Тема: «Фізика та екологія. Глобальні зміни клімату. Вплив людини на зміну клімату»
Мета: Навчити учнів раціонально ставитися до природних ресурсів.
Виховувати якості дбайливого ставлення до природи.
Формувати почуття відповідальності
Тип уроку: Узагальнення та систематизації вивченого матеріалу
Обладнання: Мультимедійний проектор, ПК, чисті аркуші паперу, Вирізки з газет, журналів на екологічну тематику.
Хід заняття
1. Оргмомент. Вступне слово вчителя.
Відколи налагодилася взаємодія між суспільством і природою, рівень забруднення нашої Землі багаторазово зріс і набув глобальних масштабів. Завойовуючи природу, люди значною мірою підірвали природні основи життєдіяльності. Виснаження навколишнього середовища внаслідок нераціонального використання, забруднення його твердими, рідкими та газоподібними відходами та, більше того, отруєння його радіоактивними та іншими високотоксичними речовинами вже призвели до значної деградації глобальної екологічної системи. У деяких регіонах ситуація досягла рівня критичностоі або так званого рівня екологічної кризи.
2. Актуалізація теми.
Перший учень. А ніхто з вас не замислювався, як згубно сміття впливає на ґрунт. Ґрунт утворюється дуже повільно: для цього потрібні сотні та навіть тисячі років. А ось зруйнувати її можна дуже швидко. За останні 100 років на Землі знищено майже четверту частину родючих ґрунтів.
Другий учень. На кожного з 6 млрд. жителів нашої планети припадає в середньому близько 1 т сміття на рік. І це не рахуючи мільйонів зношених і розбитих автомобілів. Якщо все сміття, що накопичується за рік, не знищувати і не переробляти, а сипати в одне місце, утворилася б гора висотою з Ельбрус (найвища гірська вершина Європи - 5642 м). На щастя, нехай не набагато, але якщо кожен завжди дотримуватиметься чистоти в нашому селі або місті, тобто шанс покращити екологічний стан країни і навіть планети, адже чистота починається з нас самих! Після присудження Нобелівської премії в 2007 р. А. Гору світова громадськість, нарешті, голосно заговорила про ці без перебільшення невідкладні проблеми. Питаннями змін клімату стурбоване все суспільство, відбуваються численні форуми, наради, конференції, де приймають відповідні рішення.
Третій учень. Проблема зміни клімату стає з кожним роком актуальніше, а наслідки очевидніші. Ще 20-30 років тому, учені вважали, що порушення кліматичного балансу негативно позначиться тільки на державах, які розташовані на островах або на узбережжі океанів і морів. Сьогодні ситуація змінилася кардинально, оптимістів, які вважають, що проблема глобального потеплення є надуманою темою, практично не залишилося. Нестабільність погодних умов, засухи, тривалі зливові дощі, збільшення кількості штормів і ураганів, деградація ґрунтів, міграція комах і інфекційних захворювань - ось далеко неповний список того, що вже відбувається в Україні через зміну клімату. Згідно офіційних даних, економічний збиток, нанесений Україні в результаті стихійних лих тільки з 1990 по 2000 оцінюється в 5 млрд. грн.
Четвертий учень. 29-30 вересня, в Києві, пройшов тренінг «Підвищення ефективності кліматоохоронної діяльності громадськими екологічними організаціями». Тренінг був ініційований коаліцією громадських екологічних організацій «Робоча група з питань зміни клімату». Координація підготовки і проведення тренінгу виконувалась екологічною організацією «Голос Природи».
У тренінгу «Підвищення ефективності кліматоохоронної діяльності громадськими екологічними організаціями» взяли участь представники більш ніж 15 громадських екологічних організацій з різних регіонів України. Всі учасники тренінгу мали можливість одержати інформаційні матеріали, а також методичні рекомендації щодо ведення кліматоохоронної діяльності.
«Для того, щоб переконати уряд приймати заходи задля скорочення викидів парникових газів, необхідно організувати ефективне лобіювання, з боку громадських екологічних організацій. Кліматоохоронна діяльність повинна стати пріоритетом для державних та місцевих органів влади, тому що впровадження технологій, що дозволяють скоротити викиди парникових газів надасть можливість нашій державі вирішити як екологічні, так і економічні проблеми – заявив Євген Колішевський, координатор тренінгу, виконавчий директор громадської екологічної організації «Голос Природи».
3. Вправа «Екологічне дерево».
Педагог пропонує учням за дві хвилини записати в стовпчик з вибраних слів ті слова, які асоціюються зі словом «екологія». До вибраних слів дописати ще слова, які пов´язані з словом «екологія»
Господарство, енергетика, сільсько-господарське виробництво, сад, річка, завод, космос,
будівницвто, науково-технічний прогрес.
4. Вправа «Екологічний аудит школи».
За допомогою мультимедійного проектора демонструється таблиця. Учням назвати можливі шляхи забруднення екології, та що необхідно робити щоб уникнути забруднення. Клас поділяється на дві групи. Одна група називає шляхи забруднення, інша шляхи протидії забрудненню.
|
Шляхи забруднення навколишнього середовища |
Шляхи протидії забрудненню |
Будинок |
|
|
Село |
|
|
Місто |
|
|
Взуттєва фабрика |
|
|
Автопарк |
|
|
5. Виступ учнів з повідомленнями.
1. Фізичні основи змін клімату
· Клімат вже змінюється, ці зміни беззаперечні і вже тепер їх впевнено можна пояснити антропогенною діяльністю людини.
· За останні 100 років відбулося потепління на 0,74ºC, причому в основному потепління відбулося за останні 50 років. В найближчі 20 років прогнозується потепління на 0,2ºC за десятиліття.
· У цьому столітті світ зіткнеться із зростанням середньої температури на близько 3°С, якщо викиди парникових газів продовжуватимуть зростати з існуючим сьогодні темпом. Таким чином відбудеться подвоєння їхнього рівня в порівнянні з до індустріальною епохою.
· Якщо продовжувати викидати в атмосферу парникові гази такими темпами, як це відбувається зараз, це призведе до подальшого потепління і значних змін в глобальній кліматичній системі протягом 21 століття, вплив від чого буде значно суттєвішим ніж упродовж 20 століття.
2. Спостережувані наслідки:
Багато природних систем, як на континентах так і у океанах, зазнають впливу змін клімату та підвищення температури:
- Швидке танення льодовиків на північному та південному полюсах, а також гірських льодовиків.
- Підвищення нестабільності ґрунту в гірських регіонах та інших зонах вічної мерзлоти, також льодовикових і кам’яних лавин в гірських регіонах
- Зміщення ареалів розповсюдження видів рослин та тварин в напрямку до полюсів та вгору
- Раніше будуть проявлятись ознаки весни, такі як розпускання листя, міграція птахів, та відкладання яєць
- Майже 20 – 30 % видів рослин і тварин можуть опинитися на межі вимирання, якщо збільшення середньої температури в світі перевищить 1,5 - 2,5 ° С;
- Танення льодовиків і снігового покриву знизить рівень талої води великих гірських хребтів (наприклад, Гіндукуш, Гімалаї, Анди), де нині мешкає понад мільярд людей;
- Лише у 2008 році понад 20 мільйонів осіб були переселені через раптові стихійні лиха, пов'язані зі зміною клімату. За оцінками експертів, до 2050 року 200 мільйонів людей можуть бути переселені в результаті наслідків, пов’язаних із цим явищем.
3. Регіони, які особливо постраждають:
Арктика:
- Танення льодовиків через високі темпи прогнозованого потепління
Африка:
- Збільшення дефіциту води (в 2020 році до 250 млн. людей в Африці перебуватиме під загрозою підвищеного ризику нестачі води)
- Скорочення територій, придатних для сільського господарства
- Підвищення рівня моря та пов’язані з цим загрози містам
- До 2020 року в деяких африканських країнах урожай незрошуваного сільського господарства може скоротитися до 50 %;
Малі острівні держави, що розвиваються:
- Підвищення рівня моря може посилити ймовірність затоплення, штормових нагонів, ерозії та інших небезпечних явищ в прибережних зонах
- Існують переконливі докази того, що згідно з більшістю сценаріїв зміни клімату, водні ресурси в малих острівних державах, ймовірно, будуть під серйозною загрозою.
6. Вправа «Конкурс думок»
Клас поділяється на три групи.
Кожна група вибирає одне з прочитаних повідомлень. Опрацьовує, самостійно визначає кілька проблем, та ймовірні шляхи вирішення. Кожна правильно вказана проблема, яка є висвітлена у повідомленні, та правильно вказаний шлях її вирішення оцінюється в 10 балів. Після закінчення вправи підводяться підсумки.
7. Вправа «Юні ерудити»
З допомогою мультимедійного проектора демонструється наступна таблиця:
Педагог ділить клас на три групи. Учням необхідно проаналізувати дані. виробити шляхи для покращення ситуації
Джерела забруднення
|
Вплив забруднення на атмосферу, % |
Автотранспорт, Промисловість |
73 |
Електростанції, Опалення |
23 |
Спалювання сміття, звалища сміття |
4 |
8. Метод «Мікрофон»
- Які проблеми обговорювалася на цьому занятті?
- Як екологія пов´язана з нашим життям?
- На скільки важливо охороняти природу?
- Як зміна клімату пов’язана з екологією?
- Чи людина впливає на зміну клімату?
- Якщо впливає, то яким чином ?
- Що необхідно нам в нашій місцевості робити, щоб
запобігти екологічному забрудненню ?
- Що цінного з цього заняття кожен для себе взяв.
9. Підведення підсумків. Завдання домашнього завдання
- З переліку статей, знайдених у журнал зачитуються найактуальніші. Порівнюються з матеріалом вивченим на занятті. Матеріал узагальнюється, як висновок. Підводяться підсумки.
- Підготувати повідомлення «Способи покращення екологічної ситуації»