У розробці уроків вміщено матеріал на допомогу вчителю зарубіжної літератури. Мета: допомогти вчителю у пошуках найбільш ефективних шляхів і методів вивчення теми "Байка у світовій літературі". На конкретних прикладах показано , як максимально активізувати внутрішні ресурси учнів, що забезпечить особистісно зорієнтований рівень викладання шкільного курсу літератури. Пропонуються методичні розробки уроків, що містять нові нетрадиційні підходи до вивчення теми "Байка у світовій літературі".
Вчитель: Собко
Оксана Валеріївна,
Полонська ЗОШ I – IIIст. №4
Тема: Байка як жанр літератури та її особливості.
Мета: формувати в учнів знання про байку як жанр літератури, її особливості, простежити історію розвитку жанру байки; розвивати теоретико – літературні знання, навички дослідницької роботи; сприяти вихованню високих моральних якостей.
Очікувані результати: учні дають визначення поняття «байка», «езопова мова», «алегорія»; визначають особливості байки як жанру; виявляють специфіку художньої структури байки.
Обладнання: підручник, виставка творів зарубіжних та українських байкарів, презентація, ілюстрації.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань, умінь і навичок.
Вид уроку : комбінований.
Епіграф уроку: Здається байка просто бреше,
а справді - ясну правду чеше.
Л.Глібов.
Хід уроку.
I. Мотивація навчальної діяльності.
1.Вступне слово вчителя.
Слайд 1
Черепаха і заєць.
Черепаха і заєць сперечалися, хто з них швидший. Призначили вони для змагання час і місце тай розійшлися. Заєць, розраховуючи на свою природну швидкість, не став бігти, а розлігся біля дороги і заснув. А черепаха розуміла, що рухається вона повільно, і тому «бігла» без зупинки. Так вона обігнала сплячого зайця і здобула перемогу.
Нерідко праця перевищує природні здібності, коли їх зневажають.
Слайд 2
2. Бесіда.
- Чи можете ви назвати жанр твору, який прослухали?
- Так, правильно – це байка. Чому саме такий висновок ви зробили?
- А написав цей повчальний твір Езоп. А може ви мені скажете, чого вчить нас ця байка?
II. Вивчення нового матеріалу. Оголошення теми та мети уроку.
Сайд 3
( Вчитель презентує тему за допомогою буклетів, які роздає кожному учневі)
( Випереджальне домашнє завдання)
Перший учень
Історична байка виникла з фольклорних джерел – казок, прислів’їв… Спочатку – це був прозовий твір, який мав здебільшого повчальний характер. Інше джерело сюжетів байок – збірка індійських казок, притч «Панчатантра» III – IV століття нашої ери, булла поширена в обробках і переказах на Сході і в Європі. А на території Київської Русі – у XIII столітті. Саме тоді і зародилися характерні ознаки байки.
Другий учень.
В Україні байка має також давню і багату традицію. Ще у XVII – XVIII столітті у шкільних підручниках друкувалося чимало байок навчального призначення. Плідно виступав у цьому жанрі і видатний філософ Г. Сковорода. У XIX столітті нове слово у розвиток байки внесли П.Гулак – Артемовський, Л.Боровиковський, Є.Гребінка, а особливо Л. Глібов, із творчістю якого пов’язують розквіт жанру байки на Україні. До творів цього жанру зверталися у своїй творчості І.Франко, Б.Грінченко, а у XX столітті – В. Блакитний, С. Пилипенко, М. Годованець, П. Глазовий.
3 Робота з підручником.
4 Бесіда
Слайд 4
5 Робота у зошитах
Слово вчителя про характерні ознаки байки, запис цих ознак у зошити, словникова робота:
( Додаток 1. У кожного учня на парті лежить інформаційний листок).
Слайд 5
6 Самостійна робота
Виконується у групах.
1 група. Дослідження структури байки
(на прикладі 2 – 3 байок учні досліджують з кількох частин складається байка і роблять висновок).
2 група. Дослідження елементів композиції байки.
(Висновок: 1 зачин;
2 розповідь;
3 розв’язка.)
3 група. Визначити спільні та відмінні ознаки між байкою та казкою.
4 група. Визначити спільні та відмінні ознаки між байкою і міфом.
7 Перевірка самостійної роботи.
III. Етап рефлексії.
1 Підсумкова бесіда
Слайд 6
Слайд 7
IV. Оцінювання.
V. Домашнє завдання
1. Опрацювати статтю підручника про байку, вивчити теоретичні поняття, які були опрацьовані на уроці.
2. Підготувати цікаві історії із життя Езопа.
3. Бажаючим на поетичну хвилинку підготувати байку Л.Глібова (виразно читати ).
Слайд 8
Тема: Езоп – засновник жанру байки. Особливості змісту та побудови його байок .
Мета: повторити з учнями засвоєне про байку як літературний жанр,ознайомити учнів із творчістю Езопа; розвивати усне мовлення, навички виразного читання, спостережливість, творчі здібності; сприяти вихованню морально – етичних якостей особистості.
Очікувані результати: учні засвоїли поняття про байку, алегорію, «езопову мову»; визначають особливості байки як жанру на прикладі конкретних творів, розкривають їх алегоричний зміст.
Обладнання: хрестоматія, підручник, презентація.
Тип уроку: урок засвоєння знань, умінь і навичок.
Вид уроку: комбінований.
Епіграф уроку: Він – раб, але мудріший від вільних,
Він – не красивий, але вищий від красенів.
Бабрій.
Хід уроку.
I. Актуалізація опорних знань.
Літературна гра «Так – чи ні».
1 Байка – невелике, переважно віршоване оповідання повчального змісту, героями якого виступають тварини, рослини, люди…
2 Авторів байок називають казкарями.
3 Перша байка була створена в Україні в 19 століття.
4 Алегорія – художній засіб, за допомогою якого узагальнене поняття розкривається через конкретний образ.
5 Байка складається з двох частин: розповіді і моралі
6 Героями ,байок виступають лише люди.
7 Найвищого розквіту українська байка сягнула в творчості Л.Глібова.
8 І.Крилов – український байкар.
II. Оголошення теми і мети уроку.
1 Слово вчителя.
Слайд 1
Слайд 2
3 Робота з підручником. Читання статті про Езопа.
Слайд 3
Слайд 4
4 Перевірка прочитаного.
Використання інтерактивної технології «Мікрофон».
Слайд 5
6 Поетична хвилинка.
Виразне читання байок Л.Глібова.
Слайд 7
III. Підсумок уроку
Слайд 6
1 Бесіда
Слайд 8
2 Заключне слово вчителя
Слайд 9
В Езопа вчіться, добрі люди.
Для того байки штрика під ребро,
Щоб виправлять людські заблуди
І похвалять красу й добро.
Хоч розповідь коротка й жартівлива,
Мета її ясна й правдива.
IV. Оцінювання
V. Домашнє завдання.
1 Виразно читати та аналізувати байки Езопа.
2 Підготувати життєвий і творчий шлях Жана де Лафонтена.
3 Індивідуальне завдання: повідомлення про Федра.
Слайд 10
Тема: Жан де Лафонтен – відомий французький байкар. Байка «Зачумлені звірі».
Мета: формувати і поглиблювати знання учнів про світовий літературний процес і його неперервність, познайомити із творчістю Жана де Лафонтена; розвивати навички аналізу та інтерпретації художнього тексту, компаративного аналізу художніх творів; виховувати бажання учнів самовдосконалюватись.
Очікувані результати: учні виразно читають байки, аналізують, порівнюють байки.
Обладнання: підручник, презентація.
Тип уроку: урок засвоєння знань, умінь і навичок.
Вид уроку: комбінований.
Хід уроку.
Слайд 1
1 Виразне читання байок в особах.
2 Перевірка письмової відповіді на запитання: «Чи актуальні байки Езопа в наш час?».
II. Мотивація навчальної діяльності.
1Літературний диктант
1 Перший у світі байкар.
2 З яких частин складається байка?
3 Прозою байки писав…
4 Найвідоміший український байкар…
5 Повчальна частина байки – це…
6 Головний принцип створення байки.
7 Байка – це…
8 Езопова мова – це….
9 Алегорія – це…
(Діти обмінюються зошитами , перевіряють і ставлять оцінку)
2 Слово вчителя.
3 Рубрика «Цікаво дізнатись»
Слайд 2
Слайд 3
( Виступ учня , який мав індивідуальне завдання. Повідомлення про Федра).
3 Проблемне запитання.
Слайд 4
III. Оголошення теми і мети уроку.
1 Вчитель оголошує тему та мету уроку.
Слайд 5
2 Інтерв’ю з письменником.
( Один учень виступає у ролі письменника, а всі інші – журналісти )
Слайд 6
Варіанти запитань:
3 Робота над байкою «Зачумлені звірі»:
Слайд 7
а) читання байки вчителем;
б) бесіда;
в) читання байки «Зачумлені звірі» в особах.
Слайд 8
4 Самостійна робота.
1 група. Дібрати прислів’я і приказки, які відповідають байці «Зачумлені звірі».
2 група. Знайти і виписати вислови з байки, які можна вважати крилатими. Свою думку обґрунтувати.
3 група. Виписати художні засоби, які використовує автор у байці.
5 Перевірка самостійної роботи.
III. Етап рефлексії.
1 Обговорення проблемного запитання.
2 Сьогодні на уроці я:
3 Слово вчителя.
Слайд 9
Жан де Лафонтен почав писати байки уже на схилі літ, коли талант його досягнув зрілості. Він таврував у своїх байках хижацтво, жорстокість, лицемірство, підлабузництво і прославляв працелюбність і чесність народу, завжди несправедливо ображеного і обдуреного. Заслуга Лафонтена полягає у тому, що він зумів у кращих своїх творах піднятися до справжньої народності.
IV. Оцінювання
V. Домашнє завдання.
1 Виразно читати байку в особах.
2Намалювати малюнок до вивчених байок – бажаючі.
3 Підготувати життєвий і творчий шлях І.Крилова.
Слайд 10
Тема: І.А.Крилов. «Вовк і ягня». Осуд свавілля та насильства у байці. Аналіз байок .
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю російського байкарі І.Крилова; поглиблювати знання учнів про байку як літературний жанр, розвивати в них навички виразного читання, аналізу байок; виховувати повагу до народної мудрості, втіленої в байках.
Очікувані результати: учні виразно читають байки в особах, характеризують образи байок, зіставляють байки, порівнюють.
Обладнання: збірки байок І.Крилова, ілюстрації до байок, аудіо запис.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Вид уроку: комбінований.
Хід уроку.
I. Перевірка домашнього завдання.
1 Виразне читання байки «Зачумлені звірі » в особах.
2 Інсценізація байки ( бажаючі учні).
3 Виставка і оцінювання малюнків до байки.
II. Мотивація навчальної діяльності.
1 Слово вчителя.
(Виходить учень, який виконує роль Є Гребінки)
«Лавровий листок».
Пир волшебными огнями
Разливался и горел, стройнозвучными стихами
Хор певцов веселый пел
Мы справляли именины
Басни русския творца,
От времен Екатерины
К нам дошедшего певца.
Все мы шумно пировали
На волшебном пире том
И поэта увенчали
Свежим лавровым венком.
Как он был велик, прекрасен
В этот миг, седой певец!
Неподкупен и согласен
Был восторг к нему сердец.
Мы смотрели с умиленьем
На поэта – старика;
Жрец прекрасный вдохновенья,
Лист лавровый от венка.
Этот чистый дар поэта
Я умею оценить,
В преволненьях, в буре света
Стану я его хранить;
А о празднике народном,
Бескорыстном, благородном,
Поздним внукам расскажу
И листок венка Крылова
Для потомства молодого
Как святыню покажу.
- Діти, то якому російському письменнику присвячений вірш?
III. Оголошення теми та мети уроку.
1 Слово вчителя.
Слайд 1
2 Розповідь учнів про І.Крилова (можна, щоб один учень виступив у роля байкаря)
Слайд 2
3Прослуховування аудіо запису «Вовк і ягня».
4Читання байки мовою оригіналу.
5 Бесіда
Слайд 3
Слайд 4
6 Дослідницька робота.
Клас ділиться на групи (додаток 2).
1 група. Порівняти байку Леонардо да Вінчі «Вовк і ягня» та байку І.Крилова «Вовк і ягня».
2 група . Порівняти байку Л.Глібова «Вовк і ягня» та байку І.Крилова «вовк і ягня».
3 група. Порівняти байку Езопа «Вовк і ягня» та байку І.Крилова «вовк і ягня».
4 група. Підібрати прислів’я і приказки, що могли б стати синонімічними моралі байки «Вовк і ягня».
6 Перевірка дослідницької роботи. Висновки.
Слайд 5
Слайд 6
IV. Етап рефлексії.
1 «Мозковий штурм»
Слайд 7
(Питання на повторення вивченого матеріалу)
2 «Мікрофон»
(Учні висловлюють особисте ставлення до проблем порушених у байках)
Слайд 8
V. Оцінювання.
VI. Домашнє завдання.
1 Прочитати байки І.Крилова (вчитель наголошує, які саме).
2 Вивчити байку І.Крилова напам’ять мовою оригіналу.
3 написати власну байку (бажаючі)
Слайд 9
Тема: Виразне читання байок напам’ять.
Мета: вчити учнів виразно читати байки, збагачувати словниковий запас шестикласників, розвивати навички виразного читання, творче та асоціативне мислення школярів;виховувати творчого читача, прищеплювати любов до театрального мистецтва.
Очікувані результати: учні виразно читають байки, аналізують персонажів, вміють виділяти головне і другорядне у байці.
Обладнання: підручник, аудіо записи читання байок акторами.
Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок.
Вид уроку: комбінований.
Епіграф: Процес читання вголос дає нам таку силу аналізу, якої нам ніколи не досягти в читанні про себе.
Ернест Легуве.
Хід уроку.
I. Мотивація навчальної діяльності.
Робота з епіграфом
II. Оголошення теми та мети уроку.
На думку відомих читців – декламаторів, виразне читання байки – справа нелегка, але цікава.
2 Підготовка до виразного читання.
У кожного на парті є листок – пам’ятка, на якому детально розписано як потрібно читати байку. Опрацюйте, будь ласка, цей матеріал самостійно.
(Діти опрацьовують даний матеріал, а потім колективно опрацьовують його)
3 Слухання учнями аудіо запису у виконанні професійних читців.
Бесіда:
4 Виразне читання учнями байок.
III Конкурс «маленьких байкарів».
1 Учні читають байки, які вивчили напам’ять.
2 Слово вчителя
В нашому класі теж є дітки, які спробували себе у ролі байкарів - написали власну байку. Зараз ми їх послухаємо.
(Діти читають байки, які самостійно написали)
IV. Підсумок уроку.
V. Оцінювання
VI. Домашнє завдання
Підготуватися до підсумкового уроку по темі «Байка у світовій літературі», який буде проведено у формі гри «Вас вітає Еврика!».
Вам потрібно:
«Вас вітає Еврика!»
(Пізнавальна гра за темою «Байка у світовій літературі»)
Мета: перевірити знання, одержані учнями під час вивчення теми; розвивати логічне мислення школярів, їхню кмітливість, спостережливість, усне мовлення; виховувати інтерес до зарубіжної літератури і до жанру байки, а також виховувати морально - етичні норми поведінки.
Очікувані результати: учні демонструють знання з теми, виконують завдання різних типів.
Обладнання: картки із завданнями.
Тип уроку: урок перевірки знань.
Вид уроку: урок – гра.
Епіграф: Є цінності, які вище за все, які належать усьому людству і які ми маємо разом оберігати.
С.М. Реріх.
Хід уроку.
I. Вступне слово вчителя.
(Клас ділиться на дві рівнозначні команди)
II. Проведення гри.
Ведучий
(максимальна кількість балів – 3)
Ведуча
1 Що таке байка?
2 Назвіть дві частини, з яких складається байка.
3 Найвідоміший український байкар.
4 Давньогрецькі байкарі…
5 Хто з байкарів у 50 років вивчив давньогрецьку мову і читав в оригіналі твори грецьких класиків?
6 Чий це портрет? Хто його автор? (Автопортрет Леонардо да Вінчі)
1 Що таке Алегорія?
2 Прозою байки писали….
3 Хто з байкарів був рабом?
4 Кому із байкарів залишилась солдатська скриня із книгами? (Крилову)
5 Найвідоміший французький байкар.
6 Чий це портрет? Хто його автор? (Езоп, автор Веласкес).
Ведучий
(Зачитуються уривки з байки, а учні повинні назвати з якої байки. По 5 запитань кожній команді ).
Ведуча
Конверт 1. Байка «Квартет». Якби диригентом цього квартету був соловей, навчились би «музики » грати? Чому?
Конверт 2. Чим байка відрізняється від казки. Відповідь обґрунтуйте, наведіть приклади.
Ведучий
Ведуча
III. Підсумок гри.
IV. Підсумок уроку.
Слово вчителя
Ведуча
Байка засуджує і ми засуджуємо
Злих та сердитих,
Упертих та ненаситних,
Дурних та поганих,
Крикливих, невдячних,
Ледачих, нещирих,
П’яниць, скалозубів,
Нікчем, душогубів
Ведучий
Байка схвалює і ми схвалюємо:
Розум і силу,
Знання і працю милу,
Науку, освіту,
Усмішку, подібну цвіту,
Хоробрість і мужність,
Гарну вдачу і мудрість,
Совість і чесність,
Гуманність і чемність,
Працелюбних, вірних,
Чуйних і надійних!
Заключне слово вчителя.
Тож живіть усі у злагоді і мирі,
Хай здійснюються заповітні мрії,
Хай не трапляється тяжких пригод
І пишається вами вкраїнський народ.
Святу любов у серці пронесіть,
Живіть на користь рідної держави,
На благо всіх ви лиш добро творіть,
Таким шляхам дістанетесь до слави!
Посилання
https://drive.google.com/open?id=1Rb1SRUVKmFPAkJdJEzakJLOyeNamjMKs