Розробка уроку "Біологічні науки, що вивчають організм людини" Мета уроку: ознайомити учнів з різноманіттям біологічних наук, які вивчають людину, проаналізувати можливості використання отриманих ними знань для збереження здоров'я людини.
Тема уроку: Біологічні науки, що вивчають організм людини.
Мета уроку: ознайомити учнів з різноманіттям біологічних наук, які вивчають людину, проаналізувати можливості використання отриманих ними знань для збереження здоров’я людини.
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Методи: словесні, наочні.
Обладнання та матеріали: таблиці «Біологія людини»
Поняття та терміни: біологічні науки, біологія людини, фізіологія, анатомія, гігієна, психологія, біохімія, біофізика, гістологія, цитологія, ендокринологія, генетика людини, геронтологія.
Концепція уроку: розглянути науки, які вивчають людину, дати їм визначення пояснити значення результатів їх досліджень для забезпечення нормальної життєдіяльності людини діяльності.
Література:
Хід уроку.
Світ неживої природи - надзвичайно складний. Ще більш загадковим є світ живої природи – рослин, тварин, мікроскопічних організмів протистів. Але найвищою сходинкою розвитку життя на Землі є людина. Вона пізнала багато таємниць живої природи, навчилась керувати явищами природи, змінювати їх.
Придивіться до речей, серед яких ви живете. Майже всі вони перетворені людиною: одяг, будинки, машини, механізми, літаки, телебачення, комп’ютери – все це зроблене людиною; навіть рослини і тварин, які використовуються нами, людство навчилось удосконалювати: вводити нові чудові сорти рослин, покращувати породи тварин тощо.
Біологія людини – це наука про походження, еволюцію, географічне розселення людини, її будову, функції, розвиток.
Біологія людини
Медицина Екологія Біофізика
Фізіологія Біохімія Гістологія Генетика
Анатомія Валеологія Гігієна
Психологія Ембріологія Антропологія Цитологія
Фізіологія – наука про функції і процеси життєдіяльності організму в цілому, його органів, тканин, клітин тощо.
Анатомія – вивчає будову і форму організму та його органів.
Гігієна – про збереження та зміцнення здоров’я людини, про вплив різних факторів навколишнього середовища і виробничої діяльності на організм людини, її здоров’я; вивчає засоби запобігання хворобам.
Молекулярна біологія – вивчає механізми таких біологічних явищ, як спадковість мінливість, ріст і розвиток, біосинтез білків, метаболізм та інші вияви життя.
Цитологія – наука про будову та функції клітин.
Гістологія – про будову і функції тканин.
Ендокринологія – про залози внутрішньої с.
Генетика – про закономірності спадковості і мінливості (механізм передачі спадкових ознак від батьків до нащадків).
Біохімія та біофізика – про закономірності й особливості перебігу в організмі людини хімічних та фізичних процесів.
Психологія – про закономірності і форми психічної діяльності людини (мислення, пам'ять, почуття, поведінка).
Валеологія – про правила здорового способу життя.
Медицина – вивчає причини і механізми розвитку хвороби, різні її вияви, методи лікування.
Ембріологія – про розвиток людського організму під час зародкового періоду.
Геронтологія – про закономірності старіння організму.
4. Засновником анатомії вважають італійського вченого Андреаса Візалія, який у 1543 р. написав трактат «Про будову людського тіла» (коротка розповідь про Візалія, додаток 1). На сьогоднішній день існують інші способи вивчення будови організму людини це – УЗД, рентгенографія, ендоскопія.
3. Фізіологічні дослідження є досить важливими для контролю внутрішніх органів. Наприклад, проводять дослідження на тваринах і роблять висновки про роботу аналогічних органів людини. Також можна отримати інформацію про стан внутрішніх органів, аналізуючи склад крові, сечі, шлункового соку, артеріальний тиск, ЧСС тощо. Прилади для дослідження роботи органів: електронна мікроскопія, магнітно-резонансна томографія.
4.Здоров’я – це стан живого організму, за якого організм у цілому й усі органи здатні виконувати свої життєві функції. У світовому масштабі охороною здоров’я займається Всесвітня Організація Охорони здоров’я.
Хвороба – це патологічний процес, який проявляється порушенням морфології (анатомічної, гістологічної будови), обміну речовин та функціонування організму або його частин.
«Гроші загубив – нічого не загубив, час втратив – багато втратив, здоров’я загубив – все втратив»
«Деякі згадують про здоров’я, коли його втрачають»
«Людина – найвищий продукт земної природи, але для того щоб отримати насолоду від скарбів природи, людина повинна бути здоровою, сильною, розумною»
Із «Великої кишені» вибрати по три терміни і дати письмово відповідь у робочому зошиті.
Вміти відповідати на запитання із підручника на ст. 6, заповнити словник біологічних термінів, підготувати реферати чи повідомлення про історію розвитку анатомії і фізіології людини, видатних анатомів і фізіологів світу та України; знайти прислів’я чи висловлювання видатних людей про здоров’я; придумати свої вислови про здоров’я людини.