Відкритий урок з української літератури 5 клас

Про матеріал

Відкритий урок з української літератури для учнів 5 класу "Садок вишневий коло хати. Творчість Т.Г. Шевченка". У розробці використані інтерактивні вправи,завдання,які будуть цікаві всім учням.

Перегляд файлу

 

Сігіда Інна Вікторівна

Курахівська ЗОШ I-III ступенів №1

 

 

 

 

 

 

 Тарас Шевченко. «Садок вишневий коло хати….»

Картини довколишнього світу, природи в поезіях Т.Г.Шевченка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 Розробка уроку

                                                             української літератури

                                      в 5 класі

 

 

 

 

Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Т. Шевченка, ознайомити учнів зі змістом вірша, його художніми особливостями, з’ясувати автобіографічну основу; розвивати навички виразного читання, аналізу віршів, асоціативне мислення, пам'ять, уміння висловлювати власні думки; виховувати почуття пошани та поваги до творчості Т.Шевченка, прищеплювати риси доброти, співчуття, милосердя, естетичний смак.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання:   підручник, "Кобзар" Шевченка, портрет митця,

виставка книг Шевченка і про Шевченка, фонограми мелодій українських народних пісень.

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

·   виразно читати твори Т. Шевченка;

·  визначати художні засоби (епітети);

·  будуть знати автора музики до вірша Т.Шевченка «Садок вишневий коло хати…».

Після уроку учні більше знатимуть:

·  фактів із життя Кобзаря;

·  про творчість Шевченка-художника.

Учні отримають:

· позитивні емоційні відчуття від знайомства зі справжніми творами мистецтва.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Налаштування учнів на роботу.

II. Визначення емоційної готовності учнів до уроку (учні піднімають квітки):

-готовий(-а) до уроку (жовтий колір);

-готовий(-а) частково (зелений колір);

-не готовий(-а) зовсім (чорний колір).

 

III. Повідомлення теми та мети уроку

Оголошення епіграфа уроку.

                                         Все відцвітає, і жовкне, і гине,

Вітром розноситься, ніби сміття.

Тільки родина- як вічна зернина

На невмирущому полі життя.

В. Крищенко

 

Вступне слово вчителя.

    Існує чудова легенда. Коли народжується дитина, Господь Бог благословляє її у білий світ своєю рукою. Покладе на голову – мудра буде, на серце – милосердною буде, на руки – майстер – золоті руки. І такою дитиною, я вважаю, котрій поклав Господь руку на серце, голову та руки, був Т. Шевченко, над вивченням творчості якого ми будемо з вами працювати.

   На прикладі поезії Т. Г. Шевченка "Садок вишневий коло хати" ми відчуємо силу українського слова у змалюванні природи рідного краю та гармонії сімейних стосунків.

ІV. Актуалізація опорних знань

4.1. Гра «Вірю! – Не вірю!»

1.Чи вірите ви, що Т.Г.Шевченко народився в с. Новомихайлівка ? (Ні, в с. Моринці)

2.Чи вірите ви, що його дитинство пройшло в с.Кирилівка? (Так)

3.Чи вірите ви, що поет народився в 1838 році? (Ні. Рік народження поета – 1814 рік).

4.Чи вірите ви, що старшу сестру і няньку Тарасика звали Олена ? (Ні. Її звали Катерина).

5.Чи вірите ви, що Т.Г.Шевченко похований на Чернечій горі у Каневі? (Так)

6.Чи вірите ви, що автор повісті про Т.Шевченка «В бур’янах» Іван Франко ? (Ні. Автор цієї повісті Степан Васильченко).

7.Чи вірите ви, що книга, до якої увійшли найвідоміші твори Шевченка, називається «Кобзар»? (Так)

4.2. Метод «Клоуз-тест».  (Це спосіб  формування  контекстного й комунікативного мислення). Продовжити речення,використовуючи знання змісту вірша Т.Шевченка «За сонцем хмаронька пливе» і відомості з теорії літератури.

- Ліричного героя зове спатоньки….(сонце).

- У вірші туман  закриває …(море).

- З ворогом у вірші порівнюється ….(туман).

- Ліричний  герой перебуває в очікуванні ….(світу).

- Сонце кличе ліричного героя ….(спатоньки).

- Сонце розстилає червоні ….(поли).

- Німою у вірші є ….(тьма).

- У творі переважає колір …(рожевий).

- Художній засіб,що побудований на основі зіставлення або порівняння предметів за спільною ознакою,-  це …(порівняння).

- За жанром ця лірика …(пейзажна).

-  Автор описує  у вірші почуття та емоції ….(ліричного героя).

 - Художній засіб, за допомогою якого предмет або явище зображують як живу істоту,- це  …..(персоніфікація).

 

Вчитель.

  • Поясніть різницю між написанням слів: кобзар і «Кобзар».

V. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу.

5.1. Слово вчителя ( Історія написання вірша).

Після закінчення Академії мистецтв у 1845 р. Шевченко повертається в Україну з наміром там оселитися. Він знайшов роботу у Київській                 археографічній комісії та почав змальовувати історичні пам`ятки по всій Україні. Побував у Кирилівці, був обурений знущанням над простими селянами-кріпаками.

   1845р. – рік розквіту творчих сил Шевченка: написав п`ять поем та «Заповіт». У Києві познайомився із Костомаровим, письменником, ученим – істориком. Саме він загітував Шевченка приєднатися до таємної політичної організації, яка називалась Кирило – Мефодіївське братство, його девізом було: « І не буде ні царя, ні пана, ні кріпака». Студент Петров вступив до братства з провокаційною метою, доніс у поліцію на його учасників, і 5 квітня 1847 р. Шевченка було заарештовано і в супроводі двох дужих жандармів відправлено до Петербурга.

  Тут, у  казематі, у нестерпному очікуванні вироку Т. Шевченко провів квітень і травень. Вирок виявився жорстоким: заслання до Орської фортеці без терміну заслання рядовим солдатом, заборона писати і малювати.

   Саме у тюрмі Шевченко написав  цикл із 13 поезій « У казематі».

 10 років Т.Г. Шевченко був на засланні, був відірваний від рідного краю. Та ні на хвилину він не забував про свою Україну, серцем тягнувся до неї. Спочатку поет потрапляє в каземат Петропавловської фортеці в місті Петербурзі. Сидячи тут, у цьому похмурому місці, поет уявляв рідну Україну з її квітучими садами, безмежними ланами, синіми ріками. Так у 1847р. з’явилася поезія «Садок вишневий коло хати…».

 

5.2. Виразне читання поезії (звучить запис соловя).Учні заплющують очі і слухають,намагаючись «побачити», «почути» зображене у вірші.

 

5.3. Бесіда:

_ Чи сподобався вам вірш? Чим саме? ( Метод «Незакінчене речення» :На мій погляд, вірш…..)

- Яку музику ви б підібрали до цього твору?

Вчитель. Слова цієї поезії покладені на музику М.Лисенком.

 

5.4.. Музична хвилинка. Прослуховування пісні.

Бесіда.

— Яку пору року описано у творі? Чому?

— Яка ваша улюблена пора року? Де вам краще, вільніше дихається: на природі, вдома чи у гостях?

— Як поет описує родину? Чи часто ви вечеряєте всією сім'єю? Коли це буває?

— Чому донька подає вечеряти? (Допомагає стомленим батькам.)

— Чи є у вірші елементи гумору? Доведіть це.

("А мати хоче научати, та соловейко не дає". Мама підкоряється всевладній красі солов'їного співу, тихого вечора. їй не хочеться суворими словами розвіяти чари весняної ночі.)

5.5..Словникова робота (пояснення незрозумілих слів).

Хрущ - великий жук родини пластинчастовусих, завдовжки 23 -32 мм, з коренастим, широким і сильно опуклим тілом.

Плугатарі, орачі - люди , які орали на полі, ходять за плугом.

 

5.6. Опрацювання теоретичного матеріалу сторінка 197 підручника (художні засоби у творі).

 

VI. Робота за репродукцією картини Т. Шевченка «Селянська родина»

        Тарас Шевченко — чудовий знавець життя народу, його побуту. Про

це свідчать його поезії та картини, зокрема «Селянська родина»? Вона  знаходиться  у  державному  музеї  Т. Г.  Шевченка  в  Києві. Невелика  за  розміром,  але  значна  за  своїм  змістом.

        6.1. Порівняльна  характеристика  вірша  і  картини..

Метод  «Мозковий штурм».

  • Чим картина Т. Г. Шевченка «Селянська родина» і поезія «Садок вишневий  коло  хати»  подібні?  У  чому  їх  відмінність?

Учні  зіставляють  образи,  фон,  настрій,  почуття. 

6.2. Колективне заповнення таблиці.

Вірш «Садок вишневий коло хати»

Картина «Селянська родина»

Почуття: радість                                   

Почуття: сум

Родина:   батько  (хоч  не  згадується, але слово «сім’я» дає це розуміння), мати, діти

Фон: хата, природа – садок вишневий, вечірня зіронька, соловейко

Проблема: немає (родина кріпаків, але немає цього на поверхні)

Родина: чоловік, жінка, дитина, дідусь

 

 

Фон: хата

 

Проблема: родина кріпаків


 

Учитель  підводить учнів до висновку, що теплі родинні стосунки, природа знімають проблеми,  наближають  життя  до  ідеалу.

 

I. Закріплення вивченого матеріалу

Метод « Сенкан». Створити сенкани до слів : родина, садок,хата.

Приклад:

1.Родина.

2.Велика,дружня.

3.Піклується, допомагає.

4.Сподівається на щасливе майбутнє.

5.Сімя.

 

 

VIII. Підсумок уроку.

Метод «Рюкзак» (Учні беруть із барвистого рюкзака аркуш з незакінченим реченням і доповнюють написане).

·        Мене здивувало …

·        Мій настрій …

·        Сьогодні я дізнався (дізналась) …

·        Мені було цікаво …

·        Я зрозумів (зрозуміла), що …

·        Урок дав мені для життя …

·        Мені захотілося …

 

9.  Оцінювання роботи учнів на уроці.

 

10. Домашнє завдання.

   Вивчити напам'ять вірш  « Садок…», намалювати ілюстрацію до твору.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бабенко Валентина
    Урок сподобався, цікавий, сучасний
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
4580
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку