Наталія Велікжаніна
вчитель інформатики в початкових класах спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням української мови та літератури №127 м.Києва
Алгоритм, його властивості та форми подання.
Мета уроку: розкрити поняття, що таке алгоритм і якими бувають алгоритми; сформувати навички застосування алгоритмів на практиці, ознайомити з явищем алгоритму в природі; розвивати увагу, логічне мислення, пам’ять; виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: презентація, програма «Пам’ятайка», картки, роздатковий матеріал
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Емоційне налаштування учнів.
Ось дзвінок нам дав сигнал –
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок інформатики починаймо.
2. Повторення правил поведінки в комп’ютерному класі.
Нам треба повторити правила поведінки в комп’ютерному класі. Прошу дати відповіді на мої питання
- За допомогою якої клавіші клавіатури ми передаємо команду на виконання, або запуску програми? (Enter)
- А за допомогою якої клавіші клавіатури ми видаляємо інформацію? (Delete)
- Тепер я називаю правила, а ви за допомогою карток (на партах лежать картки із зображенням цих клавіш) «вводите» правильну інформацію або «видаляєте» неправильну.
На комп’ютер кладемо.
На пів метра від екрана.
ІІ. Повторення складових частин комп’ютера
- Сьогодні до нас на урок завітав незвичайний листоноша. (Лялька-листоноша зі знаком @ )
- Здогадалися, чому він незвичайний? Так, на електронну пошту нашого класу надійшов лист від Елзіка. Він просить вас відгадати загадки і повторити складові частини комп’ютера.
Є багато різних кнопок
І струнка статура.
Відгадайте, діти, що це?
(клавіатура)
Ось на нім комп’ютер пише
І малює без зупинки
Найцікавіші картинки
А влаштовує цей хор
Чарівник наш – ……(монітор)
Має хвостик, очі-кнопки,
Не боїться кішки!
Під долонею працює
Вправна, зручна…(мишка)
Ми посилюємо зву,
Нам комп’ютер – перший друг.
Ми йому, як доньки.
Нас всі звуть … (колонки)
Комп’ютер без серця не зможе.
А серце йому допоможе.
Він мудрий, неначе професор.
В системному блоці … (процесор)
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
Сьогодні ми розкриємо поняття, що таке алгоритм. Дізнаємося про поняття не тільки з точки зору інформатики, а й природознавства. Навчимося з вами виконувати алгоритми, пояснювати природні явища, наводити приклади їх у природі.
ІУ. Сприймання і первинне усвідомлення нового матеріалу, осмислення зв’язків і відношень в об’єктах вивчення.
- З алгоритмами ми зустрічаємося на кожному кроці. Вони вказують, яку послідовність дій необхідно виконати, щоб досягти потрібного результату. Кожний алгоритм розраховується на виконавця, який спроможний зрозуміти й виконати команди алгоритму.
- Розкриємо поняття «алгоритм»
Алгоритм – це певна послідовність дій, здійснена виконавцем.
Виконавець – це той, хто виконує алгоритм.
Форми подання алгоритму : словесна, таблична, текстова, блок-схема.
Властивості алгоритму – алгоритм має певні характерні особливості. Першою властивістю, притаманною алгоритму, є дискретність дискретність означає подання процесу розв’язання задачі у вигляді послідовності відокремлених простих дій, які виконуються одна за одною в певному порядку. Другою властивістю алгоритму є скінченність, або результативність. За скінченну кількість кроків алгоритм приводить до здобуття потрібного результату або до досягнення поставленої мети.
Третьою властивістю алгоритму є його зрозумілість виконавцеві. Алгоритм складається тільки з таких команд, які входять до системи команд його виконавця. Четвертою властивістю алгоритму є детермінованість або визначеність. Кожна команда алгоритму точно й однозначно описує дії виконавця. П’ятою властивістю алгоритму є масовість. Алгоритм не складається для однієї конкретної задачі.
У. Фізкультхвилинка
Ширше, діти, треба стати,
Будем дрова ми рубати.
Раз – підняли руки вгору,
Два – змахнули всі додолу,
І рубаємо завзято,
Хай тепло приходить в хату.
УІ. Застосування навичок (тренувальні вправи)
- Для виконання тренувальних вправ, клас розіб’ється на декілька груп. Кожна група виконуватиме певний алгоритм та презентуватиме результати своєї роботи, а щоб вам був зрозумілий процес виконання, я вам продемонструю свій алгоритм.
Демонстрація алгоритму створення колажу «Калина - символ України»
Отже, ви тільки-що побачили, як виконується алгоритм. Тож бажаю успішного виконання вашого алгоритму.
Робота в групах.
УІІ. Підсумок уроку.
- Нагадайте тему уроку.
- Про що ви дізналися?
- Що навчилися робити?
- Оцініть свою роботу на уроці за допомогою смаглів.
Список використаних джерел.