Розробка уроку біології в 9 класі на тему "Макроеволюція"

Про матеріал

Розробка уроку біології в 9 класі на тему "Макроеволюція"...............................................................................................................................................................................

Перегляд файлу

9 клас                                                    Урок № 47                                  Дата:

Тема. Макроеволюція

Мета: розглянути особливості макроеволюційного процесу, звернути увагу на його відмінність від мікроеволюції; розвивати увагу й логіку; виховувати взаємоповагу до опонента й культуру дискусії.

Обладнання: підручник, індивідуальні картки, інтерактивний комплекс.

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності

Бліцопитування

1. Що таке популяція?

 2. Назвіть основні характеристики популяцій.

3. Що таке мікроеволюція?

4. Наведіть приклади адаптацій до умов середовища.

5. Що таке вид?

6. Назвіть способи видоутворення.

Індивідуальна робота

Картка № 1

1  Погрозлива поза жука-бомбардира                             А  Мімікрія

2  Забарвлення жалких комах (оси, бджоли)                    Б  Маскування

3  Зимове забарвлення у зайців-біляків                             В  Захисне забарвлення

4  Метелик-каліма з візерунком очей сови                         Г  Застережне забарвлення

5  Подібність паличника до гілочок                                    Д  Погрозливий прояв поведінки

6  Забарвлення самця мандаринки                                      Е  Приваблювальне забарвлення

Картака № 2

Картинки по запросуЗавдання. Розгляньте малюнок та скажіть яке явище зображене, яке значення даного явища у житті тварин.

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Зяблики Дарвіна,  або галапагоські зяблики (або в’юрки), – група птахів родини Вів-

сянкові ряду Горобцеподібні. Відомі тим, що саме види цієї групи Чарлз Дарвін зібрав у 1835 р. під час подорожі до Галапагоських островів. Нові  види взяли початок від спільного материкового виду і в процесі еволюції стали відрізнятися один від одного за розміром та формою дзьоба, що дало їм змогу займати різні екологічні ніші. Як в еволюційній біології називають цю форму еволюції? (Оголошення теми та мети уроку)

ІV. Вивчення нового матеріалу

План уроку

  1. Особливості та форми макроеволюції.
  2. Напрямки макроеволюції.
  3. Шляхи досягнення біологічного прогресу.

 

  1. Особливості та форми макроеволюції

 

МАКРОЕВОЛЮЦІЯ – еволюційний процес, що приводить до виникнення надвидових груп. На відміну від мікроеволюції, яка відбувається в історично короткий час і доступна для безпосереднього вивчення, макроеволюція триває впродовж довгих грандіозних проміжків часу і недоступна для безпосереднього спостереження. У сучасній еволюцій-

ній біології макроеволюція розглядається як результат поступового накопичення та поєднання мікроеволюційних змін. Основними формами макроеволюційних змін є дивергенція, конвергенція та паралелізм.

Робота в групах

Група І

Завдання. Охарактеризуйте дивергенцію. Дайте відповіді на запитання:

  • Що таке дивергенція?
  • Що таке гомологія, гомологічні органи?
  • Наведіть приклади дивергенції.

Група ІІ

Завдання. Охарактеризуйте конвергенцію. Дайте відповіді на запитання:

  • Що таке конвергенція?
  • Що таке аналогії, аналогічні органи?
  • Наведіть приклади конвергенції.

Група ІІІ

Завдання. Охарактеризуйте паралелізм. Дайте відповіді на запитання:

  • Що таке паралелізм?
  • Що таке гоймологія, гоймологічні органи?
  • Наведіть приклади паралелізму.
  1. Напрямки макроеволюції

Вивчаючи закономірності історичного розвитку тварин, О. М.  Сєверцов у 20-х роках XX ст. розробив поняття «біологічний прогрес» і «біологічний регрес».

Метод «Роблю висновки»

Який напрямок еволюції можна простежити у наступних фактах:

  • Збільшення кількості кроликів у Австралії після завезення їх з Великобританії (біологічний прогрес).

Характеристика біологічного прогресу? ( велика чисельність, широкий ареал, велика кількість підпорядкованих систематичних груп).

Висновок (записування у зошитах): Біологічний прогрес – напрям еволюції, за якого народжуваність у популяції переважає над смертністю.

  • Зниження кількості лишайників у густозаселених регіонах (біологічний регрес).

Характеристика біологічного регресу? (зменшення чисельності, скорочення ареалу,зниження числа систематичних груп більш нижчого рівня).

Висновок (записування у зошитах): Біологічний регрес – напрям еволюції, за якого смертність у популяції переважає над народжуваністю.

  • Чим небезпечний біологічний регрес?

3.Шляхи досягнення біологічного прогресу

Під час еволюції поєднуються й закономірно зміняють один одного різні шляхи досягнення біологічного прогресу, якими є ароморфози, ідіоадаптації та загальна дегенерація.

  • Перегляд відеоролика «Ароморфози» https://www.youtube.com/watch?V= xsamrO Y36ng

Питання до відео:

Що таке ароморфоз, приклади ароморфозів?

  • Перегляд відеоролика «Ідіоадаптація» https://w ww.y outube.c om/watch? v=p2WXjj4 UY 04

Питання відео:

Що таке ідіоадаптація, приклади ідіоадаптації?

Робота з таблицею «Загальна дегенерація»

Загальна дегенерація  (морфофізіологічний регрес) – явище спрощення організмів у процесі еволюції. Прикладами загальнодегенеративних змін є зникнення у паразитів органів чуттів, травної системи та ін.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Метод «Займи позицію»

Який характер мають такі еволюційні події (ароморфози, ідіоадаптації чи загальна дегенерація): 1) виникнення плавців у риб; 2) перетворення плавального міхура та легені; 3) редукція травної системи   у стьожкових червів; 4) перетворення плавців риб на п’ятипалі кінцівки амфібій; 5) поява гострих кігтів у хижих птахів; 6) поява білого забарвлення у полярних тварин; 7) поява квітки; 8) поява   статевого процесу; 9) поява багатоклітинності; 10) зникнення  коренів у повитиці?

Назвіть ароморфози комах, ссавців, покритонасінних, які в сучасному органічному світі є прогресуючими групами.

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати параграф 47
  2. Після параграфу виконана ти «Діяльність» (усно)
  3. Індивідуальне завдання. Підготувати презентацію «Які особливості людини як біосоціального виду?»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Джур Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Мельник Дарина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
10 березня 2018
Переглядів
5976
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку