Тема: Додавання і віднімання багатоцифрових чисел. Задачі, які розв`язуються відніманням.
Мета: - Повторити і систематизувати прийоми письмового додавання і віднімання
багатоцифрових чисел у межах мільйона; удосконалювати обчислювальні навички і вміння учнів розв’язувати вирази, рівняння та задачі;
Обладнання: мікрофон, картки, підручник, малюнки, фотокартки.
Тип уроку: Закріплення знань.
Методи: Робота в парах, робота в групі, технології «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Прес», «Ситуація успіху», «Коло ідей», творче завдання.
Структура.
І.Організаційний момент. Етично-оздоровчий заряд.
(діти стоять біля парт і проговорюють)
Почався урок,
Скажем пустощам - ні.
На уроках знання отримуй міцні.
Дихання спокійне,
Працюватиму, мов як.
Дзвоник, урок, праця.
(вчитель) – Готові діти?
- Так!
- «Пароль» : міри вимірювання довжини, маси, часу.
- А тепер покажіть, який у вас настрій, використовуючи фігурки – символічні показники настрою (СМАЙЛИ ВЕСЕЛИЙ СУМНИЙ НІЯКИЙ)
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Відкрийте зошити, поміняйтеся їми з товаришем і перевірте домашнє
завдання один у одного. (Взаємоперевірка домашнього завдання )
В кого правильна відповідь , підніміть ручки. Ну, що вперед до нових
пригод і зустрічей!
ІІІ. Повідомлення мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Вправа «Мікрофон»
- Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок. (навчальним, корисним, позитивним, приємним, радісним…)
- А які ви повинні бути на уроці? ( уважними, зібраними, активними, працьовитими, кмітливими, розумними, старанними…)
- Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок. Сьогодні у нас з вами цікавий урок. Ми будемо повторювати прийоми письмового додавання і віднімання багатоцифрових чисел, а також удосконалювати обчислювальні навички і вміння розв’язувати приклади і задачі.
Оскільки, ми маємо необхідну базу знань, я запрошую вас здійснити подорож до країни Загадкових цифр, де живе і чекає нас в гості – королева Математика.
- Чи хочете ви подорожувати?
- Тож здійснимо уявну подорож на чарівному автобусі. Уявіть, що наш клас – комфортабельний автобус.
- А що це значить? Який цей автобус? (Дуже зручний і затишний).
- Кожен, хто бажає подорожувати, повинен виконувати правила:
–Так, щоб наша праця на уроці була успішною, слід дотримуватися певних правил.
Пригадаємо їх.
|
||
|
|
|
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів.
1. Усний рахунок. Технологія «Мікрофон»
Перша зупинка – станція «Швидких обчислень».
- Швидко порахуйте, діти!
Діти запитують один в одного
№ 501 (другий варіант)
10 · 100 600 : 60 300 : 1 200 : 2
Молодці, 4 клас!
- Давайте напишемо дату нашої подорожі.
2. Хвилинка каліграфії.
Друга зупинка – станція «Каліграфічна»
- Розташуй літери у порядку зростання і прочитай слово.
С О Ч И Л
113 001 1 000 000 3 301 13 301 999 999
- Пишіть красиво , охайно і правильно! Королева математики за вами спостерігає!
- Яке найменше число?
- Яке найбільше число?
- Які числа ми вивчаємо зараз? (натуральні)
- Яке число не є натуральним? (0)
- Які ви знаєте ще числа крім натуральних? (дроби)
3. Робота над правилом
- Прочитайте правило у підручнику .
- Отже, який висновок можна зробити? (Письмове + і ˗ багатоцифрових чисел виконується так само, як і + і ˗ трицифрових чисел)
4. Робота над задачею. Творче завдання. Робота у групі.
Третя зупинка – станція «Творча»
- Королева запрошує вас за стіл переговорів (міністри економіки) і кожному доручає завдання:
Прочитайте задачу 392.
Аналіз задачі:
Запишемо умову задачі на дошці.
Було - ? кг
Вивезли – 7.250 кг
Залишилося - ? кг, на 3.240 кг менше, ніж
-Чи можемо дати відповідь на запитання задачі? (Ні)
1) Скільки кілограмів картоплі залишилось?
- Якою дією дізнаємося?
2) Скільки кілограмів картоплі було?
Записуємо розв’язання задачі.
3240
4010 (кг) – картоплі залишилося;
4010
11260 (кг)
Відповідь: в овочесховищі зберігалося 11260 кілограмів картоплі.
- Попрацювали над задачею. Із завданням справилися.
- Діти, отже і при розв’язуванні задач використовується письмове + і – багатоцифрових чисел.
Фізкультхвилинка (відео)
IV. Застосування набутих знань.
1. «Незакінчене речення».
Четверта зупинка – станція «Кмітливість».
2. Розв’язання задачі. Метод « Прес».
П’ята зупинка – станція «Часова».
- Королева надіслала вам природничу задачу. Вона хоче побачити як ви вмієте розв’язувати задачі, у якій потрібно виконати дії з іменованими числами.
Учні обговорюють ситуацію побудовану на реальних подіях, що вимагає від них проведення аналізу і прийняття рішень( знаходження розв’язку).
Я вважаю,
Тому що
Отже.
Розв’язання.
Умова: Одного літнього дня сонце зійшло о 5 год 17 хв, а зайшло о 9 год 6 хв вечора. Скільки часу світило сонце?
Розв’язання:
9год 17 хв ( вечора) = 21 год 17 хв
1)21 год 17 хв – 5 год 06 хв =16 год 11 хв
Відповідь: сонце світило 16 год 11 хв.
4. Геометричний матеріал. Робота в парах.
Шоста зупинка – станція «Геометрія».
-Ось ми з вами перед парком.
- Що це за парк? Про це підготував повідомлення краєзнавець.
Київ недаремно називають містом садом. Влітку він потопає у зелені скверів та парків. Одним з найкрасивіших місць вважається парк названий на честь видатного українського поета Т.Г.Шевченка. Площа цього парку 2400 м2.
- Дякуємо за повідомлення.
- Довжина парку Т.Г.Шевченка – 600 м, а ширина – 400 м. Обчисліть периметр.
Р = (600+400)·2=2000 (м)
- Чому дорівнює периметр парку?
- Добре, молодці.
5. Інтерактивне завдання (на ноутбуці) . Робота у групі.
Сьома зупинка – станція «Винахідливість».
- Поясніть своє рішення.
6. Проблемне питання «Коло ідей»
Десята зупинка – станція «Загадкова».
- Яке найбільший клас ми вивчали? (мільйон)
- Як записується 1 мільйон? (1 і шість нулів)
- Який іде наступний клас? (мільярди)
- А за ним? (трильйони)
- Як називається клас найбільших чисел? (Ґуголи)
- Як записується 1 ґуґол? (1 і сто нулів)
- Королева математики передала лист. Давайте його відкриємо і зачитаємо, що ж вона запитує у нас.
«Чи існує найбільше число?»
V. Підсумок уроку. Підсумкова рефлексія.
Одинадцята зупинка – станція «Підсумкова».
- Королева із великим задоволенням спостерігала за вашою плідною роботою. Завдяки розуму, винахідливості, дружбі, увазі, пам’яті, кмітливості, творчій самостійності ви подолали ряд труднощів і впорались із нелегкими завданнями. На згадку про наш урок ви отримаєте листівки з краєвидами Києва. А хто ще не побував у Києві, то може здійснити уявну подорож у віртуальній екскурсії. Королева Математика дуже рада за вас і дозволяє перейти до вивчення наступної теми.
Вона цікавиться:
1. Обговорення роботи на уроці. Вправа «Мікрофон»
- Чи сподобалась вам завдання?
- Чого навчились?
– Що на уроці вам сподобалося?
– Коли вам було важко працювати?
– Що було найцікавішим?
– Яку користь приносять нам математика?
– На вашу думку, що нам не зовсім вдалося? Чому?
VІ. Домашнє завдання.
Остання зупинка – станція «Домашня».
1в. №510, 511.
2в. №511.
1