Розробка уроку з курсу « Історія України ХХ століття в особах» 10 клас.
Автор розробки : Стреленко Юлія Олександрівна- вчитель історії Охтирської загальноосвітньої І-ІІІ ступенів №3
Сумської області.
Тема : Агатангел Кримський (1871 — 1942), видатний український вчений, письменник, сходознавець, історик української мови і літератури, жертва сталінських репресій.
Мета: на основі різних джерел інформації розглянути життя, інауково-творчу діяльність А. Кримського; на основі критичного аналізу та інтерпретації альтернативних джерел інформації виокремити та пояснити характерні ознаки культурної політики Агатангела Кримського ;формувати вміння застосовувати періодизацію вітчизняної та всесвітньої історії як інструмент для розуміння ролі видатної особистості у розвитку науки та культури; порівнювати та критично оцінювати різні точки зору щодо діяльності діяча; користуючись для самостійного пошуку довідковою літературою, Інтернетом тощо , готувати аналітичні доповіді; виховувати інтерес до історичного минулого своєї країни, повагу до історичного діяча, почуття патріотизму.
Обладнання: портрет, роздатковий матеріал, відеофільм « Вінок дружби».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку.
І,. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда : - Які типи історичних осіб ви знаєте?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми,мети та завдань уроку..
Вступне слово вчителя :
- Без могили, без хреста , у кустанайських степах Казахстану покоїться прах титана духу і праці, у якому не було й краплини української крові, але який понад усе любив Україну. Хто ця людина ? Чим заслужила на пам'ять та вшанування нащадків.?
2. Оголошення теми та мети уроку..
Епіграф уроку: « … з ним Близький Схід став справді близьким…»
Проблемне завдання: Доведіть або спростуйте це твердження?
І V. Вивчення нового навчального матеріалу.
План.
Перегляд відеофільму «Агатангел Кримський» https://www.youtube.com/watch?v=5MM0mn94caA
Обговорення фільму за запитаннями ( запитання для обговорення заздалегідь написані на дошці)
Запитання для обговорення:
-Походження…
- Освіта.- М ( Московський університет – Лазаревський інститут- Ф-т – східні мови)
Скільки мов знав ? володів ?
- Хто прищепив любов до української мови та культури»?
- Коло наукових інтересів?( українська, словянська філологія, східні мови, історія Сходу, українознавство.. комплексний підхід до науки )
- Яку школу започаткував в Європі ? ( худ. перекладу східної поезії )
З якого поякий рік очолював УАН ? ( 1918-1928 рр.)
Повідомлення учня.( випереджальне завдання за допомогою додаткоких Інтернетджерел) Творча спадщина і значення
Агатангел Кримський — автор численних праць з історії та культури арабських країн, Ірану, Туреччини та ін., семітології, історії, ісламу:
Окремі історико-літературні монографії Кримського присвячені «Хамасі» Абу Таммана, Абану Ліхікі, Хафізу, Павлові Алеппському.
У 2007–2010 роках Інститу том сходознавства ім. А. Ю. Кримського здійснено перевиданнярідкіснихсходознавчихпраць А. Ю. Кримського «Вибранісходознавчіпраці в п'яти томах»: Т. I. Арабістика (2007); Т. II. Тюркологія (2007); Т. ІІІ. Тюркологія (2010); Т. IV. Іраністика (2008); Т. V. Іраністика (2010).
Велику увагу приділяв дослідженню історії української мови і літератури, фольклору, етнографії. Кримський — автор праць:
Агатангел Кримський вважається одним з найвидатніших орієнталістів у в історіїсвітової філологічної науки.
Як письменник Кримський відомий поетичними творами на східні теми, що ввійшли до збірки «Пальмове гілля» (в 3-х т., 1901, 1908, 1922), оповіданнями (зб. «Повістки й ескізи з українського життя» (1895) і «Бейрутські оповідання» (1906) та романом — «Андрій Лаговський» (1905, повністю опублікований у 1972 році).
Кримському належать численніхудожніпереклади Антари, Омара Хайяма, Сааді, Хафіза, Міхрі-хатун, Фірдоусі та багатьох інших, у тому числі західноєвропейських поетів.
Перш іпереклади, переспіви й оригінальні твори друкував у часописах «Зоря», «Правда», «Народ», «Зеркало», «Буковина».
Робота в парах.
Робота з документами. Завдання : Проаналізувати документи. ( учні працюють в парах, кожний рід в класі отримує свій пакет документів)
1 ряд. Додаток 1.
Чи згодні ви здумкою, що вся наукова творчість Агатангела Кримського була
спрямована на розквіт української науки?
Візьмімо сьогодні список праць, друкованих протягом 1919–1930 років під загальним грифом збірниківісторико-філологічного відділу Української Академії наук, і побачимо, що прізвище Аг. Кримськогостоїть перед багатьманазвами і як автора, і як головного редактора видань. Академія наук УРСР за ці роки видала українською мовою такі праці Аг. Кримського: «Перський театр, звідки він узявсь та як розвивавсь», «Історія Персії та Її письменства», Спільно з академіком О. Шахматовим Аг. Кримський друкує «Нариси з історії української мови», спільно з М. Левченком — «Знадоби для життєпису Ст. Руданського», за головним редагуванням Аг. Кримського виходять томи «Російсько-українського словника», «Російсько-український правничий словник», «Ювілейний збірник на честь академікаД.Багалія. збірник д іалектологічної комісії тощо. Агатангел Кримський був нашою академією сходознавства, слов’янознавства, українознавства.
Бабишкін О. АгатангелКримський. Літературний портрет. — К.: Дніпро, 1967.
2 ряд. Додаток 2.
Схарактеризуйте Агатангела Кримського як видатногоф ілолога.
Аг. Кримський був видатним філологом, який, крімпраць з східної філології, зали-шив нам довгий список досліджень з питаньслов’янської філології, зокрема української, староруської та порівняльної. Серед цих праць насамперед «Українська граматика» в двох томах (понад сорок аркушів), написана разом з К. Михальчуком программа для збирання особливостей українських говорів, низка статей з питань українського правопису, статті про літературну мову, про старокиївську говірку, про «Деякі непевні критерії для діалектологічної класифікації староруських рукописів». Останньою працею Аг. Кримський уже впритул підходить до текстології — науки, початки якої в українській філології він заклав разом з Ів. Франком.
Бабишкін О. Агатангел Кримський. Літературний портрет. — К.: Дніпро, 196
3 ряд. Додаток 3.
Схарактеризуте Агатангела Кримськького як поета про Близький Схід
Агатангел Кримський звернув пильну увагу української літератури на Близький Схід. До нього лише Іван Франко — автор філософських поем, а перед ним Пантелеймон Куліш — співець Магомета й Хадиджі — вряди-годи зверталися до східних мотивів. Використовуючи легенди й філософські притчі мусульманського та буддійського світу. З Аг. Кримським Близький Схід для нашої літератури став справді близьким. Вже в своїх поезіях, які він назвав з краплинкою іронії «екзотичними», Аг. Кримський описав мальовничі пейзажі Лівану, говорив про почуття араба і арабки. Країни піщаних пустель і палючого сонця, квітучих оаз і гірських кедрів, доти більше знані з біблійних оповідань, поставали зримо й відчутно .Аг. Кримський перекладав, а часом переспівував турецькі пісні, і нам ставала зрозумілою душа молодої туркені та її коханого, як і почуття молодої сірійки, що виглядає милого.
Бабишкін О. Агатангел Кримський. Літературний портрет. — К.: Дніпро, 1967.
4 ряд. Додаток 4.
Доведіть, що Агатангел Кримський — явище незвичайне і водночас законо-
мірне в історії української культури?
Агатангел Кримський — явище незвичайне і водночас закономірне в історії української культури. Один з найбільших поліглотів свого часу, він знав кілька десятків мов (щось Із шістдесят). Колись більше серйозно, ніж жартома, відповів на запитання, скільки вінз нає мов і які, — що йому легшее сказати, які мови він не знає, ніж перерахувати ті, якими читає й говорить. Видатний історик Сходу, автор численних книг (друкованих і ще не друкованих) з історії Персії, Туреччини та інших східних країн і народів; історик східних літератур,
перського театру; знавець східних і південних мов. Етнограф і фольклорист, відомий дослідник української мови та її діалектів, автор численних праць з історії української літератури різних часів, завзятий критик, непримиренний полеміст у питаннях наукових і політичних. Видавець т ворів Степана Руданського й головний редактор російсько-українського словника. Поет і прозаїк, перекладач з західних і східних мов, з слов’янських також. Друг і порадник Лесі Українки, її творчий побратим, а заодно друг Івана Франка. Професор Московського університету й Лазаревського інституту східних мов. Перший неодмінний Секретар Української Академії наук. Все це Агатангел Кримський.
Бабишкін О. Агатангел Кримський. Літературний портрет. — К.: Дніпро, 1967.
Презентація роботи пар.
Слово вчителя.
Агатангел Кримський залишив нам унікальну спадщину, прожив надзвичайно яскраве життя. Але в особистому житті він не мав щастя. Все життя дбав про брата, сестру. Одружився, але так і не став щасливим у подружньому житті. І тільки після його смерті, на одному з літературних вечорів Максим Рильський розкрив його таємницю – все життя вчений та письменник таємно кохав Лесю Українку і саме їй присвячена поетична лірика про кохання.
Як людина далекоглядна та непересічна він., ще в молоді роки передбачив як закінчиться його доля. Перебуваючи в Сирії він написав поезію « Передсмертні мелодії» де передбачив свою долю .
Учениця читає вірш Агатангела Кримського « Передсмертні мелодії»
Бесіда : Яке враження справила на вас поезія Кримського ? Кого зобразив під образом гієн поет?
Повідомлення учня( випереджальне завдання за допомогою додаткоких Інтернетджерел) «Вшанування памяті А. Кримського»
Ім'я Кримського міститься в затвердженому XVI сесієюГенеральної Асамблеї ЮНЕСКО переліку видатних діячів світу. Інститут сходознавства НАН України носить ім'я Агатангела Кримського.
Постановою Ради Міністрів України від 7 травня 1971 року № 203 Володимир-Волинському педагогічному училищу булоприсвоєно ім'яАгатангела Юхимовича Кримського з нагоди 100-річчя від дня народження (нині «Володимир-Волинський педагогічний коледжім. А. Ю. Кримського»)
У 1992 році засновано Волинську обласну премію імен іАгатангела Кримського «за досягнення в галузіхудожньої літератури (поезія, проза, драматургія, переклади), документальної і науково-критичноїлітератури (естетика, літературознавство, мистецтвознавство, критика, мемуаристика, біографії, публіцистика, журналістика), театральноїрежисури, акторськихробіт».
V .Узагальнення та систематизація.
Вирішення проблемного завдання :
V. Підсумки. Оцінювання. Рефлексія.
VІ . Домашнє завдання. Підготуватися до уроку узагальнення.
Повторити матеріали про : М Рильського, Б. Лятошинського, Д. Багалія і А. Кримського.