Розробка уроку біології в 9 класі на тему "Екосистема. Різноманітність екосистем".......................................................................................................................................................................................................................................................
9 клас Урок № Дата:
Тема. Екосистема. Різноманітність екосистем
Мета: ознайомити учнів із різноманіттям екосистем, особливостями їх розвитку та послідовних змін; розвивати вміння використовувати отримані раніше знання; виховувати екологічне мислення.
Обладнання:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
«Природа не храм, а майстерня,
і людина в ній працівник»
І. Тургенєв
І. Організаційний момент
Створення психологічного настрою
Весна прилетіла до нас на сонячних крилах. Все на Землі пробуджується до нового життя, оновлюється, прикрашається після зимового сну. Нехай у цей чудовий день ніжні сонячні промені зігріють ваші душі та подарують чудовий настрій, який ви пронесете через весь урок.
ІІ. Актуалізація навчальної діяльності
А безкрила гагарка Б тарпан В морська корова Г Членистоногі Д Ссавці Е Хордові
А Бактерії Б Археї В Еукаріоти Г Плазуни Д Хордові Е Ссавці
А ведмідь бурий Б морський котик В куниця лісова Г всеїдність Д хижацтво Е цівка
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Природне середовище було, є і буде незмінним партнером людини в їх повсякденному житті. Ми черпаємо із скриньки природи всі наші багатства. Природа, її краса і велич залишаються нашим головним скарбом, нашою святинею, якій непідвладні час, мода… Ми з вами вже вивчили особливості біорізноманіття, прийшов час познайомитися із надорганізмовими біологічними системами. Арабське народне прислів’я говорить, що у краплині води відбивається Всесвіт. Як ви розумієте даний вислів.( ві-ді учнів). Так, дійсно кожна краплина це певного роду унікальна екосистема. А що таке екосистема? Яка різноманітність екосистем? На ці та багато інших питань сьогодні ми разом дамо відповіді. (Оголошення теми і мети уроку).
ІV. Вивчення нового матеріалу
Слово учителя. Сучасні екологічні дослідження здійснюються в таких напрямах: вивчення впливу екологічних чинників на організми (факторальна екологія), дослідження екологічних взаємозв’язків на рівні популяцій (популяційна екологія), пізнання закономірностей існування та роз- витку природних угруповань та біосфери в цілому (біогеоценологія, або синекологія). Як окремий розділ екології синекологію було виділено на Міжнародному ботанічному конгресі у 1910 р. Синекологія – це розділ екології, об’єктом і предме- том пізнання якої є екосистеми та їхні внутрішні й зовнішні зв’язки. А що таке екосистеми?
Метод «Мозковий штурм»
Що таке екосистема?
Разом з учнями формуємо термін «екосистема», порівнюємо і доповнюємо інформацією з підручника.
Завдання. Наведіть приклади екосистем.
Бесіда. Складові екосистеми:
Робота з підручником (Завд.: скласти схему «Структура екосистеми»
Структура екосистеми
Просторова
Видова Екологічна
Робота із трофічним ланцюгом
Завдання. На основі здобутих знань у 5 класі із відомого переліку живих організмів, складіть ланцюг живлення (гриб, коник, жаба, рослина)
Після складеного ланцюга ставлю питання: Яка роль належить кожному живому організму в ланцюзі?
Узагальнюю відповідь учнів існуванням у екосистемі продуцентів, консументів Іта ІІ порядку, редуцентів.
Різноманітність екосистем (складання таблиці)
Види екосисистем за масштабом
? ?
(мікроекосистеми) (макрроекосистеми)
Екосистеми за походженням
Природні Штучні
? ? ?
Дослідження екосистем:
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Бліцопитування
Робота із підручником ст..233 (Біолгія+Наука, Біологія +Екологія)
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання