Матеріал допомагає навчити учнів розуміти поняття «правовідносини», «суб'єкт», «об'єкт», «юридичний факт», «правоздатність і дієздатність », навчити визначати склад правовідносин, наводити приклади, навчитися характеризувати учасників правових відносин, характеризувати і наводити приклади правовідносин, Виховувати позитивне ставлення до ролі права в житті людей.
Розробка конспекту уроку з основ правознавства для 9 класу
Вчитель історії та правознавства
Запорізької Загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 86
Товкач Валентина Миколаївна
Тема: « Правовідносини»
Мета: Навчити учнів розуміти поняття «правовідносини», «суб’єкт», «об’єкт», «юридичний факт», «правоздатність і дієздатність », навчити визначати склад правовідносин, наводити приклади, навчитися характеризувати учасників правових відносин, характеризувати і наводити приклади правовідносин, Виховувати позитивне ставлення до ролі права в житті людей.
Тип уроку: Комбінований
Обладнання: Презентація ( або ілюстрації), зошити, підручники
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Привітання вчителя.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Евристична бесіда за запитаннями.
ІІІ. Мотивація навчання
Розповідь вчителя .
Повідомлення про початок вивчення нового розділу
«Правовідносини. Правопорушення. Юридична відповідальність», розповідь про те що ми будемо вивчати в цьому розділі, повідомлення сьогоднішньої теми уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
План до теми уроку:
І. Вчитель: Пригадайте чи у всіх ситуаціях ми користуємося нормами права? Виникають ситуації, в яких ми користуємося іншими правилами.
Адже норми права не можуть і не повинні регулювати всі суспільні відносини.
Проаналізуймо кілька ситуацій:
Дівчина запізнилася на урок,
хлопчик придбав лимонад,
жінка влаштовується на роботу
хлопці почали бійку.
Що об’єднує ці ситуації?
Визначення:
Правовідносини – це врегульовані нормами права суспільні відносини.
Закріплення:
Які з перелічених відносин є правовідносинами:
Норми права регулюють лише найважливіші відносини.
Для виникнення правовідносин необхідні умови:
ІІ. Вчитель: у правовідносинах виділяють кілька елементів.
Розбираємо схему у підручнику (сх. № 11 сторінка38)
ІІІ. Отже, перша складова правовідносин це учасники.
Суб’єкти – це учасники правовідносин.
Фізичні особи юридичні особи
всі живі люди підприємства, організації, установи
Завдання визначити склад і суб’єктів правовідносин
1)Уривок з казки:
Пішла муха на базар і купила самовар :: СУБ’ЄКТИ : муха - фізична особа, базар – юридична особа, ОБ’ЄКТ : самовар ( право власності), ЗМІСТ: пішла і купила (набула права власності)
2)
3)
ІV. Вчитель : людина бере участь у правовідносинах від народження, однак чи можете ви зараз придбати машину, керувати нею або подарувати її своєму товаришу? Для відповіді на ці запитання треба визначити поняття правоздатність і дієздатність . Самостійно опрацьовуємо текст параграфу на сторінці 39.
Правоздатність – це можливість особи мати юридичні права і обов’язки.
( виникає від народження і припиняється зі смертю)
Дієздатність – це можливість своїми діями набувати юридичних прав і обов’язків і нести юридичну відповідальність.
( часткова, неповна і повна)
Завдання – гра : « так чи ні»
чи може
V. Об’єкти правовідносин – це матеріальні і нематеріальні блага.
Ще один елемент правовідносин - це зміст.
Фактичний юридичний
поведінка, дії права і обов’язки
VІ. Юридичний факт – це життєві обставини, у наслідок яких, виникають, змінюються або припиняються правовідносини.
Події дії
Учні самостійно вивчають схему на сторінці 41.
Завдання визначити з поданих ситуацій події і дії
1
2
5
3
4 6
V. Підсумок
УІ. Закріплення
УІІ. Домашнє завдання
Прочитати параграф 5, вивчити нові поняття, підібрати приклади правовідносин з казок і мультфільмів.