«ЖИТТЯ – ЦЕ ПРОСТО ДИВНА КАЗКА»
(Н. Красоткіна)
Тема. Е. Портер. Роман «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі (Сл. № 1)
Мета: продовжити роботу учнів зі світовим бестселером Е. Портер «Полліанна»; розвивати творчі здібності, критичне мислення, комунікативні навички; удосконалювати навички аналізу художнього твору, користування різними інформаційними джерелами; сприяти усвідомленню переваги позитивного мислення, вихованню гуманістичного світогляду, життєвого оптимізму.
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення уроку: урок-тренінг із використанням мультимедійних засобів.
Я ніколи не вважала, що треба заперечувати
існування труднощів, страждань і зла. Я тільки
думала, що значно краще йти назустріч
невідомому бадьоро й радісно.
Е. Портер (Сл. № 2)
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНО-МОТИВАЦІЙНА ЧАСТИНА (Діти сидять у півколі)
2. Тренінгова вправа «Привітай сусіда»
ІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Творчо-комунікативне завдання «Пригадуємо сюжет»
Інсценізація інтерв’ю жителів містечка Белдінгсвіль – Джона Пендлтона, священика П. Форда, місіс Сноу, лікаря Чилтона, Джиммі, Ненсі, Поллі Гарінгтон кореспонденту «Дзержинського шахтаря» (Сл. № 5).
(Діти, жителі Белдінгсвіля, мають бейджики з іменами персонажів роману. Кореспондент по черзі підходить до них.)
Кореспондент.
Я познайомилася в лікарні з неординарною дівчинкою, яку всі полюбили: і пацієнти, і ті, хто там працює. І хочу дізнатися про неї більше. Тому й приїхала у ваше
містечко Белдінгсвіль, де люди грають у гру «Радість» і це поліпшує їм настрій. Розкажіть, будь ласка, про Полліанну.
Я – Поллі Гаррінгтон, тітка Полліанни. Жила самотньо і не розуміла, що до зустрічі з Полліанною була нещасною.
Моє життя змінила племінниця, яка завжди знаходила привід чомусь порадіти. Її серце наповнене добром, бажанням допомогти у скрутну хвилину.
Ця дитина змогла повернути мені мого коханого чоловіка, доктора Чилтона; і я стала щасливою заміжньою жінкою. Я навчилася грати в радість, моє серце наповнилося любов’ю.
Я – Ненсі, служниця міс Поллі. Коли я дізналася, що в цей красивий багатий, але сумний будинок приїде маленька дівчинка, то дуже зраділа.
Полліанна мені сподобалася своєю сильною вдачею, умінням помічати навколо себе позитив. «Ця благословенна дитина» навчила мене грати в гру «Радість», полюбити своє ім’я, ранки по понеділках. Я усміхаюся, що б там не було, щоразу, коли думаю про це. І сміх допомагає.
Я – Джон Пендлтон. До зустрічі з Полліанною жив самотньо. Але чемна, завжди привітна, життєрадісна дівчинка змінила моє життя на краще. Я запропонував їй переїхати до мене жити. Вона відмовилася, але познайомила мене з сиротою Джиммі і попросила його всиновити. Я погодився, і хлопчик став мені за сина.
Моє життя набуло сенсу, стало яскравим, повноцінним!
Я – Джиммі Бін. У мене немає батьків. Жив у дитячому будинку. Збіг, бо хотів мати батьків, родину і будинок. Опинився сам один на вулиці – бездомний, зневірений. Полліанна умовила сера Джона Пендлтона всиновити мене. Я тепер маю все, чого бажав.
Полліанна – найкращий друг, найдобріша людина! «Задля неї я піду по розпеченому вугіллю!»
Я – місіс Сноу. Багато років я була незадоволена своїм життям, бо не можу ходити. Лежала в темній кімнаті, не хотіла ні з ким спілкуватися, навіть дочка мене дратувала. Але Полліанна навчила мене радіти життю. У мене здорові руки, тому я почала в’язати всілякі корисні речі. І моя дочка Міллі дуже зраділа тому, що я повернулася до життя.
Я – священик Пол Форд. Якось не міг скласти недільної проповіді про негаразди серед прихожан. Полліанна – «цей благословенний янгол» - розповіла мені про свого татка-проповідника, про придуману ним гру й про 800 текстів Біблії, які закликають людей радіти життю. Тепер я починаю проповіді так: «Радійте, люди...». Прихожани почули мене і дійсно стали більш радісними і щасливими!
Я – місіс Бентон. Удова. Після смерті чоловіка дуже сумувала й одягалася в усе чорне. Завдяки Полліанні я зрозуміла, що моєму сину Фредді важко зі мною жити. Я спробувала грати в гру «Радість», змінила чорний бант на блідо-блакитний і відчула, що Фредді приємніше бачити мене такою веселою.
Я – лікар Чилтон. 15 років я почував себе нещасним, бо кохаю жінку, з якою нас розділяло давнє непорозуміння. Полліанна якимось дивом здогадалася про причину мого суму і помирила нас із міс Поллі. Цю чуйну дитину полюбили усі люди, які її знали.
Я не міг заспокоїтися, поки не відправив її до спеціалізованої лікарні. Наше усміхнене сонечко знову буде ходити!
Кореспондент. До нашої з вами зустрічі я розмовляла ще з деякими громадянами містечка. Мене вразили слова місіс Том Пейсон. Вона сказала, що «ладна поміняти з Полліанною свої ноги, щоб дитина знову ходила».
О! Тепер я зрозуміла, що ця дівчинка дуже незвичайна. Вона навчила вас не лише брати добро, душевне тепло, а й дарувати його іншим людям.
Дякую вам за ваші розповіді і за те, що ви під час хвороби підтримували «цього благословенного янгола». Як добре мати багато друзів!
2. Створення кольограми «Полліанна» (робота у парах) (Сл. № 6)
(Учитель робить узагальнення)
3. Інтерактивна вправа «Хмара слів» (слайд 7)
4. Складання асоціативного куща «Сонечко» (сенкан) (робота у групах) (Діти об’єднуються у групи за допомогою лічилки) (Сл. № 7)
Учитель. У ваших кольограмах переважали оранжевий, жовтий кольори, а це означає, що наша героїня – сонячна дівчинка.
(Декілька дітей зачитують сенкани. Демонстрація слайду № 7.)
Полліанна –
Жіттєрадісна, добра.
Клопочеться, вболіває, допомагає,
Теплом своїм усіх зігріти намагається –
Сонечко.
5. Перегляд відеороліка «Сонячний ранок» (Сл. № 8)
Учитель. Ми з вами спостерігали за сходом сонця. Я гадаю, що всім стало тепліше на душі, але потім сонечко сховалося. Наче перед дощем. Якщо піде дощік, невже ми будемо сумувати? Давайте подумаємо, чому можна порадіти в такій ситуації? (Відповіді).
6. Тренінгова вправа «Нумо, дзеркальцю, скажи...»
Учитель. Погляньте на себе в люстерко. Чи задоволені ви своєю зовнішністю?
7. Мультимедійна презентація «Портрет Полліанни» (Сл. № 9)
8. Інтерактивна гра «Знайомтесь, це...»
9. Творча робота ( у групах) (Сл. № 12)
Діти об’єднуються в групи за допомогою лічилки «Зима, весна, літо, осінь...». Представники груп беруть зі столу аркушики з малюнками – по два; пояснюють, порадившись у групах, кому з героїв твору можна порекомендувати ці засоби як ліки проти негараздів:
Прописати ліки від удаваних негараздів (кожна група – по одному «рецепту») (Сл. № 13):
10. Перегляд фрагменту фільму «Полліанна» (Сл. № 15)
(2003 р.; Велика Британія, режисер Сара Хардінг, в головній ролі Аманда Бертон).
11. Робота з підручником.
12. Тренінгова вправа «Кольорові рамки» (Сл. № 17)
Учитель. Коли ми дивимося на світ, то використовуємо своєрідні кольорові рамки, які є нічим іншим, як нашими думками. (Учитель вручає 3 рамки дітям.) Спробуємо використати «радісні рамки» (тобто знайти щось позитивне) в таких ситуаціях:
13. Постановка та розв’язання проблемного питання
14. Перегляд мультимедійної презентації «Радій життю» (Сл. № 18)
ІІІ. САМОРЕФЛЕКСІЯ УЧНІВ
Інтерактивна вправа «Я бажаю тобі»
(Учні переглядають ролик «Сто відсотків щастя»). (Сл. № 19)
ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Фідбек. Інтерактивний прийом «Мішень»
Учні на зображеній на дошці мішені позначають точність «влучення в душу» ідей уроку: чим ближче до центру мішені, тим більшою мірою ідеї уроку зачепили душу учнів за живе.
ДОДАТКИ ДО УРОКУ
Бейджик з написом «Пишаюся своїм добрим ім’ям»
Слайди (20).
Смужки різного кольору. Портрет Полліанни.
Малюнки для творчої роботи (у групах). Кольорові рамки. Мішень.