Розробка уроків «Образотворче мистецтво Італії. Епоха «титанів»»

Про матеріал

Мета уроку: ознайомити із культурою Ренесансу в Італії, титанами Відродження; формувати в учнів світоглядні орієнтації та компетенції у сфері художньої культури; розвивати креативність учнів; привчати до пошукової роботи, до користування мистецькою термінологією; вчити аналізувати твори мистецтва; розвивати ерудицію; виховувати почуття прекрасного.

Перегляд файлу

1

 

                                                                                                                            11 клас

Тема урок:   «Образотворче мистецтво Італії. Епоха «титанів»»

Мета уроку:   ознайомити із культурою Ренесансу в Італії, титанами Відродження; формувати в учнів світоглядні орієнтації та компетенції у сфері художньої культури; розвивати креативність учнів; привчати до пошукової роботи, до користування мистецькою термінологією; вчити аналізувати твори мистецтва; розвивати ерудицію; виховувати почуття прекрасного.

Тип уроку:       вивчення нового матеріалу

Жанр уроку:    урок—рольова гра

Обладнання:   репродукції картин, карта Італії

Хід уроку

І  Організаційний етап

В.: Добрий день діти . Сьогодні ми з вами будемо говорити про епоху Відродження,  а саме про образотворче мистецтво Італії, епоху « титанів».

Епіграфом нашого уроку слугуватимуть слова Піко Мірандоли:

« О дивне і піднесене призначення людини, якій дано досягнути того, чого вона прагне, і бути тим, ким вона хоче.»

Після цього уроку ви зможете:

  •     характеризувати досягнення мистецтва епохи Відродження;
  •     аналізувати й сприймати твори образотворчого мистецтва;
  •     робити висновки про творчість художників;
  •     насолоджуватися естетичною красою живопису.

ІІ  Актуалізація опорних знань

Бесіда

  1. Давайте пригадаємо, що таке культура.
  2. Що вам подобається у мистецтві Давньої Греції й Давнього світу?
  3. Як у давнину митці намагалися зображувати людину?
  4. Кого уславляло давньогрецьке мистецтво?
  5. Яке враження на вас справили ці твори?

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

В.: Мистецтво—це велика таємниця, яку розгадують усі наступні покоління…

Є багато спільного у творчості митців, яким захоплюється людство ось уже понад 500 років. І відповідь на питання « Чому?» стане результатом нашого уроку

Завдання класу ( написано на дошці).

-Що поєднувало творчість двох великих майстрів епохи Відродження?

ІV Організація виконання плану (засвоєння нового матеріалу)

В.: У ХVІ ст. в Італії найбільшого розвитку досягло мистецтво Високого, або Пізнього Відродження, що стало одним із проявів гуманістичної культури.

Нова гуманістична культура зародилася в містах Італії, спочатку у Флоренції, потім у Венеції, Мілані, Неаполі, пізніше в Римі (показує на карті). Чому це мистецтво дістало назву Відродження? Італійське Відродження передбачало відродження традицій античної культури, що була забута з часів падіння Західної Римської імперії, аж поки не почав формуватись новий світогляд ( тобто світорозуміння, сприйняття світу). Воно вплинуло на розвиток європейського мистецтва. Його зазвичай називають класичним ( тобто зразковим).

Діячі культури Відродження шукали опори в життєрадісному мистецтві давнини. Італійські майстри,  вивчивши здобуток минулого, свідомо пристосували їх до потреб часу (це не було повторення). І якщо ми подивимося на мистецтво Середньовіччя, то одразу стане зрозумілим, що саме прагнули відродити художники минулого.

Питання до класу

-Що ж було спільного і чим відрізнялось мистецтво Відродження в Італії від мистецтва Давньої Греції й Давнього Риму?

В.: У центрі уваги художників перебувала людина. Але на відміну від давніх майстрів, художники Відродження прагнули перш за все одягнути її душу і почуття. Головною темою їхньої творчості стала не тільки сильна й смілива, але й мисляча людина.

Завдання класу

В.: Визначте, про кого йдеться.

« Ця людина брала участь у змаганнях і турнірах не тільки з фехтування, але й із плавання, верхової їзди. На балах і прийомах, перебуваючи в оточенні дам, підкоряв їхні серця своєю дотепністю, жартами й чарівними розповідями. На зібраннях вирізнявся своєю ерудицією й ораторською майстерністю. Також був прекрасним співаком, музикантом і поетом. Захоплювався математикою, фізикою, анатомією, фізіологією, біологією, астрономією й геологією. Але, попри всі названі таланти, перш за все він був видатним художником, якого знав увесь світ». (Леонардо да Вінчі)

У чому виявилося новаторство Леонардо да Вінчі в живописі? Над цим питанням працювала творча група. До творчої групи, що досліджувала життя і діяльність Леонардо да Вінчі, входять письменниці, які захопилися вивченням життям цієї людини. Їм слово!

У.: 1-а письменниця. Ще з дитинства мене цікавили діячі епохи Відродження, у тому числі і Леонардо да Вінчі. (Додаток № 1)

Леонардо да Вінчі народився  у 1452 р. в містечку Вінчі, біля Флоренції. Його мати—селянка, юна красуня Катарина померла невдовзі після народження сина. Батько—флорентійський нотаріус забрав позашлюбну дитину до себе. У нього було три мачухи, дві останні—майже його однолітки. Всі його любили й пестили, так, серце його не зачерствіло без ніжності, так необхідної у дитинстві. З 14 років Леонардо вчився мистецтва малювання у великого тосканця Вероккьйо. Маючи божественний розум, він став чудовим геометром. Він працював все життя й вважав відпочинок лише зміною роду діяльності. Леонардо працював завжди і скрізь, але любив не так мистецтво й науку як життя.

У.: 2-а письменниця. Можливо, через це  в нього було багато друзів, з деякими з них він листувався, у тому числі з Людовіком Моро. Ось один з його листів.

« Я виконую скульптури—у мраморі, у бронзі, у глині—як у живописі: виконати все, що можна, не гірше за будь-кого, хто намагається помірятись зі мною.»

Цей фрагмент з листа говорить про всебічний талант художника. Це підтверджують і сучасники Леонардо, які високо цінували його як інженера: за його проектом був побудований великий канал, що забезпечував Мілан водою. Аркуші його записних книжок були поцятковані кресленнями й малюнками. Тут токарські й ткацькі верстати, прядки й землечерпалки, турбіни й підйомні пристосування. Леонардо да Вінчі розробляв проект парашута й гелікоптера, підводного човна й водолазного костюма. (Додаток № 2)

Побували ми в Луврі та інших музеях світу.

У.: Екскурсовод. Картина «Джоконда» (Додаток № 3)

Виставлена в Паризькому музеї—Луврі. На думку ряду мистецтвознавців, «Джоконда»-це портрет конкретної жінки, а узагальнений портрет епохи Відродження. Хоча відомо, що це—портрет Лізи ді Антоніо ді Кольдо Гераддіни, дружини Франческо дель Джокондо.

Художник зобразив молоду жінку в легкому повороті: вона сидить у кріслі на високому балконі, з якого відкривається вид на гористий пейзаж. Складені руки з довгими пальцями лежать на підлокітниках крісла й служать начебто п'єдесталом для всієї постаті.

Головну увагу художник приділяє внутрішньому світу Джоконди. Вона дивиться на світ з глибоким інтересом, спокійно і впевнено. У її уважному, розумному, ледь усміхненому й скептичному погляді відбите надзвичайне складне духовне життя: глибокий, проникливий розум і тонкість почуттів.

Посмішка  Джоконди привертає до себе нестримною силою, у ній і мудрість, і лукавство, і зарозумілість, знання якоїсь таємниці, що ніби втілює досвід всіх поколінь. Посмішку Мони Лізи називали незрозумілою, бентежною і навіть нещадною.

«Джоконда» нібито сама розглядає глядача, втілюючи в собі не стільки відповідь, скільки німе питання, звернення художника до глядача.

Пейзаж картини надзвичайно поетичний.  Леонардо да Вінчі зображує не якусь певну місцевість Італії, а виражає свій погляд на природу як «царство людини», де людина—найбільш чудесний витвір, вінець природи.

До речі, досконало володіючи всією палітрою фарб, Леонардо да Вінчі пофарбував чомусь волосся, очі й одяг жінки в різні тони одного кольору—коричнево-лілового. Прикметно й те, що героїв його інших картин одяг картатий і яскравий.

Усе стає зрозумілим, якщо уявімо, що в образі жінки геніальний художник зобразив Природу, Землю, живу й неживу природу як єдине ціле—нашу планету. І дивиться земля прямо на нас, як Мадонна на своїх дітей. Але в погляді й посмішці поєднуються два почуття—любові (до нас, дітей природи) і якоїсь сторожкості

( що ми можемо ще накоїти?).

Рольова гра

В.: Замовлення, що надходили, Леонардо виконував повільно, багато чого залишив незакінченим, над кожною картиною працював серйозно, прагнучи досягти досконалості. Йому дорікали за те, що він надто довго працював над «Таємною вечерею».  

У.: Леонардо. Я тільки й зайнятий цією роботою.

У.: Міланський герцог. Так, але ченці кажуть, що ти цілими днями не підходиш до картини.

У.: Леонардо. Ваша високість знає, що мені залишилось написати тільки одну голову Іуди, щобув, як відомо усьому світу, надзвичайним пройдисвітом. Отже, необхідно створити таке обличчя, щоб цілком відповідало цій підступній людині. Тому протягом року я щодня, вранці й увечері, ходжу В Боргетто, де, як відомо вашій величності, живуть всі шахраї й негідники вашої столиці. Але дотепер я ще не можу знайти жодної злочинної особи, що мене б задовольнила. Як тільки я знайду таку особу, я закінчу картину в одну мить.

В.: Так він працював, Маючи незалежний, гордий характер, Леонардо да Вінчі часто міняв своїх замовників і покровителів. Все життя він мандрував й помер на чужині у Франції.

Новаторські прийоми великого живописця:

  •     чудове знання анатомії дозволило передати м'якість ліній фігури й особи;
  •     використання світлотіні—показав об'єм зображень, надав портрету внутрішнього життя;
  •     світлотіні в нього не різко розділені, а поступово переходять одна в одну;
  •     контури предметів пом'якшені легким серпанком—сфумато.

Давайте насолодимось ще раз мистецтвом Леонардо да Вінчі

 (Додаток № 4)

Завдання класу

В.: Визначте особливості творчості Рафаеля.

У.:--«Рфаель».  Я, Рафаель Санті,  (Додаток № 5)

народився 1483 р. у місті Рубіно в родині майстра Санті. Джузеппе Санті писав зображення святих для церков. Джузеппе помер, коли я був дитиною. У 1504 р. я переїхав до Флоренції, де вже працювали такі генії епохи Відродження, як Леонардо да Вінчі й Мікеланджело. У Флоренції в мене було багато друзів, і там я написав багато своїх творів. У 1508 р. я переїхав до Рима.

У.: Екскурсовод. Рафаель Санті—майстер Високого Відродження. Італійський живописець й архітектор. У своїх картинах Рафаель повно та ясно виражає високі гуманістичні мрії про існування прекрасного світу, де люди будуть вільні й щасливі.

Характер його таланту й поетична просвітленість виявилася ще у ранніх роботах, виконаних на початку ХVІст.,--«Мадонна Конестабіле» й «Заручення Марії» « Афінська школа»  (Додаток № 6)

Коли художник приїхав з Перуджи до Флоренції, він із захопленням сприйняв ідеї Високого Відродження. Тут остаточно сформувався його стиль, удосконалилося сприйняття простору й образів. Пошуки виразної форми, продуманість кожної деталі, характерні для всієї творчості Рафаеля, особливо чітко проявилися у картині «Святе сімейство». Іноді цю картину називають «Мадонна з безбородим Йосифом». Цікаво, що Святого Йосифа зазвичай зображують бородатим старцем, Рафаель же представив його безбородим (флорентійці не носили на той час бороди).

Сенсом його творчості залишається лірична тема світлої материнської любові, якій Рафаель надав особливого значення. Найбільш досконало митець передав свої погляди у картині «Дама з покривалом», «Мадонна делла Медіа». (Додаток № 7)

У 1515-1519 рр. Рафаель створює «Сікстинську Мадонну» (Додаток № 8)—один з найбільших шедеврів в історії світового мистецтва. Ця картина була написана для монастиря святого Сікста, у глухомані маленького містечка П'яценци, а в середині ХVІІ ст. вона була продана герцогові Саксонському й розміщена в окремій кімнаті Дрезденської галереї, де перебуває й дотепер.

У 1520 р. Рафаель Санті помер, але залишається жити його творчість. З його ім'ям у нашій уяві пов'язані захоплення людською красою, шляхетність і гармонійність мистецтва.

V. Підсумки уроку

Робота в групах. Метод  «Мозаїка»

В.: Групам пропонується зібрати по шматочках репродукцію картини великого майстра, назвати її автора і дати короткий аналіз картини. Час обмежений—тільки три хвилини.

(Виступи груп)

       Оцінювання учнів

VІ. Рефлексація

Вирішення проблемного питання методом « Мікрофон»

Бесіда з учнями

  •          Що нового ви дізналися на цьому уроці?
  •          Чи зацікавилися ви досягненнями живопису епохи Відродження?

VІІ. Домашнє завдання

  1.         Вивчити § 3.
  2.         Скласти кросворд «Мистецтво Відродження. Епоха «титанів»»
  3.         Підготувати випереджальне завдання усне повідомлення з творчості

Ель Греко, Дієго Веласкес, Франсіско Гойя, Сальвадор Далі.

Лепеха Тетяна Петрівна

вчитель художньої культури

Семенівської ЗОШ І-ІІІст.

Баришівського району

Київської області

 

 

 

 

 

ДОДАТОК № 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК № 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК № 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК № 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК № 5

 

 

 

 

 

ДОДАТОК № 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК № 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК № 8

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Федоренко Олександр
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
3 травня 2018
Переглядів
3023
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку