Григір Тютюнник. Новела «Три зозулі з поклоном». «Вічна» тема «любовного трикутника» в новітній інтерпретації. Образ любові як втілення високої християнської цінності, що вивищує людину над прагматичною буденністю, очищає її душу.
Мета : допомогти учням усвідомити ідейно-художнє багатство й естетичну цінність твору; розвивати навички аналізу новел, вміння висловлювати власні роздуми про поведінку героїв і проблеми, порушені у творі; виховувати прагнення до щирості, краси почуттів, християнських, гуманістичних взаємин між людьми, усвідомлення високого сенсу любові.
Очікувані результати: учні знають зміст новели, вміють її переказувати, визначати особливості композиції,засоби характеротворення, стильову манеру; висловлювати власні враження від новели.
Обладнання : портрет письменника, вислови про кохання, схеми, картки.
Тип уроку:формування вмінь та навичок (урок-спостереження над текстом твору).
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Оголошення теми уроку.
М.Вінграновський писав: «Дивна б, здавалося, річ: з тих, власне, слів, якими говорять мільйони людей і якими користуються десятки й сотні письменників, раптом з'являється один, який ці ж, власне, прості слова ставить у такім порядку, що вони в нього живуть, як у нікого й ніде, і, скільки б ти їх не читав, до них, до їхнього автора хочеться повертатися ще й ще. Саме таким письменником і є Григір Тютюнник. Він – дорогоцінне обличчя нашої літератури. Він – її гідність, постава й шляхетність. Його твори не борються із часом. Вони самі – час. Лише не той, розкиданий і багато плинний, а підвладний його художньому зорові, сіяний і пересіяний на густому ситі його обдарування, де все неістотне і тимчасове відстоюється, а зостається лише чисте золото таланту».
А ось як відгукнувся про твір Гр. Тютюнника, який ми розглядатимемо на уроці, відомий літературознавець Євген Сверстюк: «Струна затремтіла, коли в таборі я прочитав у збірці Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном» -- оповідання про зека в серпанку любові – твір, злеліяний на дні душі в глибокій самоті».
ІІ. Формування вмінь та навичок
1. Любові всевишній присвячується
2. Кононівським полям
3. « Цвітові яблуні»
4. Іскрєннєму моєму Якову де Бальмену
5. Жуковському
6. Своєму батькові
7. Григоровичу на пам'ять 22.04.1838
А М.Коцюбинський «Intermezzo»
Б «Катерина» Т.Шевченка
В М.Хвильовий «Я (Романтика)»
Г Гр. Тютюнник «Три зозулі з поклоном»
Д Т.Шевченко «Гайдамаки»
Е О. Кобилянська «Земля»
Є Т.Шевченко «Кавказ»
Цікава історія написання цього твору, що тісно пов'язана з українським художником-архітектором та бандуристом Григорієм Кириловичем Ткаченком, який був останнім представником так званої «харківської» традиції рецитації під акомпанемент старовинної діатонічної бандури. Рідкісна широчінь духовного світу Ткаченка зумовили надзвичайну популярність митця серед української інтелігенції 1960- 90-х років. Він зажди був оточений молоддю. Поети присвячували Ткаченкові вірші, фольклористи вивчали його виконавство дум як рідкісний живий релікт. В репертуарі кобзаря було вісім народних дум і десятки пісень, псалмів, танців. У 1976 році Ткаченко завітав до Ірпінського будинку творчості. З-поміж пісень, які він виконував, особливо вразила одна – «Летіла зозуля через мою хату…» ішлося в ній не просто про нещасливе кохання, а про вічне, не переборне ніким і нічим людське страждання. Гр. Тютюнник ураз підхопився і обіг до себе в кімнату, де притьмом узявся до роботи. Так народилася новела «Три зозулі з поклоном».
Була жінка, що кохала Григорового батька – Михайла. У своєму щоденнику новеліст писав: «Я виношую ще один жіночий образ. Образ жінки, котра дуже любила мого батька. Коли в нас сталося нещастя, мама в горі кинулась саме до неї. Жінка була набагато старша за мого батька і маму. Але обоє, батько й мати, ніколи не посміли зневажити ту любов, велику й без взаємну. Отож Марія пекла коржики, збирала все необхідне, бо мама ридала та побивалась. Удвох вони й поїхали розшукувати батька, не знаючи, що слід його вже загубився навіки… Ти подивись, яке благородство й краса обох жінок, самозреченість моєї тоді ще молодої мами… Мабуть, одна вона в цілому світі шукала підтримки в своєї суперниці, співчувала їй і жаліла».
Тема має притчовий характер: високе кохання показане через призму трикутника, у якому ніхто нікого не зобидив і не принизив.
Письменник возвеличує найпрекрасніше почуття – кохання, у якому кожен залишається чесним перед самим собою, у якому немає й тіні заздрощів і суперництва.
Це новела в новелі: а) повернення в молодість через розповідь-розмисел Софії про любов Марфи до її чоловіка Михайла, викликана запитанням сина (він виконує в новелі роль оповідача);
б) лист від тата, у якому той передав через Соню «три зозулі з поклоном» Марфі. Сюжет рухають почуття – кохання, співпереживання, прощення.
7. Характеристика персонажів новели.
У новелі кілька персонажів: хлопець студент, його мати Софія, тітка Марфа Яркова, закохана в чоловіка Софії Михайла, чоловік Марфи Карпо, поштар дядько Левко. Але ключовими образами є Марфа та Михайло, котрий з'являється в новелі лише в розповідях, спогадах та в листі.
Аналіз схеми « Любов героїв «Три зозулі з поклоном»»
Зозуля – образ зневаженої людьми нещасної жінки, самотньої дівчини, символ тривоги й печалі людської, символ туги, провіщення.
Художня деталь – засіб словесного та малярського мистецтва, якому властива особлива змістова наповненість, символічна зарядженість, важлива композиційна та характерологічна функція.
Новела має ознаки притчі – висновок, до якого приходить автор і який пропонує читачеві: любов – почуття, незалежне від людської свідомості, волі, бажання, моралі, воно ніби дається якоюсь вищою силою, тому мусить залишатися поза осудом чи запереченням, має право на існування.
«Останній лист від тата» -- це новела в новелі, і розкриває він не тільки світ почуттів батька – сум за родиною, за втраченою свободою тай самим, очевидно, життям, а й безмежну любов до дружини («… моя єдина в світі, Соню…»), сина, рідного краю, природи.
Отже, все в новелі -- від заголовка до кінцівки пронизане якимось дивним, щемливим почуттям, щирим і непідробним. Видно, що все йде від серця, передумане, пережите, і має не лише автобіографічну основу, а ввібрало у себе дух і почуття цілого покоління та загальнолюдські цінності.
ІІІ. Закріплення знань, умінь та навичок.
ІV. Оцінювання роботи на уроці.
V. Домашнє завдання
1. Написати твір «У чому полягає призначення людини на землі?»