Біологія 8 клас Дата__________________
Урок № 30
Тема: Внутрішнє середовище організму. Лімфа. Кров, її склад та функції
Мета:
освітня: сформувати в учнів знання про внутрішнє рідке середовище організму, його роль в життєдіяльності організму, розглянути склад крові: плазму та формені елементи; встановити функції крові; дослідити мікроскопічну будову крові людини; узагальнювати відомості про сукупність процесів, що підтримують або відновлюють відносну сталість умов життєдіяльності клітин у внутріщньому середовищі, - гомеостаз;
розвивальна: розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; формувати вміння творчо розв’язувати поставлені завдання;
виховна: виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Методи і методичні прийоми: пояснювальна бесіда, розповідь – пояснення, підсумкова бесіда; наочні методи: демонстрація слайдів, малюнків, фотокарток, мікропрепаратів; пошукові: евристична бесіда, створення та розв’язання проблемних питань, робота з словниками, самостійна робота з підручником.
Основні поняття і терміни: внутрішнє середовище організму, гомеостаз, кров, тканинна рідина, лімфа, плазма крові, формені елементи.
Внутрішньо- і міжпредметні зв’язки: медицина
Обладнання: підручник, додаткові джерела інфорації (довідники, енциклопедії), роз даткові картки, таблиця «Внутрішнє середовище організму», фотокартки
Структура уроку
1. Організаційний момент.
Створення психологічного настрою:
Давньогрецька мудрість говорить: «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового». Тож давайте посміхнемося один одному, і вперед, до нових знань!
Отже, урок розпочинається!
2. Актуалізація опорних знань учнів
2.1. Вправа «Консультує лікар»
• У хворого спостерігається дертя в горлі, сухий кашель, який поєднується з відчуттям болі в зіві та за грудиною. Голос стає хриплим. (трахеїт)
• У хворого кашель, частіше з виділенням слизового чи слизогнійного харкотиння, задишка, біль у грудях, підвищення температури, хрипи в легенях. (бронхіт)
• У хворого відчуття стискання горла, біль під час ковтання, підвищення температури, загальне нездужання. (ангіна)
• У хворого t -38-40°С, рясне потовиділення, кашель (спочатку сухий, а потім вологий), виділення харкотиння, кволість, млявість, запаморочення, задишка. (пневмонія)
2.2. Фронтальне опитування
2.3. «Мозковий штурм»
Відповідно до тверджень багатьох учених, життя зародилося у водах Світового океану і пройшло тривалий шлях історичного розвитку від найпростіших до високоорганізованих багатоклітинних організмів. Для забезпечення процесів життєдіяльності в багатоклітинних організмів із замкнутою порожниною тіла утворилася система внутрішнього транспорту. Назвіть ці систем
3. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Деякі філософи Давньої Греції вважали кров і душу одним і тим самим.
Давньогрецький лікар Гіппократ призначав душевно хворим кров здорових людей. Він вважав, що у крові здорових людей міститься здорова душа.
А французький фізіолог Клод Бернар писав: «Я першим почав наполягати на тій ідеї, що для тварин є власне два середовища: одне — зовнішнє, у якому розташований організм, а друге — внутрішнє, у якому живуть елементи тканин».
Повідомлення теми, формулювання разом з учнями мети та завдань уроку.
4. Вивчення нового матеріалу
План
1. Внутрішнє рідке середовище організму, його склад
2. Функції рідин внутрішнього середовища організму людини
3. Кров, її склад та функції
4. Склад і функції лімфи
«Мозковий штурм»
Група 1. Що ви розумієте під поняттям «внутрішнє середовище організму»?
Група 2. Чому сталість, постійність внутрішнього середовища є умовою вільного, незалежного життя людини?
Розповідь учителя
Поняття "внутрішнє середовище" ввів в науку Клод Бернар (1813-1878) – французький фізіолог і патолог, один із творців вчення про гомеостаз. Вивчаючи роль крові і лімфи як рідин організму, прийшов до висновку про те, що постійність складу внутрішнього середовища є необхідною умовою нормальної життєдіяльності клітин.
Робота з підручником
1. Що таке гомеостаз?
2. Хто перший ввів термін «гомеостаз»?
3. Наведіть приклади гомеостазу.
Гомеостаз (від грец. homoios – рівний, stasis – стан) – це сукупність складних пристосувальних реакцій організму, направлених на усунення або максимальне обмеження дії чинників зовнішнього і внутрішнього середовища, які порушують відносну динамічну сталість внутрішнього середовища організму (наприклад сталість температури тіла, концентрації глюкози і йонів Кальцію у крові, концентрації йонів Гідрогену, рівня кровяного тиску тощо)
Сталість внутрішнього середовища забезпечується безперервною роботою органів дихання, виділення, травлення і регулюється нервовою та ендокринною системами.
• Що таке дифузія? ( Дифузія — процес випадкового невпорядкованого переміщення частинок під впливом хаотичних сил, зумовлених тепловим рухом і взаємодією з іншими частками. Дифузія – це процес взаємного проникнення речовин при безпосередньому стиканні або крізь мембрану)
• Що таке осмос? (Осмос — спонтанний перехід, однобічна дифузія через напівпроникну перегородку (мембрану), яка відокремлює розчин від чистого розчинника або розчину меншої концентрації)
Обмін речовин між кровю і тканинною рідиною відбувається за допомогою дифузії та осмосу.
Між трьома складовими внутрішнього середовища (кров, тканинна рідина, лімфа) існує тісний зв'язок.
Завдання:
• Який зв'язок існує між складовими внутрішнього середовища?
• Які утворюються тканинна рідина і лімфа?
• Які функції виконують рідини внутрішнього середовища?
Розповідь вчителя з елементами бесіди, пояснення схеми «Функції транспортної системи»
Робота з підручником, складання схеми на дошці
Розповідь вчителя з елементами бесіди, складання схеми «Функції крові»
Основні функції крові:
1. Дихальна функція полягає в переносі кисню від легень до тканин організму та СО2 від клітин до легень.
2. Функція живлення – кров розносить по тілу поживні речовини від кишечнику або з місць їх накопичення (глюкозу з печінки).
3. Видільна функція полягає у видаленні з клітин та тканин організму кінцевих продуктів обміну речовин.
4. Теплорегуляційна, тобто збереження сталості температури тіла. Ця функція здійснюється за рахунок фізичних властивостей води плазми крові. Кров рівномірно розподіляючись в організмі створює умови або для тепловіддачі (посилюючи рух крові в капілярах шкіри), або для збереження тепла (розширюючи судини внутрішніх органів).
5. Регуляторна – кров розносить по організмові фізіологічно активні речовини, які регулюють та об’єднують діяльність різних органів та систем, тобто здійснює гуморальну регуляцію функцій організму.
6. Гомеостатична (підтримання динамічної сталості внутрішнього середовища організму) досягається завдяки тому, що кров, знаходячись у безперервному русі, здатна нормалізувати склад внутрішнього середовища під контролем нервової системи.
7. Захисна функція – кров бере участь у захисті організму від отруйних речовин, вірусів, мікроорганізмів. (Лейкоцити крові забезпечують фагоцитоз, а також виділення антитіл проти антигенів; здатність крові до зсідання, внаслідок чого припиняється кровотеча (тромбоцит).
Плазма крові — жовтувата рідина, компонент крові, що складається із розчинених у воді білків, вуглеводів, солей, біологічно активних речовин (гормонів, ферментів тощо), а також продуктів клітинної дисиміляції, які підлягають виведенню із організму. У людей вона становить близько 60% об’єму крові. Плазма крові, проходячи через кровоносні капіляри, безперервно отримує і віддає різні речовини, але її склад залишається відносно стабільним.
Сироватка крові — плазма крові, з якої видалено згортувальні білки - фібриноген. Сироватки отримують або шляхом природного згортання плазми (нативні сироватки), або осадженням фібриногену іонами кальцію. У сироватках збережена велика частина антитіл, а за рахунок відсутності фібриногену різко збільшується стабільність.
Сироватку виділяють при аналізі крові на інфекційні захворювання, при оцінці ефективності вакцинації.
4. Склад і функції лімфи
Робота з підручником, складання схеми на дошці
Лімфа (від лат. lympha — чиста вода, волога) — прозора безколірна рідина, за своєю структурою схожа на плазму крові, проте не містить еритроцитів, і тромбоцитів, але містить багато лімфоцитів близько п'яти тисяч, та макрофагів (білі кров'яні тільця, що беруть участь в хімічному поглинанні чужорідних мікроорганізмів. З капілярів лімфа надходить в лімфатичні судини. В організмі людини міститься 1-2 літрів лімфи.
Функції лімфи:
• дренажна — повернення білків, води і солей із тканин у кров
• захисна — створення імунітету знешкодження мікроорганізмів, токсинів, фільтрація сторонніх частинок;
• кровотворна — утворення лімфоцитів;
• живильна — відведення з кишечника жирів.
5. Узагальнення та систематизація знань
5.1. «Продовжить речення»
1. Що собою становить внутрішнє середовище організму?
2. Дайте визначення гомеостазу?
3. Основні функції крові – це?
4. Кров складається з …?
5. До формених елементів крові відносять?
6. Лімфа – це …
7. Функції лімфи…?
5.2. «Складні питання»
1. Внутрішнє середовище організму людини утворюють рідини: кров, лімфа і міжклітинна речовина. Чому в тілі людини середньої маси міститься майже 5 л крові, 2 л лімфи та 28 л міжклітинної речовини? До якого виду тканин належать усі три види внутрішнього середовища?
2. Чому склад і вміст органічних речовин у плазмі може досить сильно коливатися? (Залежно від потреби організму плазма переносить між органами ті чи інші органічні речовини)
3. У яких випадках уміст органічних речовин у плазмі крові різко зростає? (Після прийому їжі, коли розпочинається її всмоктування)
5.3. «Розв’язування задачі»
1. У людини масою 70 кг кров становить 7 %. Знайдіть масу крові?
2. Тканинна рідина в організмі становить 15%. Розрахуйте масу тканинної рідини,якщо маса людини 75 кг?
3. Розрахуйте масу крові підлітка,масою 45 кг, якщо відсоток крові в організмі складає 7%.
6. Підбиття підсумків уроку, рефлексія
Технологія «Незакінчені речення»
Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:
— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
— Урок важливий, тому що…
— Мені сподобалося…
— Від наступного уроку я чекаю…
7. Домашнє завдання
- опрацювати §17. Дати відповіді на запитання після параграфу.
- виконати творче завдання С 88 (письмово)*
Індивідуальні та творчі завдання:
1. Підготувати повідомлення про історію відкриття еритроцитів.
2. Підготувати доповідь про історію відкриття груп крові або сучасні існуючі класифікації груп крові