Розробка уроку біології у 8 класі на тему: "Травлення в у кишечнику. Харчові розлади та їх запобігання."

Про матеріал
Розробка уроку біології у 8 класі на тему: "Травлення в у кишечнику. Харчові розлади та їх запобігання."
Перегляд файлу

8 клас

Тема: Травлення в у кишечнику. Харчові розлади та їх запобігання.

Мета.

Освітня. Продовжити знайомити здобувачів освіти із процесами травлення; охарактеризувати травлення у тонкому та товстому кишечнику; розкрити особливості травлення у 12-палій кишці та товстому кишечнику та запобігання харчових розладів.

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати процеси травлення в різних органах тракту та робити відповідні висновки; розвивати увагу, уяву, мислення, пам’ять.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та оточуючих людей.

Тип уроку. Комбінований

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

2. Репродуктивний.

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4. Візуальний: складання схем або таблиці.

5. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв ́язки: медицина, хімія, зоологія.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, проектор, презентація з теми.

Основні поняття та терміни: шлунковий сік, ферменти, хімус, хлоридна кислота, пепсин, ліпаза, емульгація, пілоричний сфінктер, кривизна шлунку.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

С 1 Коло друзів. Вправа «Побажання»

Я рада вітати вас на уроці. Всі ви гарні, усміхнені. А якщо б до вашого настрою можна було доторкнутися, яким би він виявився на дотик?

(відповіді учнів).А знаєте, добрий настрій притягує вдачу , і саме з маленьких приємних дрібниць , і великих радощів  складається щастя. Тому  не бійтеся називати себе щасливими.

Запрошую вас до співпраці . А хороші оцінки , які, я сподіваюсь , ви отримаєте , забезпечать вам хороший настрій.

Епіграфом  нашого  уроку  будуть  слова АрістотеляРозум полягає не тільки у знанні, але й у вмінні  застосувати знання на ділі”

С 2 Девіз уроку

С3 Сьогодні від уроку я очікую….

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

С 4 1.Робота з схемою: «обмін речовин», «анаболізм», «катаболізм»

2. Робота з термінами «Кошик термінів»

3.Бліц-опитування

-Що таке травлення?

- Яка будова ротової порожнини?

- Будова зуба

- Що відбувається в ротовій порожнині?

-

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Учитель. Сьогодні ми продовжуємо подорож по людському організму.

Організм наш мудрий, дивний,

Як велике місто, край.

Ідеальний, прогресивний.

Мов комп’ютер, порівняй.

Систем тут різних є багато:

Дихальна ,опорно-рухова, ,

І гуморальна й видільна,

І ще нервова – головна.

Та є система в нас важлива,

Без неї немислиме  життя,

Забезпечує нас поживними речовинами ,

І забезпечує травлення.

 

1. Про яку систему йдеться у вірші?

2. Які органи травлення ви знаєте?/ демонстрація таблиці. Робота з німим малюнком/

Учитель

С 5 Сьогодні ми з вами прослідкуємо шлях яблука  по кишково- шлункому тракт.

 ( учень відкушує шматочок яблука)

Перегляд відео фрагменту.

С 6 – 9 Будова і функції травної системи

С 10  Робота з опорною таблицею

Назва органу

Функції

Ротова порожнина

 

Глотка

 

Стравохід

 

Шлунок

 

Кишечник

 

 

 

С 11 Поставити проблемне запитання:

Знаменитий фізіолог І.П.Павлов назвав 12-палу кишку “розумницею”, чому? Чому організм припиняє нормальну життєдіяльність, якщо відмовила функціонувати 12-пала кишка?

Ми повинні розглянути процеси повного перетравлення їжі та всмоктування поживних речовин у кров. Також з’ясувати важливість 12-палої кишки, печінки, підшлункової залози у процесах травлення.

С 12  Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

 

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

С 13 Розглянути будову:

- тонкого кишечника – 12-пала кишка, порожниста кишка,

клубова кишка;

- товстого кишечника – сліпа кишка з апендиксом, ободова

кишка, сигмовидна, прама, анальний отвір.

Розповідь про:

- травлення у 12-палій кишці;

- товстому кишечнику;

- процес всмоктування поживних речовин у кров;

- харчові розлади.

Робота з підручником стор. 49,50

 

С 14 .Експрес-анкета

Сьогодні ми поговоримо про їжу. Хто з вас полюбляє їсти? (Піднесіть руки.) Хто схильний до об’їдання? Хто не звик снідати вранці? Хто вечеряє прямо перед сном? Чи їсте ви у школі? Чи щодня вживаєте перших страв?

У збереженні здоров'я не останнє місце займає харчування. Давайте з’ясуємо, для чого ми їмо.

3.«Вправа «Незакінчене речення»: Ми їмо, щоб…

- А які чинники впливають на вибір їжі?

- Чи існують у вашій родині певні стереотипи харчування?

С 15  Харчування і здоров’я (літературна  хвилинка)

 

Тільки-но прийшла зі школи –

Поспішаю вже до столу,

Бо зі школи довгий шлях ,

300 метрів, просто жах!

Щоби скоротить дорогу

Взяли з другом по хот-догу.

Ми їх на ходу жували,

«Пепсі-колу» попивали.

Та бурчить у животі…

Знаю – вдома на плиті

Плов лишився від сніданку

(готувала мама зранку,

Й наказала: «Пам’ятай,

В холодильник заховай!»).

Та підвів мене будильник,

Де ж згадать про холодильник!

Поки гріється обід

Хоч чайку напитись слід,

Ще й халвою закусити.

Зразу ж телика включити,

Бо дивитись бойовик

Я з тарілочкою звик.

Зникла їжа із тарілки,

Я й не зчулась, як схрумав стільки!

 

С 16 – 18  Захворювання травної системи та їх профілактика.

С 19  Робота з підручником стор. 59 ( таблиця)

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

Розглянути  презентацію, де представлені тонкий і товстий кишечник.

Які ж відмінності у функціях, що виконують тонкий і товстий кишечник, відбилися на їхній будові? (Учні повинні знати, що у товстому кишечнику відсутні ворсинки, а подовжній шар м’язів не суцільний.)

 

V. Узагальнення та систематизація знань.

Вправа  «Так - ні»

Завдання з посібника «Завдання для ДПА з біології за курс основної школи» стор.197.

 

С 23,24  П’ятихвилинка повторення – тести ЗНО для учнів ДР, ВР

1.На які органічні речовини діють ферменти слини?

А білки

Б нуклеїнові кислоти

В вуглеводи

Г вітаміни

 

Позначте відповіді:

 

А

Б

В

Г

 

 

 

 

 

 

На 98,5 % і більше слина складається з води, містить солі різних кислот, мікроелементи і катіони деяких лужних металів, муцин (формує і склеює харчовий клубок), лізоцим (бактерицидний агент), ферменти ліпазу, а також амілазу і мальтазу, які розщеплюють вуглеводи до оліго- і моносахаридів.

Правильна відповідь – В.

 

2.Людина може захворіти на холеру, якщо збудник цієї хвороби потрапить до організму

 

Аразом з їжею та водою через травний канал.

Бчерез дихальні шляхи з повітрям.

Вчерез пошкодження шкіри.

Гпід час статевих контактів.

 

Позначте відповіді:

 

А

Б

В

Г

Холера – це особливо небезпечне інфекційне захворювання органів травлення, що набуває характеру епідемії. Її збудником є мікроорганізм – холерна паличка, яка розвивається у водному середовищі, наприклад, у різних водоймах. Бактерії проникають до організму через травний канал разом із іжею та водою.

Правильна відповідь – А.

3.Чому зараження гостриком частіше трапляється у дітей, ніж у дорослих?

 

Ау дітей немає навичок гігієнічної поведінки

Бу дорослих сильніший імунітет до гостриків

Вгострики передаються з молоком, а діти його частіше вживають

Гу дітей гострики не викликають симптомів, тому їх важче діагностувати

 

Позначте відповіді:

 

А

Б

В

Г

 

 

ТЕМА: Тип Первиннопорожнинні, або Круглі черви. Загальна характеристика типу. Круглі черви – паразити рослин, тварин, людини (аскарида, гострик, трихінелла)

Поширений паразит людини - гострик – мешкає в кишечнику.

Це невеликі черви (довжина самок до 12 мм, самців – до 5 мм) з незначною (близько місяця) тривалістю життя. Гострики отруюють організм людини продуктами свого обміну речовин. Запліднені самки гострика вночі відкладають яйця на згортки шкіри навколо анального отвору, подразнюючи її своїми виділеннями. Людина відчуває сильний свербіж, а коли розчісує ці місця, то на її руках залишаються яйця паразита. Через немиті руки яйця гострика можуть знову потрапляти до кишечнику. Так відбувається багаторазове самозараження, і захворювання триває досить довго. Найчастіше гострик паразитує в дітей, тому що в них немає навичок гігієнічної поведінки.

 Правильна відповідь – А.

 

4.Емульгування жирів під дією жовчі відбувається в

 

Аротовій порожнині.

Бтовстому кишечнику.

Вшлунку.

Гдванадцятипалій кишці.

 

Позначте відповіді:

 

А

Б

В

Г

 

 

ТЕМА: Живлення і травлення. Енергетичні потреби організму. Основні етапи розщеплення білків, вуглеводів і жирів

Для виконання завдання необхідні знання особливостей будови та функцій органів травлення.

Кишечник – найдовша частина травного шляху людини. Розрізняють: тонкий кишечник, у якому відбувається перетравлення та всмоктування поживних речовин, і товстий. Функція товстого кишечнику – усмоктування води, формування калових мас, які надходять у пряму кишку. Тонкий кишечник на виході зі шлунка розпочинається короткою дванадцятипалою кишкою. До неї впадають протоки печінки й підшлункової залози.

Ферменти соку підшлункової залози розщеплюють білки (трипсин), жири (ліпаза) та вуглеводи (амілаза, лактаза). Вони активні лише в лужному середовищі й активізуються жовчю. Жовч виробляється найбільшою залозою нашого тіла – печінкою. Вона накопичується в жовчному міхурі й виділяється при надходженні харчової грудки до дванадцятипалої кишки. Основна функція жовчі – емульгація жирів їжі.

Правильна відповідь – Г.

 

VІІ. Підведення підсумків уроку.

 

Притча про крамницю бажань.

Одній жінці приснився дивний сон. На вулиці незнайомого міста – крамниця з вивіскою: «Тут здійснюються ваші мрії». Заходить жінка до крамниці, а за прилавком – сам Господь Бог. Жінка запитала:

- Чи справді я тут можу одержати все, чого забажаю?

- Звичайно!

 Тоді я хочу здоров'я собі і своїм близьким, успішну кар’єру, хороших друзів, достаток…

Бог простягнув жінці малесеньку торбинку.

- Як, я хочу так багато, а торбинка така маленька? Невже все це там помістилось?

- Хіба ти не знаєш? Ми продаємо лише насіння, а що з нього виросте – залежить лише від тебе.

- Який висновок з цієї притчі ми можемо зробити відповідно до теми сьогоднішнього заняття? (висловлювання по колу).

С 14 Вправа «Мікрофон»: На уроці я дізнався……  Я зрозумів

VІІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

 

Коментоване оцінювання

Опрацювати параграф  10-12

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
8 лютого 2019
Переглядів
987
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку