Розробка першого уроку для дітей 5 класу "Ти будеш жити, Україно, країна щастя і добра"
Мета: доповнити і поглибити знання дітей про Батьківщину; формувати уявлення про Україну як суверенну державу з давньою історією; формувати громадянські якості, патріотизм, людяність, працьовитість; виховувати любов і повагу до Батьківщини.
Ми – вільні люди!
Ми, неначе, квіти,
Що виростають в полі чи гаю.
Нам цілувати небеса і вітер,
І долю мати, як вони, свою.
І буде доля, наче цвіт калини,
В розповені невипитих щедрот,
Бо є держава наша – Україна,
І є її невтрачений народ.
В. Олійник
Ти будеш жити, Україно, країна щастя і добра
Мета: доповнити і поглибити знання дітей про Батьківщину; формувати уявлення про Україну як суверенну державу з давньою історією; розвивати в учнів творче мислення, уяву, комунікабельність; формувати громадянські якості, патріотизм, людяність, працьовитість; виховувати любов і повагу до Батьківщини.
Обладнання: стікери, роздатковий матеріал, державні та народні символи України, вислови про Україну, карта України; Конституція України.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. Перший урок ми присвячуємо 25-річчю незалежності України, який буде супроводжуватися гаслом «Ти будеш жити, Україно, країна щастя і добра».
Учень. На білому світі є різні країни,
Де ріки, ліси і лани…
Та тільки одна на землі Україна,
А ми її доньки й сини.
Усюди є небо, і зорі скрізь сяють,
І квіти усюди ростуть..
Та тільки одну Батьківщину
Ми маємо…її Україною звуть.
Пісня «Перлина Україна»
Легенда «Виникнення української землі»
Багато планет, різних і таких не схожих одна на одну, створив Бог. Та всі вони були мертві. Але якось набрав Творець пригорщу родючих ґрунтів і голубих вод та й кинув чудодійний дар на планету, що пролітала поблизу. За мить та планета ожила і заграла всіма барвами.
Минуло багато часу, і вирішив Творець провідати ту планету. Дістав він із Божої скрині мішок і склав у нього весь свій скарб: золото і срібло, діаманти й кришталь, руду і сіль, вугілля і граніт... Кинув свій мішок у напрямку живої планети, яку щойно назвав Землею.
Раптом мішок зі скарбом розв’язався, і почали висипатися з нього Божі дари на планету. А найбільше їх потрапило на слов’янську землю. Минули тисячі років. Якось зібрався Творець поглянути на цю маленьку планету. Облетів довкола неї й побачив дивовижний куточок, кращого від якого не було на всій цій Землі. І вигукнув Господь:
– Це справжній рай!
Ступив на казкову землю, яка так припала йому до душі, і нарік її Україною. Адже у цій назві було слово «рай». Ось так і виникла українська земля, яку сам Творець хотів би мати за рай.
– Наша Україна – райська земля безмежних степів, неозорих ланів, прадавніх таємничих лісів. Це земля могутніх і славних предків, які залишили її нам у спадок
Пісня – розминка «Україна»
Дівчинка: Наш щедрий край, багатий край
Старі прикмети має
На рушникові коровай
Всіх радо зустрічає.
Хлопчик: Ще здавна люди хліб і сіль
Несли на рушникові,
Бажали щастя і добра
Й щоб всі були здорові
Учень: Батьківщино, земле рідна,
Земле сонячна і хлібна,
Ти навік у нас одна!
Діти, як називається наша Батьківщина? (Україна)
А ви хто? (українці)
Що для вас є Батьківщиною, якими ще словами її можна назвати?
По одному називають ( Вітчизна, Україна, рідний край, батьківська земля, отча сторона, рідна домівка, Донеччина).
(учні складають асоціативний кущ)
Лунає пісня «Україно моя»
тато і мама, родина
колискова
БАТЬКІВЩИНА
рідне село, батьківська хата
соловейко
українські пісні
верба, калина
- Молодці. До нас завітали гості.
(Заходить «Україна» і три сини: Гімн, Герб, Прапор).
.
Україна: . Є багато країн на землі,
В них озера, річки і долини…
Є країни великі й малі,
Та найкраща завжди - Батьківщина.
1 хлоп. Я – знак країни головний,
Це Тризубець золотий,
Він – як сонце в небі синім,
В ньому слава, в ньому сила.
2 хлоп. Синьо-жовтий Прапор України
Це безхмарне небо синє-синє,
А під небом золотіє нива
І народ наш вільний та щасливий.
3 хлоп. Лине пісня незабутня, горда, величава,
В ній надія на майбутнє, України слава.
( входять діти: калина, верба, барвінок, колосся, ).
Немає України без калини,
І без верби України нема,
Цвіте барвінок синьо-синьо,
Землицю шовком застила.
Густе колосся золотиться в полі
І все це, бачте, Божий дар.
ІІ. Основна частина
Вчитель. Але не завжди Україна була вільною і щасливою. Шлях до її незалежності був досить непростий. Історія пам’ятає важкі часи невдач і розчарувань, роздробленості і репресій. Але не зважаючи на це український народ плекав рідну мову, культуру й звичаї. Крізь роки українці зберегли свої кращі риси: волелюбність, працьовитість, щедрість і відповідальність, патріотизм.
24 серпня 1991 року Верховною Радою було прийнято Акт проголошення незалежності України. А 1 грудня цей Акт підтверджено Всеукраїнським референдумом, що гарантує право українського народу на самовизначення.
Зараз Україна – одна з найбільших європейських держав, її площа – 603,7 тис. км2. Із заходу на схід вона простягається на 1316 км, а з півночі на південь – на 839 км. Населення України становить близько 42 674 тис. осіб.
Кожен із нас є громадянином своєї країни. Як ви думаєте, що ми повинні знати про свою державу?
Пропоную вам дати відповіді на питання.
Назвіть дату, коли було прийнято чинну Конституцію України? (28 червня 1996 р.)
Кожна країна світу обов’язково має свої державні символи. Назвіть національні символи України. Що символізує український прапор? (Гімн, Прапор, Тризуб. Жовтий колір символізує Творця, Бога-батька, навіть Вищу Духовність. Синє – це усе земне, а також свобода вибору).
Назвіть український герб. Що він означає? (Тризуб. Одні дослідники читають в нім слово «Воля», інші – бачать у княжому тризубі старовинну зброю: лук, меч та інші військові приладдя. Тризуб символізує мир і творчу працю, спорідненість поколінь).
Про що йде мова у такому вислові: «Кордони можна відновити. А якщо втратити..., то це навічно». Що втрачається навічно? (Мова народу)
Яка обов'язкова вимога була до того, хто вступав до козацького війська? (Знання української мови)
Вчитель. До вашої уваги пропонується перегляд відео фрагменту «Фотолітопис Незалежності України 1991-2016».
Гра «Конверт запитань»
(на столі лежить конверт, учні підходять і дістають з конверта аркуші із запитаннями та відповідають на них).
1) Коли звучить Державний Гімн України? (Під час урочистих подій, щодня о 6 годині ранку на Українському радіо.)
2) Хто написав текст Гімну України? (Павло Чубинський.)
3) Коли святкують День Незалежності України? (24 серпня.)
4) Що символізує тризуб? (Тризуб символізує волю, славу, силу.)
5) Коли святкують День Конституції України? (28 червня.)
6) Що символізують кольори українського прапора? (Синій – небо, жовтий – пшеничне поле.)
Гра «Знайдіть відповідності»
Учасники отримують окремі написи із назвами свят, предметів, дат. Завдання - правильно поєднати написи. Команди самостійно працюють над завданням. Після закінчення роботи на слайді 5 відкриваються пари відповідностей:
24 серпня – День Незалежності
28 червня – День Конституції
19 серпня – Спаса
14 жовтня – Покрова, День українського козацтва
Конституція – основний закон України
Державні символи – герб, гімн, прапор
Гра «Переклади ім’я»
Ведучий. А поки наші команди перекладають речення, ми з вами теж пограємо у перекладача. Мені потрібно по 5 учнів-уболівальників. Я вам буду називати іноземне ім’я, а вам потрібно назвати аналогічне українське.
1. Пабло – Павло.
2. Аксінья – Оксана.
3. Стів – Степан.
4. Хелен – Олена.
5. Ханна – Ганна.
6. Афанасій – Опанас.
7. Ніколя – Микола.
8. П’єр – Петро.
9. Ірен – Ірина.
10. Анрі – Андрій.
Метод «Мозковий штурм»
Батьківщина для мене – це …
Я вважаю, що кожна людина має право …
Я громадянин України і для мене неприпустимо…
Складання асоціативного куща «Любов до України».
Робота біля дошки
Що таке патріотизм і як це явище пов’язане із незалежністю країни?
Як ви вважаєте, хто такий справжній патріот своєї країни? Які якості притаманні цій людині?
ІІІ. Усвідомлення та закріплення
Народна скарбничка.
Робота в групах. (Доповнити прислів’я і пояснити їх зміст.)
Батьківщина - мати, ... (умій за неї постояти.)
Людина без Вітчизни, ... (як соловей без пісні.)
Добре тому, ... (хто в своєму домі.)
Що країна, ... (то родина.)
За рідний край ... (життя віддай.)
Всюди добре, ... (а вдома найкраще.)
Кожному мила ... (рідна сторона.)
VІІ. Підсумок уроку
а) Настанова класного керівника під перегляд відео кліпу проекту «Моя країна – прекрасна і незалежна»
Який цікавий світ навколо!
Ти, друже, тільки придивись
На небі сонця жовте коло
А поруч з домом сад і школа.
Живи, дорослішай і вчись!
Дивись на квіти, на дерева,
Вивчай птахів, комах, тварин.
Ти станеш кращим, і, напевно,
В життя підеш сміливо й певно.
Та пам’ятай – ти не один.
З тобою вся твоя родина
Батьки, бабусі та діди.
З тобою друзі і Вкраїна.
Тож, уперед, мій друже, йди.
б) Майстер-клас «Виготовлення пташки щастя та миру новому навчальному році»
Під відеокліп «Молитва за Україну»
Під пісню «У світі є одна країна»
в) Підсумкове слово вчителя
- Доля України – в наших з вами руках. А тому – швидше до праці, до великої клопіткої праці, яка починається тут, у школі. Бо ви – майбутнє України. Своїми знаннями, працею підносьте економіку, культуру, прославляйте країну.
Ми, українці, мріємо про краще життя в майбутньому. І кожен із нас може бути творцем свого щастя. Цю думку підтверджують слова відомої поетеси Ліни Костенко:
«Нам треба жити кожним днем,
Не ждать омріяної дати.
Горіть сьогоднішнім вогнем,
Бо «потім» може й не настати»
Метод «Незакінчене речення»
Сьогоднішній урок змусив мене замислитися…
Почуте спонукає мене...
Я мрію про...
Вчитель.
Вчитель. Ми стали незалежними, вільними у своїх думках і діях. Перед нами розкривається все більше можливостей і перспектив. Давайте вірити в себе, у свої сили, щасливу долю.