VІ. Робота з батьками
ОСНОВНІ ЕТАПИ РОБОТИ З БАТЬКАМИ
До основних функцій відносяться:
• інформаційна;
• виховно-розвивальна;
• формуюча;
• охоронно-оздоровча;
• контролююча;
• побутова.
Задачі взаємодії:
• формування активної педагогічної позиції батьків;
• озброєння батьків педагогічними знаннями й уміннями;
• активна участь батьків у вихованні.
Організація взаємодії класу та родини припускає:
• вивчення родини з метою виявлення її можливостей з виховання своїх дітей і здобувачів освіти з порушеннями слуху класу;
• згрупування родин за принципом наявності в них морального потенціалу й можливості впливати на свою дитину, здобувачів освіти з порушеннями слуху класу;
• аналіз проміжних і кінцевих результатів їхньої спільної виховної діяльності.
Співробітництво школи та родини на будь-якому етапі починається з вивчення умов і мікроклімату сімейного виховання, індивідуальних особливостей здобувачів освіти з порушеннями слуху і батьків.
ОСНОВНІ НАПРЯМИ СПІЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГІВ І БАТЬКІВ
1. Підтримка фізичного здоров'я здобувачів освіти з порушеннями слуху.
2. Спілкування й формування особистісних орієнтацій здобувачів освіти з порушеннями слуху: інтерес до життя, інтерес до людини, інтерес до культури, що сприяють розумінню загальнолюдських цінностей.
3. Пізнавальна сфера життя здобувачів освіти з порушеннями слуху з урахуванням індивідуальних особливостей. Захист не здобувачів освіти з порушеннями слуху, а людини в ньому. Підхід до кожного здобувача освіти з порушеннями слуху «з оптимістичної позиції» (А. Макаренко).
4. Робота з родиною - вплив на виховний потенціал родини; об'єктом уваги є не сама родина, а сімейне виховання. Тут необхідно таке:
• вивчення сімейної атмосфери, що оточує здобувачів освіти з порушеннями слуху, його стосунків із членами родини;
• психолого-педагогічна освіта батьків через систему батьківських зборів, консультацій, бесід;
• організація спільного проведення вільного часу дітей і батьків;
• захист інтересів і прав дитини в так званих важких родинах.
Таким чином, школою реалізуються функції батьківської освіти (відомості про виховну концепцію школи, педагогічну позицію класного керівника, про методику виховання, про цілі й задачі особистісного розвитку школярів на даний період, про хід духовного розвитку дитини, про особливості шкільної діяльності учня, про взаємини у групі, про виявлені здібності й поточні успіхи тощо) та коректуються принципи сімейного виховання - саме тієї сторони, що стосується дитини (мистецтво любити дітей), режиму життя та діяльності дитини, що забезпечують і корекцію особистості батьків.
При роботі з батьками педагогам важливо дотримуватись таких правил:
• Батьки та діти не повинні почувати себе об'єктами вивчення.
• Робота з батьками повинна бути цілеспрямованою, планомірною й систематичною.
• Методи цієї роботи повинні бути взаємозалежні з методами виховання дітей.
• Психолого-педагогічні методи повинні бути різноманітні, застосовуватись у комплексі.
При вивченні родини школяра педагог насамперед звертає увагу на такі дані:
• Загальні відомості про батьків, інших членів родини, житлові умови, матеріальну забезпеченість. Інтерес до справ школи.
• Загальні відомості про дітей (вік, інтереси, рівень вихованості).
• Виховні можливості родини (рівень педагогічної культури батьків).
Протягом навчального року підтримувати тісний зв'язок з батьками здобувачів освіти з порушеннями слуху.
Мета: утворити соціально-благополучне виховне середовище шляхом просвітницької та консультативної роботи вихователя з батьками.
Як це реалізувати?
1.Проводити батьківські збори.
2.Довіра до виховних можливостей батьків, підвищення рівня їх педагогічної культури й активності у вихованні.
3.Суб’єктивна активність батьків.
4.Індивідуальні бесіди:
- про особливості характеру, поведінки їхніх дітей, стану здоров’я;
- рекомендувати батькам дотримуватися виконання дітьми укладеного режиму дня і вдома;
- про посилення контролю батьків за часом перебування здобувачів освіти з порушеннями слуху в соціальних мережах.
5.Шляхом он лайн зустрічей.
6.За допомогою мобільного зв’язку, інтернету.
7.Залучати батьків до підвищення своїх знань з жестової мови, яке дасть змогу краще розумітися з власною дитиною.
8.Запрошувати батьків на відкриті уроки та загальношкільні свята.
9.Вивчення соціального статусу сімей, освітнього рівня батьків, вікового цензу та батьківського досвіду.
10.Вивчення психологічного клімату в сім’ях здобувачів освіти з порушеннями слуху, відвідування їх удома.
11.Проводити анкетування, тестування.
Таким чином, взаємодія вихователя і батьків – це цілісна соціально – психологічна система, яка складається з єдності компонентів, взаємопов’язаних між собою: співпраця, спілкування, співробітництво, співтворчість.