Розробка уроків з літератури рідного краю "Наша поезія - теж зброя" /поети Харкова про російське вторгнення в Україну/

Про матеріал
Харків здавна славиться іменами людей, які посідають визначне місце в літературному житті України. І ми, харків‘яни, пишаємося видатними особистостями, що народилися, навчалися або працювали в нашому місті. У розробці надані матеріали про вже добре знайомих дітям і менш відомих сучасних поетів Харкова, яких об‘єднує одна мета – прагнення якнайшвидше визволити рідну землю від ненависних ворогів. Був задум підібрати матеріал для одного уроку з літератури рідного краю під назвою «Наша поезія – теж зброя», але потім довелося розділити його умовно на три уроки, поєднані однією темою та метою (хотілося охопити все, що по краплиночках збирала). Ці матеріали можуть бути використані в 10-х-11-х класах як для уроків, так і для позакласних заходів.
Перегляд файлу

Тема. Урок 2. Література рідного краю. "Наша поезія — теж зброя"    /поети Харкова про російське вторгнення  в Україну/

Мета: познайомити учнів з поетичними творами В.Романовського, харківського поета,  про російське вторгнення в Україну; звернути увагу на їх тематику, ідейну спрямованість; розвивати вміння сприймати написане автором і висловлювати власне розуміння почутого; розвивати усне і писемне зв’язне мовлення, творчі здібності, образно-художнє мислення; формувати національну та громадянську свідомість і самосвідомість, виховувати патріотичні почуття, любов до рідної землі, почуття справедливості, людяності.

 Обладнання:   мультимедійна дошка, Інтернет-ресурси, портрети автора, тексти творів, виставка  фотоальбомів, індивідуальні завдання для окремих учнів.    

Інтерактивні методи:  бесіда, діалог, виразне читання та обговорення поезій, перегляд та аналіз відеороликів.   

 

Випереджувальні завдання:  

  • збір відомостей про життєвий та творчий шлях  поета- земляка;
  • виразне читання або читання напам’ять поезій;
  • створення виставки "Наша поезія — теж зброя".

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, урок-портретна галерея .

Міжпредметні зв’язки: з історією, музикою, образотворчим мистецтвом, мовою.

Цілі:

Учні знатимуть: поезії сучасних поетів Харкова про російське вторгнення в Україну ,  їх тематику та художні особливості, 

Учні вмітимуть:   виразно читати самостійно обрані вірші, висловлювати свою думку з приводу прочитаного, відрефлексовувати свої враження, відчуття.

                                                   

                                            Хід уроку

                                                          Хай лине всюди солов'їна!
  Всевишній Неньку береже!

 

                                                                                                                                   Сергій Борчук

                                                                                                                                                                                        Україна – це ми! Бережімо в собі Україну.

                                                                                                                       В.Романовський

І. Повідомлення теми та мети уроку                                                         

ІІ. Емоційне налаштування.

1.Бесіда за епіграфом до уроку.

2.Перегляд відеоролика  «Пісня про Харків»

https://www.google.com/url? +

ІІІ. Вступне слово вчителя

        Ви вже знайомі з харківським поетом В’ячеславом Романовським. Поет-громадянин не може бути спокійним, коли на Батьківщину приходить біда.

          Ліричний герой В’ячеслава Романовського — наш сучасник, який сприймає радощі й тривоги багатостраждальної землі, свого народу. Я дуже пишаюся тим, що В’ячеслав Романовський був моїм однокурсником.

http://svitlytsia.crimea.ua/viewimg.php?f=images/articles/2015_16021.jpg&xsize=500

ІV. Робота з навчальним матеріалом

Учень

            В'ячеслав Романовський - автор 18 поетичних книжок, лауреат муніципальної премії ім.Олександра Олеся (2002), премії ім.Василя Мисика. член Національної спілки письменників та Спілки журналістів України. Голова творчої асоціації літераторів «Слобожанщина» (Харків).

/Files/images/біліотека/IMG_0938.JPG /Files/images/біліотека/IMG_0937.JPG /Files/images/біліотека/IMG_0939.JPG /Files/images/біліотека/IMG_0940.JPG

/Files/images/біліотека/IMG_0941.JPG /Files/images/біліотека/IMG_0942.JPG

          Романовський В’ячеслав Євгенович народився 5 вересня 1947 р. в селищі Войковському Амвросіївського р-ну на Донеччині. Закінчив Піско-Радьківську середню школу і філологічний факультет Харківського державного університету.

          Служив у армії. Вчителював. Працював у редакціях шевченківської районної газети «Вперед» і харківської «молодіжки». Був кореспондентом «Вечірнього Харкова» і «Слобідського краю». Друкується з 1964 р. Вірші та переклади публікувались у місцевій пресі, журналах «Дніпро», «Прапор», «Радуга», колективних збірках та альманахах «Вітрила», «Солдати миру», антологіях «Слобожанська муза» (2000). «Слобожанська яса» (2006).

          Автор поетичних книжок«Одна така земля» (1984), «Благовіст» (1993), «У дива на виду» (1996), «Князівство Любові» (2000),«До квіту хризантем» (2002), «Цвіт озимини» (2005), «Да святится имя твоё» (російською мовою), «Повім тобі» (2006) та ін.

         Провідні теми його творчості – любов до рідної землі, єдність людини з природою, велична сила кохання, гострі морально - етичні проблеми життя. Тема особистих відчуттів для творчості поета  не нова. Вона гідно стартувала у першій його збірці «Одна така земля», потім значно розвинулась у «Благовісті», а потім забуяла усіма барвами райдуги у «Князівстві любові», «До квіту хризантем», відчутно поглибилась у «Цвіті озимини», набула нового звучання у його новаціях «А я повім тобі...» і «...А розстані серце не хоче»... Варто підтвердити думку поетичними рядками:

 

Вона в мене – одна
вже тому, що корінням одвіку
між ланів молодих,
між веселого плескоту рік.
Вона в мене така,
як матуся – і строга, і ніжна .


             В’ячеслав Романовський доволі часто звертається до українського народу. Письменник мимоволі хоче закликати людей до миру справедливості, урівноваження та спокою. Прикладом цього можуть бути поетичні рядки:

 

Ненависне й гіркотне полиша,

Між добрі люди йде моя душа...

Дорогою любові треба йти,

Бо ми віддавна – сестри і брати! 

 Учитель

            «Благовіст». Так називається нова книга віршів харківського поета В’ячеслава Романовського. Ліричний герой цієї книги — наш сучасник, який сприймає радощі й тривоги багатостраждальної землі, свого народу. Найвище покликання він вбачає в тому, щоб утверджувати в житті правду і добро, пробуджувати в людських серцях благородні поривання, відстоювати чистоту високих почуттів.  Для  нього ця війна почалася ще 2014 році.

Учні читають напам’ять вірші поета 

Вона в мене – одна
Вже тому, що корінням одвіку
Між ланів молодих,
Між веселого плескоту рік.
Тут у будь-якій хаті
Знаходжу привіт і домівку,
Хоч коли б не вернувсь
З нелегких і далеких доріг.
Вона в мене така,
Як матуся, і строга, і ніжна.
Все життя йду до неї,
А з нею у завтрашній день.
В ньому стільки для щастя:
Роботи, любові і пісні.
В ньому стільки для мене
І всіх небайдужих людей.
Хай на плечі мої
Наляга узвичаєна втома.
Хай гостюють удачі,
А з ними турботи й жалі.
Нема краще нічого,
Як себе почувати удома,
Свою пісню вести
З однієї такої землі!

Моя тривого, Україно

Моя тривого, Україно,

– В тобі і радість, і жура.

 Сьогодні день стоїть на міні

І в кожному із нас вмира.

З відваги, подвигу солдата

Міцнішає моя земля!

Та нині знов печальна дата,

 Держава голову схиля,

 І тужать матері, дружини,

І наш стискається кулак…

Чи є майбутнє в України?

Так!!!

 

 

Світ сьогодні…

Світ сьогодні стає грозовим:

 Ворог суне, вбиває, гребе.

 Оборонцю, вертайся живим,

Зачекалися вдома тебе.

Тільки темну навалу спини,

На поріг не пусти хижака.

Пахнуть кров’ю в степу полини,

Смерть косою махає, жаха.

До воріт ходить мама щодня

І верта в надвечір’я сумне.

У незгасній тривозі рідня:

Коли ж лихо це згине, мине?

Та сусіда ще точить ножа,

І манкуртів готує в похід.

Як болить українська душа,

Незагойною раною схід…

 

 

Із війни - додому…

  Їхали солдати із війни додому…

 Усміхнулась доля хлопцю молодому,

Бо живий-здоровий повертавсь до хати,

Де його чекали дівчина і мати.

Порохом пропахлий і він сам, і речі.

Осідлала втома плечі молодечі.

а тулились рідно шлях, поля з гаями,

Як і ті, на Сході, що пройшов з боями.

 Дякували люди приязню бійцеві –

І кудись поділись хмарища свинцеві,

Кулі не свистіли, не ревли гармати…

Хлопця зустрічали дівчина і мати.

 

***

Учитель Цю поезію В.Романовськиий написав зовсім недавно, послухайте її.

 

Будь проклятий, кацапе, назавжди!

В собі ти знищив все людське і Боже,

Приніс в мій край ненависне, вороже.

Від мертвих і живих прощень не жди.

 

Не хочу знати більш твоє ім’я –

Підступна підлість в нім живе криваво.

Геть з пам’яті моєї!

  Маю право

Сказати так і я, й моя сім’я.

 

Будь проклятий, кацапе!

                                             Ці слова

Говорить нині українець кожний.

Іде війна, і будень наш тривожний:

Посивіли і люди, і трава.

 

Ти нам не брат, а вбивця, тать і кат,

І чорну душу не сховать од світла.

Моя держава в мирі й праці квітла,

Коли напав ти…

                           Будеш і втікать

Ганебно.

                 І відчуєш страх і біль,

І забуття, коли почнеш здихати…

Не смій на Україну зазіхати,

Це не для тебе наші хліб і сіль.

 

Ти  інтриганом був впродовж століть,

Тому й великість у брехню узута,

А міць  військова,  як пузир надута,

Завжди у герці буде гнить і тліть.

 

Біжи притьмом в московщину свою

Рятуйся від безчестя і знемоги…

Народ наш мужньо йде  до Перемоги,

Яку ми здобуваємо в бою.

 

2.12.2022.

 

 Заключне слово вчителя: наостанок подивіться й послухайте

          Дівчина-харків’янка  Ганна Лук'янченко, яка змушена була з початку війни залишити місто, в евакуації написала слова й музику пісні. Клип знімали в Безлюдівці

Ганна про себе: "Народилася і живу все життя в цьому місті. Працюю вчителем англійської мови у ХООШ №104 в Індустріальному районі. З дитинства співаю. Навчалася у Харківському педагогічному університеті імені Г.С. Сковороди на факультеті іноземних мов. Останнім часом співала у колективі «Експресія», що базується у палаці творчості «Исток». Через те, що почалася війна, я з сім'єю була змушена виїхати до Полтавської області, бо з 24 лютого перебувати в районі, в якому я живу, було небезпечно.   

https://youtu.be/hgrYoQL-goo

 

Домашнє завдання.

За бажанням. Намалювати ілюстрації до віршів, які звучали на уроці, вклеїти їх у читацький щоденник чи зошит.

 

Використана література

1. Джерело педагогічний інновацій. Українська мова та література. Науково-методичний журнал. – Випуск № 1(33). Харків: Харківська академія неперервної освіти, 2021. – 192с.

2.Особливості поетичної майстерності В’ячеслава Романовського. УДК 821.161.2-31.09 «19» Т. М. Шарова, Ю. В. Саєнко, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького, м. Мелітополь

Інтернет-ресурси

3. «Звірства росіян- це їхня реакція на те, що вони в країні…»// Режим доступу :

https://www.google.com/url? +

 

4.Г.Лук’яненко «Пісня про Україну»

https://youtu.be/hgrYoQL-goo

 

5.«На кожне покоління припадає своя війна»: поезія проти війни // Режим доступу :

https://www.google.com/url? +

https://www.google.com/url? +

 

6.  Пісня про Харків // Режим доступу :

https://www.google.com/url? +

 

7.Поезія під час війни (ІІІ) – Збруч // Режим доступу :

https://www.google.com/url? +

 

8.  Романовський В. Є. Поезія // Режим доступу :

http://maysterni.com/publication.php?id=77746.

 

9. Романовський В. Є. Поезія // Режим доступу :

http://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=24102

 

10.Російсько-українська війна // Режим доступу :

https://www.google.com/url? +

 

11.У кожному вірші цієї війни – долі українців // Режим доступу :

 https://www.google.com/url? +

 

 

Матеріал підготувала:

ПІБ: Геращенко Зоя Григорівна

Посада: Учитель української мови та літератури

Місце роботи: Харківський ліцей № 183

Email zoya52gr@gmail.com

 

 

 

 

docx
Додано
21 грудня 2022
Переглядів
282
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку