Урок 1-2 11 клас
Тема: Величні цивілізації. Античність Греція - «колиска європейської цивілізації». Архітектура Середньовіччя.
Мета:
навчальна: розширити загально-естетичний кругозір учнів, знайомити їх із стилями часу, поняттями, з життям і творчістю скульпторів Греції та їх творами,.; сформувати уявлення учнів про державу Стародавня Греція, архітектуру Середньовіччя, Монастирі й замки Європи у романському та готичному стилях; охарактеризувати основні риси грецької культури, мистецтва і релігійні вірування;
розвиваюча: розвивати навички осмисленого сприйняття художніх творів;
виховна: формувати емоційні, естетичні, моральні, загальнолюдські та національні якості особистості; прищеплювати інтерес до культури, мистецтва древніх народів; виховувати, засобами предмета, почуття прекрасного.
Тип уроку: комбінований, поглиблення знань.
Обладнання уроку: Комп.ютер,проектор, презентація.
Хід уроку:
Художній розвиток Європи починається з мистецтва Стародавньої Греції. Греція - легендарна стародавня Еллада. Це невелика держава в Південній Європі. У ній перетинаються важливі повітряні і морські шляхи з Європи в Азію та Африку.
Води чотирьох морів -Егейского, Критського, Іонічного і Середземного - омивають химерно порізані береги. Греція - один величезний музей стародавньої та середньовічної історії.
Афіни, одна з найдавніших столиць світу, налічує кілька тисячоліть.Столиця Греції отримала свою назву на честь Афіни, богині мудрості, яка за легендою виграла це місто в якості призу в поєдинку з Посейдоном.
Столиця Греції, величне місто, з яким нерозривно пов'язана вся її історія. Про колишню славу древніх греків нам розкажуть культурні та архітектурні пам'ятки, які вражають своєю величністю і старовиною,а також захоплюючі грецькі міфи і легенди.
Міф про викрадення Європи користується величезною популярністю у митців, які з цієї теми створили сотні картин і скульптур.
Перегляд і обговорення картин «Викрадення Європи» (фрагмент) Рембрандт ван Рейн, Нідерланди, Фонтан «Викрадення Європи», Карл Міллес. Стокгольм, Швеція; "Викрадення Європи" художник Валентин Сєров.
У 2007 р - 5 років валюти євро, на реверсі ювілейної срібної монети номіналом у 2 євро зображено сюжет із міфу про викрадення Зевсом богині Європи.
Грецькі боги мають людську подобу, вони як люди, страждають від горя і радіють від принад життя, пристрасно закохуються і люто ненавидять, здійснюють безпрецедентні подвиги і дозволяють собі маленькі людські слабкості.
Працюємо в групах. Кожна група пригадує інформацію про одного Грецького Бога та інформує нас.
Робота в групах.
Жоден народ не дав світові так багато у всіх областях людської діяльності.
Філософи - Аристотель, Платон і Сократ. Математики - Евклід, Піфагор, Архімед. Лікар - Гіппократ.
Скульптори - Фідій і Пракситель, поети, письменники і драматурги - Есхіл, Гомер, Езоп.
Неможливо навіть перерахувати сотні видатних імен. Їх відкриття, праці, діяння навічно увійшли в світову історію, науку, культуру, мистецтво. Досягнення в галузі математики, астрономії, фізики, медицини, філософії та історії і сьогодні добре знайомі в усіх куточках землі. Але не менш значні її культурні досягнення.
Характерна особливість художньої культури Давньої Греції:
• відображення в ній міфологічних уявлень про явища природи і життя людини. Фантазія і жива уява греків населили світ всемогутніми богами і мужніми героями, яким вони поклонялися і яких свято шанували.
Без сумніву, саме великий вплив на наступні покоління зробило мистецтво Древньої Греції. Його спокійна і велична краса, гармонія і ясність служили взірцем і джерелом для пізніших епох історії культури. Грецьку старовину називають античністю, до античності також відносять Стародавній Рим.
У Давній Греції високого художнього розвитку набула архітектура.
Архітектура Стародавньої Греції.
Найвище досягнення давньогрецької архітектури пов'язані з ансамблем Акрополя - громадського і культурного центру Афінської держави.
Головна споруда Акрополя – Парфенон.
На високому пагорбі стоїть головне з древніх споруд - Парфенон.Це величний храм, побудований на честь богині Афіни. Стародавні греки вірили, що будівля храму представляє будинок божества. Парфенон - Храм Діви Афіни (Парфенос).
Такі споруди прикрашали рельєфами.
Неподалік від Парфенона був споруджений храм Ерехтейон. Храм був присвячений одночасно Афіні, Посейдону і легендарному цареві Ерехтею. Він був побудований на тому місці, де за переказами, проходила суперечка Афіни з Посейдоном.
Храми збагачували статуями і оточували рядами колон.
Греки розробили систему ордерів. Ордери (дорійський, іонійський, коринфський).
Особливе місце в житті давніх греків посідав театр, що був суспільною інституцією і виконував виховні функції. перекладі з грецької слово театр означає: місце для видовищ, видовище.
Інтерес до Людини знайшов яскраве втілення в скульптурних творах грецьких майстрів. Улюблений образ античного скульптора - стрункий юнак атлетичної статури, якому притаманні «всі чесноти». Його духовний і фізичний вигляд гармонійний, в ньому немає нічого зайвого, «нічого надміру», тому що Людина сприймалася «мірою всіх речей».
Давньогрецькі скульптори: Мірон, Поліклет, Леорхар, Скопас та ін.
Перегляд відео «Антична скульптура»
Греція дала нам Олімпійські ігри. Тут більше а ніж дві з половиною тисяч років тому були проведені перші Олімпійські ігри – свято миру, мужності та краси.
Рефлексія.
Монастирі й замки Європи у романському стилі. Базиліка — провідний тип церковних споруд.
Пригадайте, які риси притаманні романській епосі ?
Перегляд відео «Романський стиль»
Перевіряємо вашу уважність. Що ви запам ятали, переглянувши відео?
Готика .Нотр-Дам де Парі у Франції — перший готичний собор, зразок синтезу мистецтв. Пізня «полум’яніюча» готика в Італії, Іспанії.
Пригадайте, які риси притаманні готиці?
Перегляд відео «Готика»
Перевіряємо вашу уважність. Що ви запам ятали, переглянувши відео?
Відпочинемо і пригадаємо цей твір. З чим він пов♥язаний?
Перегляд відео «Бель» з мюзиклу «Нотр-Дам де Парі»
Нотр-Дам де Парі у Франції — перший готичний собор, зразок синтезу мистецтв.
Перегляд відео «Готический Собор Парижской Богоматери (Нотр-Дам)»
Перевіряємо вашу уважність. Що ви запам ятали, переглянувши відео?
Рефлексія. Заверши речення
Я знаю, що …
Я вважаю …
Ого!!!..
Мені сподобалось …
Хотілося б ще …
Домашнє завдання: Знайти в інтернеті та підручнику інформацію «Пізня «полум’яніюча» готика в Італії, Іспанії». Опрацювати її і дати відповіді на запитання.