Узагальнення педагогічного досвіду щодо використання інтерактивних технологій.Літературні диктанти як найефективніша форма роботи при систематизації та узагальненні знань.

Про матеріал
Дана стаття є узагальненням досвіду роботи викладача щодо використання інтерактивних технологій на заняттях української літератури.Застосування різноманітних видів літературних диктантів сприяють підвищенню рівня знань студентів,розвитку творчих здібностей.
Перегляд файлу

 

Узагальнення педагогічного досвіду щодо використання інтерактивних технологій.D:\CJD6YzagFCc.jpgЛітературні диктанти як найефективніша форма роботи при систематизації та узагальненні знань студентів

 

 

 

Літературний диктант - добре знаний вид вправ, який попри зміни в класичному реєстрі форм і методів, залишається актуальним і не втрачає своєї привабливості завдяки чіткості структури  та здатності до якісної

трансформацїї

Цей вид завдань може бути використаний на різних етапах заняття  залежно від мети для:

- перевірки та корекції засвоєних знань;

- їх актуалізації;

- створення передумов для налагодження інтерактивної, творчо-пошукової та іншої діяльності;

- закріплення вивченого;

- вироблення й тренінгу навичок роботи із завданнями, передбаченими ЗНО.

   Завдяки своїй мобільності, така діяльність сприяє економії часу на занятті, дозволяє застосовувати різноманітні підходи до перевірки (фронтальна, вибіркова, само-та взаємоперевірка), забезпечує прозорість оцінювання знань і може легко трансформуватися викладачем і в інші види завдань ( картка для індивідуального опитування, тестові завдання тощо).

   Літературні диктанти здебільшого застосовувалися у філологічній практиці задля моніторингу запам'ятовування  студентами  певного обсягу матеріалу, але вони можуть вдало використовуватися й для розвитку мислення, їхніх  творчих здібностей ..

   Можна виділити три різновиди літературних диктантів:

 

 

1. Рефлективні:

  • класичний, хронологічний, які вимагають формулювання чіткої короткої відповіді на поставлене запитання;
  • «Вірю - не вірю», який передбачає альтернативну відповідь;
  • диктант-тест, що має на меті вибір або доповнення правильної відповіді;
  • вибірковий;
  • розподільний;
  • диктант-незакінчене речення;
  • комбінований, який містить елементи як класичного, так і диктанту «Незакінчене речення».
    2. Пошуково-творчі:
  • «Асоціативний ланцюжок», що спрямований на розвиток асоціативного мислення та вміння узагальнювати;
  • «Трійка», «Третє (четверте) зайве», які передбачають виявлення зв'язків у вивченому  матеріалі.
    3. Змішані (диктанти, що мають на меті глибинне засвоєння знань   за домогою процесу синтезування):
  •                 «Диктант із ключем»;
  • «Злови помилку»;
  • «Установи істину».

Оскільки більшість форм добре відома викладачам-філологам, немає потреби детально описувати особливості кожної з них.
   Літературний диктант як прийом навчання виправдовує себе на  заняттях української літератури, бо має кілька позитивних характеристик. На занятті для використання цього прийому знадобиться мало часу, а перевірити рівень компетентності з теми можна в усіх  студентів. Під час перевірки робіт здійснюється принцип особистісно -орієнтованого навчання, бо, перевіряючи загальний рівень підготовки групи, є можливість побачити прогалини в знаннях конкретних  студентів.
 

   Це дає змогу викладачу спланувати наступне  заняття так, щоб усунути ці недоліки. Крім того, систематичне використання цього прийому змушує  студентів  більш ретельно готуватися вдома до заняття, читати твори українськоі  літератури не по «діагоналі», щоб знати тільки сюжет, а звертати увагу на деталі, бо саме через них розкриваються художні образи й можна відчути глибину та майстерність художнього слова митця.Літературний диктант - вид завдань, який може бути використаний на різних етапах уроку для перевірки засвоєних знань, їх актуалізації, закріплення вивченого, формування умінь і навичок роботи із завданнями, передбаченими ЗНО.
   Літературні диктанти сприяють розвитку логічного мислення, активізації пам'яті, заощадженно часу на уроці.
   Цей вид роботи можна практикувати як елемент тематичного оцінювання, а також використовувати на факультативах. 
                   Українська література 1920 - 1930 років

                                              ПОВЕРНЕННЯ ІЗ ЗАБУТТЯ 
1. Хто створив першу українську футуристичну організацію «Фламінго».
2. Хто був творцем авангардного театру?
3. Хто створив літературну організацію ВАПЛІТЕ?
4. Яка організація об'єднала селянських письменників?
5. Хто із письменників входив до «Празької школи»? Назвати 4 представників.
6. У якому році створено Спілку письменників радянської України? 
7. Хто започаткував Літературну дискусію 1925 - 1928 років?
8. У якому жанрі літератури висловив свої погляди М. Хвильовий?
9. Хто із письменників належав до «неокласиків»?

10. Хто був найталановитішим поетом – футуристом?

11. Хто назвав Якова Савченка «зорею плеяди».

12. Хто написав ліро-епічну поему «Червона зима»?

 

 

 

 

Відповіді:  1. М. Семенко. 2. Лесь Курбас. 3. М. Хвильовий. 4. «Плуг». 5. О. Ольжин, Є. Маланюк… . 6. 1934. 7. М. Хвильовий. 8. Памфлет. 9. Рильський, Зеров, Драй-Хмара… . 10. М. Семенко. 11. М. Зеров. 12. В. Сосюра.

 

Поезія П. Тичини.

Цитатний диктант

  • Хто так сказав про П. Тичину?
  1. «Тичина  останній з наших поетів, хто серед руїни… беріг, наче заповідну святиню, образ неба, пісні й образ землі».
  2. «Музичність заполонила все його світосприймання…»
  3. «Від кларнета твого пофарбована дудка зосталась».

Відповіді: 1. Василь Барка. 2. О. Білецький. 3. Є. Маланюк.

Текстовий диктант

  • З яких творів П. Тичини ці рядки?

1. Кохана спить, кохана спить,

Піди збуди, цілуй їй очі.

2. Милуюся-дивуюся,

Чого душі моїй

Так весело.

3. Сміх буде, плач буде

Перламутровий…

4. Сестру я вашу так любив

дитинно, злотоцінно.

5. Я — дужий народ,

я молодий.

6. Не буть ніколи в раю

У цім кривавім краю.

 

 

7. По кривавій; по дорозі

Нам іти у світ.

8. «…жайворон, як золотий…»

9. «А солов’ї… та ви вже знаєте, як сплять старі гаї…»

  

10. Усе оновлюється, змінюється, рветься.

Відповіді: 1. «Ви знаєте, як липа шелестить…», 2. «Арфами, арфами»…». 3 3 «Арфами,арфами»  4. 4«О, панно, Інно…». 5. «Золотий гомін». 6. «Скорбнана мати». 7. «Пам’яті  тридцяти». 8. «Арфами, арфами…». 9. «Ви знаєте,як липа па шелестить…».  10«Арфами, арфами…».

 

Диктант – незакінчене речення

1. У Чернігівській духовній бурсі, духовній семінарії навчався…

2. Шедевр української лірики  «Ви знаєте, як липа шелестить» належить перу…

3. Кларнетизм   Тичини уперше виявився у збірці…

4. Революція постає в образі нареченої у поезії П. Тичини…

5. До інтимної лірики П. Тичини належить поезія…

6. П. Тичина грав на музичних інструментах…

7. Найвідомішим з-поміж футуристів був…

8. М. Драй-Хмара письменникам-неокласикам присвятив сонет…

9. М. Драй-Хмара був майстром у жанрі…

10. Перша збірка М. Рильського мала назву…

11. За жанром «Молюсь і вірю. Вітер грає…»

12. Образ міста є основним у творчості…

 

Відповіді:   1. П. Тичина. 2. П. Тичині. 3. «Сонячні кларнети».

4. «Одчиняйте двері». 5. «О, панно Інно». 6. Арфі, кларнеті, роялі, бандурі.

7. М. Семенко. 8. «Лебеді». 9. Сонету. 10. «На білих островах». 11. Вірш-

рефлексія. 12. М. Семенка.

 

 

 

Комбінований диктант

1. Хто з класиків української літератури одним із перших оцінив і підтримав ав молодого Павла Тичину?

2. Яку назву має перша збірка Павла Тичини?

3. Які тенденції є у ранній збірці віршів П. Тичини: імпресіоністичні,

Експресіоністичні, футуристичні, неоромантичні або всі названі?

4.Як називається вірш-гімн весні, у якому П. Тичина славить прихід

«квітами-перлами закосиченої» весни?

5. До якого жанру лірики належить вірш П. Тичини «Ви знаєте, як липа

шелестить…»?

6. З якого вірша П. Тичини ці рядки?

Ви знаєте, як сплять старі гаї?

Вони все бачать крізь тумани.

7. Які образи переважають у поезії П. Тичини «Арфами, арфами…»?

8. Назвіть синтаксичні одиниці, які наявні у вірші «О, панно Інно, панно

Інно!»

9. Який художній прийом П. Тичина використав у вірші «Одчиняйте

двері…»?

10. Чому 20-ті роки ХХ ст. називають «добою українського ренесансу»?

Відповіді:  1. М. Коцюбинський. 2. «Сонячні кларнети». 3. Імпресіотстичні.

4. «Арфами, арфами…». 5. Інтимної. 6. «Ви знаєте, як липа шелестить…».

7. Зорові та слухові. 8. Називні речення, двоскладні непоширені. 9. Антитеза.

Термінологічний диктант

1. Алітерація – це…

2. Асонанс – це…

3. Анафора – це…

4. Епітет – це…

5. Метафора – це…

6. Епіфора – це…

7.Ямб – це…

 

 

8. Хорей – це…

9. Перехресне римування – це…

10. Уособлення – це…

11. Риторичне запитання – це…

12. Персоніфікація – це…

 

 

Хвилинка афоризмів

Запишіть рядки з творів Тичини, які стали крилатими

 

Микола ХВИЛЬОВИЙ

Літературний диктант «Ерудит»

  • Якщо у твердженні є помилка, виправте її.

1. Справжнє прізвище Хвильового – Губенко.

2. У творі «Я (Романтика)» згадується така рослина, як м`ята.

3. Події новели «Я (Романтика)» відбуваються в будинку розстріляного

шляхтича.

4. Микола Хвильовий став одним із фундаторів «МАРСу».

5. Розпочав літературну дискусію 1925 – 1928 рр. памфлетом «Камо грядеши».

6. « …у дегененарата низенький лоб, чорна копа розкуйовдженого волосся й приплюснутий ніс».

7. Жанр твору «Я (Романтика)» - повість.

8. Влада розправилась з М. Хвильовим, у 1937 р., його розстріляли.

9. «Доктор Тагабат….бачу тільки білу лисину й надто високий лоб…віринй вартовий з дегенеративною будівлею черепа…».

10. Версальці – це повстанці, інсургенти – це буржуазія.

11. Мати називала головного героя новели «Я (Романтика)» - «м’ятежний син».

12. Зет, Ігрек – це люди , яким виносив вирок «розстрілять «чорний трибунал.

 

 

 

 

Диктант-деталь (асоціативний)

  • Які твори Миколи Хвильового пригадуєте, коли читаєте ці словосполучення?

Загірна комуна, електрична мухобійка, спідничка кольору хакі. «Тарас Бульба»а» М. Гоголя, Холодний Яр, простирадло з краплями крові.

 

Відповіді: «Я (Романтика)», «Санаторій на зона», «Кіт у чоботях», «Мати», «Я (Романтика)», «Мати».

 

Акродиктант

  • Якщо ви правильно дасте відповіді та запитання, що з других літер прочитаєте псевдонім Григорія Стрільця.

1. Слово, яке пише на камерній стіні кров’ю герой оповідання Г. Косинкики «Фауст».

2. Жанр, у якому переважно творив Г. Косинка.

3. Один із членів «Ланки», автор «Старшого боярина», товариш Г. Косинки.

4. Поет, який назвав новелу «Мати» однією з найглибших речей Г. Косинки.

5. Головний герой і оповідач новели «Мати».

6. Жанр твору «На золотих богів» - етюд, ліричний…

7. Літературне об’єднання митців, що в нього 1926 р. реорганізувалася «Ланка»а членом якої був Г. Косинка.

Відповіді. 1. Україна. 2. Новела. 3. Осьмачка. 4. Рильський. 5. Андрій.

6. Шкіц. 7. МАРС.

Ключ: Косинка.

 

Юрій Яновський

Комбінований диктант

1. Кого Луї Арагон назвав «українським Гомером»?

2. Навчався Ю. Яновський у Київському… інституті.

 

 

 

 

3. На Одеській кінофабриці він працював разом із…

4. За жанром Ю. Яновський писав:…

5. Державну премію Ю. Яновський отримав за збірку…

6. «Вершники» за жанром…

7. У центрі новели «Подвійне коло» родина…

8. «Лютували шаблі, і коні бігали без вершників, і Половці не пізнавали один одного…». Так починається роман…

9.Слова«Тому роду не буде переводу, в котрому браття милують згоду» у належить…

10. У «Вершниках» така кількість новел…

11. Новела «Дитинство» - це лірична історія…

12. Художній засіб використано у словосполученнях: «рівна, безмежна просторінь», «гола рівнина без ріки», «чарівна долина»…

 

Відповіді. 1.  Ю. Яновського. 2. Політехнічному. 3. О. Довженком. 4. Вірші, нариси, п’єси, кіносценарії, романи. 5. «Київські оповідання». 6. Роман у новелах. 7. Половців. 8. «Вершники». 9. Мусію Половцю. 10.. Малого чабана Данила.

12. Епітет.

Акродиктант

  • Якщо ви правильно дасте відповіді на запитання, то з третіх літер прочитайте назву вітру, яку вживає Ю. Яновський у романі «Вершники».

 

1. Хто Ю. Яновський за світобаченням?

2. Французький письменник, який високо оцінив творчість Ю. Яновського.

3. Повість Ю. Яновського, написана 1927 р. в Одесі.

4. Як називаються розділи роману «Чотири шаблі»?

5. Новела із роману «Вершники», яку називають «енциклопедією

народознавства».

6. Остаточна назва роману «Жива вода».

 

 

7. Книга Ю. Яновського, яка вийшла друком у 1927 р.

Відповіді. 1. Романтик. 2. Арагон. 3. «Байгород». 4. Пісні. 5. «Дитинство».

6. «Мир». 7. «Кров землі».

Ключ: майстро.

 

Змістовий диктант

1. «Лютували шаблі, і коні бігали без вершників, і Половці не пізнавали один не

одного, а з неба палило сонце, а ґелґання бійців нагадувало ярмарок, а л уставав, як за чередою; ось і розбіглися всі по степу, і ………….. переміг».

2. «Загони зітнулися на рівному степу під………….

3. «А жити тобі хочеться? – питав Оверко. – Коло нашої Дофінівки море собі грає, старий батько ………..у бінокль видивляється, чи не йде скумбрія, пам’ятаєш, ти й бінокль з турецького фронту привіз?»

4. «Оверко перебив, подивився на південний захід. «Майстро віятиме, - сказав він, - коли б дощу не навіяв…» - «І його старі слова: ……………

5. «…і йому згадується син…………………..»Доброго бінокля привіз, ………..».Над морем устав силует підпрапорщика російської

армії, поверхстрокового вояки за вєру, царя і отєчество, героя Саракамиша й Ерзерумя».

6. «Махновський душогубе, - тихо сказав Оверко, дивлячись собі на ноги, - ненька Україна кривавими сльозами плаче, а ти гайдамачиш по степах із ножем за халявою»…………….стояв кремезний, мов дуб, і реготав».

7. «…………. скулився на тачанці коло кулемета, він забув за дощ, йому мрія».

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
25 грудня 2022
Переглядів
322
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку