Розробка кроку з курсу Розробка уроку з курсу « Історія України ХХ століттяТема : Агатангел Кримсь¬кий (1871 — 1942), видат¬ний український вче¬ний, письменник в особах» 10 клас.

Про матеріал
Урок розроблено на основі різних джерел інформації; дає можливість розглянути життя, інауково-творчу діяльність А. Кримського
Перегляд файлу

 

Розробка уроку з курсу « Історія України ХХ століття в особах» 10 клас.

Автор розробки : Стреленко Юлія Олександрівна- вчитель історії Охтирської загальноосвітньої І-ІІІ ступенів №3

 Сумської області.

Тема : Агатангел Кримсь­кий (1871 — 1942), видат­ний український вче­ний, письменник, сходо­знавець, історик українсь­кої мови і літератури, жертва сталінських репресій.

Мета: на основі різних джерел інформації розглянути життя,  інауково-творчу діяльність А. Кримського; на основі критичного аналізу та інтерпретації альтернативних джерел інформації виокремити  та пояснити характерні ознаки культурної політики Агатангела Кримського ;формувати вміння застосовувати періодизацію вітчизняної та всесвітньої історії  як інструмент для розуміння ролі видатної особистості у розвитку науки  та культури; порівнювати та критично оцінювати різні точки зору щодо діяльності діяча; користуючись для самостійного пошуку довідковою літературою, Інтернетом тощо , готувати аналітичні доповіді; виховувати інтерес до історичного минулого своєї країни, повагу до історичного діяча, почуття  патріотизму.

Обладнання: портрет, роздатковий матеріал, відеофільм « Вінок дружби».

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку.

І,. Організаційна частина.

ІІ. Актуалізація опорних  знань.

Бесіда : - Які типи історичних осіб ви знаєте?

  • До якого типів історичних осіб відносяться діячі про яких ми дізналися вивчаючи дану тему ?
  • Що вам відомо про період сталінських репресій В Україні?
  • Чому під хвилю більшовицького терору потрапляли в першу чергу представники української інтелігенції- письменники , вчені- цвіт нації?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми,мети та завдань уроку..

Вступне слово вчителя :

- Без могили, без хреста , у кустанайських степах Казахстану покоїться прах титана духу і праці, у якому не було й краплини української крові, але який понад усе любив Україну. Хто ця людина ? Чим заслужила на пам'ять та вшанування нащадків.?

2. Оголошення теми  та мети уроку..

Епіграф уроку: « … з ним Близький Схід став справді близьким…»

 

Проблемне завдання: Доведіть або спростуйте це твердження?

І V. Вивчення нового навчального матеріалу.

План. 

  1. Життєвий шлях діяча.
  2. Творча та наукова діяльність.
  3. Вшанування пам’яті.
  4. Життєвий шлях.

Перегляд відеофільму «Агатангел Кримський» https://www.youtube.com/watch?v=5MM0mn94caA

 

Обговорення фільму за запитаннями ( запитання для обговорення заздалегідь написані на дошці)

Запитання для обговорення:

-Походження…

- Освіта.- М  ( Московський університет – Лазаревський інститут- Ф-т – східні мови)

Скільки мов знав ? володів ?

- Хто прищепив любов до української мови та культури»?

- Коло наукових інтересів?( українська, словянська філологія, східні мови, історія Сходу, українознавство.. комплексний підхід до науки )

- Яку школу започаткував в Європі ? ( худ. перекладу східної поезії )

З якого поякий рік очолював УАН ? ( 1918-1928 рр.)

  • У чому звинуватила вченого Радянська влада? Коли був зарештований?
  •  ( 1941 р.) Як закінчилося життя видатного  діяча ?
  • Коли було реабілітовано ?
  1. Творче надбання та погляди А. Кримського.

Повідомлення учня.( випереджальне завдання за допомогою додаткоких Інтернетджерел)  Творча спадщина і значення

Агатангел Кримський  автор численних праць з історії та культури арабських країн, Ірану, Туреччини та ін., семітології, історії, ісламу:

  • «Історія мусульманства», 1904–1912;
  • «Історія арабів і арабськоїлітератури», 1911–1912;
  • «Історія Персії та її письменства», 1923;
  • «Історія Туреччини та їїписьменства», 4 тт., 1924–1927);
  • «Перський театр, звідки він узявся та як розвивався», 1925).

Окремі історико-літературні монографії Кримського присвячені «Хамасі» Абу Таммана, Абану Ліхікі, Хафізу, Павлові Алеппському.

У 2007–2010 роках Інститу том сходознавства ім. А. Ю. Кримського здійснено перевиданнярідкіснихсходознавчихпраць А. Ю. Кримського «Вибранісходознавчіпраці в п'яти томах»: Т. I. Арабістика (2007); Т. II. Тюркологія (2007); Т. ІІІ. Тюркологія (2010); Т. IV. Іраністика (2008); Т. V. Іраністика (2010).

Велику увагу приділяв дослідженню історії української мови і літератури, фольклору, етнографії. Кримський — автор праць:

  • «Українськаграматика» (у 2-х т., 1907–1908),
  • «Нариси з історіїукраїнськоїмови» (1922, у співавторстві з О. Шахматовим)
  • «Звенигородщина. Шевченкова батьківщина з погляду етнографічного та діалектологічного»
  • Редактор першого тому «Академічного словника» (1924).

Агатангел Кримський вважається одним з найвидатніших орієнталістів у в історіїсвітової філологічної науки.

Як письменник Кримський відомий поетичними творами на східні теми, що ввійшли до збірки «Пальмове гілля» (в 3-х т., 1901, 1908, 1922), оповіданнями (зб. «Повістки й ескізи з українського життя» (1895) і «Бейрутські оповідання» (1906) та романом  «Андрій Лаговський» (1905, повністю опублікований у 1972 році).

Кримському належать численніхудожніпереклади Антари, Омара Хайяма, Сааді, Хафіза, Міхрі-хатун, Фірдоусі та багатьох інших, у тому числі західноєвропейських поетів.

Перш іпереклади, переспіви й оригінальні твори друкував у часописах «Зоря», «Правда», «Народ», «Зеркало», «Буковина».

 

Робота в парах.

Робота з документами. Завдання : Проаналізувати документи. ( учні працюють в парах, кожний рід в класі отримує свій пакет документів)

1 ряд.   Додаток 1.

Чи згодні ви здумкою, що вся наукова творчість Агатангела Кримського була

спрямована на розквіт української науки?

Візьмімо сьогодні список праць, друкованих протягом 1919–1930 років під загальним  грифом збірниківісторико-філологічного відділу Української Академії наук, і побачимо, що прізвище Аг. Кримськогостоїть перед багатьманазвами і як автора, і як головного редактора видань. Академія наук УРСР за ці роки видала українською мовою такі праці  Аг. Кримського: «Перський театр, звідки він узявсь та як розвивавсь», «Історія Персії та Її письменства», Спільно з академіком О. Шахматовим Аг. Кримський друкує «Нариси з історії української мови», спільно з М. Левченком — «Знадоби для життєпису Ст. Руданського», за головним редагуванням Аг. Кримського виходять томи «Російсько-українського словника», «Російсько-український правничий словник», «Ювілейний збірник на честь академікаД.Багалія. збірник  д іалектологічної комісії тощо. Агатангел Кримський був нашою академією сходознавства, слов’янознавства, українознавства.

Бабишкін О. АгатангелКримський. Літературний портрет. — К.: Дніпро, 1967.

 

2 ряд.   Додаток 2.

Схарактеризуйте Агатангела Кримського як видатногоф ілолога.

Аг. Кримський був видатним філологом, який, крімпраць з східної філології, зали-шив нам довгий список досліджень з питаньслов’янської філології, зокрема української, староруської та порівняльної. Серед цих праць насамперед «Українська граматика» в двох томах (понад сорок аркушів), написана разом з К. Михальчуком программа для збирання особливостей українських говорів, низка статей з питань українського правопису, статті про літературну мову, про старокиївську говірку, про «Деякі непевні критерії для діалектологічної класифікації староруських рукописів». Останньою працею Аг. Кримський уже впритул підходить до текстології — науки, початки якої в українській філології він заклав разом з Ів. Франком.

Бабишкін О. Агатангел Кримський. Літературний портрет. — К.: Дніпро, 196

 

3 ряд.  Додаток 3.

Схарактеризуте Агатангела Кримськького  як  поета  про Близький Схід

Агатангел Кримський звернув пильну увагу української літератури на Близький Схід. До нього лише Іван Франко — автор філософських поем, а перед ним Пантелеймон Куліш — співець Магомета й Хадиджі — вряди-годи зверталися до східних мотивів. Використовуючи легенди й філософські притчі мусульманського та буддійського світу. З Аг. Кримським Близький Схід для нашої літератури став справді близьким. Вже в своїх поезіях, які він назвав з краплинкою іронії «екзотичними», Аг. Кримський описав мальовничі пейзажі Лівану, говорив про почуття араба і арабки. Країни піщаних пустель і палючого сонця, квітучих оаз і гірських кедрів, доти більше знані з біблійних оповідань, поставали зримо й відчутно .Аг. Кримський перекладав, а часом переспівував турецькі пісні, і нам ставала зрозумілою душа молодої туркені та її коханого, як і почуття молодої сірійки, що виглядає милого.

Бабишкін О. Агатангел Кримський. Літературний портрет. — К.: Дніпро, 1967.

 

4 ряд. Додаток 4.

Доведіть, що Агатангел Кримський — явище незвичайне і водночас законо-

мірне в історії української культури?

Агатангел Кримський — явище незвичайне і водночас закономірне в історії української культури. Один з найбільших поліглотів свого часу, він знав кілька десятків мов (щось Із шістдесят). Колись більше серйозно, ніж жартома, відповів на запитання, скільки вінз нає мов і які, — що йому легшее сказати, які мови він не знає, ніж перерахувати ті, якими читає й говорить. Видатний історик Сходу, автор численних книг (друкованих і ще не друкованих) з історії Персії, Туреччини та інших східних країн і народів; історик східних літератур,

перського театру; знавець східних і південних мов. Етнограф і фольклорист, відомий дослідник української мови та її діалектів, автор численних праць з історії української літератури різних часів, завзятий критик, непримиренний полеміст у питаннях наукових і політичних. Видавець т ворів Степана Руданського й головний редактор російсько-українського словника. Поет і прозаїк, перекладач з західних і східних мов, з слов’янських також. Друг і порадник Лесі Українки, її творчий побратим, а заодно друг Івана Франка. Професор  Московського університету й Лазаревського інституту східних мов. Перший неодмінний   Секретар Української Академії наук. Все це Агатангел Кримський.

Бабишкін О. Агатангел Кримський. Літературний портрет. — К.: Дніпро, 1967.

 

Презентація роботи пар.

  1. Вшанування памяті.

Слово вчителя.

Агатангел Кримський залишив нам унікальну спадщину, прожив надзвичайно яскраве життя. Але в особистому житті він не мав щастя. Все життя дбав про брата, сестру. Одружився, але так і не став щасливим у подружньому житті.   І тільки після його смерті, на одному з літературних вечорів  Максим Рильський розкрив його таємницю – все життя вчений та письменник таємно кохав Лесю Українку і саме їй присвячена поетична лірика про кохання.

  Як людина далекоглядна та непересічна він.,  ще в молоді роки передбачив як закінчиться його доля. Перебуваючи в Сирії він написав поезію « Передсмертні мелодії»  де передбачив свою долю .

Учениця читає вірш Агатангела Кримського  « Передсмертні мелодії»

  Бесіда : Яке враження справила на вас поезія Кримського ? Кого зобразив під образом гієн поет?

  • Чи дійсно вчений і письменник був загрозою для радянської  влади?  Чому ввчений став жертвою репресій.

Повідомлення учня( випереджальне завдання за допомогою додаткоких Інтернетджерел)   «Вшанування памяті А. Кримського»

Ім'я Кримського  міститься в затвердженому XVI сесієюГенеральної Асамблеї ЮНЕСКО переліку видатних діячів світу. Інститут сходознавства НАН України носить ім'я Агатангела Кримського.

Постановою Ради Міністрів України від 7 травня 1971 року № 203 Володимир-Волинському  педагогічному училищу булоприсвоєно ім'яАгатангела Юхимовича Кримського з нагоди 100-річчя від дня народження (нині «Володимир-Волинський педагогічний коледжім. А. Ю. Кримського»)

У 1992 році засновано Волинську обласну премію імен іАгатангела Кримського «за досягнення в галузіхудожньої літератури (поезія, проза, драматургія, переклади), документальної і науково-критичноїлітератури (естетика, літературознавство, мистецтвознавство, критика, мемуаристика, біографії, публіцистика, журналістика), театральноїрежисури, акторськихробіт».

 

V .Узагальнення та систематизація.

 Вирішення проблемного завдання :

  • Доведіть або спростуйте твердження : « … з ним БлизькийСхід став справді близьким…»

V. Підсумки. Оцінювання. Рефлексія.

VІ . Домашнє завдання. Підготуватися до уроку узагальнення.

 Повторити матеріали про : М Рильського, Б. Лятошинського, Д. Багалія і А. Кримського.

 

 

 

 

 

docx
Додано
17 січня 2022
Переглядів
220
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку