Розробка плану роботи клубу педагогічних ідей

Про матеріал
Розробка плану роботи клубу педагогічних ідей "Інноваційне освітнє середовище в умовах реформування освіти" на рік з тренінгами до кожного засідання
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

План роботи

клубу педагогічних ідей

Чернігівського колегіуму  № 11

на 2019 – 2020 навчальний рік

 

 

 

 

 

Інноваційне освітнє середовище в умовах реформування освіти

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета діяльності клубу педагогічних ідей:

  • Спрямування роботи педагогічного колективу колегіуму на реалізацію творчого потенціалу, пошук ефективних шляхів організації освітнього середовища.
  • Застосування та впровадження інноваційних та інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ), об’єднання креативних педагогів – однодумців.
  • Формування інноваційної особистості, такої яка має бажання і здатність самостійно вчитися, застосовувати нові знання, прагнути творчості і саморозвитку.
  • Виявлення проблеми, обґрунтування її актуальності.
  • Формування готовності  педагогів до використання нових інформаційних технологій в освітній  процес.
  • Психологічне, організаційне, науково-методичне і матеріально-технічне забезпечення умов вивчення, використання та вдосконалення нових технологій навчання.

Завдання клубу педагогічних ідей:

  1. Спрямувати методичну діяльність педагогічного колективу на формування інноваційного освітнього середовища у закладі освіти та підготовку педагогів до опанування і реалізації навчально-виховної діяльності, компетентісного підходу, ціннісних засад, педагогіки партнерства, принципу дитино центризму та загальноосвітніх орієнтирів в світлі реалізації Концепції «Нова українська школа».
  2. Закласти основи свідомого підходу до проектування та аналізу уроку у системі розвивального навчання.
  3. Спрямувати діяльність педагогів на реалізацію проблеми «Проектування та аналіз уроку в системі розвивального навчання в умовах Нової української школи».
  4. Активізувати роботу щодо залучення вчителів до професійних конкурсів, виставок-презентацій, друку робіт у професійних журналах, газетах та мережі інтернет.
  5. Посилити роботу з обдарованими учнями шляхом залучення їх до участі в конкурсах, олімпіадах, інтернет-олімпіадах, тощо.
  6. Посилювати роботу щодо підготовки та побудови проекту уроку, проведення його самоаналізу та аналізу.
  7. Активізувати самоосвітню діяльність вчителів колегіуму шляхом залучення їх до участі у конкурсах.
  8. Узагальнення та розповсюдження досвіду впровадження інноваційних та інформаційно-комунікаційних технологій в освітній процес.
  9. Створити «банк інформації» відповідно до теми та завдань дослідження.
  10.  Розробка та впровадження моделей розвивального освітнього середовища, що сприяє процесу соціалізації та формуванню громадської активності учнів.
  11.  Розробка рекомендацій, спрямованих на самоосвіту, створення можливостей для особистісного та професійного зростання педагогічних працівників у процесі роботи над проектом.
  12.  Сприяти вихованню учнів, зокрема національно-патріотичного спрямування.

 

Методи дослідження:

  • науково-теоретичний аналіз психолого-педагогічної літератури;
  • аналіз досвіду роботи педагогічного колективу;
  •  бесіди, анкетування, тестування, аналіз діяльності, педагогічне спостереження;
  •  моніторинг.
     

 

Кінцева мета роботи клубу педагогічних ідей:
  глибоке оволодіння компетентнісно зорієнтованими технологіями та їх використання ;
• створення розвивального освітнього простору навчального закладу з метою врахування індивідуальних особливостей та можливостей самореалізації учнів;
  використання інноваційних освітніх технологій для формування цілісного світогляду, соціальної компетентності та громадської активності учнів;
   впровадження нових методів контролю знань та оцінювання з метою формування навичок рефлексії та розвитку оцінної складової самосвідомості учнів;
  розширення рольового простору кожної дитини за рахунок її включення у систему суспільно корисних справ, шкільного самоврядування, педагогічно вмотивованих доручень;
  актуалізацію підготовки учнів до свідомого вибору життєвих перспектив та майбутньої професії;
• накопичення власного досвіду з проблеми;
• презентація результатів роботи, поширення досвіду серед вчителів школи.

 

 

 

Список членів клубу

 

 

№ п/п

ПІБ

Посада

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План роботи

 

Зміст

Термін

Відповідальні

I засідання

  1. Визначення мети та завдань роботи клубу на 2019 – 2020 н. р.
  2. Обговорення і затвердження  плану роботи  на 2019 – 2020 н. р.
  3. Визначення актуальних напрямків діяльності клубу педагогічних ідей. Особливості роботи педагогічного колективу над науково – методичною проблемою.
  4. Обмін інформацією про науково-методичну літературу ППД з проблемного питання.
  5. Анкетування членів клубу.
  6. Розподіл обов’язків.
  7. Тренінг «Освітнє середовище Нової української школи. Нова українська школа – чого ми прагнемо»

 

 

 

Жовтень

 

Члени клубу

IІ засідання

  1. Панорама творчих знахідок щодо співробітництва в системі «Пошук ефективних методів роботи із здібними та обдарованими дітьми, стратегії розвитку їхніх творчих здібностей, шляхів співпраці й співтворчості».
  2. Сприяння підвищенню володіння ІКТ педагогічного колективу. Організація роботи кабінету інформатики для вчителів (індивідуальні консультації).
  3. Розробка та впровадження моделей розвивального освітнього середовища, що сприяє процесу соціалізації та формуванню громадської активності учнів.
  4. Опрацювання педагогічної та методичної літератури з використання ІКТ  в педагогічній діяльності.  Сучасні тенденції застосування  ІКТ  в освітньому процесі.
  5. Тренінг «Використання ІКТ під час освітнього процесу в закладі освіти»
  6.  «Коло ідей» - розробка рекомендацій для вчителів по темі клубу педагогічних ідей.

 

 

 

 

 

Грудень

 

Члени клубу

 

 

 

 

 

 

 

IІ засідання

  1. Аукціон педагогічних ідей «Методи та методики діагностики соціального портрету учнів різних вікових груп.
  2. Аналіз наукової літератури з проблеми.
  3. Методичний діалог «Формування освітнього середовища для розвитку обдарованої дитини».
  4. Панорама творчих знахідок щодо співробітництва в системі «Пошук ефективних методів роботи із здібними та обдарованими дітьми, стратегії розвитку їхніх творчих здібностей, шляхів співпраці й співтворчості»
  5. Тренінг «Ефективні методи роботи зі здібними та обдарованими учнями»
  6. Створення «банку інформації» відповідно до теми та завдань дослідження.

 

 

 

Лютий

 

 

 

 

Члени клубу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Члени клубу

 

 

IV засідання

  1. Підсумкове анкетування  по темі «Моделювання та побудова розвивального освітнього простору закладу освіти».
  2. Презентація результатів роботи  клубу педагогічних ідей.
  3. Тренінг  «Сучасний урок: традиції і інновації».
  4. Обмін інформацією про використання в роботі креативного підходу до організації освітнього простору в умовах реформування освіти.
  5. Діагностування членів клубу з метою визначення основних напрямків її роботи в наступному році.

 

 

 

 

 

 

 

Травень

 

 

 

 

Члени клубу

 

 

 

Члени клубу

 

 

 

.

 

 

 

 

Тренінг №1

 

 

 

 

 

«НУШ. Безпечне освітнє середовище»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТРЕНІНГ №1 «НУШ. Безпечне освітнє середовище»

1. Вступне  слово.

Вітаю!  Рада  вас   усіх   бачити!

   Нова  українська  школа – це  новий  зміст   освіти,  нова  методика   навчання  та

нове  освітнє  середовище.

   Серце  змін  -  це  вчитель.

В  центрі  уваги -  дитина.  А  ми  повинні  створити  безпечне  освітнє  середовище.

    2. Настрій.

- Звичайно, наша плідна робота залежить від  настрою. Посміхніться один одному.

З гарним настроєм хто прийшов – махніть рукою,

Хто чує мене – кивніть головою,

Хто бачить мене - прошу оком моргнути,

Хто любить дітей прошу  тихо  встати

Хто веселий - всім усміхніться.

Хто ввічливий - поплескати  в  долоні,

  у кого є син - підніміть руки вгору;

  той, хто сьогодні вранці з'їв смачний сніданок – погладьте себе по животику;

 хто народився весною, нехай візьме за руку сусіда з права;

  хто народився зимою, візьміть сусіда за руку з ліва;

 хто любить котів - промурчіть; а  хто  собак – загавчіть;

  у кого є донька, схрестіть руки на грудях;

   хто п'є каву з цукром і молоком, погляньте у  віконце;

  хто любить компліменти - вигукніть «Так-так!»;

  у кого є захоплення  - тупніть  ногою ;

 хто дуже - дуже  любить свою роботу - вигукніть фразу «Я в захваті!»;

                                       Настрій  покращився!

3. Гра "На що схожий настрій.»

Хід вправи: по черзі всім потрібно сказати, на яку пору року, погоду, природне явище схожий ваш настрій сьогодні. Наприклад: мій настрій сьогодні схожий на білу пухнасту хмаринку в спокійнім голубім небі, а твій?

 

4."Привітання "

Мета : створення сприятливого емоційного клімату . Хід вправи: привітайтесь з кожним учасником різними способами, наприклад: носами, вухами, плечима, руками...

 

5. "Очікування " (3 хв.)

       А  тепер   вправа «Очікування.»  (Чого  ви   очікуєте  від   сьогоднішньої   зустрічі?)

Кожен з вас щось очікує від цієї зустрічі. Що ж саме? Зараз я пропоную вам з’ясувати це питання, конкретизувати його для самих себе. Я роздам вам стіки, на яких кожен зможе записати свої очікування і побажання. Наприкінці нашої роботи ми знову повернемося до них.

6. Девіз  заняття.

  - А нашим девізом будуть слова:
Зібратися разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх.
Професія педагога – професія творча. Чим вищою є креативність вчителя, тим більше шансів для розвитку творчого потенціалу в учнів. До речі, вчитель сьогодні має можливість не лише ознайомитися з природою та специфікою процесу креативності, а й підняти цей рівень у себе, навчитися розвивати креативність у своїх учнів.
Різноманітні численні дослідження вказують на необхідність вивчати щось нове для того, щоб збільшити свій творчий потенціал. «Якщо ви банкір, навчіться танцювати чечітку. Якщо ви няня, займіться курсом міфології.»
Психологи вважають, що іноді знайомий світ відокремлений від світу незнайомого майже умовним кордоном. Тому подолати цей кордон вдається лише тим, хто постійно розсуває його межі.

7. Вправа «Психологічна загадка»

У мене в руках апельсин, передаючи його в руки іншого учасника кожен повинен одним словом дати йому визначення, переходячи в різні форми, порівнюючи  з  собою.

Апельсин солодкий  такий, як  я ….

8. Гра  «Продовж  речення»

Я - вчитель, я ….

Я – професіонал, тому що…

Я – творчий вчитель, тому що

 9.Вправа “Оплески”

Всі учасники стають по колу. Тренер дає команду: Нехай вийдуть на середину ті, хто... .  При  виході  окремих  учасників  всі  присутні  їм аплодують.

  1. У кого стаж роботи більше 10 років…
  2. Хто любить свою роботу.
  3. Хто впроваджує інтегровані технології.
  4. Хто впроваджує технологію критичного мислення.
  5. Хто впроваджує проектні технології.
  6. Хто проводить ранкові зустрічі.
  7. Хто володіє навиками роботи на ПК.
  8. Хто бере участь у онлайн-вебінарах.
  9. Хто залучає батьків до освітнього процесу.

 

10. Хто буде проходити добровільну сертифікацію.

Кожен  працівник  заслуговує  на  оплески,  особливо  ті, хто любить свою роботу і любить дітей.

10.  Мозковий штурм «Урок»

На аркуші А – 1 вертикально записуємо слово «урок».

Шляхом вільного висловлювання запишіть слова, які асоціюються з уроком, що починаються з літер «у», «р», «о», «к». Це можуть бути іменники, прикметники, дієслова.

11. Вправа «Числа, які правлять світом»

Номер будинку і квартири, номер телефону і авто, номер паспорта і дата народження. Скільки чисел у нашому житті! Нумерологія - містика чисел - переконує, що ці цифри даються долею не випадково.

У кожного є своє число, дане йому при народженні. Запишіть свою дату народження. Наприклад, 25.07.1976. знайдіть суму всіх цифр. Додаємо доти, поки не буде число з однією цифрою. А тепер послухайте, що значить ваше число.

1- у багатьох релігіях світу це - символ божественної сили. Його носії-яскраво виражені лідери. Вони цілеспрямовані і прагнуть до влади. Для досягнення мети такі люди розраховують тільки на себе і не сприймають натиску з боку. Вони впевненні в унікальності і часто досягають успіху.

 

2- цим людям притаманні романтизм і фантазія. Вони мають філософські нахили, вміють добре пристосовуватися до різних обставин. Легко поступаються в дрібницях, але від головної мети не відступають, тому дуже часто успішні в бізнесі. Двоїстість особистості робить їх непостійними. Але «двієчники» - ласкаві і не люблять лишатися на самоті.

 

3- саме своєю триєдністю сильна «Свята Трійця». Трійка - символ динамічності особистості. Люди з числом «З» - артистичні, мають нахили до творчості. Вони щедрі. Але повсякденності вони не переносять, потребують різноманітності.

 

4 - люди з цією цифрою надійні. Вони друзів не зраджують. Понад усе в житті цінять надійність, стабільність. У почуттях і вчинках вони, як правило, простодушні, через це вибирати для спілкування «трієчників» їм не рекомендують - «четвірочник» швидко засумує. Але для тих, хто шукає партнера серйозного і надовго - то це те, що вам треба.

 

 

5 - у п'ятірці криється сильна, але суперечлива енергетика. Якщо п'ятиконечна зірка дивиться вершиною вгору – це енергія позитивна, якщо вершиною вниз - навпаки. Кожний носій «5» робить для себе цей вибір. Ці люди люблять волю і експерименти, прекрасні працівники.

 

6  - шестиконечна зірка в давнину вважалась символом гармонії. Пізніше до шістки почали ставитися як до символу переходу, незавершеності. Люди з символом «6» вміють узагальнювати, підкорювати собі інших. Мета їхнього життя - постійність. Їхня вимогливість до інших - підвищена. Вони розумні, але їх легко вивести з рівноваги.

 

 

7  - це - щаслива цифра. Людям з цифрою «7» притаманно більше удачі ніж іншим. Вони «везучі». Якщо у вашому житті це не так, то ви відійшли від цього шляху. Намагайтесь зрозуміти, що ви зробили не так. Люди з цією цифрою - потайні, мають сильний незалежний характер і сильні до нестандартних вчинків. Але в душі емоційні, тому з ними не доведеться сумувати.

 

8  - символ влади. Покладена на бік вісімка стає символом безпомічності. Носії цифри«8» мають сильну волю.Такі люди рішучі і завжди йдуть до кінця. Вони завжди вірні в усьому.

 

9  - символ космосу. Такі люди вкрай сентиментальні, їх легко образити, вони вміють переживати біль. Носії «9» - ідеальні виконавці будь-яких робіт, готові працювати цілу добу без відпочинку. Таким людям потрібна похвала, ласка, підтримка.

 

12. Вправа "Надувні кульки."

Мета: зняття негативних емоцій, розвиток позитивних емоцій.

  • Пригадайте всі свої негативні емоційні переживання, не  приємні моменти в житті і в роботі... Надуйте кульки думаючи про  ці емоції... Пробийте їх.

А тепер давайте згадаємо все приємне, веселе, радісне, саме найкраще... Надуйте цими самими позитивними емоціями ще по  одній кульці. Зав'яжіть. Нехай вони залишаються з вами    назавжди!!!

13. Вправа «Конверт проблем»

- Сформулюйте на аркуші найбільші проблеми чи страх у роботі з дітьми і покладіть до конверта. Обміняйтесь. Дайте поради, як краще вирішити це питання. Вони повинні бути конкретними і дієвими.

14. Вправа «Чарівна  коробочка»

 -- Колеги! Пропоную вам дістати по одному папірцю з чарівної  коробочки який підкаже, що на вас чекає сьогод­ні або що вам потрібно зробити найближчим часом. Ці побажання чарівно впливають на на­стрій, підбадьорюють, надають упевненості.

Тобі сьогодні особливо пощастить!

Життя готує тобі приємний сюрприз!

Усе складається для тебе найкращим чи­ном!

Сьогодні твій день, щасти тобі!

Сьогодні Фортуна з тобою разом!

Пам'ятай: ти народилася, щоб бути щас­ливою!

Сьогодні очікуй прибутку!

Люби себе такою, якою ти є, — неповтор­ною!

Потурбуйся про здоров'я свого тіла!

Зроби собі подарунок, ти на нього за­слуговуєш!

Вищі сили оберігають тебе!

У тебе є все, щоб насолоджуватися жит­тям!

Усе, що потрібно тобі, легко приходить до тебе!

Усі твої бажання та мрії реалізуються, повір у це!

 

 

Сьогодні з тобою спокій і радість!

Сьогодні щасливий день

 

15. Вправа "Компліменти"

- Сподіваюсь, що наш тренінг був для вас корисним та   цікавим. Я пропоную вам висловити про це свою думку, звернувшись до своїх очікувань.    Чи справдились ваші очікування?

- А тепер встаньте, візьміться за руки. Дивлячись в очі сусіду  подаруйте йому усмішку, скажіть кілька добрих слів, комплімент,  похваліть і подякуйте за роботу.

                  Усім  дякую  за  плідну  працю! До  нових  зустрічей!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тренінг №2

 

«Використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) під час освітнього процесу в закладі освіти»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методи роботи: робота в групах, „Мікрофон”, демонстрація, презентація.

Поняття і терміни: „інформатизація суспільства”,
„інформатизація освіти”, ”комп’ютерні технології навчання”

Мета: Познайомити учасників один з одним, створити доброзичливу атмосферу для ефективної співпраці; Прийняти правила для продуктивної роботи груп під час тренінгу; Ознайомити учасників з поняттям „тренінг”; Провести роботу в групах з проблеми: „Використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) під час навчально-виховного процесу в загальноосвітньому закладі” шляхом виконання ряду вправ; Підвести підсумки заняття.

Знайомство: „Мій образ. Чому я тут?” (3 хв.)
Хід вправи: Кожному учаснику потрібно написати своє ім’я і намалювати власний образ; образом може бути певний символ, предмет – будь-що (виконаний схематично). Відповісти на запитання, чого вони очікують від участі у цьому тренінгу (1-2 речення). Перший учасник називає своє ім’я, представляє власний образ, відповідає на поставлене питання, а потім це роблять усі учасники по черзі. Після того, як усі учасники розкажуть про свої образи, створюється „Галерея портретів” учасників тренінгу. Запитання для обговорення: Які думки виникають у вас, коли дивитесь на „Галерею портретів” учасників заняття? З якою метою виконувалась ця вправа?

Правила (2 хв.) Хід вправи:
Учасникам пронується назвати правила, які, на їхню думку, потрібні для ефективної роботи під час тренінгу. Усі пропозиції записуються на папері. З групою обговорюється кожне правило – що воно означає, для чого потрібне. Тільки після того, як уся група прийме правило, секретар записує його фломастером червоного кольору.

Орієнтовними правилами
можуть бути такі: Дотримуватися регламенту. Слухати і чути (один говорить – усі слухають). Бути доброзичливими. Бути активними. Пам’ятати, що поганих ідей не існує. Міркувати творчо. Ризикувати. Говорити тільки за темою і від свого імені. Не критикувати: кожний має право на власну думку. Дотримуватися принципу конфіденційності. Говорити коротко, по черзі.

Тренінг – це... (3 хв.) Хід вправи:
Учасникам потрібно визначити поняття “тренінг”, самостійно ознайомившись з інформаційним повідомленням: Тренінг – це... Специфічні риси тренінгу. Види тренінгів. Усі відповіді учасників записуються на папері. Запитання для обговорення: Чим відрізняється тренінг від традиційного навчання?

Подумайте і дайте відповідь (5 хв.)
Ознайомившись з поняттями „інформатизація суспільства”, „інформатизація освіти”, ”комп’ютерні технології навчання”, спробуйте методом „Мікрофон” закінчити речення: „Основною метою нових інформаційних технологій (НІТ) навчання є...”?

 

Аналіз запропонованих цитат (5 хв.)
Завдання групам:

Вам запропоновані цитати. На основі їхнього змісту, висловіть свою думку з приводу застосування проектних технологій та ІКТ в освітньому процесі

I група „Використання інформаційних технологій надає учням можливість заглянути в сутність науки...”


II група „Метод проектів стимулює самостійну пізнавальну думку учнів...”

 I група „Нові інформаційні технології відкривають учням доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищують ефективність самостійної роботи...”

II група „Використання методу проектів, їх поєднання з інформаційними технологіями дає можливість організувати навчальний процес, орієнтований на особистість учня, з урахуванням його індивідуальних особливостей і здібностей...”

 

Це ви можете зробити самі (10 хв.)
Завдання групам:

Запропонуйте та обґрунтуйте модель педагога сучасності „Вчителя, якого чекають”. Які якості може містити в собі такий вчитель? (асоціативний рядок) + (створення колажу)

 

Конструювання (10 хв.) Які вам відомі засоби реалізації мультимедійних технологій?

Завдання групам: Отже, будучи педагогами сучасності, змоделюйте (запропонуйте) структуру нестандартного уроку (на вільну тему, з будь-якого предмету), використовуючи ІКТ та ТКТ: I група: Урок-інсценування (вивчення нового матеріалу); II група: Урок-реклама (узагальнення та систематизація вивченого матеріалу); I група: Урок-залік (контроль і перевірка знань) II група: Проблемний урок (сприйняття та засвоєння нового матеріалу).

Організуйте та реалізуйте (10 хв.)Використання ІКТ та ТКТ у позакласній роботі

 Завдання групам:

Вам запропонували прийняти участь у Міжнародному конкурсі волонтерських проектів. Тема проекту: Просвітницька робота з профілактики негативних явищ у молодіжному середовищі. Запропонуйте етапи реалізації проекту з використанням ІКТ та ТКТ.

 

Обміркуйте та виконайте (5 хв.):
Завдання групам:

 Звичайно, в сучасних педагогічних технологіях є як переваги, так і недоліки. Окресліть доцільність (+) та недоліки (-) використання інформаційних технологій в навчально-виховному процесі

Рефлексія (5 хв.)

  • Спробуйте методом „Мікрофон” відповісти на питання:
    Які знання ви отримали?
  • Як ці знання ви використаєте на практиці?
  • Які ІКТ та ТКТ ви застосовуєте в своїй практиці найбільше?
  • Яка мета цієї теми?

ВИСНОВОК: Cуспільство, яке дбає про своє майбутнє, має усвідомити колосальні можливості ІКТ і навчитися грамотно застосовувати їх. Насамперед в освіті. Основним завданням впровадження ІКТ в освітній процес є підвищення зацікавленості учнів навчанням, зростання результативності і якості навчальних досягнень учнів, розвиток їх пізнавальних інтересів, підготовка покоління, спроможного активно включатися в якісно новий етап розвитку сучасного суспільства, пов’язаний з інформатизацією. Наше ж завдання – бути вчителями, яких чекають...

Дякую за увагу!

 

 

 

 

 

 

 

Тренінг № 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Мета: розкриття творчого потенціалу вчителів, збільшення ступеня креативного підходу до конструювання продуктивних творчих завдань, формування позитивного ставлення до власних здібностей та до роботи з обдарованими дітьми, розширити поінформованість педагогів щодо рис обдарованих учнів  та вимог до роботи з ними. Сприяти усвідомленню необхідності використання у педагогічній діяльності інноваційних технологій.

 

Завдання:

- уточнити основні критерії обдарованості учнів;

- визначити вимоги до особистості вчителя, який працює з обдарованими дітьми;

- здійснити обмін між учасниками тренінгу інформацією про роль особистості вчителя у підтримці та навчанні обдарованих учнів;

 

Очікувані результати:

  • Усвідомлення педагогами важливості особистого самовдосконалення, розвитку креативності, критичного та творчого мислення, використання інноваційних технологій у роботі з обдарованими учнями.

 

Цільова група: педагоги.

 

Ресурси: 4 ватмани, 5 аркушів  А-3, 4 аркуші - А-4, маркери, ножиці, кольоровий папір, журнали, клей, стікери, картки для знайомства

(на кількість учасників), додатки.

 

 

 

 

План

 

  1. Знайомство (3хв.)
  2. Повідомлення теми, мети (2хв.)
  3. Очікування (5хв.)
  4. Прийняття правил (2хв.)
  5. Вправа «Вислів про обдарованість» (15хв.)
  6. Вправа «Колаж» (20хв.):
  • Образ обдарованої дитини;
  • Образ ідеального вчителя, який працює з обдарованю дитиною;
  1. Інформаційне повідомлення: критерії, які визначають обдарованість;  

вимоги до педагога, кий працює з обдарованим учнем (5хв.)   

  1. Вправа «Сінквейн» (8хв.)
  2. Підсумки, обмін враженнями (3хв.)

І. Знайомство.

Учасникам роздаються картки із завданням: - знайди того хто, і запиши його ім’я у картці (див. додаток 1):

- пише вірші;

- гарно співає;

- грає на музичних інструментах;

- має здібності до малювання;

- добре танцює;

- вміє вишивати.

Обговорення, обмін враженнями.

 

ІІ. Повідомлення теми, мети тренінгу.

    Розповідь притчі «Коряга» (Див. додаток 2).

 

ІІІ.Очікування.

Чого Ви очікуєте від тренінгу (обговорення).

 

ІV. Прийняття правил

  •                  бути позитивним;
  •                  бути активним;
  •                  поважати думку інших;
  •                  не критикувати;
  •                  дотримуватися регламенту;
  •                  бути толерантним;
  •                  дотримуватися «правила руки;
  •                  вимкнути мобільні телефони.

 

V.  Вправа «Вислів про обдарованість». (метод «карусель»).

Учасники обєднуються у 5 груп за номерами, які стоять у них на картках знайомств.

Завдання. Запишіть на аркуші (А-3) вислів про обдарованість:

1група – гумористично;

2група – критично;

3група – зарозуміло;

4група – практично;

5група – лірично.

Через 3хв. групи міняються аркушами із завданнями (за годинниковою стрілкою,  доки кожна група не напише 5 різних висловів.)

Презентація напрацювань, обговорення.(5хв.)

- Які здібності Ви проявили під час виконання цієї вправи?

- Чи потрібно було використати творче мислення?

- Яким чином Ви можете використати цю вправу у своїй роботі?


VІ. Вправа «Колаж» (метод «робота в групах» - 10хв.)

 Педагоги об’єднуються в групи за допомогою лічилки: зима,весна, літо, осінь.

Завдання.

- Створіть образ обдарованої дитини (окремо 1група, 2 група);

-Створіть образ ідеального вчителя, який має працювати з обдарованою дитиною ( виконують 3 і 4 група, окремо кожна).

Презентація напрацювань груп, обговорення. (10хв.)

  •                  Чи стане для Вас корисною ця вправа?
  •                  Чи можна використати цю вправу у роботі з обдарованими дітьми?

 

VІІ. Інформаційне повідомлення (5хв.)

Див. додаток 3

 

 VІІІ. Вправа «Сінквейн» (3хв)

Учасники працюють у  тих самих групах.

Завдання. Висловіть своє враження про події, які відбувалися в даний час з вами за такою схемою:

  1.              рядок -  один іменник або займенник (який позначає предмет, об’єкт або подію);
  2.              рядок – два прикметники (які описують предмет, об’єкт або подію);
  3.              рядок – три дієслова (які описують дії предмету, об’єкту);
  4.              рядок – фраза з чотирьох слів або крилатий вислів вашого відношення до того, що відбувалось;
  5.              рядок – одне слово, характеризує суть предмету або події.

Презентація напрацювань.(5хв.)

 

ІХ. Підсумки, обмін враженнями.(3хв.)

 

Додаток 1

Знайдіть того, хто:

 

ПИШЕ ВІРШІ

ГАРНО СПІВАЄ

ГРАЄ НА МУЗИЧНИХ ІНСТРУМЕНТАХ

МАЄ ЗДІБНОСТІ ДО МАЛЮВАННЯ

ДОБРЕ ТАНЦЮЄ

ВМІЄ ВИШИВАТИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          


  Додаток 2

 

Притча «Коряга»

 

  На одному дровяному складі лежали товсті і тонкі, короткі і довгі колоди. Всі вони давно познайомилися одна з одною, багато чого переговорили і тепер тільки чекали вирішеня своєї майбутньої долі. Одні з них повинні були відправитися на меблеву фабрику, щоб з них виготовили гарні стільці; інші – розміститися впродовж доріг телеграфними стовбами, а третіх мали продати на дрова.

Всі колоди трохи хвилювалися. Звісно, серед них були й такі, що напевне знали, ким стануть. Наприклад, міцні довгі колоди були впевнені, що будуть тільки телеграфними стовпами. Але інші й не здогадуються про свою подальшу долю.

Серед них була одна Коряга. Ще тільки потрапивши на склад, вона помітила, що дуже відрізняється від інших – рівних і гладеньких колод. Коряга була з вигинами, дірочками і сучками. І коли її сусіди говорили, які хороші столи, стільці і шафи із них будуть, Коряга мовчала, порівнюючи себе з ними. Але інколи вона забувала про те, де знаходиться, починала мріяти і уявляти себе прекрасним витвором мистецтва.

Якось коряга розповіла про свою мрію сусіднім колодам і почула у відповідь:

- Ти живеш у світі фантазій, подруго, будь простішою. Подивись на себе – ну який ти витвір мистецтва? Добре, якщо із тебе зроблять хоч який-небудь стілець чи ослінчик. І запамятай: наша спарва бути меблями, якщо вже не вдалося стати телеграфними стовпами.

Після таких слів коряга замкнулася в собі.

В довгому чекані минали дні.

Аж ось на склад приїхала велика вантажівка. Робочі повантажили колоди і повезли їх на меблеву фабрику. Коряга опинилася зверху штабеля. Вона з цікавістю дивилася в різні боки, милувалася білими хмарами і сонечком, ніжними квітами і могутніми деревами. Коли машина проїжала через ліс, Коряга раптом зрозуміла, що не хоче бути меблями. Вона не хоче, щоб її розпилювали, стукали і забивали в неї цвяхи.

- Я не хочу бути меблями, - сказала Коряга своїм сусідкам. – Прощавайте!

Вона вистрибнула з кузова машини і опинилася на невеликій галявині. Наподив, втікачка побачила там кількох схожих на себе коряг. Звісно, інших розмірів і форм, але вони теж були корягами! Вона з радістю познайомилася з ними, а незабаром і потоваришувала.

Непомітно минуло літо, настала осінь. У ліс стали приходити грибники. Один з них зайшов на галявину і побачив Корягу.

- Яка красуня! – скрикнув він. – Справжнє диво! Я візьму її з собою в майстерню, почищу, покрию лаком, і вона покаже всю свою красу.

У майстерні грибник, який, як зясувалося, був художником, довго і терпляче, намагаючись не зашкодити природній формі, надавав Корязі нової форми. Коли робота була закінчена, майстер приніс свій витвір на виставку.

Відвідувачі, побачивши лісову гостю, в захоплені скрикували:

- Яка красуня, справжній витвір мистецтва!

Вони говорили про красу і легкість її формі чим довше дивилися на фігуру, тим більше відчували світло, що йшло від неї.

- Це чудо! – говорили поціновувачі мистецтва і радісні, одухотворені, сповнені високих прагнень ішли додому.

А Коряга, яку тепер називали Прекрасною незнайомкою, щасливо посміхалась. Здійснилася її заповітна мрія – вона стала витвором мистецтва і дарувала людям радість і красу.

 

Тож, мабуть, педагогам необхідно побачити у масі учнів обдарованих дітей і, як справжнім майстрам – розкрити талант, допомогти дитині розвинути його, не втрачаючи при цьому унікальності особистості.

 


 Додаток 3

 

Професійні риси,

необхідні вчителю для роботи з обдарованими учнями:

 

  • доброзичливість і чуйність, толерант­ність;
  • розуміння психології здібних і обдаро­ваних дітей;
  • високий інтелектуальний рівень;
  • широке коло інтересів;
  • готовність до виконання різноманітних додаткових обов’язків, пов’язаних з навчанням обдарованих дітей;
  • жвавість, активність, почуття гумору;
  • гнучкість і завжди постійна готовність переглянути свої погляди;
  • цілеспрямованість і наполегливість;
  • здатність до постійного самооновлення, сприйняття нетрадиційних думок і поглядів;
  • емоційна стабільність і вміння переконувати;
  • креативність і схильність до самоаналізу;
  • уміння модифікувати навчальні програми;
  • здібність до індивідуалізації навчання;
  • висока самооцінка, позитивна „Я - концепція”;
  • фундаментальне знання предметного матеріалу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Показники творчої обдарованості дитини

(дитина як особистість)

 

  1. Стійка, підвищена потреба в самоактуалізації, виявленні себе, самоствердженні.
  2. Наявність особистої думки.
  3. Інтелектуальна незалежність, зневажливе ставлення до стереотипів, авторитетів. Потреба чинити опір шаблону, нав’язаному стилю діяльності.
  4. Висока самооцінка; потреба мати свій «Я – образ».
  5. Схильність до гри, почуття гумору, дотепність.
  6. Оригінальність.
  7. Імпульсивність, поривчастість.
  8. Широта інтересів. Інтерес до філософських питань.
  9. Прагнення самому подолати труднощі.
  10. Постійне прагнення покращувати якість своєї продукції, вимогливість до себе.
  11. Завзяття й наполегливість.
  12. Потреба у внутрішній роботі, творенні власної індивідуальності, духовному зростанні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Тренінг №4

 

 

 

 

 

«Сучасний урок:

традиції та інновації»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета:

сприяти:

  • активізації знань педагогів з теоретичних основ питання;
  • розвитку творчої діяльності педагогів;
  • формуванню вмінь і навичок моделювання уроку;
  • визначенню нових цілей педагогічної діяльності з метою підвищення професійного рівня;
  • формуванню комунікативної, соціальної компетентності вчителів;
  • розвитку дружнього, творчого, працездатного педагогічного колективу.

 

Завдання:

  • визначити основні вимоги до сучасного уроку;
  • визначити ключові етапи уроку;
  • розробити Моделі уроків різних типів.

 

Мотивація:

  • особистісний і професійний розвиток педагогів;
  • пізнавальний інтерес: задовольнити допитливий розум, учитися заради набуття знань, які потрібні колективу;
  • неформальні стосунки: задовольнити потребу в спілкуванні й товаристві, придбати нових друзів, однодумців.

 

Форма проведення: заняття – подорож з елементами тренінгу.

Обладнання: мультимедійний проектор, презентація, дидактичний матеріал  «Методична скарбничка»

         

 ПЛАН

І. Актуальність проблеми. Оголошення мети й завдань тренінгу.

    Мотивація діяльності.

ІІ. Вправа «Дерево очікування або дерево головного болю».

ІІІ. Тренінг.

  1. Вправа «Маю свою думку» (асоціації).
  2. Мозковий штурм «Джерело знань»
    1.        «Урок». Як я його розумію.
    2.        Типи уроків. Форми проведення сучасних уроків.
  1. Модель сучасного уроку.
  2. Аналітична вправа «Конструктор» (моделювання уроків різних типів).
  3. Основні вимоги до сучасного уроку.
  1. Самоаналіз уроку.
  2. Рефлексія. Підведення підсумків.

ХІД ТРЕНІНГУ:

І. Установчо – мотиваційна частина. ( 2 хв.)

 Вступне слово

Доброго дня, шановні колеги! Запрошую вас до нашої Педагогічної майстерні. До вашої уваги  пропоную  майстер – клас: «Сучасний урок: традиції та інновації».

Моє педагогічне кредо


  •                      …Найдосвідченіший педагог ніколи не повинен спинятися на досягнутому, бо якщо немає руху вперед, то неминуче починається відставання.      

                                                                          В.О.Сухомлинський

Кредо майстер – класу:

                                 «Творчий педагог - успішні в житті учні». 

З уроку починається навчально-виховний процес, уроком він і закінчується. Усе інше в школі відіграє хоча й важливу, але допоміжну роль, доповнюючи й розвиваючи все те, що закладається на уроках.

Сьогодні, в процесі бурхливого розвитку освіти, у ході запровадження компетентнісно орієнтованого навчання виникає потреба по-новому подивитися на сучасний урок, на його структуру, форми, технології проведення. 

       Сучасний  урок  вже  не  можна  уявити  собі  без  новітніх  технологій. 

Кожен учитель шукає стежки до душ дітей, щоб завоювати в них довіру й викликати інтерес до оволодіння знаннями й виховання в собі найкращих людських рис. Немає не талановитих дітей. Наше завдання: допомогти учню знайти свій шлях, свою власну позицію. Саме педагог приводить дитину в храм Науки й запалює вогник вічного горіння пізнання.

 У своїй роботі надаю перевагу : - проблемним, пошуковим методам навчання; - демократичному стилю взаємодії з учнями; -груповим та колективним формам роботи;

-гасло : «Не нашкодь»;

-функція : організатор співдружності;

-мета : розвиток дитини, її соціалізація

 Те, що я чую, я забуваю.

Те, що я бачу й чую, я трохи пам'ятаю.

Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти.

Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю,

я набуваю знань і навичок.

Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром.

Результати цих досліджень були відображені у схемі, що отримала назву «Піраміда навчання»:

Лекція – 5% засвоєння

Читання – 10% засвоєння

Відео-, аудіоматеріали – 20% засвоєння

Демонстрація – 30% засвоєння

Дискусійні групи – 50% засвоєння

Практика через дію – 75% засвоєння

  Навчання інших/застосування отриманих знань відразу ж – 90% засвоєння.   Тож запрошую вас до плідної співпраці.

Вправа  «Методична  скарбниця»

Мета:  популяризувати  досвід  роботи  вчителя.

Час іде, з’являються нові методи і форми роботи. Але нове не виникає на голому місці й навіть не кожного дня. Це – безперервний пошук, на мою думку, постійна імпровізація вчителя. Сучасна методична література пропонує безліч нових форм роботи на уроці, які можна «побачити по-своєму»


Формування  творчої компетентності є одним із головних завдань сучасного  педагога. Саме зараз  у нашому  суспільстві виникла  потреба  у творчих, діяльних і обдарованих, інтелектуально й духовно розвинених  громадянах.  Тому шановні колеги, я хочу  і  вас  залучити  до співпраці  з метою  обміну  досвіду та пошуку шляхів реалізації  даної методичної проблеми.

Як зробити урок змістовним, цікавим та насиченим?

Як пов’язати проблемно-тематичну й емоційну сфери уроку?

Як за короткий термін викласти великий об’єм навчального матеріалу?

Як спланувати компетентнісно-орієнтований урок?

Вибір методів навчання зумовлений: цілями навчання; змістом навчального матеріалу та специфікою предметної області; темпом та терміном процесу навчання; стилем навчання та рівнем педагогічної майстерності педагога; дидактичним та матеріально-технічним забезпеченням процесу навчання; рівнем підготовки учнів.             

Давайте знайдемо відповідь разом!                      

ІІ. Організація  діяльності  учасників  майстер – класу. ( 5 хв.)

  1.                   Знайомство. Вправа «Мій портрет у промінні сонця». ( Ця вправа розвиває креативність, сприяє самоусвідомленню і підвищенню самооцінки. )

Я з  вами бажаю познайомитися, тому проведу  вправу «Мій портрет у промінні сонця».

Така вправа допомагає учням позитивно налаштуватися на урок, а мені ефективно його розпочати.

І Організаційний момент уроку: Поділ на групи.

Картинки по запросу поїзд знань
 Шановні вчителі, наше засідання я  хочу  провести  у  вигляді  подорожі, а подорожувати ми будемо  на потязі  під  назвою «Сучасний урок». Я  пропоную  вам  обрати свій вагончик  за кольором  квитка. Підійдіть , будь ласка, до мене і  витягніть  з  чарівного капелюха свій квиток. 

( Поділ  учасників майстер – класу  на  групи)

 На ваших столах  є предмети, які будуть необхідні під час нашої подорожі для  вашої  плідної праці. Всі ви помітили невеличкі валізи , це «Валізи знань», які ви повинні заповнити до кінця подорожі. На кожній зупинці ви повинні туди щось «покласти» ( тобто записати)   

2.     Вправа «Прийняття правил»

-     Робота у групах. Технологія роботи в парах дає можливість подумати, обмінятися ідеями із партнером, а потім озвучити свої думки перед класом. А вправи, які ви виконали, сприяють підвищенню культури мовлення.

                                                 Вправа „Правила” (5 хв.)

Мета: розробити основні правила і принципи групової роботи, які б сприяли створенню комфортної і доброзичливої атмосфери у групі.

Хід вправи: учасники сідають у коло. Ведучий звертається до групи із запитанням:

 -Які  правила групової діяльності необхідні у роботі? (Довіра, пунктуальність, лаконічність, конфіденційність, добровільність, активність).

                        Успіх ніколи не буває остаточним,

                       Помилка ніколи не є смертельною,

                       Тільки працелюбність береться до уваги.

    Шановні  учасники, пропоную вам прийняти правила роботи.  Правила поведінки важливі в житті людини та сус­пільства. Вони допомагають регулювати взаємостосунки людей. Для продуктивної праці в нашій групі, щоб кожен учасник почувався комфортно і міг діяти ефективно, потрібно ухвалити свої правила.

Висловлюйте, будь ласка, свої пропозиції. (Наприклад: бути ввічливим; бути позитивним; не критикувати; говорити від свого імені; бути активним; бути толерантним; "піднята рука"; "стоп").

Вправа «Гронування»

-         Я так зрозуміла, що в нас сьогодні має бути:

  • Спілкування на основі довіри.
  • Щирість – відверто висловлюйте свою думку.
  • Активність – виявляйте ініціативу, щоб заняття було цікавим і динамічним.
  • Принцип "Тут і Тепер" – нехай те, що відбувається тепер, на занятті, буде найголовнішим для вас і ви зосередите свої думки і почуття саме тут.
  • Регламент часу – висловлюйтеся чітко і лаконічно, це сприятиме конструктивній взаємодії учасників.
  • Доброзичливість – будьте позитивними, адже це головний принцип педагогіки.

 

ДЕВІЗОМ  нашого  заняття  будуть  слова:

     Я – ВЧИТЕЛЬ
     Я – ОСОБИСТІСТЬ  ТВОРЧА
     Я    ДУМАЮ, ЗАМИСЛЮЮСЯ,
     Я    АНАЛІЗУЮ, ВИСЛОВЛЮЮ  СВОЇ  СУДЖЕННЯ.

     Я    ХОЧУ  БІЛЬШЕ  ЗНАТИ.           

 ІІ Актуалізація опорних знань

Першим  етапом  будь-якого  уроку  є  МОТИВАЦІЯ.

 2.   Мотивація       Мотивація навчання Гра

Станція ДЧЦМЗ” –”Для чого Це мені Знадобиться?”

Вступ. Мотивація  діяльності.  Займає не більше 5% часу заняття.

Мета цього  етапу: сфокусувати увагу  учнів на проблемі й  викликати і  інтерес до обговорюваної  теми.

На цьому  етапі можуть  бути  використані  такі  прийоми

- проблемне питання,

- цитата,

- коротка історія,

- невеличке завдання,

- розминка,

- коротка розповідь;

-бесіда

-наочність

-постановка проблемного  запитання

-нескладні інтерактивні  технології ( «Мозковий  штурм», «Криголам», «Асоціативний  кущ»)

     Я ж  використаю невеликий психологічний  тренінг  і  притчу.

Як правило, матеріал, озвучений учнями під час мотивації, наприкінці підсумовується і стає «місточком» для представлення теми уроку. http://metodichka.at.ua/rozpodil_chasu_na_interaktivnjmu_urotsi.jpg

На  етапі  мотивації навчальної діяльності  постійно  використовую  робота  в  парах ( інтерв’ю, вирішення  проблемних  запитань), літературні  диктанти, вікторини,розгадування  кросвордів  з  ключовим  словом, гра.

 

Зупинка « Мудра».

Притча про Майстра (5 хв).

„Кожен, хто вміє згуртувати навколо себе людей із різними характерами, різними інтересами й  може  привести їх до Успіху,- справжній Майстер...”

    Якось увечері зібралися разом музичні інструменти: скрипка, саксофон, труба, сопілка й контрабас. І виникла між ними суперечка – хто краще за всіх грає. Кожен інструмент почав виводити свою мелодію, показувати свою майстерність. Але виходила не музика, а жахливі звуки. І чим більше старався кожен із них, тим незрозумілішою й потворнішою виходила мелодія. Але з'явилася людина й одним помахом руки зупинила ці звуки, сказавши: „Друзі, мелодія – це одне ціле. Нехай кожний прислухається до іншого, й ви побачите, що вийде”. Людина знову змахнула рукою, і спочатку несміливо, а потім усе краще залунала мелодія, в якій було чути смуток скрипки, ліричність саксофона, оптимізм труби, ніжність сопілки й величність контрабаса.

   Інструменти грали, із замилуванням стежили за чарівними помаха-

ми рук людини. А мелодія все звучала і звучала, поєднуючи виконавців і слухачів в єдине ціле. Як важливо, щоб оркестром хтось диригував. Досягнення гармонії можливе лише тоді, коли всі об'єднані однією метою та спрямовані єдиною волею в єдиному пориві...

   Таким майстрами, шановні вчителі, є ви, а інструментами – наші учні. Ми з вами, хочемо того чи ні, є вчителями нового століття, і всі будемо працювати, щоб навчання стало радістю й задоволенням кожної дитини, щоб шкільне життя, в якому беруть участь й учні, й учителі, досягло гармонії.

Ми  з  вами є вчителями  нових поглядів  та  ідей , працюємо  із  задоволенням , використовуючи  інноваційні  педагогічні  технології, намагаємося, щоб  навчання  приносило  не  тільки  користь , але  і  радість нашим учням.

Мені імпонує думка  «Ефективно навчати, не зацікавивши, неможливо. Вчитель повинен бути творцем-модельєром кожного етапу спілкування дитини з предметом. Загальновідомий факт: через особистість вчителя дитина або ж любить предмет, або ж залишається байдужою до нього». (З книги Ходанич Л.П., Гнаткович Т.Д., Андрела Л.В. «Урок як форма організації навчання рідної мови: Навчально-методичний посібник для вчителів-словесників»)

ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».

Ведучий: Про яку стежку говорить В.Сухомлинський ? (думки вчителів)

Якщо ви хочете, щоб педагогічна праця давала вчителю       насолоду , щоб повсякденне проведення уроків не перетворювалось на нудну, одноманітну повинність , виведіть кожного вчителя на щасливу стежку …     В.Сухомлинський  

В.Сухомлинський писав: «…виведіть кожного вчителя на щасливу стежку дослідника».

Отже , сьогодні ми будемо досліджувати урок, встановлювати особливості сучасного урока, аналізувати проблеми і перспективи впровадження інноваційних технологій.

      Вправа «Глечик знань»

Тренер.  Пропоную Вам міні-вікторину. Кожна команда по-черзі відповідає на питання вікторини. За правильну відповідь команда отримує копійки, що «вкладаються» до глечика знань.  Якщо команда дає невірну відповідь інша команда має право відповісти на запитання суперників та отримати додаткові бали-копійки.

  1. Яка галузь педагогіки досліджує теоретичні основи процесу навчання й освіти? (Дидактика)
  2. Який урок є особливою формою втілення міжпредметних зв'язків на якісно новому рівні (Інтегрований, бінарний)
  3. Поясніть значення слова «інновація». (Нововведення)
  4. Які форми роботи покладені в основу кооперативного навчання? (Робота в парах, у малих групах)
  5. Назвіть два види нетрадиційних уроків-пошуків. (Урок-подорож, екскурсія, диспут, прес-конференція, проблемний семінар)
  6. Що є основою технології ситуативного моделювання? (рольова гра)
  7. Для чого потрібна рефлексія на уроці? (Для зворотного зв'язку, обміну думками, ідеями)
  8. Класифікація типів уроків за їх дидактичною метою:

(урок засвоєння нових знань;... (урок формування ЗУН) урок застосування знань, умінь, навичок; урок узагальнення та систематизації;урок контролю, оцінювання знань, умінь, навичок; (комбінований урок).

  1. Чи залежить вибір методів навчання від вікових та індивідуальних особливостей учнів? (Так)
  2. Назвіть форми контролю. (Індивідуальна, фронтальна, групова форми, залік, екзамен)
  3. Що ви враховуєте під час планування д/з? (Співвідношення з обсягом виконаної на уроці роботи, попередження перевантаження, диференційований підхід...)
  4. Основні етапи уроку

 

Наступним етапом  нашого  уроку є 

ОГОЛОШЕННЯ  ТЕМИ  ТА МЕТИ.

ТЕМА  СТРУКТУРА  ТА  МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ  СУЧАСНОГО УРОКУ.

 Для того, щоб  сформулювати  мету  нашого  уроку, використаємо інтерактивну технологію «НЕЗАКІНЧЕНЕ  РЕЧЕННЯ» 

Цей  майстер-клас  навчить  мене…

Продовживши  речення, висловіть  мету  уроку.

Наші  завдання  в основному  збігаються.

 Ми  поставимо  сьогодні  за мету ознайомити  з

  • Моделями навчання
  • Формами організації  навчальної  діяльності
  • Структурою уроку
  • Методикою   проведення   інтерактивних  уроків
  • Впровадженням інноваційних технологій  навчання.

Нагадую, що  наприкінці  уроку  ми перевіримо,чи досягли ми  цієї  мети, чи справдяться наші очікування.

Про урок написана безліч  книг, статей, дисертацій. Міняються цілі  і зміст  освіти, з'являються нові засоби і технології навчання, але  які б не  здійснювалися  реформи, урок  залишається вічною і головною формою навчання. На  нім  трималася традиційна і  стоїть  сучасна школа. Які б новації не вводилися, тільки на уроці, як сотні і тисяч років назад, зустрічаються  учасники освітнього процесу: учитель і учень.

 

 

Ось  наша  зупинка « Асоціативна». ( 3 хв.)

МЕТОДИКА «АСОЦІАТИВНИЙ РЯД»

Мета: активізувати мислення учасників тренінгу шляхом висловлення власних думок, розкрити сутність поняття, поділитися досвідом з колегами, визначити аспекти проблеми. 

       Вправа «Маю свою думку» (асоціації).

Мета: сприяти активізації розумової діяльності учасників тренінгу.

Очікування: вправа дає можливість для самовираження, формує позитивний настрій на роботу.

Хід вправи: підібрати асоціації на кожну букву зі слова «урок» (висловлювання записуються поряд з буквою).

Висновок: визначили основні риси сучасного уроку.    

У- УДОСКОНАЛЕННЯ, УМІННЯ, УСПІХ, УНІКАЛЬНІСТЬ,

     УПРОВАДЖЕННЯ, УНІВЕРСАЛЬНІСТЬ

Р- РОЗВИТОК, РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ, РОБОТА, РЕАЛІЗАЦІЯ, РИЗИКИ,

     РАДІСТЬ

О- ОПТИМІЗМ, ОБДАРОВАНІСТЬ, ОЧІКУВАННЯ, ОПТИМАЛЬНІСТЬ,

     ОРІЄНТАЦІЯ НА ОСОБИСТІСТЬ

К-  КОМПЕТЕНТНІСТЬ, КРЕАТИВНІСТЬ, КОМУНІКАЦІЯ, КОРЕКЦІЯ

Т р е н е р . Озвучимо і порівняємо ваші записи. До вашої уваги пропонується загальна картина сучасного уроку.

 

 «Коло думок»

 Вправа «Велике коло»

Тренер. Пропоную вам відповісти на такі питання:

1. Коли вчителю нецікаво учити? ( відповіді записують на стікерах та кріплять їх  біля «зображення» вчителя)

2. Коли учню нецікаво вчитися? (відповіді записують на стікерах та кріплять їх  біля «зображення» учня)

Тренер. Якщо відповіді на ці питання є – необхідно щось змінювати в навчальній роботі, потрібні інновації та сучасний урок! .

Учнівські проекти

Сучасний урок – це витвір мистецтва, де педагог уміло використовує всі можливості для розвитку особистості учня. Тому в нашій школі серед учнів 7 класів був проведений конкурс міні-проектів «Сучасний урок: яким йому бути?».

      Діти дали такі відповіді.

       «Сучасний урок – це урок, на якому вчитель викладає новий матеріал зрозуміло і доступно».

       «Сучасний урок – це веселий,  пізнавальний,цікавий, неважкий урок, на якому учень і вчитель вільно спілкуються».

       «Сучасний урок – це урок, на якому вислуховують будь-яку твою думку, де людина вчиться бути людиною».

 

Сучасний урок – яким йому бути?

Тож спробуєм тему  цю ми збагнути.

Спочатку дітей попросили сказати,

Як краще урок нам для них викладати?

А діти сучасні відповідають,

Що вчителю роль незначну призначають.

Їм краще планшети і сенсорні дошки,

Сніданки смачні і уроку, щоб трошки,

 Великі перерви і мало завдань –

Ось учень сучасний, що нам розказав.

Тож спробуєм наші думки порівняти,

Щоб краще сучасний урок викладати!

Шановні колеги, не забувайте заповнювати « Валізу знань»!

І Надання інформації.

Науково- методичні основи ефективності сучасного уроку  (диспут)

          Кожен урок має сприяти ефективній реалізації основних функцій дидактичного процесу— освітньої- розвивальної- виховної - самовдосконалення.

Урок – це основна структурна одиниця навчально- виховного процесу. В системі особистісно орієнтованого  навчання  суттєво змінюється   режисура уроку. Назріла об’єктивна потреба  модифікувати  традиційний  урок у напрямі  індивідуалізації педагогічної взаємодії вчителя і класу і оптимізації навантаження   на учня . Урок має бути іншим щодо його культурного наповнення, соціально- емоційної  тональності , впливу на індивідуальний розвиток особистості.

3.2. Модель сучасного уроку      Урок має великі резерви. 

Його дидактико-виховні та розвивально-творчі можливості використовуються ще не повною мірою. На уроках як основна, але не єдина організаційна форма навчання можуть і повинні використовуватись найрізноманітніші форми організації навчальної діяльності учнів, побудованої на принципах гуманізації, демократизації, диференціації та індивідуалізації чи особистісної орієнтації.

Класифікація типів уроків

  Існують традиційні типи уроків і нетрадиційні. У цей час найчастіше в теорії й практиці зустрічається класифікація уроків по основній освітній меті (дидактичної мети).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в парах Діаграма Венна

Порівняльна характеристика традиційного та інноваційного уроку

Завдання. Порівняти за допомогою діаграми Венна обєкти: традиційний урок  та сучасний інтерактивний урок.

Ознаки:

Авторитарний стиль керівництва.

Домінування репродуктивної діяльності учнів.

Відсутність самоосвіти та саморозвитку

Орієнтація на середнього учня.

Спілкування між учнями в навчальній роботі відсутнє.

Відсутні умови для прояву індивідуальних здібностей учнів.

Основною формою організації навчального процесу є урок.

Спрямований на формування особистості учня.

Співробітництво між учителем та учнями.

Має місце спілкування між учнями в навчальній роботі.

Мають місце нестандартні уроки: подорож, семінар, конференція.

Створюються умови для розвитку індивідуальних здібностей учнів.

Має місце спів навчання, взаємонавчання  (колективне, групове, навчання у співпраці).

Вчитель і учень є рівноправними субєктами навчання.

Урок – це основна структурна одиниця навчально - виховного процесу, але в системі особистісно орієнтованого навчання суттєво змінюється режисура уроку.

Назріла об’єктивна потреба модифікувати традиційний урок у напрямі індивідуалізації педагогічної взаємодії вчителя і класу і оптимізації навантаження на учня. Зробимо порівняння деяких параметрів традиційного уроку і уроку із застосуванням інноваційних технологій

 

Модифікація традиційного уроку

 

 

+  індивідуалізація педагогічної взаємодії

 

 

 

 

Традиційний урок

(вербально-теоретичне навчання)

+  оптимізація навантаження на учня

 

+  впровадження інтерактивних технологій

=  інноваційний урок

 

2. Мозковий штурм «Джерело знань».

Мета: сприяти актуалізації раніше набутих знань учасників тренінгу.

Очікування: кожен учасник тренінгу має своє бачення проблеми; мотивація на пошук нової інформації.

Хід вправи: у конверті групи отримують завдання

Потрібно дати відповідь на запитання. Час обговорення – до 3-х хвилин. Відповідь групи на запитання – до 2-х хвилин.

 

Як зробити урок цікавим і доступним???

Ведучий узагальнює відповіді (додаток 1-6).

Проблемне питання: Які  з  поданих  на  «Дереві ідей» методів  та  форм  роботи ви  взяли  б  до  свого  методичного кошика?

Шановні колеги, не забувайте заповнювати « Валізу знань»!

Зупинка « Інформаційна»

Наступний етап  нашого  уроку  НАДАННЯ  НЕОБХІДНОЇ ІНФОРМАЦІЇЇ.

Мета етапу: надати достатньо інформації, щоб на  її основі виконати практичне завдання. Для  цього  я  використовую такі  види  роботи: лекція за  темою  нашого  уроку  з  використанням  презентації. http://metodichka.at.ua/struktura_interaktivnogo_uroku.jpg                                            

Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умов постійної, активної взаємодії усіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання (колектив­не, групове, навчання у співпраці), де учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання. Воно ефективно сприяє формуванню цінностей, навичок і вмінь, створенню атмосфери співпраці, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу.

Педагог виступає в ролі організатора процесу навчання, лідера групи. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв’язання проблем.

Для ефективного застосування інтерактивних мето­дів, вчи­тель має ретельно планувати свою роботу:

використовувати методи, адекватні вікові учнів, їхньому досвідові роботи з інтерактивними мето­дами;

дати завдання учням для попередньої підготовки: прочитати, обміркувати, виконати самостійні під­готовчі завдання;

дібрати для заняття таку інтерактивну вправу, яка давала б учням “ключ” до засвоєння теми;

упродовж інтерактивної вправи дати учням час обміркувати завдання, щоб вони сприйняли його серйозно, а не виконували механічно;

враховувати темп роботи кожного учня і його зді­бності;

на одному занятті використовувати один—два (мак­симум) інтерактивних методи;

провести неквапливе обговорення за підсумками виконання інтерактивної вправи, у тому числі ак­туалізуючи раніше вивчений матеріал.

Тема проведення нестандартних уроків надзвичайно актуальна сьогодні.    Проведення нестандартних уроків у школі є невід'ємним компонентом сучасної системи освіти. Нестандартні уроки повинні використовуватися  для підвищення ефективності навчання, формування мотивації на уроці.  

Виділяють такі групи нестандартних уроків:

1. Уроки зі зміненим способом організації (лекції, захист ідей, урок взаємоконтролю).

2. Уроки, пов'язані з фантазією (урок-казка, театралізований урок).

3. Уроки, що імітують які-небудь види діяльності (урок-екскурсія, урок-експедиція).

4. Уроки з ігровою змагальною основою (вікторина, КВК).

5. Уроки з трансформацією стандартних способів організації (семінар, залік, урок-моделювання).

6. Уроки з оригінальною організацією (урок взаємонавчання, урок-монолог).

7. Уроки - аналогії певних дій (урок-суд, урок-аукціон).

8. Уроки - аналогії з відомими формами й методами діяльності (урок-диспут, урок-дослідження).

Педагогічні технології: ( слайд)

технологія традиційного   навчання ;

технологія проблемного навчання ;

ігрові технології ;

технологія особистісно-зорієнтованого навчання ;

технологія розвивального навчання;

технологія колективного способу навчання ;

технологія розвитку критичного мислення ;

технологія програмового навчання ;

технологія інтерактивного  навчання ;

проектна технологія ;

технологія  модульного навчання ;

технологія колективного творчого навчання.

Застосування активних та інтерактивних технологій навчання сприяє розвитку навичок критичного мислення та пізнавальних інтересів учнів.

 Інтерактивне  навчання.

 Це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчує свою успішність, інтелектуальну спроможність

Кредо  інтерактивного  навчання

  •             Те, що я чую, я забуваю.
  •                     Те, що я бачу і чую, я трохи пам’ятаю.
  •                     Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти.
  •                     Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок.
  •                     Коли я передаю знання іншим, я самовдосконалююсь.

Суть інтерактивного навчання

    Навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів: співнавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними об'єктами навчання       

 Структура  інтерактивного  уроку 

  •             1. Мотивація.
  •             2.Оголошення  теми  та очікуваних  результатів.
  •             3.Надання  необхідної  інформації.
  •             4.Інтерактивна  вправа.
  •             5. Підбиття  підсумків, оцінювання  результатів.

Технології  інтерактивного  навчання

  • ажурна пилка;аналіз ситуацій;
  • сніжна грудка;дерево рішень;
  • вирішення проблем;шпаргалка;
  • знайди помилку.обговорення проблеми в загальному колі;
  • мікрофон;незакінчене речення;
  • диктант для “шпигуна”;навчаючи – учусь.

Алгоритм  ефективності  інтерактивних  технологій

  • попередня підготовка;
  • вправа – “ключ” до освоєння теми;
  • час для усвідомлення вправи;
  • обмежена кількість вправ на уроці;
  • глибоке обговорення за підсумками;
  • швидкі опитування, домашні завдання, не пов'язані з інтерактивними завданнями.

Переваги  інтерактивних  технологій

  • АКТИВНА   РОЛЬ  УЧНІВ
  • ПІДВИЩЕННЯ  РОЛІ  ОСОБИСТОСТІ  ПЕДАГОГА
  • НОВИЙ  ПОГЛЯД  НА  НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ  ПРОцес
  • ПОТРЕБА  ЗНАНЬ
  • ГЛИБИНА   ВИВЧЕННЯ  ЗМІСТУ
  • ДИФЕРЕНЦІЙОВАНИЙ   ПІДХІД

Недоліки  інтерактивного  навчання

  •         Вимагає  більшої  підготовки  вчителя.
  •         Результати  менш  передбачувані.
  •         Проблеми  з дисципліною.
  •         Засвоєння  незначного  обсягу  інформації  потребує  значного  часу.

 

Зупинка «Теоретична». Робота в групах. ( 5 хв.)

Однією з технологій, що допомагає учню не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє розвитку його особистісних якостей є технологія формування та розвитку критичного мислення, яка є процесом, коли ставиться проблема, продовжується пошук і осмислення інформації і приймається рішення щодо розв’язання поставленої проблеми. 

Урок критичного мислення має певну структуру та складається з 5-ти основних етапів:

1. Розминка.(«Розминка», «Сенкан», «Асоціативний кущ», «Есе», «Ключові слова»)

2. Обґрунтування навчання.( «Метод прес», «Есе»)

3.Актуалізація. ( «Обери позицію», «Сюрприз», «Асоціативний кущ», «Ключові слова»)

4.Усвідомлення змісту. ( «Дискусія», «Критичне читання тексту в парах»)

5. Рефлексія. ( «Обери позицію», «Самооцінка», «Сюрприз», «Сенкан», «Асоціативний кущ», «Есе», «Ключові слова»).

Зупинка « Хвилинка  відпочинку»   Хвилинка релаксаціїї

Сучасний урок – це урок демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом з ними. Це урок, на якому присутній демократичний стиль спілкування, де діти вчаться здобувати знання, а не отримувати готові, де жоден з них не боїться висловлювати свою думку і доводити її.

Для сучасного уроку характерними ознаками є:

   варіативність і гнучкість структури уроку;

   спрямованість уроку на особистість учня;

   оптимізація форм роботи на уроці;

   формування найважливіших компетентностей учнів;

   співпраця вчителя і учня.

« Займи позицію ». ( робота в групах)

Інтерактивна вправа    Завдання для кожної групи:

 Виявити суб’єктивні чинники, які впливають на ефективність сучасного уроку.

1.Визначити аспекти ефективності сучасного уроку, які залежать від учня.

2.Визначити аспекти ефективності сучасного уроку, які залежать від учителя.

  • Аспекти ефективності сучасного уроку які залежать від викладача,
    Сучасний урок+ вчитель
  • Сучасні технології
  • Уміння спілкуватися з учнями
  • Знання їх вікових особливостей
  • Ситуація успіху
  • Інтерактивні форми роботи
  • Відчувати проблеми
  • Толерантність
  • Креативність
  • Любов до учнів
  • Співпраця
  • Педагогічна майстерність
  • Якісна методична підготовка
  • Знання методів

 

 Підведення підсумків роботи в групах

Пропонуємо  рекомендації  щодо проведення сучасного уроку:

  1. Спрямовувати урок на основне – гуманізацію і генералізацію навчання.
  2. Дотримуватися варіативності і гнучкості структури уроку.
  3. Спрямовувати урок на особистість учня.
  4. Сприяти максимальному засвоєнню учнями  матеріалу на уроці
  5. Усі види учнівської діяльності повинні бути направлені на розвиток мислення, активності, самостійності.
  6. Оптимізувати форми роботи на уроці з використанням активних та інтерактивних методів навчання.
  7. Демократизувати  шкільне  навчання ( урок проводиться не для учнів, а разом із ними).
  8. Враховувати вікові та індивідуальні особливості учнів.
  9. Заохочувати прагнення учнів знаходити свій спосіб роботи з навчальним матеріалом.
  10.  Дотримуватися педагогічної етики, психологічного такту і культури мови.

Зупинка « Творча майстерня»

Вивести формулу сучасного уроку

Швидко час робочий спливає,

Кожна група звітувати починає.

Одна група звітує –

А інші головне законспектують.

Щоб після всіх ваших виступів

Вийшла …формула сучасного уроку

VІІІ. Узагальнення та систематизація знань     Рефлексія

 

Метод    «Сенкан».

Нагадаю!   Сенкан – це неримований вірш, що складається з 5 рядків.

Перший рядок -  тема (іменник).                                                                                          

Другий рядок - опис (два прикметники).                                                                               

Третій рядок  - дія (три дієслова).                                                                                

Четвертий рядок - ставлення (фраза – чотири слова).                                         

П’ятий рядок - перефразування сутності ( одне слово)

Мова

Рідна, барвінкова

Звучить, навчає, надихає

Вона – єдина й найцінніша

Доля

Україна

Найдорожча,  співуча

Дивує, заворожує, захоплює

Україна – це наш дім

Батьківщина

Народ

Український, талановитий

Працює, створює, міркує

Народна мудрість живе вічно

Люди

Дану вправу можна застосувати на різних етапах уроку, зокрема при вивченні нових термінів та понять, характеристиці героїв, предметів тощо.

  1.            Заключне слово

Дорогі педагоги, працівники  педагогічної  ниви! Настав  час  підведення  підсумків  нашого  тренінгу. Певно, ваші  валізи  заповнені  найкращими  інноваційними  цікавинками. Давайте  заглянемо  в  них та  поділимося ними  з  колегами.

  •                   Що  сподобалось?
  •                   Що  здивувало?
  •                   Що  розчарувало?
  •                   Чи  досягли  ми  мети  тренінгу, чи  знайшли  найкращі  підходи  до  формування  креативної  компетентності  сучасного  школяра?

 Шановні колеги!  Я  прошу  вас  оцінити  роботу  керівника  потяга, вчителя – майстра, напишіть  на  листочках побажання,  зауваження, що  найбільше сподобалось під  час  уявної  подорожі. ( Вчителі  озвучують  та  передають вчителю – майстру.)

 

      Для підведення підсумків уроку я використовую такі вправи,  як :       «Мікрофон», «Незакінчені  речення», міні-акротвір «Успіх». Саме  вони  дають  можливість  учням  самостійно  зробити  висновки  з  вивченого. То ж і вам я пропоную написати міні-акротвір «Успіх» про майстер-клас: що вам сподобалося? На скільки важливо використовувати дані вправи на уроках укр.мови та літератури? Яке ваше враження від майстер-класу? Що хотіли б побажати? 

(Пишуть міні-акротвори у групі)

 ( Вчитель – майстер надає  слово  кожному  вчителю і  виставляють валізи  на  магнітній  дошці).

      Отже, давайте послухаємо міні-акротвори «Успіх» про результати нашої із вами співпраці. Спочатку скажу я:

                          А головне не забувайте:

Успіх ніколи не буває остаточним,

Помилка ніколи не є смертельною,

     Тільки працелюбність береться до уваги.

 

У мене залишилися тільки приємні враження від співпраці із вами.

Сподіваюсь, деякі вправи, запропоновані мною,  ви будете використовувати і у себе на уроках

Працювали на майстер-класі всі активно та творчо.

І я впевнена, отримали задоволення.

Хочу побажати усім родинного затишку, міцного здоров’я та вдячних учнів.

(Зачитують міні-акротвори колеги-учні)

  Думаю, що ви зі мною погодитесь, що успіх приходить до того, хто робить те, що найбільше любить.

  Дякую  вам,  пасажири  потягу « Сучасний урок»

« Вільне  письмо». Оцінка  роботи  вчителя.

Заключне  слово  вчителя.

Дякую  за співпрацю і бажаю вам творчих успіхів!

 

Додатки

 

І група   Робота в парах Діаграма Венна

Порівняльна характеристика традиційного та інноваційного уроку

Завдання. Порівняти за допомогою діаграми Венна обєкти: традиційний урок  та сучасний інтерактивний урок.

Ознаки:

Авторитарний стиль керівництва.

Домінування репродуктивної діяльності учнів.

Відсутність самоосвіти та саморозвитку

Орієнтація на середнього учня.

Спілкування між учнями в навчальній роботі відсутнє.

Відсутні умови для прояву індивідуальних здібностей учнів.

Основною формою організації навчального процесу є урок.

Спрямований на формування особистості учня.

Співробітництво між учителем та учнями.

Має місце спілкування між учнями в навчальній роботі.

Мають місце нестандартні уроки: подорож, семінар, конференція.

Створюються умови для розвитку індивідуальних здібностей учнів.

Має місце взаємонавчання  (колективне, групове, навчання у співпраці).

Вчитель і учень є рівноправними субєктами навчання.

      « Займи позицію ». ( робота в групах)

Інтерактивна вправа    Завдання для кожної групи:

Виявити суб’єктивні чинники, які впливають на ефективність сучасного уроку.

1.Визначити аспекти ефективності сучасного уроку, які залежать від учня.

2.Визначити аспекти ефективності сучасного уроку, які залежать від учителя.

  • Аспекти ефективності сучасного уроку які залежать від викладача,
    Сучасний урок+ вчитель
  • Сучасні технології
  • Уміння спілкуватися з учнями
  • Знання їх вікових особливостей
  • Ситуація успіху
  • Інтерактивні форми роботи
  • Відчувати проблеми
  • Толерантність
  • Креативність
  • Любов до учнів
  • Співпраця
  • Педагогічна майстерність
  • Якісна методична підготовка
  • Знання методів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Планування
Додано
19 серпня 2020
Переглядів
1514
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку