Тема: ”ДПА. Батьки пліч-о-пліч зі своїми дітьми: разом ми непереможні”.
Мета. Надання інформації батькам щодо завдань та функцій проведення тестування, про важливість позитивного мікроклімату в родині, підвищувати психолого-педагогічну грамотність батьків; ознайомити з особливостями психологічної підтримки дітей при підготовці до ДПА.
Форма проведення: лекція з елементами тренінгу.
Хід проведення
Доброго дня шановні батьки, любі одинадцятикласники та вчителі. Дуже приємно, що сьогодні ми вкотре разом зібрались у стінах нашої школи для обговорення та вирішення актуальних питань. На сьогоднішній день, мабуть, кожного з вас найбільш хвилює питання успішного закінчення навчального року або школи, а це не можливо без вдалого проходження ДПА. Саме тому, тема сьогоднішньої зустрічі – ”ДПА. Батьки пліч-о-пліч зі своїми дітьми: разом ми непереможні”. Разом зі мною, допомагати вам ознайомитися з особливостями психологічної підтримки дітей при підготовці до ДПА погодилася наш психолог, якій я передаю слово.
Вітаю вас, шановні батьки, у нашій шкільній родині. Дякую за те, що змогли відкласти усі свої справи й прийти на нашу зустріч. Ваш прихід є свідченням того, що вам не байдужа доля ваших дітей.
Хотілось би, щоб ця зустріч допомогла вам, шановні батьки, краще зрозуміти особливості психологічної підтримки дітей при підготовці до ДПА.
Батькам роздають різнокольорові аркуші паперу (стікери) і просять написати, що вони очікують від заняття. Після цього кожен учасник зачитує свій запис і приклєює стікер на дошку.
Психолог. Зверніться до вашої підсвідомості — назвіть слова-образи, які виникають у вас, коли думаєте про майбутнє тестування. Асоціації запишіть на дошці.
Обговорення
Як бачимо, ваші асоціації пов’язані з тривогами, невпевненістю у силах своїх дітей. Дуже важливо змінити цей настрій на конструктивний, спрямований на плідну підготовку до тестування, на успіх. Існує кілька способів досягти цього.
Для того, щоб змінити свій стан на іспиті від тривоги до впевненості, спробуйте створити у своїй свідомості образ успіху: чітко уявляйте його.
А для того, щоб зняти тривогу пропоную один із варіантів релаксаційних вправ.
Може статися так, що випускнику може здатися, наче він все забув. Таке відчуття може запустити ланцюгову реакцію стресу і паніки, таким чином все віддаляючи учня від пригадування. Завчасно можна запропонувати випускникам релаксаційну вправу, що навчить їх долати такий стан.
Основна частина.
1. Мотиваційно-цільовий етап тренінгу.
Сьогодні ми попрацюємо над тим, як, спираючись на психодіагностику щодо здатності випускників 9 класу долати стресові ситуації, організовувати їх психолого-педагогічну підтримку задовго та напередодні іспиту з предмету.
2. Змістово-процесуальна частина тренінгу.
Ми продіагностували силу ЕГО випускника. Його здатність справлятися з труднощами, долати несприятливі ситуації допомагає графічна психодіагностична методика «Людина під дощем», розроблена психологом Юріновою Наталією.
Вправа «Людина під дощем»
Учням було запропоновано намалювати на аркуші паперу формату А-4 людину під дощем. Інтерпретація малюнку дозволяє визначити, як людина реагує на стресові, несприятливі ситуації, що вона відчуває, коли настають труднощі.
Інтерпретація малюнку
1. Оцінити експозицію фігури людини та загальні враження від неї:
- якщо людина зображена крокуючою, це може свідчити про гарну її адаптацію, а якщо такою, що біжить –про звичку уникати важких життєвих ситуацій і неприємностей;
- положення фігури в профіль або спиною вказує на прагнення відмовитися від світу, на тенденцію до самозахисту;
- якщо людина зміщена у верхню частину аркуша, можна припустити її схильність до відходу від дійсності, втрати опори під ногами, надмірного оптимізму, який часто не виправданий. Це може свідчити про високусамооцінку, незадоволення своїм становищем у суспільстві, нестачу визнання. Якщо фігура дуже маленька, то людина вважає себе свого роду невизнаним генієм;
- зображення, розміщене внизу листа, може свідчити про наявність депресивних тенденцій, почуття незахищеності, низьку самооцінку, невпевненість у собі, пригніченість, нерішучість, страхи, байдужість до свого становища в суспільстві;
- зображення, зміщене вліво, можливо, пов’язане з наявністю імпульсивності в поведінці, орієнтацією на минуле, схильністю до самоаналізу, нерішучості в діях, пасивністю, у ряді випадків із залежністю від матері;
- зображення, зміщене вправо, вказує на людину дії, активну й енергійну, наявність орієнтації на оточення і, можливо, залежність від батька;
- велика кількість одягу вказує на потребу додаткового захисту. Відсутність одягу пов’язана з ігноруванням певних стереотипів поведінки, імпульсивністю реагування. Людина в казковому або святковому одязі, з виразом захвату на обличчі свідчить про інфантильність – відсталість у розвитку,небажання брати на себе відповідальність;
- фігура з паличок вказує на негативізм, емоційну холодність, опір методиці. Надмірно дитячі, ігрові малюнки говорять про потребу у схваленні. Малюнки-шаржі означають бажання уникнути оціночних суджень на свою адресу, переживання неповноцінності, ворожості.
2. Оцінити атрибути дощу:
- рідкісні краплі сприймаються як тимчасова перешкода, важкі, зафарбовані краплі або лінії – як постійні складні ситуації.
- врівноважені, однакові штрихи в один бік говорять про збалансоване довкілля людини. Безладні штрихи – навколишнє середовище тривожне, нестабільне. Вертикальні штрихи свідчать про впертість, рішучість індивіда. Короткі, нерівні штрихи по всьому полю і відсутність усіх захистів вказують на тривогу і сприйняття людиною навколишнього середовища як ворожого;
- хмари є символом очікування неприємностей. У депресивному стані зображуються важкі грозові хмари,що займають все небо;
- калюжі символічно відображають наслідки тривожної ситуації, ті переживання, які залишаються після «дощу». Слід звернути увагу на манеру зображення калюж (форму, глибину, бризки). Важливо відзначити, як розташовані калюжі щодо фігури людини (чи знаходяться вони перед або за фігурою, оточують людину з усіх боків або вона сама стоїть в калюжі, що може означати незадоволеність, втрату орієнтирів).
3. Оцінити додаткові деталі:
- парасолька – символічне зображення психічного захисту від неприємних зовнішніх впливів, відображення зв’язку з матір’ю і батьком (купол – материнське начало, а ручка – батьківське). Величезна парасолька-грибможе свідчити про сильну залежність від матері, бажання у важкій ситуації отримати підтримку від авторитетних осіб. Відсутність капелюха, парасольки та інших засобів захисту говорить про погану адаптованість і потребу в захисті;
- будинки, дерева, лавочки, машини, речі, які людина тримає в руках, відображають потребу у додатковій зовнішній опорі, підтримці;
- блискавка може символізувати початок нового етапу і драматичні зміни в житті людини;
- веселка символізує прагнення до досконалості.
Дуже важливим для досягнення успішного результату є правильний розрахунок часу на виконання під час іспиту завдань різного рівня складності.
Учасникам тренінгу пропонується заплющити очі за командою ведучого й через хвилину розплющити їх. У кожного хвилина буде умовна, у когось вона пройде швидше, у когось повільніше. Хтось значно поспішає, хтось відстає, достовірну інформацію надасть ведучий. Таку ж процедуру провести повторно, тільки на цей раз відчувати час потрібно, займаючись якою-небудь діяльністю (написання або читання тексту тощо). Запропонована вправа дозволяє виявити індивідуальні особливості відчуття часу і враховувати їх під час підготовки до ДПА/ЗНО.
Уявіть, що ви прогулюєтеся навколо великого замку. Бачите високу кам’яну стіну, оповиту плющем, у якій знаходяться дерев’яні двері. Відчиніть їх та увійдіть. Ви опинились у старому занедбаному саду. Колись це був чудовий сад, але його вже давно ніхто не доглядає. Рослини настільки розрослися, усе геть поросло травою, не стало видно землі, важко розрізняти стежки. Уявіть, що ви просапуєте бур’яни, підрізаєте гілки, скошуєте траву, пересаджуєте дерева, обкопуєте, поливаєте їх, тобто робите все, щоб повернути саду колишній вигляд. Через якийсь час зупиніться і порівняйте ту частину саду, де ви вже попрацювали, з тією, якої ви ще не торкалися.
Батьки стоять, розслабившись, із заплющеними очима, руки вздовж тіла, ноги розставлені приблизно на ширині плечей. Кожний уявляє собі: у його сонячному сплетінні є згусток енергії, що випромінює сильне світло. Кожен учасник може визначити для себе його колір.
Психолог. Уявіть собі, що світло наповнює ваш живіт і поступово заливає груди… стегна… плечі… спину... коліна… лікті… потилицю… обличчя… ступні… кисті… пальці рук і ніг… Дозвольте цьому світлу заповнити все ваше тіло.
Уявіть собі, що світло стає дедалі інтенсивнішим і виривається з вашого тіла, з пальців рук і ніг, з голови. Уявіть собі, що ваше тіло світиться, як сонце, що вся кімната сповнилася світлом.
Тепер світло, що виходить від вас, проникає все далі… за цю кімнату… за будинок… воно осяває все навколо, всю нашу країну, ліси, гори і міста.
А тепер уявіть собі, що світло поширюється далі й далі, поки не вкриє всю Землю… Уявіть, ніби ви — неймовірно сильний маяк, і з вашого тіла б’є джерело потужної енергії.
Збережіть у собі це відчуття сили та життєвої енергії. Потягніться трішки й розплющте очі. Ви знову свіжі й бадьорі, готові ефективно працювати далі.
Цю вправу можна робити самому, коли відчуваєте втому після роботи, а для ваших дітей така вправа буде у нагоді під час тестування.
Психолог.
Пам’ятайте – перемога не завжди приходить до найсильнішого чи найспритнішого, але рано чи пізно вона приходить до того, хто повірить у себе.
Якщо ти думаєш, що програєш, то програєш.
Якщо ти думаєш, що не зможеш, то не зможеш.
Якщо ти думаєш, але боїшся, то не досягнеш мети.
Якщо ти чекаєш на невдачу, вона прийде до тебе.
Успіх завжди з тим, хто його прагне.
Справжній двобій відбувається у твоєму розумі.
Якщо ти думаєш про перемогу, то переможеш.
Повір у себе, щоб виграти.
Відповіді на поставлені запитання.
Підсумкова частина.
Контрольний етап тренінгу з використанням проективної методики вербального й малюнкового типів.
Вправа «Лист девятикласнику»
Об’єднавшись у 2 групи, виокреміть головні та найцінніші, на ваш погляд, поради учням школи, які будуть випробуваними цього року.
Використовуючи всі доступні вам художні засоби, індивідуально оформіть плакати «Лист девятикласнику». Зробіть їх яскравими і зрозумілими для інших, адже вони можуть допомогти майбутнім випускникам у підготовці до ДПА/ЗНО.
2. Рефлексія(колективне обговорення: навіщо ми це робили, чому це важливо, що сподобалось – не сподобалось).
Всі ми пам’ятаємо слова В.О. Сухомлинського: «Дати дітям радість праці, радість успіху в навчанні, збудити в їхніх серцях почуття гордості, власної гідності – це перша заповідь вихователя».
Практичні рекомендації для батьків
1. Не тривожтеся про кількість балів, які дитина одержить на іспиті, і не критикуйте дитину після іспиту. Підтримуйте думку, що кількість балів не є виміром її можливостей.
2. Не збільшуйте тривогу дитини напередодні іспитів – це може негативно позначиться на результаті тестування. Дитині завжди передається хвилювання батьків, і якщо дорослі у відповідальний момент можуть упоратися зі своїми емоціями, то дитина через вікові особливості може емоційно «зірватися».
3. Підбадьорюйте дітей, хваліть їх за те, що вони виконують на високому рівні.
4. Підвищуйте їхню впевненість у собі - що більше дитина боїться невдачі, то більша ймовірність допущення помилок.
5. Спостерігайте за самопочуттям дитини - ніхто, крім Вас, не зможе вчасно помітити і запобігти погіршенню стану дитини, пов'язаному з перевтомою.
6. Контролюйте режим підготовки дитини, не допускайте перевантажень, поясніть, що обов'язково потрібно чергувати заняття із відпочинком.
7. Забезпечте дитині зручне місце для занять, де ніхто із домашніх не заважатиме.
8. Зверніть увагу на харчування дитини - під час інтенсивного розумового навантаження їй необхідна поживна й різноманітна їжа та збалансований комплекс вітамінів. Риба, сир, горіхи, курага стимулюють роботу головного мозку.
9. Допоможіть дітям розподілити теми підготовки по днях.
1о. Ознайомте дитину із методикою підготовки до іспитів. Немає сенсу зазубрювати весь фактичний матеріал, досить переглянути ключові моменти і зрозуміти зміст та логіку матеріалу. Дуже корисно робити короткі схематичні виписки й таблиці, упорядковуючи досліджуваний матеріал за планом.
Якщо дитина не вміє - покажіть, як це робиться на практиці. Основні формули й визначення можна виписати на папірцях повісити над письмовим столом, над ліжком, у їдальні тощо.
11. Підготуйте різні варіанти тестових завдань по предмету (зараз існує безліч різних збірників тестових завдань) - велике значення має тренаж дитини саме по тестуванню, адже ця форма відрізняється від звичних письмових й усних іспитів.
12. Заздалегідь під час тренування з тестових завдань привчайте дитину орієнтуватися у часі й уміти його розподіляти. Тоді у неї буде навичка вміння концентруватися протягом усього тестування, що заспокоїть і зніме зайву тривожність. Якщо дитина не носить годинника - обов'язково дайте їй годинника на іспит.
13. Напередодні іспиту забезпечте дитині повноцінний відпочинок - вона повинна відпочити і як слід виспатися.
І пам'ятайте, найголовніше - це знизити напругу й тривожність дитини та забезпечити підходящі умови для занять.