орнаментами стіни, печі, вікна. Пращури вірили, що таким чином, вони відлякують злих духів від себе. На Полтавщини, якщо в домі були незаміжні дівчата, вікна та двері розмальовували білою, червоною, синьою і жовтою фарбами. Інколи на дверях малювали візерунок з гілочок сосни та квітів, символізуючи кількість членів родини. Коли народжувалась дитина – домальовували гілочку.

            Символом української хати став садочок,  а в ньому квіти особливе місце серед яких займають мальви. Наступна перлина нашої скарбниці - квітка мальва , берегиня української оселі.(Презентація фото з мальвами)

            Мальва до нас потрапила з Середньої Азії в XV столітті. Мальву вирощували ще в Стародавній Греції і в Стародавньому Єгипті.  Це символ найдорожчого для людини - любові до рідної землі, батьківської хати, до народу. Не було села, а в ньому хати, де б не росли під вікнами мальви – прекрасні обереги нашої духовної спадщини. Всім, хто вирушав у далеку-далеку дорогу, ці квіти нагадували: там земля мила, де мати родила! Народні повір'я свідчать, що добрі душі предків поселяються на мальві і охороняють мешканців оселі. А ще ця квітка дуже гарна, тому мальви найрізноманітніших  забарвлень  здавна прикрашали  українські  садиби.

            Ця рослина має високі стебла, густо вкриті яскравими ніжними квітками та великими лапатими листками, живою стіною закривають майже кожну сільську хату. Безліч відтінків: від білого, рожевого до червоного й багряного, створює дивовижну веселку навколо оселі. Назва мальва - латинського походження. В багатьох країнах Середземномор'я, Балкан, Малої Азії ця назва досі існує саме в такій формі. Назва рожа - пізнішого походження, вірогідно, запозичена з німецької мови. В Україні цю квітку ще називають калачиками за формою плодів, схожих на калачі. Мальвам також присвячені полотна відомих художників, зокрема Катерини Білокур, відомої на весь світ української художниці,   немало присвячено їм пісень та віршів.

«Мальви»

Понад дорогою одна, а то і дві,

Де купками, а де – коли рядками.

Ростуть і квітнуть мальви – вартові,

Пейзажі творять різнокольорами.

На зріст нівроку і стрункіш дівчат,

Заквітчані неначе наречені.

Милують око сотнями карат,

Неначе їх створив чарівний геній.

Так з року в рік, на протязі віків,

Вони в квіту лишаються без зміни.

Чарують розмаїттям кольорів,

Красуні мальви, квіти України.

 

Віталій Назарук

Узагальнення матеріалу                              

            Отже, діти, ви мене дуже уважно слухали, а зараз, будь ласка, дайте відповідь на мої питання:

-Які перлини  із народної скарбниці ми сьогодні з вами будемо відтворювати?

 ( Українська хата,квіти мальви).

           -Назвіть, будь ласка, символ української хати? (Тин, стріха, білі охайні стіни),  

          -Скажіть, будь ласка, як виглядатимуть наші квіти? (Різнобарвні,різної форми)

           Добре, ви всі гарно відповіли, а тепер давайте продумаємо, яким чином ми будемо виконувати роботу. Наше сьогодні з вами завдання буде – показати у своїй роботі  цю єдність і поєднання таких сильних і значущих  для людини оберегів – хати та квітів. Передати їхню символіку, душу українця – його білу, чепурну хату із красивим садочком, на стінах хати красиві візерунки, які нагадують нам про красу природи і естетичний смак пращурів.

 

Практична робота: технологія виготовлення пластилінової композиції

 (додаток 1)

           А тепер ми переходимо до практичної частини нашого заняття:

  1. Обраємо малюнок хати з мальвами та створюємо ескіз, композиційно правильно розташовуючи предмети: хату, тин та квіти.
  2. Підібраємо пластилін основних гармонійних кольорів.
  3. Для хати необхідно розкачати пластилін білого кольору, та примазати мазками до скла згідно ескізу. Для вікон беремо коричневий пластилін виліплюємо квадрат , для дверей прямокутник і прикладаємо до хатини. Стеком зробити оформлення для дверей та вікна. Стріха має форму трапеції, або трикутника.
  4. Для стріхи ми беремо оранжевий або світло-коричневий відтінок , формуємо смужки завтовшки 2-3см на дощечці способом розплющування і складаємо смужку в «складку»  . Прикладаємо їх до хати знизу до верху, нашаровуючи одна на одну. Зверху стріхи робимо димар зі смужки чорного або коричневого пластиліну .
  5. Тин зробимо із жгутиків різних відтінків коричневого пластиліну, переплітаючи їх між собою .
  1. Біля хатини можна зробити доріжку та ганок способом розтирання, для цього процесу беремо восковий пластилін зелених відтінків.
  2. Додаємо до нашої композиції наступну перлину – окрасу української хати – мальви . Спочатку обираємо кольорову гаму для наших квіток. На дощечці скочуємо тоненьку смужку стебла квітки, потім знизу до верху приліплюємо листочки робимо їх об’ємними. До верху стебла робимо менші листочки, квітку робимо зі  скатаних кульок, потім їх розплющуємо та надаємо об’ємної форми. Робимо серединку квітки-скочуємо кульку. Пам’ятаємо, що до верху стебла суцвіття квіток робимо меншим. Аркуш паперу з ескізом можна прибрати. Заднім фоном може слугувати тканина для вишивки - канва, або фоновий малюнок, який ми приготували заздалегідь і приклеїмо  за допомогою гарячого клею. Пам’ятаймо про правила безпеки поводження з таким інструментом!
  1. Останнім етапом нашої роботи буде покриття готової композиції лаком. Для запобігання забрудненню виробу та міцності деталей. 

ІІІ. Заключна частина

        - Отже, скажіть будь-ласка, що ми сьогодні з вами навчились робити?

        - Які вироби ми з вами сьогодні виготовляли?

        - Чи сподобалось вам сьогоднішнє заняття?

        - Що нового дізналися?

        -Чи справдились ваші побажання, які ви бажали одне одному на початку  заняття?

 Демонстрація готових робіт гуртківців, аналіз робіт.

           Наступного заняття разу ми будемо виготовляти пластилінову композицію «Квіти у вазі» з використанням не тільки пластиліну, а  й  інших матеріалів.

Всім дякую за таку чудову роботу.  Ви сьогодні молодці! До побачення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Використані джерела:

 1.Антонович, Є.А., Захарук-Чугай, Р.В., Станкевич М.С. Декоративно-        прикладне мистецтво [Текст] / Є.А.Антонович, Р.В. Захарук-Чугай, М.С.   Станкевич. – Львів: Видавництво Львівського університета, 1992. - 271 с.

2. Глухенька, Н. Петриківські майстри декоративного розпису [Текст] /       Н.Глухенька. К.: Державне видавництво образотворчого мистецтва, 1965. –74с.            

3. Давыдова, Г. Н. Пластилинография. Анималистическая живопись. [Текст] /                     

Г.Н. Давыдова. – К.: СКРИПТОРИЙ, 2003. -  80 с, 

 4. Нариси історії українського декоративно-прикладного мистецтва [Текст].                     

 Львів: Видавництво Львівського університета, 1969. – 128с.
5. Пластилинография. -  лектронный ресурс]. – Режим доступа:    

 http://ditu.com.ua/ditu/2493-plastilinografiya-v-dityachomu-sadu.html. - Название             

 с экрана.

6. Семвачов, М. Декоративно-прикладне мистецтво України [Текст] / М.                      

  Семвачов. К.: Наукова думка, 1981. – 64с.

7.Степовик, Д. В. Скарби України: Наук.-худож. кн.: Для серед. та ст. шк. віку     [Текст] /Д.В.Степовик. – К.: Веселка, 1991. – 192 с.: іл.

                                       

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Технологічна картка до виготовлення пластилінового панно «Квітнуть мальви біля хати»

Необхідний матеріал: аркуш паперу, простий олівець, засклена дерев’яна  рамка формату А-4, пластилін «Луч» класичний та «Луч» восковий, лак, фарби, губка.

  1. На аркуші паперу малюємо хату, тин, квіти.

C:\Users\Work\Desktop\додатки\01.jpg

 

  1. Підкладаємо малюнок під скло, закріплюємо скотчем.

 

C:\Users\Work\Desktop\додатки\02.jpg

 

  1. Розминаємо шматок білого пластиліну і примазуємо його по контуру хати.

C:\Users\Work\Desktop\додатки\04.jpg                         C:\Users\Work\Desktop\додатки\05.jpg

  1. Зі шматочка коричневого пластиліну смужкою виліплюємо вікна та двері хати.

C:\Users\Work\Desktop\додатки\06.jpg

 

  1. Для виготовлення стріхи беремо оранжеві відтінки пластиліну і скочуємо смужки різної довжини та діаметра.

 

C:\Users\Work\Desktop\додатки\07.jpg

 

 

  1. Готові смужки розплющуємо  та складаємо в «складочку».

 

C:\Users\Work\Desktop\додатки\08.jpg                     C:\Users\Work\Desktop\додатки\09.jpg

 

  1. Смужки викладаємо по контуру даху хатини, нашаровуючи їх одна на одну знизу до верху.

 

C:\Users\Work\Desktop\додатки\10.jpg                      C:\Users\Work\Desktop\додатки\11.jpg

 

  1. На готовий дах приліплюємо димар зі смужки коричневого кольору.

 

C:\Users\Work\Desktop\додатки\12.jpg

 

  1. Зі смужок коричневих відтінків виготовляємо тин, переплітаючи смужки.

 

C:\Users\Work\Desktop\додатки\13.jpg                           C:\Users\Work\Desktop\додатки\14.jpg

 

 

  1.  Ліпимо тин до хатини з обох боків.

 

C:\Users\Work\Desktop\додатки\15.jpg

 

  1.  Восковим пластиліном мазками примазуємо траву біля хати, відтінками зеленого, а потім стеком ріжемо її.

 

C:\Users\Work\Desktop\додатки\16.jpg

 

  1.  З відтінків зеленого пластиліну скочуємо для квітів стовбур зі смужок, а з кульок виробляємо листочки.

C:\Users\Work\Desktop\додатки\17.jpg

  1.  Приліплюємо стовбури на тин, а зверху листя квітки.

 

C:\Users\Work\Desktop\додатки\18.jpg

 

  1.  Виготовляємо квіти мальви: скочуємо кульки від більшої до меншої різних відтінків, розплющуючи кульки, за допомогою стеки з’єднуємо квітки з серединкою.

C:\Users\Work\Desktop\додатки\19.jpg

 

  1.  Приліплюємо суцвіття квіток до стовбура знизу до верху.

 

C:\Users\Work\Desktop\додатки\20.jpg

  1.  Зі шматочка бежевого відтінку формуємо кульки і примазуємо по контуру доріжки, яка веде до хатини. Готову роботу покриваємо прозорим лаком.

 

C:\Users\Work\Desktop\додатки\21.jpg

  1.  Малюємо фон на акварельному аркуші паперу за допомогою губки.

C:\Users\Work\Desktop\IMG_20170225_152724.jpg

 

  1.  Приклеюємо фон на гарячий клей.

C:\Users\Work\Desktop\IMG_20170225_152837.jpg

1

 

docx
Додано
5 травня 2020
Переглядів
2614
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку