Розробка уроку біології в 9 класі на тему "Вид. Видоутворення"

Про матеріал

Розробка уроку біології в 9 класі на тему "Вид. Видоутворення". Розробка уроку за новою програмою з використанням інтеакттивних технологій.........................................................

Перегляд файлу

9 клас                                          Урок № 46                                 Дата:

Тема. Механізми видоутворення

Мета уроку: освітня: сформувати в учнів поняття про видоутворення   розвивальна: розвивати в учнів такі риси, як спостережливість, уважність; формувати вміння ставити проблеми, висувати припущення та формувати висновки; виховна: формувати в учнів науковий світогляд; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.
Обладнання: мультимедійний комплекс

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І. Організаційний момент

Девіз уроку.    Зібратися разом – це початок,

Триматися разом – це прогрес,

Працювати разом – це успіх.

Г. Форд

Замало опанувати премудрість,

слід також уміти користуватися нею.

                                                                                                                          Цицерон

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Бліцопитування

  1. Що таке еволюція?
  2. Назвіть відомих еволюціоністів.
  3. Основні положення Ж.Б. Ламарка.
  4. Основні положення Ч.Дарвіна.
  5. Що таке еволюційні чинники?
  6. Назвіть та поясніть основні чинники еволюції.
  7. Що таке природний добір?

Біологічні задачі

  1. На загущеній ділянці зібра­ли значно менше моркви, ніж наділянці з нормальною густотою.Чим пояснити цю різницю?
  2. Селекціонер створив висо­коврожайний сорт огіркидля ви­рощування в теплиці. Чи можнацей сорт вирощувати у відкрито­му грунті? Під час пояснення ви­користайте вчення Дарвіна
  3. Уявіть , щови розводите го­лубів. У вас є можливість працю­вати лише з однією формою парою диких сизих. Потрібно ви­вести від них нову породу із чор­ним оперенням. Як ви розв'яжетецю проблему, керуючись ученням  Дарвіна?

ІІІ. Актуалізація навчальної діяльності

  1. Що таке адаптації?
  2. Чим пояснюється явище мімікрії.
  3. Що таке вид?

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Всього відомо 14 видів Дарвінових в'юрків, що належать до 6 родів. Кокосовий в'юрок - єдиний представник свого роду, він мешкає на о. Кокос на відстані 800 км від Галапагосів. Усі 14 видів Дарвінових в'юрків мають схожу будову тіла, короткий хвіст і короткі крила із закругленими кінцями, а відрізняються одне від одного розміром і формою дзьоба. Одні види в'юрків зустрічаються рідко, інші поширені всюди.

Яке значення мало відкриття Дарвінівських вюрків? (відповіді учнів). Всі вюрки належать до одного і того самого виду. А що таке вид, як утворюються види? Про це сьогодні піде мова на нашому уроці.

Оголошення теми та мети уроку.

V. Вивчення нового матеріалу

Поняття про популяцію та вид

Робота з підручником

Завдання. Опрацюйте матеріал підручника параграф 46 пункт 1 ст 194-195 та проведіть паралель між терміном вид та популяція.
Поняття про мікроеволюцію

Мікроеволюція — це еволюційний процес, що відбувається в межах виду й веде до його зміни й виникнення нового виду. Процес видоутворення починається в популяціях, тому популяція є елементарною еволюційною ланкою.

Рушійним фактором еволюції  є природний добір.Природний добір спрямовує різні  елементарні зміни фенотипів, що виникли внаслідок мутацій, у бік формування адаптацій організмів до змін умов довкілля.

  • Що таке адаптація?

Мікроеволюція забезпечує формування найрізноманітніших адаптацій.

Складання схеми разом з учнями

                                                         Адаптації

 

 

Мімікрія                         маскування     зах.забарвл.      застер.забарвл.        привабл.забарвл.

Завдання. Наведіть приклади кожного явища.

Поняття про видоутворення

Вид — це сукупність популяцій особин, подібних між собою за будовою, функціями, місцем у біогеоценозі (займають одну екологічну нішу), що населяють певну частину біосфери (ареал), вільно схрещуються між собою у природі (для видів зі статевим розмноженням), дають плідне потомство й не гібридизуються з іншими видами.

Існує кілька можливих способів утворення нового виду. Найважливішою умовою утворення виду є ізоляція його окремих популяцій. Класифікація способів видоутворення побудована саме на різниці у способах створення ізоляції між різними популяціями виду.

  1. Географічне видоутворення (перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=N1t3nta1PMQ&t=15s, виведення висновків учнями).
  2. Екологічне видоутворення (перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=WAl-Q6tFSnk, виведення висновків учнями).

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

Завдання на порівняння

Порівняйте географічне та екологічне видоутворення

Ознака

Видоутворення

географічне

екологічне

З якими територіями пов’язане?

 

 

Які форми ізоляції діють?

 

 

Якими шляхами здійснюються?

 

 

Приклади

 

 

Робота із підручником (Біологія+екологія ст.. 197)

VІІ. Підсумок уроку

VІІІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати параграф 46
  2. Індивідуальне творче завдання «Біологія +Селекція» ст..197

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Беляк Андрій
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Потравич Галина
    добра робота і оригінальна подача. Дуже дякую.
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
11219
Оцінка розробки
4.3 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку