Розробка уроку з курсу «Всесвітня історія. Історія України»
(інтегрований курс)
6 клас
Вчитель історії Самойленко Ліна Олександрівна
Тема: Римська республіка в V - І ст. до н. е.
Учні мають навчитися:
Виховувати активних громадян України, які цінують демократичний устрій нашої держави, вміють висловлювати власну думку.
Тип уроку: комбінований
Наочність: підручник. Всесвітня історія. Історія України, 6 клас, автор Ігор Щупак.
Схема: управління в Римській республіці
Фрагмент уроку: Всеукраїнська школа-онлайн: базова школа (5-9 класи).
Перебіг уроку:
І. Перевірка готовності класу до уроку.
ІІ. Перевірка виконання домашнього завдання.
Історичний диктант.
1. Легендарний засновник Риму (Ромул)
2. Річка, на берегах якої стоїть Рим (Тибр)
3. Переклад назви Італія (країна телят).
4. Ці гори захищають Італію від холодних вітрів (Альпи)
5. Півострів, на якому розташована Італія (Апенніський).
Кожна правильна відповідь – 2 бали.
Питання: Навколишні народи називали римлян синами вовчиці. Чому?
Мотивація навчання
Повідомляю тему уроку.
Повторити: патриції, плебеї, сенат. Які обов’язки перед суспільством мав цар.
Підручник, ст. 167. Діонісій Галікарнаський про владу царя.
Ромул дав цареві такі права:
Щоб він очолював священнодійства і жертвоприношення, щоб зберігав закони та звичаї батьків, тяжкі злочини розбирав сам, а легше доручав сенатові.
510 років до н. е. в історії Риму (падіння царської влади в Римі). Після цього Римом стали управляти народні збори і вибрані ними посадові особи.
Як називається таке управління державою (республіка).
Вивчення нового матеріалу.
План:
1. Ще за царів зародилися суперечності між патриціями і плебеями. Які були причини цієї боротьби?
Підручник ст. 168, діємо, практичні завдання.
Повторити: закон.
Перегляд фрагменту уроку. Всеукраїнська школа-онлайн. Аналіз законів. 12 таблиць.
Як змінилося життя плебеїв після укладення законів 12 таблиць.
Хто такий «народний трибун»? Які його повноваження? Підручний, ст. 169
2. Якою була система управління в Римі?
Учитель характеризує діяльність народних зборів, сенату, магістрату, консулів.
Завдання для учнів: Використовуючі поняття народні збори, сенат, магістрат, плебеї, патриції, скласти схему управління в Римській республіці.
«Ідеалом для римлян був Маній Курій Дентат. Його тричі обирали консулом. Він був успішним полководцем, але невелику ділянку землі обробляв сам. Перекази розповідають, що коли до нього прийшли посли переможених ним народів, і запропонували йому у подарунок золото, Дентат показав їм на ріпу, яку варив собі на обід і сказав: «Доки я ситий таким обідом, мені не потрібне золото. Я вмію мати владу над тими, хто має золото»».
За що римляни поважали Дентата і чому він був ідеалом для них?
4. Усе населення Риму поділялось на дві великі групи: римські громадяни і іноземці. Які у них були права і обов’язки (робота з підручником, ст. 169-170).
Рефлексія:
Чи отримали ви відповіді на питання, які вас цікавили?
Доведіть, що V - І ст. до н. е. в Римі була республіканська форма правління?
Яка форма правління в нашій державі? Що спільного і відмінного ми бачимо в
республіканській формі правління Риму і в нашій державі? Яка форма правління держави, з вашої точки зору, краща: монархія чи республіка? Чому?
Домашнє завдання
Прочитати параграф 44-45, ст. 170, виконати завдання 1, 2, 3.