Заняття психолога. "Шлях до себе"

Про матеріал
Заняття психолога з елементами тренінгу, направлене на формування адекватної самооцінки школярів та толерантного ставлення до оточуючих.
Перегляд файлу

Заняття "Шлях до себе"

 

Мета: розвиток самосвідомості та самопізнання учасників заняття; формування толерантного ставлення до оточуючих; відпрацювання навичок конструктивної взаємодії з оточуючими.

 

Хід заняття

 

1.Привітання психолога 

 

2.Прийом правил для всіх учасників групи. Для цього обговорюється кожне правило – що воно означає, для чого потрібне. Після того, як група прийме правило, його записують на аркуші паперу фломастером.

Орієнтованими правилами можуть бути такі:

Дотримуватись регламенту.

Слухати і чути (один говорить – усі слухають).

Бути позитивним.

Бути активним.

Говорити тільки за темою і від свого імені.

Не критикувати: кожний має право на власну думку.

Конфіденційність.

Говорити коротко, по черзі.

Правило "Стоп!"

 

Вправа "Апельсин"

Мета: розвивати комунікативні навички

Тип: вправа на розігрів аудиторії

Хід вправи.

Передаючи апельсин по ланцюжку, сказати сусідньому учаснику "добридень", не передаючи інтонацію і манеру попередніх "ланок ланцюжка"

 

Вправа-криголам "Рахунка"

Мета: усувати внутрішню напругу між учасниками; об,єднати групу шляхом спільного і одночасного виконання вправи

Хід вправи

Ведучий називає яке-небудь число, що не перевищує кількості людей у групі. Названа кількість учасників встає. У виконанні вправи потрібно добиватися синхроності, учасники не повині радитися.

 

Вправа «Комплімент».

Мета: Розвивати вміння давати зворотний зв’язок позитивного, підтримуючого характеру.

 Учасники сидять в колі. Їм пропонується: «Давайте скажемо сусіду зліва і справа комплімент» (як він виглядає, про його одяг, зачіску, тощо).

 Обмін враженнями.

 

 

 

Вправа «Витинанка» - «Метафора».

Мета: Сприяти формуванню позитивної самооцінки й усвідомленню унікальності особистості кожної людини: продовжити знайомство учасників один з одним; з’ясувати свої очікування від тренінгу.

Хід вправи:

 Кожному учасникові дається аркуш паперу розміром А4. Необхідно скласти аркуш паперу вертикально навпіл, а потім без ножиць або будь-яких інших ріжучих предметів, тільки руками, «вирізати» фігурку «людини» - силует людини. Написати на ньому своє ім’я. під ім’ям пишеться метафора (образ) особистості. Це може бути квітка, русалка, предмет, меч, дерево… тощо;  угорі - свою найзаповітнішу мрію, справа - захоплення, зліва - улюблений кінофільм, книгу, виставу, унизу справа - улюблену страву, унизу зліва - улюблене місце відпочинку. Після індивідуальної роботи учасники по черзі називають своє ім’я і представляють власний образ, свої очікування від занять тренінгом.

"Бінго" наклеюємо на ватман, створюючи своєрідний хоровод чоловічків.

 Розглянемо їх і зробимо висновок про те, що, незалежно від того, які кожен з нас визнав пріорітетні цінності, водночас різних людей можуть об,ьєднувати однакові захоплення та надання переваги улюбленим речам, а також те, що кожен має унікальні особливості. Підкреслити, які «витинанки» у кожного із нас різні: це ще раз підкреслює, які ми різні між собою та іншу індивідуальність.

 

Вправа "Коло знайомств"

Мета: гуртувати і розкріпачувати учасників тренінгу

Хід вправи

Учасники стають у коло. По черзі один учасник робить крок у середину, називає своє імья, показує який-небудь рух або жест, властивий йому або придуманий, потім повертається на місце. Усі гравці повторюють якомога точніше його рух, інтонацію, міміку. Якщо з першого разу не вдається правильно повторити жест або звук, слід спробувати ще раз. Далі інший учасник стає в коло, називає своє ім,я, пропонує свої рухи або звуки, і всі намагаються максимально точно їх повторити. І так триває доти, поки кожен з учасників не запропонує щось й інші не повторять це якомога точніше.

Вправа "Ми с тобою схожі"

Прошу учасників семінару об,єднати ся в пари  по схожості, за принципом: "Ми з тобою схожі". Проговорюємо, чим схожі

Вправа "Очі в очі"

Мета: установити міжособистісний контакт між учасниками тренігу; пригадати дитячі спогади, деякі з яких могли стати причиною утруднень зараз; отримати зворотній зв,язок

Хід вправи

Учасники об,єднуються в пари і протягом 3-5 хвилин уважно дивляться один одному в очі, намагаючись уявити, якою ця людина була в дитинстві. Потім усі діляться враженнями і перевіряють свої припущення.

Вправа "Усе одно ти молодець"

Мета: підвищувати самооцінку особистості; усувати психоемоційне напруження

Ведучий пропонує учасникам об,єднатися в групи по двоє за ознакою "день" і "ніч". (Утворити пари, з ким, ви вважаєте, є несхожими). Один учасник говорить про свої недоліки, а інший відповідає: "Ну і що, все одно ти молодець, томущо.."

Обговорення.

- Які відчуття викликала вправа? Як ви себе почували під час виконання вправи?

Вправа "Я пишаюсь.."

Мета: аналізувати набуті позитивні риси характеру та вміння; формувати адекватну самооцінку в учасників

 Учасники розповідають про досягнення, уміння, якими вони можуть пишатися. Група підтримує того, хто виступає, оплексками.

Вправа "Риба для роздумів"

Мета: розвиток самосвідомості, самопізнання учасників

Ресурси: методика "Незакінчені речення", коробка або корзина

Хід проведення:

Копії незакінчених речень розрізаються, складаються в макети рибок. Корзина, в якій знаходяться рибки, ставиться в центрі кола. Кожен учасник по черзі ловить "рибу" і зачитує речення, завершуючи його своїми словами. Після кожної відповіді відбувається обговорення, тривалість якого визначає ведучий, що дає сигнал переходу черги до іншого "рибалки". Вислів повинен бути щирим. Якщо решта членів групи відчує неправду, учаснику доведеться брати ще одну картку.

Мій найбільший страх - це..

Коли інші принижують мене, я..

Я не довіряю людям, які..

Я гніваюсь, коли хтось..

Я насправді дуже не люблю в собі..

Я сумую, коли..

Коли мені хтось подобається, кому не подобаюсь я..

Найважче в тому, щоб бути чоловіком (жінкою), - це...

Я ношу такий одяг тому що..

Моє найнеприємніше переживання в дитинстві...

У моєму характері мені найбільше подобається..

Коли мені хтось не подобається, кому подобаюсь я..

Мені подобається..

Мені не вдалося..

Мені потрібно..

Я кращий, коли..

Я ненавиджу..

Єдина тривожність...

Я таємно..

Танцюючи..

Я не можу зрозуміти, чому..

Я здається, розумію, чого хочу, коли..

Найкраще, що могло статися в моїй сім,ї..

Найкраще, що могло статися зі мною..

Найважче всього мені..

Коли я наполягаю на своєму, люди..

Якщо я б зміг змінити в собі дещо, я б..

В людях мені найбільше подобається...., тому що...

Найбільше від інших людей мені потрібно..

Історія "Скибка хліба"

 Якось один чоловік, який уже двадцять років не ходив до церкви, підійшов до священика. За хвилину вагань, майже з плачем, почав розповідати: "Мої руки забруднені кров'ю. Сталося це тоді, коли ми відступали на російському фронті. Щодня хтось із нас вмирав від ран або голоду. Нам дали наказ - не входити до хат без рушниці і стріляти за найменших рухів місцевих мешканців. У хаті, куди я увійшов, був лише один старий і дівчинка-підліток.

 - Хліба, дайте хліба! - жадібно попросив я. Дівчинка нахилилась... Я думав, що вона хотіла взяти якусь зброю, бомбу. Я вистрелив...

 Дівчинка впала... Коли я підійшов, то побачив, що вона тримала в руці скибку хліба. Я вбив чотирнадцятирічну дівчинку, яка хотіла дати мені хліба. Повернувшись додому, я почав пити, щоб забути все це.. Але не можу.. Чи простить мене Бог?"

 Хто ходить із зарядженим крісом, той вистрелить. Якщо єдиним знарядям, яке ти маєш, є молоток, і ти носиш його із собою, то інші люди будуть для тебе цвяхами: цілий день будеш бити по них.

Обговорення: Які агресивні та жорстокі дії людини вплинули на її життя?

 Як ставляться до таких людей у соціальному середовищі?

 Навчитись житти з цим тягарем і простити собі

Техніка "Позбавлення"

Позбавлення від травми (травмуючої ситуації)

 Розслабтеся. Улаштуйся зручніше. Кілька разів глибоко вдихніть і видихніть.

 Уявіть собі травмуючу ситуацію. Відновіть в пам,яті деталі ситуації. Яка була пора року? Місяць? День тижня? Де ви стояли? Що говорили?

 А зараз у думках погляньте трохи вліво і зверніть увагу на маленького чоловічка, який сидить у кутку приміщення, де все відбувається, і плаче. Йому дуже погано. Тому що погано вам. Ця маленька людина - ваша суть, яка хоче, щоб ця ситуація змінилась. Змініть її. Просто дайте дитині в руки гумку. Хай вона зітре все те, що завдає вам болю. Уявіть собі, як вона це робить, зверніть увагу на те, як змінилося тепер ваше відчуття ситуації.

Обговорення. Що ви зараз відчуваєте? Чи відчули ви полегшенння?

Вправа "Доброта"

Мета: з,ясувати сутність поняття "доброта" і "добрий вчинок"

 Учасники записують, як вони розуміють поняття "доброта"

Ведучий пропонує учасникам згадати і розказати про свої добрі вчинки. Після цього кожен висловлюється. Ведучий допомагає зробити загальний висновок.

Доброта - це:

- допомога ближнім

- повага до інших

- здатність до співчуття

- уміння вибачатися

Вправа "Я тобі вибачаю"

Мета: формувати вміння вибачати образи

Учасники стають у коло, по черзі пригадують образи, які колись і хтось завдав (якщо їх немає, то вигадують). Всі хором говорять: "Я тобі вибачаю"

Обговорення:  Що ви відчули, коли виконували цю вправу?

Вправа "Вірш про себе"

Написати "Вірш про себе", продовжуючи перші фрази рядків вірша:

Я ніби пташка, тому що...

Я перетворююсь на тигра, коли...

Я можу бути вітерцем, тому що..

Я ніби мурашка, тому що...

Я склянка води...

Я почуваю, що я - шматочок танучого льоду...

Я - прекрасна квітка...

Я почуваю, що я - скеля...

Я - стежка...

Я ніби риба...

Я - цікава книжка...

Я - пісенька...

Я - миша...

Я - ніби буква "О"...

Я - світлячок...

Я відчуваю, що я смачний сніданок....

Невже це насправді Я?!

Казка "Сніжинка"

"Скажи мені, скільки важить сніжинка?"- запитало мишення в голуба.

"Не більше, ніж нічого", - відпові той

"Тоді я розповім тобі одну дивну історію", - сказало мишення.

  сидів на гілці ялини, біля самого стовбура, коли пішов сніг. Це було схоже на безтурботний сон. Щоб якось скорити час, я став лічити сніжинки, які м,яко падали на хвою моєї гілки. Я налічив приблизно 3 741 952 сніжинки. Коли впала ще одна, то своєю вагою (не більшою, ніж нічого) зламала гілку".

 Розповівши цю історію, мишення зникло. Голуб, обдумавши її суть, сказав собі: "Мабуть, для того, щоб настав мир у всьому світі, не вистачає голосу однієї людини".

Вправа «Свічки».

Мета: Зняти втому, закріпити позитивні емоції від роботи, усвідомлення ступеня реалізованості очікувань, щодо тренінгу. Зворотній зв’язок.

 Свічки завжди використовувались народами в різних ритуалах.

 Їх запалюють і в горі і в радості.

 Палаюча свічка не просто справляє враження і почуття комфорту або романтики. Вона допомагає нам відчути те, чого нам не достає в житті.

 Білі свічки збільшують почуття чистоти і спокою, вони допомагають нам зняти емоційний дискомфорт та відійти від буденних проблем.

 Передаючи палаючу свічку, виказати своє враження від очікувань на занятті, чи справдились вони?

Вправа «Це здорово».

Мета: Підвищення емоційного стану, заряд на конструктивне сприймання довколишнього світу.

 Учасники стають в коло і кожний каже про свою любов до когось, або до чогось, а всі в колі піднімають палець вверх і хором кажуть «Це здорово». Гра проводиться дуже динамічно.

 Вправа "Дарую частинку серця"

 Прошу кожного учасника групи взяти частинку серця, написати свої побажання учасникам групи та скласти загальне серце.

 Ви бачите, що важлива кожна частинка, щоб створити загальне і важливе.

Дякую всім за участь. Прошу висловити свої враження від нашої зустрічі.

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
17 квітня 2020
Переглядів
2156
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку