Розробка уроку біології в 9 класі на тему "Екосистема. Різноманітність екосистем"

Про матеріал

Розробка уроку біології в 9 класі на тему "Екосистема. Різноманітність екосистем".......................................................................................................................................................................................................................................................

Перегляд файлу

9 клас                                                    Урок №                   Дата:

Тема. Екосистема. Різноманітність екосистем

Мета: ознайомити учнів із різноманіттям еко­систем, особливостями їх розвитку та послідовних змін; розвивати вміння ви­користовувати отримані раніше знання; виховувати екологічне мислення.

Обладнання:

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

«Природа не храм, а майстерня,

і людина в ній працівник»

                                                                                           І. Тургенєв

 

І. Організаційний момент

Створення психологічного настрою

Весна прилетіла до нас на сонячних крилах. Все на Землі пробуджується до нового життя, оновлюється, прикрашається після зимового сну. Нехай у цей чудовий день ніжні сонячні промені зігріють ваші душі та подарують чудовий настрій, який ви пронесете через весь урок.

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності

  1. У Ліни Костенко є рядки: «Прощай, …, із Командорських островів! Чудовисько, релікт, створіння ластогруде». Назвіть цей вимерлий вид й укажіть, до якого типу тварин належав.

А безкрила гагарка Б тарпан В морська корова Г Членистоногі Д Ссавці Е Хордові

  1. Джеральд Даррелл писав про свою зустріч із цим представником родини Котячі: «На мене скажено блискав очима звір такої краси, що я зойкнув. Хутро в нього було коротким, шовковистим, соковитого золотаво-брунатного кольору, немов дикий мед. Очі зелені, точно листя під льодом, блищали, як слюда в променях згасаючого сонця». До якого домену та класу нале- жить ягуар (Panthera onca), якого описав Д. Даррелл?

А Бактерії Б Археї В Еукаріоти Г Плазуни Д Хордові Е Ссавці

  1. Це уривок з книжки А.Д.Фостера «Філогенез»: «Однак гігантські видри його не зро- зуміли. Дві застрибнули в човен і почали шматувати черевики людини. Ікла у видр були довжиною з палець, а щелепи достатньо сильні, щоб роздробити кістку се- редньої товщини. Чорні очі загрозливо блищали…». Назвіть вид, з яким у видри гігантської є найближча еволюційна спо- рідненість, та ознаку, яка є спільною для них.

А ведмідь бурий Б морський котик В куниця лісова Г всеїдність Д хижацтво Е цівка

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Природне середовище було, є і буде незмінним партнером людини в їх повсякденному житті. Ми черпаємо із скриньки природи всі наші багатства. Природа, її краса і велич залишаються нашим головним скарбом, нашою святинею, якій непідвладні час, мода… Ми з вами вже вивчили особливості біорізноманіття, прийшов час познайомитися із надорганізмовими біологічними системами. Арабське народне прислів’я говорить, що у краплині води відбивається Всесвіт. Як ви розумієте даний вислів.( ві-ді учнів). Так, дійсно кожна краплина це певного роду унікальна екосистема. А що таке екосистема? Яка різноманітність екосистем? На ці та багато інших питань сьогодні ми разом дамо відповіді. (Оголошення теми і мети уроку).

ІV. Вивчення нового матеріалу

Слово учителя. Сучасні екологічні дослідження здійснюються в таких напрямах: вивчення впливу екологічних чинників на організми (факторальна екологія), дослідження екологічних взаємозв’язків на рівні популяцій (популяційна екологія), пізнання закономірностей існування та роз- витку природних угруповань та біосфери в цілому (біогеоценологія, або синекологія). Як окремий розділ екології синекологію було виділено на Міжнародному ботанічному конгресі у 1910 р. Синекологія – це розділ екології, об’єктом і предме- том пізнання якої є екосистеми та їхні внутрішні й зовнішні зв’язки. А що таке екосистеми?

Метод «Мозковий штурм»

Що таке екосистема?

Разом з учнями формуємо термін «екосистема», порівнюємо і доповнюємо інформацією з підручника.

Завдання. Наведіть приклади екосистем.

Бесіда. Складові екосистеми:

  • Абіотична частина     доповнення відповіді учнями
  • Біотична частина

Робота з підручником (Завд.: скласти схему «Структура екосистеми»

                                                Структура екосистеми

Просторова

 Видова Екологічна

Робота із трофічним ланцюгом

Завдання. На основі здобутих знань у 5 класі із відомого переліку живих організмів, складіть ланцюг живлення (гриб, коник, жаба, рослина)

Після складеного ланцюга ставлю питання: Яка роль належить кожному живому організму в ланцюзі?

Узагальнюю відповідь учнів існуванням у екосистемі продуцентів, консументів  Іта ІІ порядку, редуцентів.

Різноманітність екосистем (складання  таблиці)

                                   Види екосисистем за масштабом

                            ?                                                            ?

                      (мікроекосистеми)                (макрроекосистеми)

                                Екосистеми за походженням

Природні                                                               Штучні

 

?       ?        ?

Дослідження екосистем:

  • Спостереження
  • Екологічний моніторинг
  • Екологічне моделювання
  • Екологічна індикація.

ІV.  Закріплення вивченого матеріалу

Бліцопитування

  • Що таке екосистема?
  • Приклади екосистем.
  • Види структур екосистем.
  • Екосистем не різноманіття.
  • Як досліджують екосистеми?

Робота із підручником ст..233 (Біолгія+Наука, Біологія +Екологія)

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

  • Опрацювати пар.54
  • Робота зі схемою (підр. Ст. 233)
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Старікова Олена Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 березня 2018
Переглядів
6111
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку