Дата: 13.03.2023 р.
Клас: 9
Тема Екологічні проблеми в Україні. Охорона навколишнього середовища
Цілі:
ОСВІТНЯ:
Практикувати учнів у вживанні вивчених лексичних структур в усному та писемному мовленні щодо теми уроку, розширювати знання учнів про небезпеку забруднення навколишнього середовища та наслідки від забруднення, підвести учнів до усвідомлення необхідності охороняти і примножувати природні багатства, активізувати навички самостійного рішення комунікативного спілкування англійською мовою.
РОЗВИВАЮЧА:
розвивати швидку мовленнєву реакцію, мовну здогадку та навички логічного викладення думок, навички зв’язного висловлювання, навички словникової роботи, монологічне та діалогічне мовлення; образне мислення та готовність до участі в іншомовному спілкуванні.
ВИХОВНА :
виховувати бережливе відношення до природи, розуміння складності екологічних проблем, переконати учнів у необхідності берегти Землю.
Очікувані результати:
Ключові компетентності:
Наскрізна змістова лінія:
Екологічна безпека та сталий розвиток
Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок
ОБЛАДНАННЯ: мультимедійна дошка, презентація, картинки на дошці, яблуко, відеофрагменти.
The plan of the lesson
I INTRODUCTION.
1. Greeting.
T. Good day, boys and girls!
2. Aims.
T. Our lesson is devoted to the environmental problems and their solving.. Today we are going to speak about the impact of the war in Ukraine on its ecological system. I hope you are ready to work hard and enthusiastically. Be calm and confident on your way to knowledge.
It’s time to think
It’s time to speak
It’s time to show
Ready, steady, go!
. 3. Motivating for the lesson.
Please, be ready to watch a short video “Mother Nature” https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM&t=3s
Look at the apple! Imagine it’s our Earth. I’m cutting the apple into 4 pieces. Three quarters of the Earth is water and only ¼ is land. One half of it is habitable. The rest of the land is the mountains, deserts, ice and other places where people cannot live in. And now I’m cutting this half into 4 parts. It’s impossible to believe but only 1/4 gives us food and shelter. And people destroy this small piece, though we are the part of it. The nature, the Earth need our understanding and help but not destruction. So, we try to discuss all these problems today.
II MAIN PART
1. Vocabulary Revision.
- Our planet is ill. It has many health problems. What are they?
- You can see our planet on the blackboard. Stick ecological problems on it.
(Pollution, deforestation, overpopulation, waste, rubbish, exhausted natural resources, endangered animals and plants)
You are right.
“Mother Planet is showing us the red warning light - ‘be careful’ – she is saying. To take care of the planet is to take care of our own house.” The Dalai Lama
- Nowadays in Ukraine we have the biggest problem ever – the war. Environmental damage caused by war can last for centuries. More than 12 thousand square kilometres of Ukraine's nature reserves have become a war zone. According to preliminary data, it will take Ukraine's nature at least 15 years to recover. (pictures)
2. Speaking. Working in groups.
- imagine that we are on the environmental meeting. There are 2 teams. The first team has to name ecological problems in Ukraine. The second one tells about the “green tips” for doing our planet healthier.
III. Conclusion.
Reflection.
Self-evaluation
Home task
To prepare for the test.
1