Тема уроку: Тканини рослини
МЕТА:
ПОНЯТТЯ ТА ТЕРМІНИ УРОКУ: Тканина. Твірні , покривні (шкірка, кутикула, корок), основні, механічні, провідні (судини, сито- подібні трубки) тканини.
ОБЛАДНАННЯ: малюнки та текст, малюнки та схеми на дошці, мультимедійний проектор.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань.
СТРУКТУРА УРОКУ
1. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.
Підготовка учнів до уроку, перевірка необхідного обладнання вчителем.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ДОСВІДУ І ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.ї
Роботу учні виконують в зошиті.
Завдання учням: поставте в рядок цифри від 1 до 10; прослухайте 10 тверджень, і під відповідним номером твердження поставте свій варіант відповіді
Виконання тестових завдань: вибрати одну правильну відповідь:
1. Укажіть, як називаються постійні клітинні структури, кожна з яких виконує притаманні їй функції:
а) тканини;
б) органели;
в) органи;
г) ядра;
д) включення.
2. Укажіть органелу, відсутню у клітинах тварин:
а) мембрана;
б) хромосома;
в) ядро;
г) хлоропласт.
3. Кулясті органели клітини, які мають різний колір, що надають пігменти це:
а) хлоропласти;
б) пластиди;
в) лейкопласти;
г) мітохондрії.
4. Основна функція мітохондрій
а) транспорт речовин;
б) синтез білка;
в) накопичення енергії;
г) фотосинтез.
5. Синтез білка відбувається в
а) пластидах;
б) рибосомах;
в) апараті Гольджі;
г) гладкій ЕПС.
6. Заповнені клітинним соком:
а) вакуолі;
б) цитоплазма;
в) лейкопласти;
г) рибосоми.
7.Вони є лише в рослинних клітинах, можуть переходити з одного типу в інший:
а) хромопласти;
б) хромосоми;
в) пластиди;
г) рибосоми.
8. Пластиди жовтого або жовтогарячого кольору:
а) хлоропласти;
б) лейкопласти;
в) хромопласти;
г) хроматофори.
9. Термін "клітина" вперше запропонував...
а).Антоні ван Левенгук
б). Роберт Гук
в). Роберт Броун
10. Один з перших мікроскопів сконструював...
а).Захарій Янсен
б). Антоні ван Левенгук
в). Роберт Броун
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ . ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ. Постановка проблемного питання. Рослини такі різні за зовнішнім виглядом. Чому?
На це запитання ми знайдемо відповідь на даному уроці. Отже, тема уроку - Тканини рослин: будова та функції.
IV. СПРИЙМАННЯ І УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Тканина — це сукупність клітин, які мають спільне походження, подібну будову та виконують в організмі однакову функцію.
1. Покривні тканини утворені живими або мертвими клітинами з щільно зімкнутими, потовщеними оболонками. Ці тканини знаходяться на поверхні коренів, стебел, листя.
Функції покривних тканин:
Покривну тканину, що складається з живих клітин, називають шкіркою (або епідермою, епідермісом).
Корок- мертві, порожнисті клітини, мають потовщені оболонки.
У епідермі листя знаходяться мікроскопічні отвори — продихи. Через них переміщуються водяний пар, вуглекислий газ і кисень.
2. Твірна тканина - Знаходиться у всіх зростаючих частинах рослини.
Вона складається із дрібних клітин, що мають тонку оболонку і відносно велике ядро, які безперервно діляться. З клітин твірної тканини формуються інші тканини рослини.
3. Основна тканина заповнює простір між іншими тканинами. Клітини основної тканини живі, мають тонкі клітинні стінки. У клітинах основної тканини відбувається створення поживних речовин, вони беруть участь у газообміні, здійснюють накопичення речовин.
4. Механічна тканина надає рослинам міцність. Багато механічної тканини розташоване у стовбурі і прожилках листу. Механічна тканина утримує стовбур і гілки дерев у вертикальному положенні.
5. Провідна тканина складається з живих або мертвих видовжених клітин, які мають вигляд трубок.
На спилі стовбура дерева, серед інших шарів, можна виділити 2 шари, по яких переміщуються речовини: деревина і луб.
Висновки:
1. Тканина-це група клітин , які подібні за своєю будовою та виконують спільні функції.
2. У вищіх рослин розрізняють тканини: покривну,твірну,основну,механічну та провідну.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
Бесіда. - Що таке тканина? - Як побудована будь-яка тканина? - Назвіть типи рослинних тканин.
VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ. ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
1