Класна година.
Тема: Вибухонебезпечні предмети.
Мета:
виховна – виховувати у дітей почуття відповідальності за своє життя та життя інших людей; формувати пильність та спостережливість на вулиці, в транспорті, в приміщеннях;
пізнавальна – донести до учнів інформацію про вибухонебезпечні предме-ти й речовини, про їх загрозу життю та здоров'ю.
Обладнання: мультимедійні засоби для перегляду мультфільму/дитячого фільму про вибухонебезпечні предмети; порожні аерозольні балончики, на яких зображено попереджувальні знаки: «Легкозаймиста», «Вибухова», «Отруйна» речовини; іграшка (ведмедик або лялька), сумка; словник (записані на дошці слова, терміни).
Хід виховної години
І. Вступна бесіда
- Сьогодні у нас день цивільного захисту. Ми проводимо класну годину на тему «Вибухонебезпечні предмети». На нашому занятті присутній експерт по вибухівкам - Бурназов Іван Андрійович.
Ціль нашого заняття: дізнатися більше про вибухонебезпечні предмети. А сама головна ціль полягає в тому, щоб навчитися правильно діяти у випадку, коли ми знаходимо предмети, які викликають у нас підозру.
ІІ. Основна частина
1. Відлуння війни (небезпечні знахідки).
Вчитель.
- Велика і багата наша українська земля. Багата лісами, полями, гірськими породами, чистими лісовими озерами. Багата скарбами і таємницями, що в глибині землі. Але ж вона багата і неочікуваною небезпекою, що затаїлась десятиліттями.
Відтоді, як припинились останні вибухи Великої Вітчизняної війни, сім-десят п’ять років пройшло. А земля все ще не перестає воювати. І врахову-ючи події останніх років, які відбуваються на території Донецької області,
продовжують лунати вибухи від зірваних снарядів та мін.
Невідомі предмети завжди привертають увагу дітей. Особливо притягує їх
небезпечний спадок минулих воєнних дій, військових полігонів. Хлопчаки, з цікавості, розшукують різні боєприпаси, намагаються їх розібрати, розпиля-ти, чи кидають у вогонь, що є дуже небезпечним. А дорослі займаються по-шуком металу, щоб заробити копійку, ризикують життям і здоров’ям, де-монтуючи небезпечні знахідки та здають до пунктів прийому металобрухту.
- Найчастіше причина трагічних наслідків криється в повній відсутності
елементарних знань правил поведінки при знаходженні вибухонебезпечних пристроїв та різних підозрілих предметів.
- Я хочу попросити Івана Андрійовича розповісти нам про вибухонебезпечні предмети? Чим же вони так небезпечні? Як треба діяти у разі, коли ми з ними зіткнемось?
(Слово надається експерту.
Його розповідь супроводжується презентацією.)
2. Перегляд мультфільму «Небезпечні знахідки»
3. Повторення учнями.
- В разі виявлення незнайомих предметів або схожих на вибухонебезпечні,
СЛІД ПАМ’ЯТАТИ:
у жодному разі не можна торкатися знахідок власноруч і дозволяти це
робити іншим;
про знайдені підозрілі предмети слід негайно повідомити дорослих (МНС, у школі, міліції, найближчій установі);
не можна розпалювати багаття поблизу знахідки;
слід запам'ятати дорогу до того місця, де була виявлена знахідка, й поста-вити застережливий знак.
КАТЕГОРИЧНО ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:
брати вибухонебезпечний предмет у руки, зберігати його, нагрівати та
ударяти по ньому;
переносити, перекладати, перекочувати його з місця на місце;
намагатися розібрати;
використовувати для розведення вогню, кидати, класти у вогонь;
заносити в приміщення;
закопувати в землю;
кидати в криницю або річку;
здавати на металобрухт;
використовувати для виготовлення саморобних піротехнічних засобів -
петард чи вибухових пакетів.
Невиконання цих вимог і правил може призвести до тяжких наслідків, що, на жаль, трапляються дуже часто. Також пам'ятайте, що знешкоджувати вибухонебезпечні предмети мають тільки спеціально підготовлені фахівці піротехнічних груп, які пройшли фахову підготовку та мають навички робо-ти з «відлунням війни».
4. Незнайомі предмети невідомого походження - смертельні іграшки.
- До небезпечних знахідок також можна віднести і звичайні предмети, які
лежать, наче кимось забуті або загублені. Натрапити на незнайомі предмети можна скрізь: у громадському транспорті, на вулиці, в приміщеннях. Вони можуть бути дуже небезпечними!
5. Уривок із фільму «Безпечні канікули»
6. Вчитель (предмети зображені на слайдах).
- Йдучи по вулиці, звертайте увагу на підозрілі предмети:
невідомий згорток або деталь, яка лежить у салоні машини чи прикріплена
зовні;
залишки різних матеріалів, які не повинні перебувати в цьому місці (мішки,
згортки, пакети, дроти);
висячі дроти або ізоляційна стрічка;
сумка, портфель, коробка;
яскраві коробочки, різні привабливі предмети у вигляді трубочок, ручок,
просто блискучі предмети, які так і хочеться взяти в руки і розглянути зблизька – саме на це і розраховує зловмисник!
предмети, з яких лунають звуки (цокання годинника, ритмічні сигнали),
Одним словом – все, що привертає увагу.
ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ:
Негайно повідом про знахідку поліцію в усній формі, зателефонувавши на номер 101 (або дорослих)!
помітивши річ без господаря, обов'язково зверніться до працівника поліції
або іншої посадової особи, повідомте машиніста метро, водія автобуса (тро-лейбуса, трамвая);
ні в якому разі не чіпайте знахідки і відійдіть від неї якнайдалі.
не користуйтесь мобільним телефоном або іншими засобами радіозв’язку
на відстані ближче ніж 50 м. Оскільки використання радіомагнітного випро-мінювання здатне викликати спрацювання радіовибухівники.
7. За якими ж ознаками можна визначити вибухонебезпечний предмет?
- Як правило, такі предмети характеризуються видовженою формою; наяв-ністю дротів, що стирчать або тягнуться врізнобіч; дивними звуками (цо-кання годинника, шипіння, виділення газу тощо); світловими сигналами (блимання лампочки тощо).
Майже всі вибухові речовини отруйні, чутливі до механічних дій та нагрі-вання. Маючи справу з вибуховими речовинами, слід бути дуже уважними й обережними. Одна з основних причин нещасних випадків з вибуховими пристроями – грубе порушення елементарних правил безпеки.
7. Сучасні піротехнічні засоби. Повідомлення фахівця.
- Чи згодні ви, що вибухонебезпечні предмети – це не тільки бомби, снаря-ди, міни, гранати часів війни і саморобні вибухівки?
- Новорічні та Різдвяні свята полюбляють і діти, і дорослі. Чомусь існує думка, що справжнє свято не може обійтись без звукових та світлових ефек-тів у вигляді фейєрверків, петард, салютів. На жаль, мало хто задумується над тим, яку небезпеку приховують у собі піротехнічні вироби побутового призначення. Іноді свято може закінчитись і таким жахливим фейєрверком. Ці предмети здатні розриватися в руках людини, яка не вміє з ними пово-дитися.
- Можливий також інший варіант, коли петарда або фейєрверк зроблені з порушеннями технології виготовлення. Така іграшка може призвести до небезпечних і тяжких наслідків. Невміле та неграмотне використання піро-технічних виробів іноді призводить до непередбачуваних ситуацій: палаючі ракети залітають на балкони квартир, розбивають шибки вікон у будинках.
- Внаслідок необережного поводження з петардами трапляються нещасні випадки, під час яких чимало людей (особливо дітей) отримують травми очей, опіки рук тощо. На жаль, інколи ці міні-вибухонебезпечні предмети можна побачити і в дитячих руках. Щоб уникнути нещасних випадків, слід точно знати інструкції щодо використання петард у побуті. Запалювати піротехнічні вироби повинні дорослі люди, які добре розуміють наслідки їхнього непра-вильного застосування.
Вчитель.
КАТЕГОРИЧНО ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:
користуватися саморобними піротехнічними засобами;
запалювати бенгальські вогні біля ялинки, при великому скупченні людей,
біля дітей у маскарадних костюмах;
підривати петарди в приміщенні, в покинутих будівлях, біля житла людей;
цілитися хлопавкою в обличчя, стріляти в легкозаймисті предмети.
РАКЕТНИЦЯ ДЛЯ ФЕЙєРВЕРКІВ ПОВИННА ПЕРЕБУВАТИ ЛИШЕ В РУКАХ ДОСВІДЧЕНОГО ДОРОСЛОГО.
Вчитель.
- Можливо, хтось із вас, діти, хоче доповнити щось про піротехнічні за-соби?
1-й учень. Я знаю, що над виробництвом фейєрверків працюють учені-піротехніки. Є навіть ціла наука піротехніка («наука про горіння»). Піротехніка – це складна наука. Вон допомагає детективам знаходити теро-ристів, а будівельникам і гірникам – прокладати дороги. Піротехніки ство-рюють сигнальні ракети й прискорювачі для космічних ракет. Для виготов-лення фейєрверків, які раніше називали «бризками світла», використовують порох.
2-й учень. Чорний порох винайшли в Китаї ще до нової ери, але дуже довго
зберігали його формулу в секреті. У XII столітті порох почали використову-вати в усьому світі – у гірничій справі та будівництві. А в XIV столітті з нього почали виготовляти запали для гармат і мушкетів. Порох і сьогодні є ідеальною вибуховою речовиною – він займається від однієї іскри.
3-й учень. В Іспанії, під час розвантаження піротехнічної продукції, на фа-бриці пролунав потужний вибух. Загинуло 22 робітники, 600 отримали по-ранення.
4-й учень. Працюючи з порохом у 1867 році, Альфред Нобель одержав динаміт, що в перекладі з грецької означає «сила». За допомогою динаміту будують дороги, тунелі, добувають вугілля. Використовують його й при ви-готовленні зброї. Для дітей ця речовина смертельно небезпечна!
Учитель. Вибухонебезпечними можуть бути й балони з-під природного га-зу, кисню, ацетилену тощо, а також незнайомі вам предмети чи пристрої. Будь-який вибух завдає шкоди здоров'ю людини.
У кожному будинку є газові плити, які мають інструкцію з використання.
Порушення цієї інструкції може призвести до вибуху. Ось чому маленьким дітям заборонено користуватися газовими плитами.
Нерідко учні граються з хімічними речовинами, які здатні вибухати. Діти інколи не розуміють, що проводити досліди й експериментувати з невідо-мою речовиною досить небезпечно. Такі досліди (або експерименти) дуже часто закінчуються бідою, внаслідок чого, і це в кращому разі, дитина потрапляє до лікарні. Проте відомо чимало випадків, коли ці ігри закінчу-валися смертю.
Отже, не грайтесь з вибухонебезпечними предметами! Застерігайте від цього своїх товаришів! Пояснюйте їм, що такі ігри вкрай небезпечні!
Аерозольні балончики
Учитель. Як ви гадаєте, аерозольні балончики, якими ми користуємося в побуті: лак для волосся, засоби від тарганів, освіжувачі повітря – так само є
вибухонебезпечними?
- Що може статися, коли люди порушують правила користування ними?
- Ви звертали увагу на те, що пишуть на балончиках, аби попередити біду?
- Чому треба дотримуватися цих застережень?
(Заслуховування відповідей учнів).
На небезпечних предметах, як правило, є такі попереджувальні знаки.
Запам'ятайте їхній вигляд та що вони означають!
Легкозаймиста Вибухова Отруйна
речовина речовина речовина
КАТЕГОРИЧНО ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:
підігрівати, розкривати аерозольні балончики, тому що може виникнути
пожежа.
підкидати або кидати з висоти навіть порожні балончики, оскільки,
розбившись внизу, вони можуть спричинити також пожежу.
Були випадки, що балончик від лаку для волосся довгий час знаходився на сонці, коли господиня взяла в руки, щоб скористатися – він вибухнув.
8. Практична робота (діти працюють у групах)
1завдання
- Із пазлів зібрати малюнок. Пояснити, яке відношення має зображений предмет до нашої класної години. (Малюнок іграшкового ведмедика, знак, номери 101, 102).
2 завдання
- Встановити правильну послідовність дій, при виявленні вибухонебезпечного предмета.
9. Повідомлення про дитячий Інтернет-ресурс «Веб-простір безпеки»
Державна служба України з надзвичайних ситуацій та Координатор проєктів
ОБСЄ (Організація з безпеки і співробітництва в Європі) створили Інтернет-ресурс «Веб-простір безпеки» для інформування дітей про ризики та загрози, пов’язані з вибухонебезпечними предметами, на які можна випадково натрапити в Україні. Відео, фото та інші матеріали, розміщені на цьому ресурсі, допоможуть відвідувачам порталу краще зрозуміти правила безпеки в тих ситуаціях, коли вони знаходять залишки минулих воєн та різного роду військові предмети. Також сайт подає поради щодо безпечної поведінки в інших надзвичайних ситуаціях, рекомендує здоровий та активний спосіб
життя.
III. Підбиття підсумку заняття
Правило 1. Знайшовши підозрілий предмет, не можна:
- наближатися до нього;
- пересувати його або брати в руки;
- кидати, ударяти по ньому;
- приносити предмет додому, до школи.
Від найменшого дотику до нього може статися вибух величезної сили.
Правило 2. Негайно повідом поліцію в усній формі, зателефонуй на 101 (або
дорослих) про знахідку!
Правило 3. Не грайся аерозольними балончиками.
Тест «Так чи ні?»
1. Якщо по дорозі до школи ти знайдеш невідомий предмет, то:
а) заховаєш його, а йдучи зі школи, забереш;
б) повідомиш про це дорослих;
в) спробуєш сам розібратися, що це таке.
2. Ацетон, розчинники фарб використовуються:
а) для технічних потреб;
б) для будівництва;
в) для забави;
г) як харчовий продукт.
Запитання на закріплення матеріалу:
- Які ти знаєш вибухонебезпечні предмети?
- Чому вони так називаються?
- Чому вони залишилися в землі після останньої війни?
- Чому інколи важко розпізнати бомби, гранати, міни, патрони, снаряди?
- Де на них можна натрапити?
- Що треба робити, побачивши такий предмет?
- Чому до нього не можна наближатися, брати в руки?
- Чому від найменшого дотику до такого предмета може статися вибух
величезної сили?
- Коли предмети можуть стати небезпечними?
- Для чого на аерозольних балончиках роблять попереджувальні надписи?
- Як ви розумієте слово «вибухонебезпечний»?.
- Яку небезпеку являють вибухонебезпечні предмети?
- Які ви бачили вибухонебезпечні предмети?
Подяка експерту за допомогу в проведенні класної години.
Додаток
УВАГА! УВАГА! УВАГА!
ПАМ’ЯТКА ДЛЯ ВСІХ: І ДОРОСЛИХ, І МАЛИХ
Більшість терористичних актів, в тому числі за участю терористів- смертників, здійснюється за допомогою вибухових пристроїв. Більшість вибухів відбувається в громадських місцях, на вулицях, в магазинах, автобусах. Крім самого вибуху, сер-йозну небезпеку також представляє паніка, що при цьому виникає. Рятуючись, люди здатні завдати один одному важкі травми. Тому необхідно усвідомити необ-хідні правила та порядок поводження при виявленні вибухонебезпечного предмета.
Йдучи по вулиці, звертайте увагу на підозрілі предмети:
- наявність невідомого згортка в машині, на сходах, в громадському місці тощо;
- натягнутий дріт, шнур;
- дроти або ізолююча стрічка, що прикріплена до машини або звисає з-під неї;
- чужа сумка, портфель, коробка, який-небудь предмет, що опинився поблизу від автомобіля, дверей квартири.
При виявленні підозрілого предмета:
- не обстежуйте його самостійно;
- не користуйтеся мобільним телефоном поблизу нього;
- терміново повідомте про знахідку в міліцію за тел. 101;
- не накривайте ніяким предметом, не засипайте чи не заливайте і непересувайте його;
- тримайтеся від предмета на достатній відстані і краще за перепоною;
- до прибуття міліції нікого не підпускайте до предмета;
- не підіймайте паніки.
Здійснюючи поїздки в громадському транспорті, звертайте увагу на залишені: сумки, портфелі, згортки та інші «випадково забуті» предмети, в яких можуть зна-ходитися саморобні вибухові пристрої. При виявленні, негайно повідомте про це водія або працівника міліції. Не відкривайте підозрілі предмети і не чіпайте руками, попередьте людей, які знаходяться поруч про можливу небезпеку.
Категорично забороняється:
- користуватися незнайомими предметами, знайденими на місці роботи;
- зрушувати з місця, перекочувати вибухонебезпечні предмети з місця на місце,
брати в руки;
- піднімати, переносити, класти в кишеню або портфель тощо;
- поміщати вибухонебезпечні предмети в багаття або розводити вогонь над ними;
- закопувати в землю або кидати у водойми;
- наступати або наїжджати на них;
- самостійно приймати спроби їх знешкодити.
101
102