16 березня о 18:00Вебінар: Соціалізація учнівства засобами топонімічних досліджень у позаурочній діяльності

Розробка майстер-класу на тему: "Розвиток креативної компетентності учнів на уроках зарубіжної літератури"

Про матеріал
Матеріл можна використати для проведення майстер -класу на засіданні методичного об'єднання вчителів зарубіжної літератури
Перегляд файлу

РОЗРОБКА  МАЙСТЕР – КЛАСУ « Я РОБЛЮ ЦЕ ТАК»

Тема: Розвиток креативної компетентності учнів за допомогою використання інноваційних методів навчання на уроках зарубіжної літератури.

Мета: Поширити та передати педагогічний досвід шляхом показу  інноваційних  методів та прийомів роботи власної системи викладання; спільно опрацювати запропоновану тему та в процесі співпраці знайти творче вирішення проблеми, поставленої перед учасниками.

Форма проведення: заняття – подорож у формі тренінгу.

Обладнання: мультимедійний проектор, презентація, дидактичний матеріал.

     ХІД ЗАНЯТТЯ:

І. Установчо -мотиваційна частина.                           

Вступне слово вчителя - майстра:

     Доброго дня, шановні колеги! Я, Манник Лідія Борисівна, вчитель російської мови та  зарубіжної літератури Розівської ЗОШ  №1.В школі я працюю 35 років. Я вчитель вищої категорії.

                 Моє педагогічне кредо:  «Віддай людині крихітку себе. За це душа наповнюється світлом». Робота вчителя приносить мені надзвичайно велику втіху, адже найбільша насолода у житті – це спілкування з дітьми, а діти – наше майбутнє. Саме від нас, учителів, залежить яким воно буде, тому що наші уроки формують  та розвивають у дитячій свідомості цінності гуманізму, вказують  на життєві істини, потрібні для кожної людини.

           Хто я така? Я – майже , як усі.

            Та поспішаю я багато років,

            Щоб розбудить цікавинку в душі

            І йти вперед хоча б на кілька кроків,

            Бо шлях до знань- діяльність над усе,

            Отож не гаймо жодної хвилини,

            А знання – скарб,наповнюй ним себе-

            Таке у мене правило єдине!

Проблема,над якою я працюю –«Формування предметних та ключових компетентностей  на уроках зарубіжної літератури».Адже завдання сучасної школи в тому,щоб дитина зрозуміла та осмислила своє життя,стала життєво компетентною,життєстійкою,життєздатною. І звідси постає необхідність використовувати на уроках прийоми інтерактивного навчання.Це і робота в групах,в парах,диспути, інтерв’ю, інсценування; проведення нестандартних форм уроку. Все це я використовую на своїх уроках.

        Сьогодні до вашої уваги  пропоную  майстер–клас: «Розвиток креативної компетентності учнів за допомогою використання інноваційних методів навчання на уроках зарубіжної літератури».

Формування  творчої компетентності в учнів є одним із головних завдань сучасного  педагога. Саме зараз  у нашому  суспільстві виникла  потреба  у творчих, діяльних та обдарованих, інтелектуально й духовно розвинених  громадянах.  Тому я хочу і вас, шановні колеги,  залучити  до співпраці  з метою  обміном  досвіду та пошуку шляхів реалізації  даної методичної проблеми.

ІІ. Організація  діяльності  учасників  майстер – класу.

  1.               Знайомство. Вправа «Подаруй  посмішку».

       Я з  вами бажаю познайомитися, дізнатися про ваш настрій та ваші захоплення, тому проведу  вправу «Подаруй  посмішку».

      Візьміться, будь ласка, за руки, подаруйте один одному посмішки. Кожному стало значно тепліше від подарованих посмішок. А тепер візьміть на робочих столах картки із смайликами та розкажіть про те, чим вам найбільше подобається займатися у вільний час.

(Вчителі розповідають про свої захоплення.)

   Я ж вам бажаю із легкістю та радістю втілити у життя всі задумані вами ідеї.

  1. Вправа «Чарівна хмаринка».

 Шановні вчителі, сьогодні ми будемо подорожувати чарівною хмаринкою  «Сучасний урок - 2018».    

         Я пропоную вам прихопити із собою у дорогу  настій  оригінальних  думок, коктейль імпровізації, відвар  миттєвих творчих рішень, каву  успіху.      

      Колеги, сядьте зручно, заплющіть очі. Зробіть глибокий вдих, видих…

Я хочу запросити вас у подорож на хмаринці. Стрибніть на білу пухнасту хмаринку, схожу на м’яку гору з пухнастих подушок. Відчуйте, як ваші ноги та спина  зручно влаштувалися на цій великій і м’якій подушці-хмаринці.

     Зараз почнеться подорож. Ваші хмаринки повільно піднімаються у синє небо. Ви відчуваєте легкий вітерець. Тут, високо в небі, все спокійно та тихо. Нехай хмаринки перенесуть кожного із вас у таке місце, де ви почуватиметеся щасливими. Спробуйте подумки побачити це місце якомога точніше. Тут ви відчуваєте себе спокійними і щасливими, тут може статися будь-яке диво….А щоб почати подорож, ми поділимося на групи.

  1. Поділ на групи. Метод «Пошук».

  Розпочнемо з методу «Пошук».

  Шановні вчителі, оберіть пелюстки з такими рисами характеру, які належать Полліанні Віттієр із твору Елеонор Портер. За кольором листків поділимось на дві групи.

 ( Поділ  учасників майстер – класу  на  групи.)

ІІІ. Проведення  імітаційної  гри  з  коментарями вчителя – майстра.

  1. Зупинка « Острів Радості».

      Ось перша  наша  зупинка  « Острів Радості» .

Асоціативний кущ до поняття « Радість»

        Шановні колеги, пропоную  вам  скласти асоціативний кущ до  поняття «Радість». Ви поміркуйте і  свої пропозиції озвучите  на  дошці.

( Створення асоціативного куща учасниками майстер-класу.)

 Всі  запропоновані варіанти і справді  відтворюють поняття «радість».

  1. Зупинка « Острів Мудрості».

   Ми знаємо,що    учитель повинен створити психологічну атмосферу на отримання нової інформації, зацікавити учнів, розбудити почуття, спонукати використовувати отриману інформацію, тому наступна наша зупинка має назву «Острів Мудрості».

1.Вправа «Амфора  мудрості» .    

          Іноді ми розпочинаємо урок з мудрих висловів, притч. Дітям пропонуємо висловити враження, думки від почутого, а в кінці уроку робимо узагальнення.

      Можна  розпочати урок з притчі «Час».

Ознайомлення  з  притчею.

(Вчитель – майстер читає притчу.)

                                                     «Час»

     Уявіть, що кожного дня ви в банку отримуєте 86 400 доларів. І витратити ці гроші можна тільки цього дня, переносити покупки ні в якому разі не можна. Що ви будете робити? Звичайно, витрачати гроші!

    У кожного з вас є такий банк і він називається ЧАС. Щоранку ви отримуєте 86 400 секунд. Пізно ввечері ви підраховуєте підсумки .                             Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує рік, запитайте про це студента,

який не склав вступні іспити до інституту.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує місяць, запитайте про це жінку, котра чекає дитину.                                                                                               Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує тиждень, запитайте про це редактора щотижневої газети.                                                                                  Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує година, запитайте про це закоханих, які чекають на побачення.                                                                  Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує хвилина, запитайте про це людину, яка запізнилась на потяг.                                                                                 Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує секунда, запитайте про це людину, яка дивом врятувалася від аварії.                                                      Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує мілісекунда, запитайте про це спортсмена, який отримав срібну медаль на Олімпійських іграх замість золотої.

Кожного дня ви отримуєте 86 400 секунд, і кожного вечора вони зникають. Даремно чи ні – все залежить тільки від вас.

     І мені хочеться, щоб 2 700 секунд, які ми проведемо разом, минули недаремно й торкнулися ваших сердець. Успіхів вам!

2. Вправа «Ромашка вражень».

    Колеги, ви щойно прослухали притчу «Час».  Які враження на вас справила ця притча? Запишіть свої почуття на пелюстках та склейте «Ромашку вражень». (Вчителі записують свої враження від прослуханого твору на пелюстках, озвучують відповіді та склеюють квітку.)

  1. Зупинка « Острів Випробувань».

Наступна наша зупинка «Острів Випробувань».

1. Метод «Мозаїка». 

   На окремих папірцях є слова, складіть із них афоризми та вкажіть, кому із персонажів комедії Мольєра «Міщанин-шляхтич» вони підходять.

– В людях не так смішні якості, якими вони наділені, як ті, на які вони схожі . (Журден)

– Найбільший подвиг дружби не в тому, щоб показати другові наші недоліки, а в тому, щоб відкрити йому очі на його власні. (Клеонт)

– Як тільки дурень похвалить нас, він вже не видається нам таким дурнем.

(Вчителі і Журден)

– Будь-яка пристрасть підштовхує до помилок, але до найбільш дурних підштовхує кохання. (Журден)

– Можна дати іншому корисну пораду, але не можна його навчити розумній поведінці. (Клеонт, пані Журден)

 Немає нічого дурнішого за бажання завжди бути найрозумнішим. (Дорант)

2. Метод «Проблемне питання».

    У своїй роботі надаю велику увагу принципу проблемності навчання.

   На мою думку, проблемне питання можна розвязати за допомогою свідомого засвоєння матеріалу. Як приклад я ставлю учням такі проблемні питання:

  • Як ви вважаєте, Том Сойєр – це затятий розбишака чи людина, вчинки якої можна наслідувати?

Зараз  я також пропоную вам дати відповідь на проблемне запитання:

  • Чи можна назвати Дон Кіхота із роману Сервантеса «лицарем свого часу», який заслуговує не лише на осуд та насмішки, а й на співчуття та розуміння? 

   Заслухавши відповіді учнів, ми робимо висновок, що кожна людина починається з добра, яке здатне змінити цілий світ та врятувати не одне життя. Хоч ми і робимо в житті помилки, але потрібно їх усвідомлювати і намагатись виправити.

   При цьому в дітей формуються такі цінності:

повага до думки іншого; толерантність; тактовність.

3. Метод «Снігова куля» .

    Досить ефективною вважаю вправу «Снігова куля» . Для виконання вправи я даю вам слова (милосердя, совість, щастя). Ваше завдання: зі словами скласти речення, одразу до них поставити питання.

  1. «Милосердя»

Знаходьте у своєму серці місце для милосердя!

Як ви вважаєте, чи може змінити милосердя однієї людини цілий світ?

  1. «Совість»

Якщо людина має совість, то вона карбує розуміння вічних цінностей .

Чи можна лицемірство приховати за маскою совісті?

  1. «Щастя»

Щастя – це небо в зорях та бездонні ріки .

Якого кольору щастя, можливо, самої веселки?

    Подібні вправи сприяють використанню учнями накопиченого практичного досвіду, формуванню життєвого світогляду.

4.Зупинка «Острів Казковий».

«Острів Казковий» - наступна зупинка нашої уявної подорожі.

 1.Метод «Навчання на протилежностях»

 Завдяки методу «Навчання на протилежностях» на уроках зарубіжної літератури можна визначити:

  •                               ким є певний персонаж;
  •                               описати його зовнішній вигляд;
  •                               спосіб життя;
  •                               вчинки;
  •                               характер;
  •                               уподобання;
  •                               поведінку;
  •                               ставлення до нього інших;
  •                               долю персонажа;
  •                               алегоричний зміст образу.

     Шановні вчителі, порівняйте, будь ласка, образи рідної доньки  та падчерки із казки «Пані Метелиця».

  (Вчителі на основі  матеріалу казки порівнюють образи рідної доньки  та падчерки із казки «Пані Метелиця», роблять висновки.)

2. Прийом «Обери  позицію».

   На багатьох уроках використовую прийом «Обери позицію». Оберіть, будь ласка, і ви одну з позицій:

1. Хлопчик-Зірка заслуговує на співчуття через свою самозакоханість.

2. Хлопчик-Зірка заслуговує  на осуд через свою самозакоханість .

   Такі форми роботи допомагають самореалізуватися учням, висловити свою позицію.

 3.Метод «Символ».

    Пропоную до вашої уваги метод «Символ».                                                                Коли ми опрацьовуємо китайську народну казку «Пензлик Маляна», то знаходимо у ній образи-символи.

  Що ж символізує пензлик?

(Пензлик є символом добра, справедливості.)                              

Що символізує сивобородий дідусь?

(Сивобородий дідусь  -  це життєва мудрість, досвід.)

Що символізує птах?

(Птах є символом волі.)

    А що символізує драбина?

 (Драбина символізує прагнення піднестися над злом, подолати його.)                     Що символізує журавель?                   

(Журавель – символ волі, Батьківщини, щастя, долі, домівки.)

     Що символізує дракон?

 (Дракон символізує владу.)

     Що символізує  море?

(Море – це символ  життя.)

   Вправа «Символ» дає мені можливість зосередити увагу учнів на головному, створити цілісний образ, викарбувати у дитячій душі найкращі людські якості.

5.Зупинка «Підсумкова».

   Для підведення підсумків на заняттях використовую різні прийоми.

Отже, зупинка «Підсумкова» про це  засвідчить.

  1. Прийом «Сенкан».

    За допомогою прийому «Сенкан» часто підсумовую на своїх уроках вивчений матеріал.

     Пригадаємо його формулу:

1. Тема (іменник).

2. Опис (два прикметника).

3. Дія (три слова).

4. Ставлення (фраза – чотири слова).

5. Перефразування сутності( одне слово).

        Зразок:

1. Міф.

2. Давній, таємничий.

3. Розповідає, описує, возвеличує.

4. Спадщина минулого велична, доречна.

5. Уявлення.

       Будь ласка, складіть «Сенкан» :

1) Прометей (учасники зеленого сектору);

2) Геракл (учасники червоного сектору) .                                                 

       Орієнтовна відповідь:

Сенкан «Прометей»

  1. Прометей.
  2. Вічний, незламний.
  3. Пробуджує, страждає, надихає.
  4. «Тираноборець щирий, обраний людьми…»
  5. Вогонь.

Сенкан «Геракл»

  1. Геракл.
  2. Мужній, нездоланний.
  3. Перемагає, працює, спонукає.
  4.  Виявляє хист до всього.
  5. Сила.

   «Сенкан» допомагає учням висловити складні ідеї, уявлення в кількох словах.

      Дуже вам вдячна, шановні колеги, за змістовні «Сенкани» до сьогоднішнього заняття.

  1.                                                                                                                                                                                                                                                   Метод  «Скринька запитань». Оцінка  роботи  вчителя  - майстра.

    Шановні колеги! Я  прошу  вас  оцінити  роботу  керівника  майстер-класу, тому запишіть  на  аркушах  побажання,  зауваження, що  найбільше сподобалось під  час  уявної  подорожі.

(Вчителі  озвучують  написане та наповнюють скриньку стікерами.)

IV. Заключне  слово  вчителя – майстра.

     І на завершення я  хочу запропонувати вам прослухати поетичні рядки, які я присвятила сьогоднішньому заняттю із вами:

Єдиний, хто не втомлюється, - Час.

І в нас немає права забувати,

Що він не обмине нікого з нас.

Тож з гідністю потрібно крокувати

По лабіринтах долі, в буревій життя;

Долати перешкоди та бар’єри;

Приборкати нестримні почуття;

Уроки брати з творчості Мольєра;

Шаленим темпом мріяти, творити,

Щоб корабель життя знайшов причали;

Як Прометей усіх людей любити,

Що став для нас героєм, ідеалом…

     Дякую  усім присутнім за підтримку, за активну роботу і бажаю вам творчих досягнень!

 

 

docx
Додано
26 січня 2019
Переглядів
1372
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку