Розробка уроку алгебри в 9 класі
«Відсоткові розрахунки. Формула складних відсотків»
Мета:
навчальна: математична компетентність: удосконалити вміння виконувати відсоткові розрахунки та застосовувати формули простих і складних відсотків до розв’язування задач економічного змісту;
економічна компетентність: ознайомити учнів із поняттями «кредит», «депозит», « банківський відсоток», «амортизація», «пеня».
розвивальна: пізнавальна компетентність: сприяти розвитку уваги, пізнавальних здібностей учнів, вміння аналізувати, виділяти головне в інформації;
виховна: громадянська компетентність: виховувати старанність, відповідальність, творче ставлення до справи
Тип уроку: удосконалення знань, умінь та навичок
Вид уроку: урок – гра
Обладнання: підручник, картки із завданнями, мультимедійний комплекс
Хід уроку
І. Організаційний етап
Учитель. Сьогодні ми з вами будемо використовувати знання з математики для розв’язування задач економічного змісту. Отож, ми на 45 хвилин помандруємо у майбутнє, в якому ви вже дорослі, обрали професію економічного спрямування. Я надіюся, що така гра допоможе вам зрозуміти велике значення математичних знань у житті людини.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Запитання для фронтальної бесіди
5) Запишіть формулу простих відсотків. (Аn = А0 (1 + ) )
6)Запишіть формулу складних відсотків. (Аn = А0 (1 + )n )
2. Виконання тестових завдань
1) Руда містить 6% міді. Скільки тонн міді міститься в 150 т цієї руди? ( 9 т)
А) 90 т; Б) 9 т; В) 0,9 т; Г) 0,09 т.
2) Сплав містить 15 % цинку. Скільки кілограмів сплаву треба взяти, щоб він містив 7,5 кг цинку? (50 кг)
А) 50 кг; Б) 20 кг; В) 200 кг; Г) 500 кг.
3) Який відсоток вмісту хрому в чавуні, якщо 300 кг чавуну містять 21 кг хрому? (7%)
А) 7 % ; Б) 70 % ; В) 9 % ; Г) 5 % .
4) Ціна товару знизилась з 400 грн. до 376 грн. На скільки відсотків відбулася знижка? ( на 6%)
А) на 94 % ; Б) на 6 % ; В) на 60 % ; Г) на 24 % .
5) Сторону квадрата збільшено на 10 %. На скільки відсотків збільшилася площа квадрата? (на 21%)
А) на 10 % ; Б) на 100 % ; В) на 21 % ; Г) на 50 % .
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Знання про відсотки використовуються не лише для розв’язування суто математичних задач, а й мають велике значення у практичному застосуванні. Бухгалтерам, економістам, працівникам фінансових установ майже щодня доводиться розв’язувати задачі на відсотки у своїй професійній діяльності. Сьогодні ми з вами уявимо себе працівниками банку і будемо застосовувати знання про відсотки для нарахування відсоткових грошей.
ІV. Удосконалення знань і вмінь
Учитель. Оскільки, сьогодні ми з вами працівники банку, то нам необхідно з’ясувати поняття деяких термінів, що застосовуються у банківській справі. До вашої уваги словничок - довідничок:
Амортизація – відрахування вартості товарів, яке відповідає їх зношенню.
Банківський відсоток – плата за використання кредитних коштів.
Депозит – сума грошей, яку клієнт вносить на зберігання у банк.
Кредит – це процес надання грошової позики.
Пеня – нарахування коштів за невчасну сплату боргу ( у % від суми боргу).
Учитель. Перед нами завдання: потрібно розв’язати ряд задач, які є звичними для працівника банківської установи. За своєчасне і успішне виконання своїх обов’язків кожен працівник отримує премію (у вигляді відповідних оцінок).
Задача 1. Нехай банк нараховує вкладникам щомісяця 2 % від внесеної суми. Клієнт зробив внесок у розмірі 3000 грн. Потрібно провести нарахування, яка сума буде на його рахунку через 8 місяців. Проаналізуйте види грошей на рахунку вкладника.
Розв’язання. Оскільки, депозит короткостроковий, то для нарахування суми грошей по його закінченню, використаємо формулу простих відсотків:
Аn = А0 (1 + )
А8 = 3000 ( 1 + ) = 3000 1, 16 = 3 480 (грн.)
3000 грн. – це початковий капітал вкладника;
480 грн. – відсоткові гроші;
3 480 грн. – нарощений капітал.
Задача 2. У бухгалтерський відділ банку придбали новий комп’ютер за 15 200 грн. Щороку на його амортизацію припадає 10 % від початкової ціни. Бухгалтеру необхідно обчислити, скільки буде коштувати даний комп’ютер через 4 роки ?
Розв’язання. При нарахуванні амортизації відбувається зменшення початкової вартості комп’ютера. Використаємо формулу простих відсотків:
Аn = А0 (1 – )
А4 = 15 200 ( 1 – ) = 15 200 0,6 = 9 120 (грн.)
Відповідь: 9 120 грн.
Задача 3. Вкладник вніс до банку 8000 грн. під 11 % річних і попросив бухгалтера розрахувати йому на скільки більше від внесеної суми він зможе одержати грошей через 2 роки?
Розв’язання. Оскільки, депозит середньостроковий, то ми використаємо формулу складних відсотків:
Аn = А0 (1 + )n
1) А2 = 8000 ( 1 + )2 = 8000 1,112 = 8000 1, 2321 = 9 856, 80 (грн.) –
сума, яка буде у вкладника на рахунку через 3 роки
Відповідь: 1 856, 80 грн.
Фізкультхвилинка
«Естафета з варіаціями»
Написати слово або коротеньку фразу, що стосується теми уроку (кожному по одній букві) - який ряд швидше. При цьому дотримуватися порядку - перший учень сів на місце, тільки тоді встав другий.
Задача 4. Вкладник вніс до банку 40 000 грн. під 10 % річних. Розрахуйте який прибуток він матиме через 4 роки ?
Розв’язання. Використаємо формулу складних відсотків:
1) Аn = А0 (1 + )n
А4 = 40 000 ( 1 + )4 = 40 000 1, 4641 = 58 564 (грн.) – нарощений капітал
2) 58 564 – 40 000 = 18 564 (грн.) – прибуток клієнта через 4 роки
Відповідь: 18 564 грн.
Задача 5 . За несвоєчасну сплату боргу нараховують 3 % пені за кожний день несплати. Яку суму доведеться заплатити через 10 днів після строку сплати 500 грн. боргу?
Розв’язання. Для нарахування пені використаємо формулу простих відсотків:
Аn = А0 (1 + )
А10 = 500 (1+ ) = 500 1, 3 = 650 (грн.)
Відповідь: 650 грн.
V. Підсумки уроку
Учитель. Ми сьогодні уявно перетворили свій кабінет математики на відділення банку і з учнів стали працівниками банку. Я виконувала роль управляючого банку. Надіюся, що за цих 45 хвилин ви зрозуміли, що знання з математики потрібні не лише на уроці математики чи для вступу у вищі навчальні заклади, а вони потрібні, щоб у подальшому своєму житті бути успішними і знаючими професіоналами у своїй майбутній діяльності. Бажаю всім успіху.
Рефлексія
Візьміть чистий аркуш паперу і складіть із нього літачок. На крилах літачка напишіть свої враження про урок.
VІ. Домашнє завдання
Завдання за підручником § 19, № 802, 806