Урок зарубіжної літератури за романом Е. Портер "Полліанна"

Про матеріал
Тема: Е. Потер. Роман "Полліанна". Ідея радості життя й відкриття світу у творі.
Перегляд файлу

«ЖИТТЯ – ЦЕ ПРОСТО ДИВНА КАЗКА»

                                                   (Н. Красоткіна)

Тема. Е. Портер. Роман «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі (Сл. № 1)

Мета: продовжити роботу учнів зі світовим бестселером Е. Портер «Полліанна»; розвивати творчі здібності, критичне мислення, комунікативні навички; удосконалювати навички аналізу художнього твору, користування різними інформаційними джерелами; сприяти усвідомленню переваги позитивного мислення, вихованню гуманістичного світогляду, життєвого оптимізму.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення уроку: урок-тренінг із використанням мультимедійних засобів.

Я ніколи не вважала, що треба заперечувати

                                                 існування труднощів, страждань і зла. Я тільки

думала, що значно краще йти назустріч

невідомому бадьоро й радісно.

Е. Портер (Сл. № 2)

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНО-МОТИВАЦІЙНА ЧАСТИНА (Діти сидять у півколі)

  1. Слово вчителя
  • Які свята ви любите найбільше, чому? (Відповіді учнів.)
  •    Прослухайте, будь ласка, аудіозаписи: «Нова радість стала...», «Хто, хто Миколая любить» (Сл. № 3,4).
  • Про які свята йдеться? (День Святого Миколая, Різдво)
  • Які подарунки ви отримали в ці дні? (Відповіді учнів.)

2.  Тренінгова вправа «Привітай сусіда»

  •    Привітайте сусіда справа, продовживши фразу: «Мені подобається в тобі твій (твоя)...».
  1. Евристична бесіда
  • Що дарує дітям Святий Миколай?
  •    Подарунки люблять усі. Пригадайте, що сподівалася отримати з благодійної допомоги дівчинка Полліанна, про яку ми говорили з вами на попередніх уроках? (Ляльку)
  • А що отримала? (Милиці)
  • Чому такий несподіваний подарунок? Невже героїня так погано поводилася? (Відповіді дітей.) (Узагальнення вчителя.)

ІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1.  Творчо-комунікативне завдання «Пригадуємо сюжет»

Інсценізація інтерв’ю жителів містечка Белдінгсвіль – Джона Пендлтона, священика П. Форда, місіс Сноу, лікаря Чилтона, Джиммі, Ненсі, Поллі Гарінгтон кореспонденту «Дзержинського шахтаря» (Сл. № 5).

(Діти, жителі Белдінгсвіля, мають бейджики з  іменами персонажів роману. Кореспондент по черзі підходить до них.)                           

Кореспондент.

 Я познайомилася в лікарні з неординарною дівчинкою, яку всі полюбили: і пацієнти, і ті, хто там працює. І хочу дізнатися про неї більше. Тому й приїхала у ваше

містечко Белдінгсвіль, де люди грають у гру «Радість» і це поліпшує їм настрій. Розкажіть, будь ласка, про Полліанну.

 

    Я – Поллі Гаррінгтон, тітка Полліанни. Жила самотньо і не розуміла, що до зустрічі з Полліанною була нещасною.

 Моє життя змінила племінниця, яка завжди знаходила привід чомусь порадіти. Її серце наповнене добром, бажанням допомогти у скрутну хвилину.

Ця дитина змогла повернути мені мого коханого чоловіка, доктора Чилтона; і я стала щасливою заміжньою жінкою. Я навчилася грати в радість, моє серце наповнилося любовю.

 

 Я – Ненсі, служниця міс Поллі. Коли я дізналася, що в цей красивий багатий, але сумний будинок приїде маленька дівчинка, то дуже зраділа.

  Полліанна мені сподобалася своєю сильною вдачею, умінням помічати навколо себе позитив. «Ця благословенна дитина» навчила мене грати в гру «Радість», полюбити своє імя, ранки по понеділках. Я усміхаюся, що б там не було, щоразу, коли думаю про це. І сміх допомагає.

 

Я – Джон Пендлтон. До зустрічі з Полліанною жив самотньо. Але чемна, завжди привітна, життєрадісна дівчинка змінила моє життя на краще. Я запропонував їй переїхати до мене жити. Вона відмовилася, але познайомила мене з сиротою Джиммі і попросила його всиновити. Я погодився, і хлопчик став мені за сина.

  Моє життя набуло сенсу, стало яскравим, повноцінним!

 

Я – Джиммі Бін. У мене немає батьків. Жив у дитячому будинку. Збіг, бо хотів мати батьків, родину і будинок. Опинився сам один на вулиці – бездомний, зневірений. Полліанна умовила сера Джона Пендлтона всиновити мене. Я тепер маю все, чого бажав.

Полліанна – найкращий друг, найдобріша людина! «Задля неї я піду по розпеченому вугіллю!»

 

Я – місіс Сноу. Багато років я була незадоволена своїм життям, бо не можу ходити. Лежала в темній кімнаті,  не хотіла ні з ким спілкуватися, навіть дочка мене дратувала. Але Полліанна  навчила мене радіти життю. У мене здорові руки, тому я почала вязати всілякі корисні речі. І моя дочка Міллі дуже зраділа тому, що я повернулася до життя.

 

Я – священик Пол Форд. Якось не міг скласти недільної проповіді про негаразди серед прихожан. Полліанна – «цей благословенний янгол» - розповіла мені про свого татка-проповідника, про придуману ним гру й про 800 текстів Біблії, які закликають людей радіти життю. Тепер я починаю проповіді так: «Радійте, люди...». Прихожани почули мене і дійсно стали більш радісними і щасливими!

 

Я – місіс Бентон. Удова. Після смерті чоловіка дуже сумувала й одягалася в усе чорне. Завдяки Полліанні я зрозуміла, що моєму сину Фредді важко зі мною жити. Я спробувала грати в гру «Радість», змінила чорний бант на блідо-блакитний і відчула, що Фредді приємніше бачити мене такою веселою.

 

Я – лікар Чилтон. 15 років я почував себе нещасним, бо кохаю жінку, з якою нас розділяло давнє непорозуміння. Полліанна якимось дивом здогадалася про причину мого суму і помирила нас із міс Поллі. Цю чуйну дитину полюбили усі люди, які її знали.

Я не міг заспокоїтися, поки не відправив її до спеціалізованої лікарні. Наше усміхнене сонечко знову буде ходити!

 

  Кореспондент. До нашої з вами зустрічі я розмовляла ще з деякими громадянами містечка. Мене вразили слова місіс Том Пейсон. Вона сказала, що «ладна поміняти з Полліанною свої ноги, щоб дитина знову ходила».

О! Тепер я зрозуміла, що ця дівчинка дуже незвичайна. Вона навчила вас не лише брати добро, душевне тепло, а й дарувати його іншим людям.

Дякую вам за ваші розповіді і за те, що ви під час хвороби підтримували «цього благословенного янгола». Як добре мати багато друзів!

2.  Створення кольограми «Полліанна» (робота у парах) (Сл. № 6)

  •    Оберіть смужки паперу того кольору, з яким асоціюєте образ героїні. Напишіть на паперовій смужці-промінчику риси характеру дівчинки й прикрипіть до сонечка – портрета Полліанни.

 (Учитель робить узагальнення)

3. Інтерактивна вправа «Хмара слів» (слайд 7)

  •    Давайте перевіримо, наскільки ми добре розуміємо Полліанну. У цьому нам допоможе «хмарка слів». Розгляньте її. Тут схвальні риси характеру дівчини, але є й ті, які їй не властиві. Знайдіть їх.
  • Чому для нашої «хмарки слів» я обрала форму серця?

4.  Складання асоціативного куща «Сонечко» (сенкан) (робота у групах) (Діти обєднуються у групи за допомогою лічилки) (Сл. № 7)

Учитель. У ваших кольограмах переважали оранжевий, жовтий кольори, а це означає, що наша героїня – сонячна дівчинка.

  • Складіть, будь ласка, сенкан до образу Полліанни.

(Декілька дітей зачитують сенкани. Демонстрація слайду № 7.)

Полліанна –

Жіттєрадісна, добра.

Клопочеться, вболіває, допомагає,

Теплом своїм усіх зігріти намагається –

Сонечко.

5.  Перегляд відеороліка «Сонячний ранок» (Сл. № 8)

 Учитель. Ми з вами спостерігали за сходом сонця. Я гадаю, що всім стало тепліше на душі, але потім сонечко сховалося.  Наче перед дощем. Якщо піде дощік, невже ми будемо сумувати? Давайте подумаємо, чому можна порадіти в такій ситуації? (Відповіді).

  •    Так. Наш настрій не повинен залежати від погоди. Якщо ситуацію не можна змінити, змініть своє ставлення до неї. Уявіть, як рослини спрагло пють крапельки  дощику, порадійте за них.

6.  Тренінгова вправа «Нумо, дзеркальцю, скажи...»

Учитель. Погляньте на себе в люстерко. Чи задоволені ви своєю зовнішністю?

  •    А тепер посміхніться. Ви бачите, що посмішка робить людину красивішою.

7.  Мультимедійна презентація «Портрет Полліанни» (Сл. № 9)

 

  • Чи гарна дівчинка?

 

  •     Яка доля цієї дівчинки? (На її долю випало багато випробувань. Вона залишилася сиротою, згодом отримала тяжку травму хребта й була прикута до ліжка.)
  • Що ж допомогло їй здолати такі тяжкі випробування? (Гра в радість)

8.  Інтерактивна гра «Знайомтесь, це...»

  •    Дзеркало відображує нашу зовнішність, але не бачить наш внутрішній світ. Спробуємо зазирнути у світ душі тітки Поллі.
  • Підготуйте відповідь на питання.
  •    Розкажіть про те, як зустріла тітка Поллі свою племінницю. Чому тітка була такою? Якими стали стосунки між ними наприкінці роману? Що на них вплинуло? За необхідності зверніться до підказки, схованій у QR-коді.
  •    Чи однаково сприймали Полліанну мешканці Белдінгсвіля? Назвіть тих, хто відразу зумів розгледіти її велику душу?

9.  Творча робота ( у групах) (Сл. № 12)

Діти обєднуються в групи за допомогою лічилки «Зима, весна, літо, осінь...». Представники груп беруть зі столу аркушики з малюнками – по два; пояснюють, порадившись у групах, кому з героїв твору можна порекомендувати ці засоби як ліки проти негараздів:

  • крем проти ластовиння (Полліанні);
  • троянда (тітонці Поллі);
  • стетоскоп (лікареві Чилтону: лікар – найрадісніша професія, адже повертає людям здоров’я);
  • будинок (Джиммі);
  • дитяча книжка, машина (Джонові Пендлтону для дитини, яку він усиновить чи якою опікуватиметься);
  • різнокольорові нитки й спиці для в’язання (місіс Сноу);
  • бейджик з написом «Пишаюся своїм добрим імям» (Ненсі);
  • Библія із закладкою проповіді «Радійте всі!» (священикові Полу Форду).

Прописати ліки від удаваних негараздів (кожна група – по одному «рецепту») (Сл. № 13):

  • ластовиння (у темній кімнаті непомітні, завжди, за бажанням, їх можна позбутися);
  • заняття, навчання, щоденні турботи, результат праці (радість від того, що ти чогось навчився, комусь зробив щось добре);
  • імя (головне не  імя, а те, якою є сама людина);
  • Самотність (шукайте причину в собі: гординя, відсутність комунікабельності, любові до людей. Видатний український письменник, філософ Г.С. Сковорода говорив: «Любов виникає з любові; коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю».

 10.  Перегляд фрагменту фільму «Полліанна» (Сл. № 15)

(2003 р.; Велика Британія, режисер Сара Хардінг, в головній ролі Аманда Бертон).

11.   Робота з підручником.

  • Знайдіть переглянутий фрагмент у тексті твору. Порівняйте.

12.  Тренінгова вправа «Кольорові рамки» (Сл. № 17)

Учитель. Коли ми дивимося на світ, то використовуємо своєрідні кольорові рамки, які є нічим іншим, як нашими думками. (Учитель вручає 3 рамки дітям.) Спробуємо використати «радісні рамки» (тобто знайти щось позитивне) в таких ситуаціях:

  • ви запізнилися на День народження, і святковий торт уже розрізано, а вам не вистачило;
  • ожеледиця – дорогою до школи ви послизнулися, упали і пошкодили ранець ;
  • вам давно обіцяли цікаву екскурсію в Соледар, але уявіть, що погода зіпсувалася й поїздку відклали.

13.  Постановка та розвязання проблемного питання

  • Що, на вашу думку, можна вважати найтяжчим випробуванням у долі людини? (Смерть рідних, каліцтво).
  • Що пропонує у таких випадках Полліанна? (Смерть рідних: вірити у те, що вони на небесах, живуть доти, доки ти їх памятаєш. Каліцтво: не можеш ходити – роби щось руками, будь корисним людям.) (Сл. № 14)

14.  Перегляд мультимедійної презентації «Радій життю» (Сл. № 18)

  • Про яких людей цей ролик? (Відповіді дітей)
  •    Як потрібно ставитися до життя? (Відповіді дітей). (Узагальнення вчителя).

ІІІ.  САМОРЕФЛЕКСІЯ УЧНІВ

Інтерактивна вправа «Я бажаю тобі»

  • Покладіть руку на плече сусіда та скажіть йому слова побажання.
  • А тепер для вас побажання учня нашої школи Вороніна Федора.

(Учні переглядають ролик «Сто відсотків щастя»). (Сл. № 19)

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Запишіть «Правила життя від Полліанни». (Сл. № 20)

V.  ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Фідбек. Інтерактивний прийом «Мішень»

 Учні на зображеній на дошці мішені позначають точність «влучення в душу» ідей уроку: чим ближче до центру мішені, тим більшою мірою ідеї уроку зачепили душу учнів за живе. 

 

ДОДАТКИ ДО УРОКУ

Бейджик з написом «Пишаюся своїм добрим імям»

Слайди (20).

Смужки різного кольору. Портрет Полліанни.

Малюнки для творчої роботи (у групах). Кольорові рамки. Мішень.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Хоролець Марина Григорівна
    Дуже сподобався Ваш урок. Скажіть, будь ласка, як відкрити слайди до уроку? Дякую. Антоніна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
29 січня 2019
Переглядів
5370
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку