Розробка "Тиждень проведення української писемності та мови"

Про матеріал
Розробка " Тиждень проведення української писемності та мови " містить : Вступ План проведення Тижня української писемності та мови Позаурочні заходи Дидактичні матеріали
Перегляд файлу

 

 

 

 

Тиждень української писемності та мови

(методика проведення)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мельник Світлана Миколаївна

Учитель української мови та літератури

Одринківська гімназія

2024 р.

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

         Вступ

         План проведення Тижня української писемності  та мови

         Позаурочні заходи

         Дидактичні матеріали

 

 

 

 

Вступ

Мова як суспільне, історичне явище, що тісно пов'язане з духовним, розумовим життям людей, має велике значення для кожного народу; нею супроводжуються всі сторони буття, процеси пізнавальної і творчої діяльності, завдяки їй люди спілкуються між собою, обмінюються думками, мислять, пізнають навколишній світ, усвідомлюють явища, процеси, дії, залежність між ними. Саме тому мова - найцінніше багатство народу, його історія, свідомість, продук суспільного життя.

У сучасній школі на фоні згасання інтересу до навчання все більшого значення набувають форми й методи активізації пізнавальної діяльності школярів. Вони мають сприяти формуванню в учнів мотивації до навчання, створенню умов для активного самостійного набуття загальнонаукових та професійних знань, умінь і навичок, забезпечувати високий рівень активності в навчально-пізнавальній діяльності. Хоча на уроках української мови та літератури на даний час використовується багато різноманітних активних форм, методів і прийомів, реалізувати їх  не  завжди  вдається  через  брак  часу й інші причини. Саме тому актуальним є питання активізації пізнавальної діяльності учнів у позакласній роботі з української мови та літератури.

Використання різноманітних методів активізації під час позакласної діяльності сприяє впровадженню технології особистісно орієнтованого навчання та забезпечує  особистісну  спрямованість  кожного заходу. Основними факторами,  які  сприяють розвитку  активності  й  творчості  учнів,  є професійний інтерес, нестандартність навчально- пізнавальної  діяльності,  ігровий характер занять, емоційність і проблемність. Усі ці складові властиві позакласній роботі з української мови та літератури. Найбільше форм і видів позакласної діяльності можна побачити під час тижня словесності.

Мета предметного тижня української мови- створення українського мовленнєвого середовища, що дозволить учням реалізувати знання ,отримані на уроках , в активному мовленнєвому спілкуванні, популяризація українського слова, виховання  творчої думки , уміння вільного колективного спілкування.

Різноманітні форми й види позакласної роботи можуть  проводитися  в  школі  як  самостійні  заходи. Проте краще, якщо вони будуть об’єднані та внесені до плану Тижня української писемності та  мови . Проведення тижня сприяє підвищенню інтересу до предмета, акцентує увагу на значенні й перспективах розвитку мови тощо. Види епізодичної роботи надзвичайно різноманітні. Їх можна об’єднати в кілька споріднених методикою і метою проведення груп:

заходи, що пропагують науку про мову (виставки, бесіди, лекції, зустрічі з відомими людьми);

мовні конкурси (усні й письмові),

КВК,

вікторини,

аукціони,

олімпіади,

конференції й учнівські збори з питань мови;

мовна преса,

екскурсії до друкарні,

пізнавальні квести.

Уже традиційно у перші тижні листопада в школі урочисто проходить Тиждень української писемності та мови, приурочений до Дня української писемності та мови, який всі українці світу відзначають 9 листопада.

Мета всіх заходів:

         донести до учнів красу і багатство української мови;

         формувати відчуття краси рідної мови;

         розвивати мовленнєві здібності учнів;

         збагачувати словниковий запас;

         виховувати любов до рідної мови та розуміння її краси і необхідності для нашого життя.

 

 

Основне завдання тижня словесності  полягає  в тому, щоб у ньому взяло участь якомога більше школярів. Тому про підготовку до  нього  має  знати вся школа. Яскраві оголошення, завдання  класам   все це має привертати увагу дітей задовго до проведення предметного тижня і спонукатиме їх узяти участь у заходах. Оголошення про початок проведення тижня  вивішують  заздалегідь  на видному місці, барвисто оформляють, вказують дату, місце й план  проведення  заходів,  які відбуватимуться протягом тижня.

Підготовка до предметного тижня починається заздалегідь. Необхідно продумати тему тижня і відповідну програму , провести анкетування серед учнів з метою виявлення їх інтересів  та зацікавлень .

На кожен день тижня плануються конкретні заходи. Для зручності можна спланувати таким чином: понеділок конкурси, вівторок день теоретичної інформації, середа екскурсійний день, четвер день інтелектуальних ігор і т.д.

Програмою мають бути охоплені всі класи. Під час тижня випускаються стіннівки, блискавки, усні й письмові  журнали на філологічну тематику.

Активних учасників відзначають грамотами, пам’ятними подарунками тощо.

Пропонована робота містить різноманітні заходи, які стануть у пригоді вчителям- філолога

 

 

План  проведення  Тижня української писемності та  мови

Понеділок

Оголошення Тижня української писемності та мови «Плекаймо рідну мову»; ознайомлення з основними заходами, конкурсними завданнями.

 «Конкурс знавців української мови» (гра для учнів 6-7 класів).

Книжкова виставка «Словники - скарбниця українського слова».

Вівторок

         Спецвипуск стіннівки до Дня української писемності .

         Участь у написанні Всеукраїнського радіодиктанту національної єдності.

         Конкурсна програма «Диво калинове» для учнів 5-6 класів).

Середа

      1.Година єдності «Українська мова – мова єднання».

     2. Інтелектуальна квест – гра “Подорож країною Мовознавства”

       3. Проведення І етапу Міжнародного  конкурсу знавців української мови імені  Петра  Яцика

Четвер

Конкурс читців «Моя улюблена поезія  українською».

Колаж «Я розмовляю, читаю, пишу, думаю, співаю...українською».

Конкурс скоромовок-спотиканок «Хто

зможе повторити?».

П’ятниця

1.Конкурс селфі (на фоні українських написів).

2. Підведення підсумків Тижня української писемності та мови.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СЦЕНАРІЙ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ  КВЕСТ-ГРИ

ЗНАВЦІВ  УКРАЇНСЬКОЇ  МОВИ

“Подорож країною Мовознавства”

до Дня української писемності та мови

Мета: формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розширювати знання про красу і багатство української мови; збудити прагнення учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови, спонукати їх до творчої праці; розвивати навички роботи в групах, пам’ять, увагу, швидкість мислення; виховувати в учнів почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю, глибоку повагу до рідної мови.

Обладнання:   Вишивані  рушники,  хліб,  калинаплакати: «Без мови рідної, юначе,  й народу  нашого нема»,  «Пісня – душа народу»,   «Кажуть,  дитино,  що  мова  наша –  солов’їна».

Хід заняття

     Вступне слово вчителя.

     Вчитель. Із святом вас, шановні добродії, із святом, шанувальники рідного слова!

Відомий український педагог Василь Сухомлинський писав: «Мова – це віконця, через які людина бачить світ. Багата мова – багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова – велика моральна культура. Убогість слова – це убогість думки, інтелектуальної, емоційної, естетичної товстошкірості».

     Вчитель. Мова – це великий дар. І в кожного народу вона своя. Мова — це доля народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її. Тому що наш народ створював мову віками, багато боровся і бореться за її існування і процвітання. І ми, як свідомі громадяни нашої країни, повинні не тільки зберегти набуте, а й примножувати її багатства для прийдешніх поколінь.

       Вчитель. Пропоную сьогодні пригадати, що ви знаєте про нашу рідну мову, і позмагатися в ерудованості, взявши участь у інтелектуальній квест-грі знавців української мови « Подорож країною Мовознавства»

       Цей захід ми присвячуємо рідній українській мові. Саме тій мові, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо. Адже, однією із найчисленніших мов слов’янського походження є саме українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова! У нашій грі беруть участь дві команди. Запрошуємо на сцену команди.

ПРЕДСТАВЛЕННЯ КОМАНД

      Вчитель. А оцінюватиме  відповіді команд вельмишановне компетентне  журі, яке буде підраховувати отримані бали і після кожного конкурсу та в кінці змагання зробить підсумки і визначить команду-переможницю.

(Представлення журі)

     Вчитель. Кожна команда отримує маршутний лист, за яким ви рухатиметеся до перемоги. Ну що ж настав час вам продемонструвати кмітливість, показати знання мови, а також проявити класну командну гру. Бажаю всім успіхів. І першою станційною зупинкою у ваших листах ви побачили «Історичну».І це не помилка, бо ми дружно всі розпочнемо з цієї станції.

 

Станція1 «Історична»

    Учні мають змогу переглянути інформаційну відео презентацію, після якої відповідають на бліц-питання та рухаються за власним  маршрутом.

Бліц-опитування:

1.Коли і ким встановлено День української писемності?

2. Чию пам'ять вшановують цього дня?

3. Ким створений перший алфавіт словян?

4. Які різновиди старословянських знаків ви знаєте?

5. Кого вважають зачинателем української мови, а кого – основоположником?

6. Великий український діяч та меценат, іменем якого називається один з конкурсів.

Станція 2. «Словникова»

Із слова   ЛЕКСИКОГРАФІЯ складіть 10 нових слів, переставляючи букви.

 

 

1) ________________________

2) ________________________

3) ________________________

4) ________________________

5) ________________________

6) ________________________

7) ________________________

8) ________________________

9) ________________________

10) ________________________

Станція 3. «Ерудит»

Відгадай за назвами  предмети

1. Підземна міська залізниця.

2. Передня частина голови, на якій розташовується ніс, очі, рот.            

3. Купа дров, або хмизу, які горять.

4. Смолиста маса, якою заливають дороги і тротуари.

5. Людина, яка добровільне дає свою кров для переливання.

6. Постанова, розпорядження найвищого органу влади або глави держави, що має силу закону.

7. Короткі штани.

8. Установа, в якій виготовляють і продають ліки.

9. Інструмент для різання, стриження, що складається з двох навхрест з'єднаних ножів з ручками у вигляді кілець.

10. Скляний ящик з водою для риб.

11. Страва з дрібних шматочків м'яса або риби з овочами й підливою.

12. Оптичний прилад з двох скелець на дужках.

13. Літній будинок для відпочинку за містом.

14. Кілька коней запряжених разом.

Ключ. У кожному слові-відгадці  підкресліть першу літеру. З цих букв прочитаєте вислів українського поета В.Сосюри

1.    Метро.

2. Обличчя.

3. Вогнище.

4. Асфальт.

5. Донор.

6. Указ.

7. Шорти.

8. Аптека.

9. Ножиці.

10. Акваріум.                                                     

11. Рагу.

12.  Окуляри.

13. Дача.

14. Упряжка

Вислів  «Мова -     душа народу»

Станці 4.  «Морфологічна»

Отже, морфологія - це ще й розділ мовознавства, що вивчає частини мови.

Завдання. З поданих частин  слів утворіть нове слово.

Наприклад, щоб створити слово посадка треба взяти  префікс з слова поїзд, корінь із слова садівник, суфікс і закінчення із слова поїздка. (по+сад+ ка=посадка)

1. Префікс із слова проїзд, корінь із слова лісник., суфікс із слова каток.

_____________________________________

2. Префікс  і корінь із слова проводир, суфікс і закінчення із слова коробка. ___________________________________

3. Префікс із слова побудова, корінь із слова купити, суфікс і закінчення із слова печатка.  _________________________________

4. Префікс із слова відпустка, корінь із слова загадка, суфікс і закінчення із слова виставка. _________________________

Станція 5 «Пісенна»

 Кожне слово треба замінити на протилежне за значенням - і тоді ти отримаєш рядок із широко відомої української пісні. Удачі!

Я ж тобі сказав правду.

Гей, в долині самотня верба.

Поклав Іванко вогонь.

Померла в дідуся одна сумна качка.

Шепоче та радіє Дон вузенький

День такий сонячний(6 балів)

Станція 6.«Загадкова»

За 5 підказок учні повинні відгадати, що знаходиться в чорній скрині

Підказка 1: Найбільший такий предмет має величезні розміри: 6Х3 метри, а його вага становить 492 кілограми. Висота найменшого такого предмета – 0,3 мм.

Підказка 2: Один із цих предметів був проданий на аукціоні у 2013 році за 24 мільйони доларів .

Підказка 3: Щоб створити цей предмет, людина використовує в середньому 475 годин свого часу .

Підказка 4;В Україні такий предмет вперше зʼявився у 1574 році за сприяння Івана Федорова .

Підказка 5: Грецькою це слово звучить як «бібліа» .

Правильна відповідь: КНИГА.

Станція 7 «Творча»

Кожна з команд представляє номер художньої самодіяльності

Вчитель.  Наш конкурс  добігає кінця. Його  ми присвятили її величності українській мові, щоб ще раз підкреслити, що те, чим ми повсякденно користуємося, те, чим оформлюємо свої думки, у що вливаємо емоції, є справжнім дивом, великим і прекрасним.

Наше свято – це поетична передмова до досконалого вивчення рідної мови. Вивчати її, удосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування, досконало володіти нею – обов’язок кожного справжнього українця.

Сьогодні, ми ще раз переконалися у тому, що українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов’я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою у віках рідною мовою.

Отже, шановне журі, просимо оголосити результати нашої квест-гри.

Журі оголошує результати конкурсу,

нагороджує команду-переможницю грамотою.

Вчитель . Завершити наш  конкурс  хотілося б словами Олеся Гончара: «Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її».

 

 

Шаради

Хлібний дар я, безперечно,

Він відсутність суперечки.

Як додать обидва слова,

Назва міста вам готова. (Житомир).

 

Щоб сказати досить влучно,

Я сосновий ліс дрімучий.

 Як займенник сам додати,

Буду містом називатись.(Самбір).

Ну скажіть-но, молодці, Скільки пальців на руці?

А прийменник при додайте,

Назву річки тоді майте. (Прип’ять).

Невеличким лісом звуся,

 Чорним птахом в нім вуся.

 Як нас разом поєднати,

То містечко будем мати.(Гайворон)

 

ЦІКАВІ ФАКТИ ПРО УКРАЇНСЬКУ МОВУ

1. Сучасна українська мова має близько 256 тисяч слів.

2. За лексичним запасом найбільш близькою до української мови є білоруська – 84% спільної лексики, далі йдуть польська і сербська (70% і 68% відповідно) і лише потім – російська (62%). До речі, якщо порівнювати фонетику й граматику, то українська має від 22 до 29 спільних рис з білоруською, чеською, словацькою й польською мовами, а з російською тільки 11.

3.В українській мові, на відміну від решти східнослов’янських мов, іменник має 7 відмінків, один з яких – кличний.

4. 448 р. візантійський історик Пріск Панійський, перебуваючи в таборі гунського володаря Аттіли на території сучасної України, записав слова “мед” і “страва”. Це була перша згадка українських слів.

5. Українську мову в різні історичні періоди називали по-різному: про́ста, руська, русинська, козацька тощо. Історично найуживанішою назвою української мови до середини XIX ст. була назва “руська мова”.

6. В українській мові найбільша кількість слів починається на літеру “П”.

7. Найменш уживаною літерою українського алфавіту є літера “Ф”.

8. В українській мові безліч синонімів. Наприклад, слово “горизонт” має 12 синонімів: обрій, небозвід, небосхил, крайнебо, круговид, кругозір, кругогляд, виднокруг, видноколо, виднокрай, небокрай, овид.

9. Назви всіх дитинчат тварин є іменниками середнього роду: теля, котеня, жабеня.

10. Українська мова багата на зменшувальні форми. Зменшувальну форму має навіть слово “вороги” – “вороженьки”.

За різними даними, українська мова займає 25 або 32 місце за кількістю носіїв серед найпоширеніших мов у світі. Для 36-37,5 мільйонів осіб українська мова є рідною. Загалом у світі 41-45 мільйонів осіб володіють українською.

 

 

 

 

Висловлювання відомих людей про мову

Мов поганих не існує в світі, є лише погані язики (А. Бортняк).

***

Чужу мову можна вивчити за шість років, а свою треба вчити все життя (Франсуа Вольтер).

***

У мові, як загалом у природі, все живе, все рухається... (Ян Нецислав Бодуен де Куртене).

***

Щоб любити – треба знати, а щоб проникнути в таку тонку й неосяжну, величну й багатогранну річ, як мова, треба її любити (Василь Сухомлинський).

 

Висновок

 

    Організація предметного тижня вимагає від учителя й учнів великої та ґрунтовної підготовки, до якої потрібно залучати максимальну кількість учасників. Проте результати роботи виправдовують зусилля педагогів і учнів,адже після проведення тижня в школярів активізується пізнавальна діяльність,зростає інтерес до філологічної науки. Тому вчителям словесності варто більше   уваги   приділяти   підготовці   та   проведенню предметних тижнів.

Потребують подальшого вирішення питання реалізації особистісно орієнтованого підходу до дітей під час тижнів української писемності та мови, впливу позакласних заходів на успішність школярів.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Рубель Іванна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 березня
Переглядів
60
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку