Тема заходу: Вікторина «Подорож із казкою»
Мета: формувати в учнів пізнавальний інтерес до народної та авторської творчості; розширити їхній читацький кругозір, активізувати читацьку пам’ять; розвивати спостережливість, уяву, увагу, логічне мислення, уміння аналізувати й узагальнювати; виховувати інтерес до казки, уміння працювати в команді.
Цільова аудиторія: учні 5 класу
Обладнання: презентація «Подорож із казкою», робочі місця для команд, бланки для журі, папір для записів, «монетки», ілюстрації, таблички з назвами команд, «чарівна скринька», предмети з казок, прислів’я-лото, скриншоти повідомлень казкових героїв, відеофрагменти з різних мультфільмів, мультфільм «Подорож Колобка», грамоти.
Хід вікторини
– Вітаємо учасників і гостей сьогоднішньої вікторини-гри, яка, сподіваємось, стане не просто грою, а святом.
Казкар: Читаю казки діточкам малим.
І кожна з них збагачує дозвілля,
Поповнює нас розумом новим,
Знайомить з мудрістю, кмітливістю, повір’ям.
Фея Мудрість: Герої мудрі у казках живуть,
Сміливі – подають нам приклад.
Вони добро в наш світ несуть,
А зло й неправда швидко зникнуть.
Фея Казка: Мене чекають часто всі малі,
За це я їм, звичайно, вдячна.
Казки збираю я по всій землі,
Щоб вам у книжку записати вчасно.
- Ми дуже поспішали. Дякуємо, що ви запросили нас на свято.
4. Сенкан до слова «казка».
Вчитель: Разом із казковими гостями складемо сенкан до слова «казка».
(Учитель нагадує правила складання сенкана)
5. Учитель:
Вікторина – це змагання. У вікторині братиме участь дві команди. Познайомимося з ними.
6. Презентація команди « Розумники » . Назва, девіз
Презентація команди « Чарівники » . Назва, девіз7. Перед початком змагання ознайомимося з правилами вікторини.
- Наша гра-вікторина складається з кількох турів.
Правила гри-вікторини
1. Правило «піднятої руки»
2. Говорити по черзі
3. Бути доброзичливим
4. Приймати рішення разом із командою
5.Якщо команда суперника не змогла дати відповідь, то можна заробити додатковий бал.
За кожну правильну відповідь капітан команди отримає казкові «монетки»
Розпочинаємо гру-вікторину «У гостях у казки»
8. Розминка. «Презентація казкової газети».
Казкар. Я знаю, що кожна команда отримала домашнє завдання: випустити казкову газету. Настав час її презентувати.
Капітани отримують від журі зароблені «монетки»
9. І тур. «Українська літературна казка».
Фея Казок: Діти, ми підготували для вас дуже багато цікавих завдань. Вони допоможуть вам згадати деталі кожної вивченої казки.
Фея Мудрість: У 5 класі ви ознайомилися з чудовими українськими літературними казками. Подивимося, яка команда найкраще запам’ятала їх
1. Герой якої казки змінив несподівано свій колір? («Фарбований Лис»)
2. Якого кольору став Лис Микита? (Синій)
3. Який вид мистецтва видав Лиса Микиту? (спів)
4. Хто першим побачив фарбованого Лиса? (Вовк)
5 . Як звали маленьку істотку, що народилася в лісі, і яку люди дуже рідко помічають? (Хуха)
6. Хто каже на нас просто люди? (Хухи)
7. Хто може побачити на власні очі Хуху? (Тільки дуже добрі дітки)
8. Якою країною правив цар Плаксій? (Сльозолий)
9. Хто мав лоскотливі й м’якенькі, наче пух, вуса (Лоскотон)
10. До якої країни потрапила дівчинка Аля? (Недоладії)
11. Чого не було на велетенському годиннику центральної вежі Недороля Десятого? (Хвилинної стрілки)
12. У якої героїні права ніжка була взута в кришталевий черевичок, а ліва - у важкий дерев’яний? (Недопопелюшка).
КапітанКапітани отримують від журі зароблені «монетки»
Тур 2. «Чарівна скринька»
Фея Казок: Я дуже хочу дізнатися чи знаєте ви різні казки і чи любите їх читати. На вашу адресу надійшла посилка з казковими предметами. Нам необхідно дізнатися, хто відправив той чи інший предмет, який лежить у цій скриньці. Члени команд по черзі повинні витягнути предмети зі скриньки
Спробуйте здогадатись, з якої казки витягнутий предмет.
Фея Мудрість: Молодці. Ви всі гарно впорались із завданням. Я бачу, ви добре знаєте казки і любите їх читати. Отже, сміливо рушаємо далі в Країну Казок
Капітани отримують від журі зароблені «монетки»
Тур 3. «Тенета загадок»
Баба Яга: Ну ось і я з вами, але мені дуже не хочеться, щоб п’ятикласників усі хвалили. Тому я покинула свою хатинку на курячих ніжках і спробую вам завадити пройти цю вікторину. Назвіть казки, до яких я склала загадки. Ось перша для команди:
Від холери їх рятує
Вилікує він за мить
Все, що в звірів заболить.
(Айболить)
2. Працювала я у хатці,
Танцювала у палаці.
Є така у мене звичка —
Десь губити черевички.
(Попелюшка)
3. Втік із мультика дивак.
Як це трапилося, як?
Дуже просто, наче птах,
Полетів собі на дах.
(Карлсон)
В шкаралупі я жила,
Та якось одної днини
В болото жаба занесла
(Дюймовочка)
Капітани отримують від журі зароблені «монетки»
Тур 4. «Бухта капітанів». Конкурс для капітанів команд.
(Вчитель викликає капітанів, і вони витягують аркуші із завданням: Додай повне ім’я героям).
• Яйце … (райце)
• Мудра… (дівчина)
• Баба… (Яга)
• Вовк и семеро… (Козенят)
• Муха …(цокотуха)
• Лікар…. (Айболить)
• Мишка …(шкряботушка)
• Жабка …(скрекотушка)
• Зайчик … (побігайчик)
• Лисичка … (сестричка)
• Сірий … (вовк)
• Золотий …(ключик)
Казкар : Любі діти, злий чарівник заплутав дані мого казкового навігатора, і ми не зможемо подорожувати далі, бо всі стежки переплуталися й переплуталися слова у їх назвах та героїв. Допоможіть вгадати, яка казка заховалась у переплутаних назвах: (завдання на слайдах)
«Шурочка Ряба» (« Курочка Ряба».)
«Срібна рибка» («Золота рибка».)
«Цар-птиця» («Жар-птиця».)
«Різка» («Ріпка».)
«Червоні тапочки» («Червона Шапочка».)
«Кріт у чоботях» («Кіт у чоботях».)
«Гладке кошеня» («Гидке каченя».)
«Кусалочка» («Русалочка».)
«Снігова батарея» («Снігова королева».)
«Спляча кицюня», Ш. Перро.(«Спляча красуня».)
«Федорине море» («Федорине горе».)
«Пекар Айгорить» - (« Лікар Айболить»)
Фея Мудрість: щоб увійти в це місто, нам необхідно підібрати цифровий код до замка: правильно назвати числа, пов’язані з казками:
- Яке число стояло в імені Недороля? (Десятий)
- Скільки звірів зустрів по дорозі Колобок? (3)
- Скільки героїв-персонажів витягують ріпку? (6)
- Скількох козенят хотів з’їсти вовк? (7)
- Скільки монет було в Буратіно? (5)
Фея Казка: Молодці.
Казкар : А зараз послухайте цікаві факти про казки
Тур 7. «Меседжі від казкових героїв»
Тур 8. «Проспект художників» (ілюстрації до казок на екрані)
Діти обох команд, проглядаючи ілюстрації до казок, відгадують назви
Тур 9. «Пісенне відеоозеро» (відеофрагменти мультфільмів на екрані)
Діти обох команд, слухаючи фрагмент казок, відгадують назви
«Рукавичка»
«Коза-дереза»
«Ох»
«Пан Коцький»
«Колобок»
«Білосніжка і семеро гномів»
«Курочка Ряба»
«Червона Шапочка»
Фея Казка: Ми потрапили в подвір’я мудрості і щоб в ньому погостювати, вам треба виконати ще одне завдання. З'єднати слова в прислів'ях, прочитати їх і сказати, до якої казки підходить прислів’я.
І на хитру лисицю капкан знайдеться.
Краще сміятися, ніж плакати
Дарма, що малий, а й старого навчить!
На те й голова, щоб у ній розум був.
Баба Яга: Ви потрапили в Дрімучий ліс і я,зла Баба Яга, не випущу вас з цього лісу доки не виконаєте моє завдання. Я дуже люблю дивитися казкові пантоміми. Отже, оживіть без слів фрагмент казки так, щоб її впізнали ваші суперники.
(Діти отримують назви казок: «Ріпка», «Цар Плаксій та Лоскотон», «Курочка ряба», «Лікар Айболить»).
Завдання для глядачів: назвати казки, в яких побував Колобок
Перегляд мультфільму «Подорож Колобка»
ІV. Підсумок заняття.
Баба Яга: Ну, дійсно, отримала я задоволення від ваших пантомім. Визнаю, ви талановиті. А тепер подивимося, хто ж вас краще знає казки? Журі, підрахуйте зароблені «монетки».
Фея Казок: Дякую, любі діти, що допомогли нам.
Фея Мудрість: Але нам вже час прощатися.
Казкар: А вам на згадку я залишаю чарівний подарунок, який лежить у цій скриньці (грамоти). На все добре!
Учитель: Давайте, діти, попрощаємось дружно з Казкарем, Феями та Бабою Ягою і подивимось, що ж залишив нам Казкар
Джерела:
1.Українська література. 5кл.: підруч.для закл. загальн. середн. освіти/Олександр Авраменко. – К.: Грамота, 2018. – 256 с.
Інтернет-джерела: