Тематичний день в НУШ для учнів 2 класу:
“Наші домашні улюбленці”
вчитель початкових класів Нараївської ЗОШ І-ІІІ ст.
Ребрик Ольга Миколаївна
Розробка тематичного дня у рамках тижня «Тварини»
Орієнтовні дослідницькі запитання тижня :
● Як живуть свійські і дикі тварини?
● Як змінилось життя тварини в природі?
● Як берегти тварин?
Завдання 21 тижня:
1. Розширювати та поглиблювати знання дітей про тварин, їхню поведінку, спосіб життя, харчування.
2. Виховувати гуманне ставлення до тварин, чуйність, відповідальність.
3. Ознайомлювати дітей з правилами безпечної поведінки з домашніми
улюбленцями, особливостями догляду.
4. Ознайомлювати учнів з поняттям «екзотичні» тварини , особливостями цих домашніх улюбленців, вчити розуміння більшої відповідальності людини за таких тварин.
5.Учити піклуватися про інших, розуміти їхні почуття, адекватно реагувати них.
6. Розвивати мислення, мовлення, уяву, увагу, пам’ять, творчі здібності.
7. Навчати висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного
спілкування, взаємодіяти з однокласниками.
Очікувані результати двадцять першого тижня:
На кінець тижня учні знатимуть:
● про правила поводження з тваринами, що можуть жити поруч з людьми;
● правила гігієни під час спілкування з хатніми тваринами;
● цінність тварин для людини;
та вмітимуть:
● описувати тварину, її характер, особливості ;
● розрізняти дикі і свійські тварини;
● розрізняти тварин за класами (звірі, птахи, риби, комахи);
● краще розуміти поведінку тварин, передбачати їхні дії, наслідки своїх вчинків;
Ключові компетентності відповідно до Нової української школи:
Розклад дня :
1. Я досліджую світ
2. Українська мова
3. Математика
4. Основи здоров’я
Адаптований розклад уроків:
Тематичний день «Домашні улюбленці»
Інтегрований парний урок на тему: “ Як живеться нашим чотириногим друзям”
предмети, що інтегруються: “Я досліджую світ”, читання та українська мова, музика, мистецтво та технології.
мета: Продовжити знайомство з різними домашніми тваринами, їхніми особливостями, характером, звичками. Виховувати відповідальність за виховання тварин, створення їм належних умов, сприяти розвитку в дітей активного й пізнавального ставлення до оточення.
Вчити дітей творчо мислити, порівнювати, робити передбачення (на основі власного досвіду). Вдосконалювати навички слухання й розуміння, читання мовчки та вголос, розуміти і відтворювати прочитане, розвивати уяву, пам’ять, зв’язне мовлення.
Вдосконалювати навички роботи з текстами ( в тому числі й медіа-текстами), вчити дітей аналізувати й порівнювати різні тексти, вдосконалювати їх , змінювати й доповнювати.
Вчити взаємодіяти з товаришами, самостійно контролювати власні результати навчальної діяльності,
Матеріали та обладнання: малюнки тварин, тексти (загадки, тексти-описи, тексти для роботи груп ), презентація “Екзотичні тварини”, довідники, дитяча енциклопедія, книги по тематиці “домашні тварини”, кольоровий папір, кольорова крейда, сигнальні картки.
Ранкова зустріч:
Мета: Налаштувати дітей на гарний, позитивний настрій, плідну роботу. Розширити уяву дітей про домашніх тварин, їх особливості. Розвивати спостережливість, кмітливість, увагу. Збагачувати словниковий запас, формувати вміння добирати слова-синоніми. Виховувати доброту, любов до тварин, бажання турбуватись про них.
Обладнання: підбірка ілюстрацій, загадки, запис колискової у виконанні Н. Матвієнко, “Чарівна торбинка”, іграшковий котик, слова для стіни слів (на картках-загадках)
Вітаюся з дітьми дуже тихенько й кажу:
Слухаємо всі разом колискову « Котику сіренький», яка підкаже учням, про що йтиме мова цього дня ( у виконанні Ніни Матвієнко»)
Котику сіренький, котику біленький
котку волохатий, не ходи по хаті,
Не ходи по хаті , не буди дитяти ,
Дитя буде спати , котик воркотати
приспів: - Ой на кота воркота,
на дитину дрімота,
(А-а-а-а-а-а, а-а-а-а-а)
Ой же люлі, котку, не йди на колодку,
Не йди на колодку, бо заб’єш головку
та буде боліти, нічим завертіти…
приспів:
Запитую учнів :
2. Гра “Відгадай за ознакою”
3. Обмін інформацією
Прошу дітей пригадати, які тварини живуть у них вдома.
Крісло автора.
Пропоную розповісти, чим саме зацікавила вас тваринка, що у вас живе. Як вона у вас з’явилась? Які у неї звички? Хто за нею доглядає? (Розповідає дитина дня)
3. Новини дня
Обираю помічника дня і прошу його подати інформацію за допомогою шаблону про дату, назву тижня, погоду, кількість присутніх.
4. Повідомлення теми.
І. Звертаюсь до дітей:
- Чи здогадались ви, яка тема нашого дня? (Діти висловлюють припущення).
- Чи ви праві, ми перевіримо так: перед вами картки, які мають номер і букву, з іншого боку – загадка, яку потрібно відгадати. (Діти спочатку відгадують кожен на своїй картці , а потім читають товаришам й пригадують тварин і їхні особливості, кожну тварину беремо в подорож – у вагон потяга ).
- «Поселіть» у кожне віконце свою букву та прочитаєте назву тему дня:
н |
а |
ш |
і |
у |
л |
ю |
б |
л |
е |
н |
ц |
і |
1 |
2 |
8 |
5 |
4 |
6 |
12 |
7 |
10 |
9 |
3 |
11 |
13 |
( Після 6 загадки пропоную дітям висловити свої припущення щодо назви та її значення. Діти розгадують всі загадки )
Як маленький – дзявкотить,
Як великий – гавкотить.
Може дім охороняти
Та чужинців відганяти.
Давня вовкова родина,
Та найкращий друг людини. (Собака(1))
— Собаки займають свої місця у вагоні потяга.
Ніжно лащиться до ніг,
Носить повідок від бліх.
Довгі вуса, хитрий хвіст,
Муркотіти має хист! (Котик(2))
- Запрошуємо котиків подорожувати на нашому незвичайному потязі.
Як веселка кольоровий,
має здібності до мови.
Слово птаху лиш скажіть,
він його повторить вмить. (Папуга(3))
— Запрошуємо у вагон папуг.
І в морі не купаються,
Нема на них щетинки,
Та всі їх називають
Чудові морські ... (Свинки(4))
—Морських свинок запрошуємо до нашого потягу!
Народилось їх багато,
Є в них мама, є в них тато.
Менші, ніж заморські свинки,
Ці пухкі, малі тваринки. (Хом'яки(5))
Що за хатка-дивина?
З скла прозорого вона.
Табунцями, як у річці,
рибки плещуться в водичці. (Акваріум з рибками (6))
-Хом’яків та акваріумних рибок також запрошуємо зайняти вагони.
Моя затишна хатинка –
Непомітна павутинка,
бачиш, скільки ниточок!
Знаєш , хто я? (павучок (7))
Я на зайчика подібний,
В мене шубка є гладенька
біля людей проживаю,
та морквину полюбляю. (кролик(8))
я свій дім ношу з собою,
і улітку зимою,
навесні та восени –
завжди нерозлучні ми,
я не пташка, не букашка,
а маленька … (черепашка(9))
-Кролика й черепашку теж запрошуємо до нас
Хоч годинника не має,
Вранці він нас піднімає.
Кожен прокидається –
З сонечком вітається.
(Півень(10))
Ходить птаха по подвір’ю:
Гребінець, бородка, пір’я.
А якщо сіда в гніздечко –
Нам несе вона яєчко. (Курка(11))
Ця тварина каже : "Ме!
Чи ви знаєте мене?
Маю бороду і роги,
Забирайтеся з дороги!
В лісі обгризу лозу".
Упізнали ви … (козу)? (12)
Ця тварина вже від ранку
Нам співає колисанку,
Нявкає, муркоче,
Бо сметанки хоче.
Що це, діти, за воркотик?
Це пухнастий сірий…(котик(13)).
- Що ви собі уявляєте, коли чуєте ці слова?
- Хто з тварин може стати домашнім улюбленцем?
Назву дня разом з дітьми розміщую на видному місці на стіні слів для доповнення тематичної Стіни слів. (Діти сідають за парти )
Пропоную провести дослідження на тему «Як живеться домашнім улюбленцям в людей?» або : « Чому люди заводять екзотичних* тварин?» ( Діти записують до словничків нове слово, воно розміщується на стіні слів)
Довідкове бюро: « екзотичний» - Незвичайний, дивовижний, надто мальовничий для даної місцевості, даного середовища, або: той, який вражає своєю дивовижністю, химерністю; який належить до чужої, незвичної культури (переносне значення)
Діти складають павутинку («Асоціативний кущ»)
школярі додають:
тварин в когось вдома? Яких?
Ми познайомимось з ними – чудовими, дивовижними, словом, - екзотичними.
ІІ. Розглядають презентацію « Екзотичні домашні улюбленці»
Фізхвилинка «Котик умивається»
ІІІ. Групова робота «Мандрівка у світ домашніх улюбленців»
Учні працюють в малих групах. Кожна група має однакові матеріали, але різні завдання до них.
ІV.Читання з передбаченням (Башкирська народна казка «Як собака собі друга знайшов» )
загадка : Хто в нас дім охороняє
І чужинців відганяє.
Давня вовкова родина,
Та найкращий друг людини
Створення синонімічного ряду до слова дружити.
Дружити — товаришувати, бути побратимами …
Словникова робота - пояснити слова: зацитькувати, стрімголов, насторожився.
Читаю дітям казку, зупиняючись в різних місцях казки щоб діти зробили прогноз подій ( передбачення) . Заповнюємо таблицю.
Мої передбачення |
Чому я так думаю? Через що? |
Що відбувалось насправді? |
|
|
|
Підсумок: Отже, чи доброго друга знайшов собака?
Під час перерви – гра Кіт і миші
Учні утворюють спільне коло. Один із гравців зображує кота, а інший мишу. «Миша» втікає від «кота», «кіт» її доганяє. Учні, які стоять у колі, вільно пропускають «мишу» під з’єднаними руками і заважають пробігати «котові». Коли «кіт» спіймає «мишу» або не може її спіймати, призначають другу пару. Для того, щоб «кіт» швидше спіймав «мишу», у колі роблять кілька воріт, через які «кіт» може вільно вбігати і вибігати з кола. «Кіт» не має права переступати чи перестрибувати через
2 частина уроку
Слухають пісеньку про котика «Мурчик Мяв» Наталі Кривути (3хв)…
https://www.youtube.com/watch?v=FFS-q_aWZ6Y&vl=uk
!гр. : читають оповідання В. Сухом линського «Дім для Рябка»
2гр. : опрацьовують оповідання Б. Харчука «Вовчун та Мурлинський»
3гр, : працює з оповіданням А. М'ястківського «Воронько»
Завдання для груп:
Розіграти кінцівку оповідання (пантомімою)
2група :
Розіграти уривок, що сподобався.
3 група: дають відповіді на питання:
Звіт роботи груп. Міні-підсумок – дати відповідь на питання:
- Чи були герої оповідань справжніми друзями?
Фіз. хвилинка:
У країні казочок ижв веселий котичок –
А з ним усі звірята –
Дружно вийшли на зарядку.
Раз – всі спинки вигинаєм,
Два – всі лапки піднімаєм,
Клубочок зловили – і навколо покотили,
Дружно вушка вимиваєм , потім писочки втираєм.
А тепер … – так потомились,
що вже спатки положились.
…Ось прокинулись і потяглися – до роботи знов взялися!
Творча робота в парах. Виділені слова замінити на протилежні за значенням, які б відповідали на питання: який? яка? яке?
У мене є велике цуценя. Ми назвали його Лапчиком . Ця кличка песику дуже личить, бо на кожній лапці в нього є темні плями, ніби шкарпетки. Наш Лапчик – сумний і любить пострибати, поганятись за котиком. Часто просить холодного молочка, стає на лапки щоб дали чогось смачненького. Всі в нашій родині люблять Лапчика.
(Слова для довідки: світлі, теплого, маленьке, веселий)
Наприкінці - обмінюються зошитами й читають складені тексти.
Вправа «Чий портрет – найкращий»
Виготовлені «портрети» своїх улюбленців діти викладають до кишеньок леп буку, який виготовляють (по темі «Тварини»)
Вправа «Мікрофон»:
«Сьогодні на уроці…»
« Щоденник вражень» (Письмо для себе) пропоную дітям одну з тем:
«Мій котик ( чотирилапий друг )
«Я мрію про…»
« Цікава пригода з моїм улюбленцем»
Д/з: Від імені свого домашнього улюбленця розкажи про те, що йому подобається в житті, а що б він хотів змінити.
Математика Урок-гра «Математичний цирк»
Тема: Додавання двоцифрових чисел зручним способом. Розв’язування нерівностей. Задачі на збільшення на кілька одиниць. Робота з даними.
Мета: Вчити додавати різними способами та обирати найзручніші. Вдосконалювати вміння розв’язувати нерівності шляхом добору й підстановки, закріплювати вміння розв’язувати задачі на збільшення і зменшення на кілька одиниць. Вчити працювати з даними ( сортувати . оцінювати, складати діаграми)
Розвивати обчислювальні навички, пам’ять, логічне мислення, уяву .
Виховувати любов до тварин, бажання піклуватись про них.
Обладнання й матеріали: малюнки-схеми, демонстраційні картки (у вигляді кульок), картки для роботи груп, олівці, кольорова крейда, зображення циркових тварин, кубики або конструктор (на вибір дітей).
Цирк до нас прибув незвичний ,
Не простий – математичний!
На магнітній дошці - макет циркової арени. В різних місцях прикріплені зображення тварин. Пропоную дітям завдання і, якщо впораються з ними, то в нагороду за працю стануть учасниками й глядачами цирку.
32 – 30 23 – 3 58 – 8 54 – 50
47 – 7 42 – 40 15 – 5 24 – 20
22+ 3+ 17 = 32 53+4+7 = 65 38+5+12= 54
21+6+9 = 37 82+2+8 = 92 43+9+17= 79
Музична пауза.
https://www.youtube.com/watch?v=AvSnDau9nBk
Ми скоро зустрінемось в цирку і з птахами. А щоб ми були такими ж вправними, пропоную потренуватись з гусенятами. ( Виконують рухи під музику, доріжка 6)
- Клоун Антоша і його друг Тоша — вправні жонглери. Вони швидко вміють обмінюватись найрізноманітнішими предметами: кільцями, м’ячиками, булавами, горнятками . Наше завдання — вгадати кому потраплять ці предмети наприкінці жонглювання. Граємо у гру: “математичні жонглери”
1варіант: Х + 6 <12 4 + X >10 числа : 6, 4, 7, 5, 3, 8
2варіант: Х + 8 < 12 5 + X > 10 числа: 5, 3, 6, 7, 2, 1
- Чи є тут “зайві “ числа?
- Котре число “зайве”? (1варіант: 6 – не впіймає ніхто, в а 2варіант – 5 )
І група : про участь голубів у різних циркових номерах. Спробувати спрогнозувати: хто з голубів найдовше в дресирувальниці Ніни, якщо:
ІІ група — про участь собак клоуна й дресирувальника Антоші :
Наприкінці уроку діти одержують призи від гостей-артистів – їх портрети із завданнями.
Основи здоров’я (Урок у формі гри- тренінгу).
Тема : безпечна поведінка з домашніми улюбленцями
Мета: ознайомити учнів з правилами безпечної поведінки у спілкуванні із свійськими тваринами; формувати відповідальне відношення до особистої безпеки, вміння бути завбачливим й обережним в небезпеці. Розвивати у молодших школярів санітарно – гігієнічні навички. Виховувати доброзичливе й турботливе ставлення до тварин.
Обладнання: малюнки тварин, презентація, уривок мультфільму, смайлики, картки для роботи груп,
От за руки всі візьмемось,
Один одному всміхнемось,
Від щирого серця добро всім даруєм –
Й тепло долонь наших відчуєм !
Діти сходяться в центрі кола тісно й, переплітаючи руки , зображують промінці
Ще раз посміхнемось і передамо тепло своїх долонь один одному.
– Прошу вас сісти на свої місця.. (Сідають за парти)
2. Правила роботи
Сьогодні наш урок з основ здоров’я ми проведемо у формі уроку- тренінгу, давайте пригадаєм правила, яких ми будем дотримуватись.
3. Вправа «Знайомство»
- Сьогодні на другому уроці ми всі намалювали свого домашнього улюбленця. Давайте познайомимось. Виконаємо вправу «знайомство». Почнемо з мене.
Я - Ольга Миколаївна, у мене є киця Рижуля! Це чудово!
3. Вправа «Перетворення»
А тепер продовжимо наше знайомство . Нехай кожен з вас відчує себе (показую тваринок) цим маленьким створінням у спробує закінчити речення:
– Якби я був (була) твариною, то я була б …
4. Очікування (вправа «Галявина очікувань» )
- Діти, це чудово, що у вас всіх є чотирилапі ( й інші) друзі- тварини, але потрібно добре знати правила поведінки з ними, щоб спілкування з тваринами не нашкодило вашому здоров’ю. Тому тема нашого тренінгу «Безпека у спілкуванні з домашніми улюбленцями та бездомними тваринами», на якому ми дізнаємося як поводити себе з такими тваринами.
Про що ще ви би хотіли дізнатися? Будь ласка, напишіть на листочках свої очікування і прикріпіть стікери внизу нашої «Галявини очікувань» .
« Я хочу дізнатися….» , «Я хочу навчитися…»
Основна частина
Спілкування
Продукти харчування
Хвороби
Інфекції
Укуси
Лікування
Гарний настрій
Одяг
Травми
Страх
- Можна ще довго сперечатись чого більше дають нам тварини – доброго позитивного чи поганого, негативного. Але, коло ми будемо дотримуватися правил безпечного спілкування з ними то вони , безперечно, стануть нашими друзями.
3. Ми познайомимось з головними правилами спілкування з собаками.
ПР.№1. Навіть якщо ти боїшся собак, ніколи цього не показуй. Собака може це відчути і напасти на тебе.
ПР№2. Собака насамперед – мисливець, тому ніколи не тікай від нього — пес може подумати, що ти дичина й тебе треба ловити і побіжить за тобою.
ПР,№3. Навіть якщо ти боїшся собаки, не показуй йому цього, бо собака не любить боягузів і може вкусити тебе. Не дивись собаці прямо в очі, вона сприйме це як знак агресії і може напасти.
ПР№4. Пам'ятай, що помахування хвостом не завжди говорить про доброзичливий настрій собаки.
ПР№5. Якщо тобі хочеться погладити чужого собаку, запитай дозволу у господаря собаки. Гладь її обережно, не роблячи різких рухів.
ПР№6. Не годуй чужих собак і не чіпай їх під час їжі або сну.
ПР№7. Не підходь до собаки, що сидить на прив'язі.
ПР№8. Не наближайтеся до великих собак охоронних порід. Їх часто вчать кидатися на людей, що підійшли близько.
ПР№9. Не намагайся відібрати предмет, з яким грає собака.
ПР№10. Якщо тебе вже вкусив собака, відразу скажи про це батькам, навіть якщо тобі не дуже боляче
4. Ігрова пауза. Малорухлива гра «Карлики та велетні»
А зараз я пропоную вам відпочити. Пограємо в гру «Карлики та велетні». Якщо відповідь так – ми велетні, якщо ні – карлики (присіли).
Називаю тварин, а діти зображають їх.
- Отже, діти, ми поговорили з вами про те, що собаки бувають не тільки добрі, але і злі. А зараз ми поговоримо про те, чим можуть бути небезпечні кішки.
Коти - маленькі, гарненькі, лагідні тварини. Але й вони бувають небезпечні, адже мають гострі кігті та зуби.
Тому ЗАПАМ'ЯТАЙ: не можна :
• тягати кота за хвіст або наступати на нього;
• тягати за вуса і вуха й гладити проти хутра;
• наступати на лапи , раптово лякати;
• не можна брати кота у ліжко. На ньому можуть бути різні комахи, паразити вони можуть покусати тебе;
Після спілкування з котами мий руки з милом.
ГРИЗУНИ
Гризуни (пацюки, миші, хом'яки та інші) мають гострі зубки, з ними поводься дуже обережно. Не годуй гризуна з руки і тримай цих тварин далі від дерев'яних речей.
5. Робота в групах
Відпрацювання правил поведінки з тваринами. Об’єднаємось в групи за допомогою лічилки: (м’яв, гав).
Пропоную вам попрацювати в групах .
І гр. «Цуценята» і ІІ гр. «Кошенята»
1. Групи отримують завдання на картках.
Підкреслити слова, які описують правильне поводження з незнайомою твариною.
Обережність, страх, не дражнити, не підходити, годувати з рук, захищатися, спокій, допомога дорослих, обійти, бігти, взяти палку.
(Роздати завдання)
Закінчили. Повертаємося у наше коло. Звіт кожної групи.
6. «Мозковий штурм» – Розв’яжіть проблемну ситуацію: На тебе гавкає собака і не дає пройти. Які твої дії? Ти побачив на вулиці маленьке кошеня. Які твої дії?
Підсумок та рефлексія
1. Тестування
Тепер ми знаємо правила поводження тваринами. Давайте це перевіримо. Проведемо тестування.( Роздати листочки та ручки)
– Передайте свої листочки тому, хто сидить справа.
– Перевірте й поверніть листочки. Порахуйте скільки правильних відповідей.
(Вербальне оцінювання учнів).
2. Зворотній зв’язок
Сьогодні ми гарно працювали, доповнили наш леп бук, склали правила безпечного спілкування з тваринами, і, якщо ваші очікування здійснились, розмістить свою тваринку на нашому подвір’ї.
Виконаємо вправу «Закінчи речення». « Я дізнався що…»
Гра «Ти молодець!»
Стоячи в колі, діти по одному називають правила безпечної поведінки з тваринами, решта відповідають «Ти молодець!».
Додатки й допоміжні матеріали:
Першими люди почали заводити собак.
Поступово вони стали більш покірними і стали схожими на собак. З того часу люди тримають вдома собак та інших тварин, і присутність домашнього вихованця стала частиною життя людей
Ця звичка, однак, виглядає досить дивною, адже домашній улюбленець потребує чималих зусиль і витрат. Його треба годувати, лікувати, доглядати за ним і проводити з ним час.
Більшість домашніх улюбленців, окрім сторожових собак, не приносять жодної практичної користі. Але багато людей в усьому світі тримають вдома собак, котів, морських свинок та інших тварин, вважаючи їх повноцінними членами своєї родини.
"Ми відповідаємо за тих, кого приручили" - слова Маленького принца, які ми повинні пам’ятати. І це не дивно, адже, якщо ми вирішуємо завести папугу, кішку або собаку, ми повинні дбати про них, що б не сталося. Жодна тварина у світі не заслужило того, щоб бути викинутою на вулицю.
Коли люди почали заводити домашніх улюбленців.? Відомо, що тисячі років тому наші предки тримали вдома вовків. Вони ловили їх ще маленькими і приручали, побачивши, що вони можуть бути корисними на полюванні.
Поступово вони стали більш покірними і стали схожими на собак. З того часу люди тримають вдома собак та інших тварин, і присутність домашнього вихованця стала частиною життя людей
****
Спілкування з тваринами – заняття приємне, цікаве, необхідне, але може нести певні загрози. Тому потрібно знати основні правила спілкування з деякими тваринами. Ті, в кого є своя тваринка, добре знають, що їй подобається, а що ні. Хочеш поспілкуватися з чужим собакою, котиком чи іншою тваринкою? Спитай дозволу в господаря, поцікався, як варто поводитися з його улюбленцем. Не можна чіпати тварину без господаря, бо невідомо, як вона відреагує. Особливо слід бути обережними з незнайомими бездомними тваринами − вони можуть виявитися агресивними або хворими. Найкраща допомога для них – харч, який можна покласти на віддалі. Найбільш непередбачувані тваринки-мами. Вони хвилюються, коли хтось підходить близько до їхніх діток, бере їх на руки. Якщо ви не зважите на її тривожність, мама може навіть вкусити, захищаючи свою малечу. У такій ситуації агресивними стають не лише собаки, а й лагідні киці, кролики, хом’ячки, шиншили, ручні пацючки... Ранки від їхніх укусів часто нагноюються через те, що на зубах тварин багато мікробів, тож загоюються вони досить довго. Режим доступу: https://jmil.com.ua/2016-4/security. Пам’ятаючи про небезпеки, все одно будь милосердним і допомагай бездомним тваринам. Підгодовуй їх, допомагай знайти прихисток, особливо в холодну пору.
Використана література та джерела:
http://dovidka.biz.ua/zagadki-pro-domashnih-tvarin/
Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
https://base.kristti.com.ua/wpcontent/uploads/2017/10/rozd_6_Tematichne.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=pIpEJ-MoEkY