Конкурс 1. «Візитка»
Учасники повинні презентувати свою команду, озвучити девіз, назву та показати емблему.
Максимальна оцінка – 3б.
Оцінюється:
Конкурс 2. «Витребеньки з баняка»
Максимальна оцінка – 2б. за кожну повну правильну відповідь.
Конкурс 3. «SMS»
Максимальна оцінка – 1б. за кожне вгадане «повідомлення»
Конкурс 4. Конкурс капітанів «Ораторське мистецтво»
Максимальна оцінка – 5б.
Оцінюється:
Конкурс 5. «Прямо чи влучно»
Максимальна оцінка – 2б. за кожний угаданий фразеологізм з вичерпним поясненням.
2б.за рішенням журі додається за майстерний показ (артистизм) усіх фразеологізмів.
Конкурс 6. «Плутанина»
Максимальна оцінка – 2б. за кожне вгадане слово
Конкурс 7. «Чоловік чи жінка?»
Максимальна оцінка – 1б. за кожну правильну відповідь
2б. додається команді, яка впоралась із завданням швидше.
Конкурс 8. «Гонка за лідером»
Максимальна оцінка – 1б.за кожну правильну відповідь
Кожного року 21 лютого увесь світ відзначає Міжнародний день рідної мови. Це свято досить молоде. Воно було запроваджено у листопаді 1999 року на тридцятій сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО з метою захисту мовної й культурної багатоманітності. Історія свята, на жаль, має трагічний початок.
21 лютого 1952 року у Бангладеш( Східний Пакистан) пакистанська влада жорстоко придушила демонстрацію людей, які виражали свій протест проти урядової заборони на використання в країні своєї рідної – бенгальської мови. Відтоді кожного року Бангладеш відзначає день полеглих за рідну мову. Саме за пропозицією цієї країни ЮНЕСКО проголосило 21 лютого Міжнародним днем рідної мови. А починаючи з 21 лютого 2000 року, цей день відзначаємо і ми, українці.
Мова – це історія народу, його світогляд, інтелектуальний та духовий результат кількатисячолітньої еволюції кожного етносу. Без своєї мови, своєї самобутньої культури немає народу.
Мова функціонує і розвивається тільки в людському суспільстві. Це найважливіший засіб спілкування людей і пізнання світу, передачі досвіду з покоління в покоління. Головні функції, що виконує мова – комунікативна, мислеоформлююча, пізнавальна, емоційна, виражальна тощо.
Сьогодні у світі існує близько 6000 мов. На жаль, майже половина з них знаходиться під загрозою зникнення. На думку фахівців, це трапляється в тому випадку, коли її перестають, з тої чи іншої причини, вживати та вивчати більше 30% носіїв мови. Українці ж цього ніколи не допустять. Плекаймо, захищаймо, вчимо нашу солов’їну мову!
Назва нашої гри, звичайно ж, гумористична. Ми з вами не будемо допускати таких помилок у своєму мовленні. Тож запрошуємо на сцену оманди, які продемонструють нам високий рівень володіння рідним словом!
Конкурс «Візитівка»
Учасники повинні презентувати свою команду, озвучити девіз, назву та показати емблему.
Поки журі підбиває підсумки, виконується музичний номер.
Ведучий
Дякую вам за чудові презентації ваших команд. А тепер нам треба визначитись, яка ж команда почне першою заробляти бали та зробить перший крок до перемоги. Простого жеребкування нам видалось замало, тому доведеться попрацювати, щоб вибороти це право. Для цього ви повинні розгадати ребуси. Це можна робити усією командою. Гадаю, це випробування для вас – дитяча забавка.
Ребус першій команді.
Ребус другій команді.
Конкурс «Витребеньки з баняка»
Ведучий
Завдання наступного конкурсу ви обираєте самі, дістаючи їх з….баняка. Вичерпна відповідь оцінюється в 2 бали. Якщо ви дали правильну, але не повну відповідь, можете отримати 1 або 1,5 бали.
Отже, баняк на сцену!
(Представники команд по черзі тягнуть папірці із завданнями)
Питання до конкурсу « Витребеньки з баняка»
Завдання 1
Поясніть, чому слово «воскресенье» в українській мові звучить як «неділя» на відміну від інших днів тижня, які звучать однаково і в російській, і в українській мовах?
(Слово утворилося від поєднання заперечної частки НЕ та іменника «діло» , тобто – нічого не робити в цей день)
Завдання 2
«А взагалі батьки були нічого собі люди , підходящі . За 24 роки спільного їхнього життя послав їм Господь усього тільки сімнадцятеро дітей, бо вміли вони молитись милосердному».
Хто сказав ці слова ? Назвіть справжнє прізвище? Як називається твір? ( Відповідь: Остап Вишня, Павло Губенко, «Моя автобіографія»)
Завдання 3
У передсмертній записці він написав:
«Арешт Ялового – це розстріл цілої генерації… За що ? За те, що ми були найщирішими комуністами ? Нічого не розумію. Хай живе комунізм. Хай живе комуністична партія …
Хто ця людина ? Справжнє прізвище ? Що з ним трапилось ?
(Відповідь: Микола Хвильовий, Микола Фітільов, застрелився)
Завдання 4
Говорили по-московському ?
Назвіть дійових осіб цього уривку. З якого твору ? Хто автор ?
(Відповідь: Дядько Тарас і тьотя Мотя, « Мина Мазайло»,
М. Куліш)
Завдання 5
Це була третя поетична книжка цього автора з незвичайним підзаголовком «лірична драма». До неї увійшла інтимна поезія, що створювалася впродовж попередніх десяти років і певною мірою відбила віддалені в часі моменти особистого життя автора. Водночас твори книжки є глибоким аналізом найінтимніших почуттів і переживань людини взагалі…
За цю збірку автора образливо «охрестили декадентом».
Що це за збірка? Хто автор? (Відповідь «Зів’яле листя», Іван Франко)
Завдання 6
«Сьогодні роковини моєї смерті. Тридцять першого січня 1944 року мене було привезено в Кремль. Там мене було порубано на шмаття і окривавлені частини моєї душі було розкидано на гоньбу й поталу на всіх зборищах. Все , що було з мого, недоброго, мстивого, все топтало і поганило мене. Я тримався рік і впав. Моє серце не витримало тягаря неправди і зла. Я переродився і жив для добра і любові.
Хто автор ? Хто і за що влаштував йому «кремлівське розп’яття»?
(Відповідь: О. Довженко, Сталін за кіноповість «Україна в огні»)
Завдання 7
Які мови світу стали конкурентами української під час визнання наймелодійнішою? (Французька та італійська)
Завдання 8
Які мови є найбільш наближеними до української за лексичними ознаками ? ( білор. – 84%, польська – 70%, сербська – 68%, рос. – 62%)
Завдання 9
Народився у с. Чорнухах на Полтавщині. Коли йому запропонували стати монахом, відповів: «Досить Вас, стовпів неотесаних». До кінця життя залишався мандрівним учителем. (Г. Сковорода )
Завдання 10
В назві однієї з найвідоміших його п’єс два слова : перше – жіноче ім’я, друге – пов’язане з іменем його народження . Хто він? Про який твір ідеться?
(І. Котляревський, «Наталка Полтавка»)
Музична пауза. Журі підбиває підсумки.
- На заняттях дуже часто, на жаль, доводиться повторювати фразу : «Прибери телефон!» А ось зараз забороняти користуватися телефоном ніхто не буде, бо конкурс називається «SMS». Зараз за допомогою клавіатури телефону вам треба буде розшифрувати подані завдання - по 4 для кожної команди.
Капітанам команд вручаються «клавіатури» та завдання.
Завдання для команди 1
(циркуляр)
(Грінченко)
(неологізми)
(морфологія)
Завдання для команди 2
1.Так називається місцева говірка 2314246
(діалект)
2.Так називається документ про хід зборів 56565454
(протокол)
3.Так називаються застарілі слова 16714353
(архаїзми)
4.Так називається розділ мовознавчої науки про правопис
5675161739 (орфографія)
Максимальна оцінка -1б. за кожну правильну відповідь.
Ведучий
А поки команди виконують завдання, ми проведемо гру з глядачами. За кожну правильну відповідь ви отримуєте фішку. П’ять учасників, які назбирають найбільшу кількість фішок, отримають солодкі призи.
Гра з глядачами (орієнтовні запитання)
Гру можна проводити в декілька етапів, після певних конкурсів.
мене дівчина можезаплести.
Дід як знаряддя – на плечі нести.
К спереду відкинеш – полечу,
Почуєш тільки як я задзижчу.
Що це за слова ? (Коса – оса )
З квіток нектар збирає,
А якщо дж зітерти-
Буде в шафі одяг жерти
(Джміль – міль )
Гостре слово … (коле сердечко)
Не кидай слова … (на вітер )
Маленька праця краще … (за велике безділля)
Не питай старого, а питай … (бувалого)
Як ідеш, дивись під ноги: хоч грошей не знайдеш, так …(хоч носа не наб’єш)
Шабля ранить голову, а слово … (душу)
Не одежа красить людину, а …(добрі діла)
Лінивий двічі робить, а скупий … (двічі платить)
Не вір словам, а … (вір ділам)
Зробив діло … (гуляй сміло)
Друга шукай, а … (знайдеш тримай)
Від малих дітей голова болить, а … (від великих серце)
Нагородження учасників гри для глядачів.
Конкурс капітанів.
Ведучий
А зараз запрошуємо на сцену капітанів. Настав ваш зірковий час!
Ще в сиву давнину Цицерон сказав фразу, що стала крилатою:
«Заговори, щоб я тебе побачив!»
Що ж необхідно робити, щоб навчитися красиво розмовляти ?
Як стати цікавим співрозмовником ? Адже всім відомо, що саме віртуозне володіння мовою, як налагодженим музичним інструментом, допомагає досягти успіху у житті. Зараз у нашій країні такий період, що ми чуємо багато промов від наших політиків на міжнародній арені.
А цікаво, що б зробили ви, якби саме у вас з’явилася можливість стати Президентом України та оголосити промову?
Вам слід відповісти на запитання: « Якби я став Президентом України … ». У вас є час на підготовку, а ми поки будемо насолоджуватись музичним номерам.
Максимальна оцінка – 5б.
-Дякуємо за чудові виступи! Майбутнє України у надійних руках. Але на вас чекає ще одне випробування.
Конкурс «Чоловік чи жінка?»
Ведучий
Капітани команд продовжують боротьбу.
На кожне питання ви відповідаєте тільки «жінка» чи «чоловік»
Готові? Максимальна оцінка – 1б. за кожну правильну відповідь.
Питання капітану першої команди.
Питання капітану другої команди.
Ведучий
Дякую капітанам за чудову гру!
Поки журі оголосить проміжні результати, я пропоную командам підготувати реквізит до наступного конкурсу.
Конкурс «Прямо чи влучно?»
-Мабуть, хоч раз послухавши цікавого співрозмовника, ви ловили себе на думці , як доречно він вживає у спілкуванні влучні, крилаті вислови, як приємно стає на душі від враження , що людина так майстерно володіє рідною мовою. Ці стійкі вирази називаються фразеологізмами, і сприймаються не буквально. Горе тому, хто прямо зрозуміє їх. Уявіть, наприклад, «Зарубай собі на носі» або « Собаку з’їв»?!
Наступний наш конкурс тому й називається «Прямо чи влучно?».
Те, що представники команд покажуть буквально, прямо, інша команда повинна назвати влучно – фразеологізмом і пояснити його значення.
Максимальна оцінка – 2б. за кожний вгаданий фразеологізм та пояснення до нього. + 2б. загалом можна додати за артистизм виконання.
Орієнтовні завдання.
(Наприклад, «довести до ручки»: один з членів команди бере іншого за руку та веде до ручки дверей. Якщо немає такої можливості, можна демонстративно покласти на сцені ручку для письма, а потім підвести до неї товариша.
За таким принципом інсценуються інші фразеологізми. Усе залежить від фантазії!!!!)
Завдання першої команди
Завдання другої команди
Конкурс «Плутанина»
Ведучий
У цьому конкурсі командам знадобиться не лише знання мови, а й кмітливість, швидкість та повна колаборація , або співпраця.
Для виконання завдань я запрошую по 4 представники від кожної команди.
( На учасників одягаються табличкі з буквами: одна – попереду, інша – на спині М-С, О-А, В-Р, А-У; Н-К, О-А, Р-С, А-І)
Ваша задача якомога швидше відповісти на моє питання та викласти його з букв. Які саме букви вам одягають, ви бачите тільки спереду. Як тільки піде відлік часу, ви повинні один одному сказати, які ж буква у вас на спині. А потім із блискавичною швидкістю складати відповідні слова. Починаємо!
Завдання для 1 команди (МОВА-САРУ)
Завдання для 2 команди (НОРА-КАСІ) 8
Ведучий
Поки працює наше шановне журі, ми дивимось гумористичну сценку.
Конкурс «Гонка за лідером»
Ведучий
Наша гра добігає кінця.
Іми проведемо конкурс, який, можливо, допоможе команді, що програє, наздогнати лідера. Він так і називається «Гонка за лідером»
За 1 хвилину треба дати якомога більше правильних відповідей. Тому якщо немає відповіді, ви маєте право казати «Далі,далі…», щоб встигнути, таким чином, почути найбільше запитань.
Запитання для першої команди
Запитання для другої команди
Ведучий
Чудова, видовищна гра! Дякую командам! З вашою допомогою ми змогли зануритись у світ українського слова, дізнались багато нового про нашу Файну Юкрайну! Вас усіх, шановні студенти, чекають попереду нові знання, нові вершини та нові перемоги. Шлях непростий – будуть злети і падіння, розпач і надія, але ви здолаєте усе, якщо будете іти з Україною в серці!
Виступ журі.
Нагородження учасників.
Музичний номер.