Розробка уроку "Біологічні науки, що вивчають організм людини "

Про матеріал

Розробка уроку "Біологічні науки, що вивчають організм людини" Мета уроку: ознайомити учнів з різноманіттям біологічних наук, які вивчають людину, проаналізувати можливості використання отриманих ними знань для збереження здоров'я людини.

Перегляд файлу

Тема уроку: Біологічні науки, що вивчають організм людини.

Мета уроку: ознайомити учнів з різноманіттям біологічних наук, які вивчають людину, проаналізувати можливості використання отриманих ними знань для збереження здоров’я людини.

Тип уроку: Засвоєння нових знань.

Методи: словесні, наочні.

Обладнання та матеріали: таблиці «Біологія людини»

Поняття та терміни: біологічні науки, біологія людини, фізіологія, анатомія, гігієна, психологія, біохімія, біофізика, гістологія, цитологія, ендокринологія, генетика людини, геронтологія.

Концепція уроку: розглянути науки, які вивчають людину, дати їм визначення пояснити значення результатів їх досліджень для забезпечення нормальної життєдіяльності людини діяльності.

Література:

  1. Стахурська В.П., Слабіцька Н.П. Біологія людини. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001р.
  2. Біда О.А., Дерій С.Ію. та ін. Біологія: Довідник для абітурієнтів та школярів загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 656 с.
  3. Базанова Т.І. та ін. Біологія: Підручник для 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. – Х.: Світ дитинства. – 296с.
  4. Шабатура М.Н. та інші. Біологія людини. – К.:Генеза, 2004. -192с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку.

  1. Організаційний етап уроку.
  2. Мотивація навчальної діяльності (уривки з Біблії про створення Богом світу)

Світ неживої природи - надзвичайно складний. Ще більш загадковим є світ живої природи – рослин, тварин, мікроскопічних організмів протистів. Але найвищою сходинкою розвитку життя на Землі є людина. Вона  пізнала багато таємниць живої природи, навчилась керувати явищами природи, змінювати їх.

Придивіться до речей, серед яких ви живете. Майже всі вони перетворені людиною: одяг, будинки, машини, механізми, літаки, телебачення, комп’ютери – все це зроблене людиною; навіть рослини і тварин, які використовуються нами, людство навчилось удосконалювати: вводити нові чудові сорти рослин, покращувати породи тварин тощо.

  1.               Актуалізація опорних знань та навчальної діяльності учнів.
  1.              Навіщо треба вивчати людину?
  2.              Що треба знати, щоб правильно лікувати людину?
  3.              Що треба знати, щоб не хворіти?
  4.              Чи відомі вам способи як одержати інформацію про стан організму?
  1.               Вивчення нового матеріалу.
  1. Біологія людини .
  2. Методи вивчення будови організму.
  3. Методи дослідження функцій організму.
  4. Поняття про здоров’я і хворобу.

Біологія людини – це наука про походження, еволюцію, географічне розселення людини, її будову, функції, розвиток.

Біологія людини

Медицина                   Екологія                                        Біофізика

Фізіологія             Біохімія           Гістологія                 Генетика

Анатомія                  Валеологія             Гігієна

Психологія      Ембріологія    Антропологія              Цитологія

Фізіологія – наука про функції і процеси життєдіяльності організму в цілому, його органів, тканин, клітин тощо.

Анатомія – вивчає будову і форму організму та його органів.

Гігієна – про збереження та зміцнення здоров’я людини, про вплив різних факторів навколишнього середовища і виробничої діяльності на організм людини, її здоров’я;  вивчає засоби запобігання хворобам.

Молекулярна біологія – вивчає механізми таких біологічних явищ, як спадковість мінливість, ріст і розвиток, біосинтез білків, метаболізм та інші вияви життя.

 Цитологія – наука про будову та функції клітин.

Гістологія – про будову і функції тканин.

Ендокринологія – про залози внутрішньої с.

          Генетика – про закономірності спадковості і мінливості (механізм передачі спадкових ознак від батьків до нащадків).

Біохімія та біофізика – про закономірності й особливості перебігу в організмі людини хімічних та фізичних процесів.

Психологія – про закономірності і форми психічної діяльності людини (мислення, пам'ять, почуття, поведінка).

Валеологія – про правила здорового способу життя.

Медицина – вивчає причини і механізми розвитку хвороби, різні її вияви, методи лікування.

Ембріологія – про розвиток людського організму під час  зародкового періоду.

Геронтологія – про закономірності  старіння організму.

4. Засновником анатомії вважають італійського вченого Андреаса Візалія, який у 1543 р. написав трактат «Про будову людського тіла» (коротка розповідь про Візалія, додаток 1). На сьогоднішній день існують інші способи вивчення будови організму людини це – УЗД, рентгенографія, ендоскопія.

3. Фізіологічні дослідження є досить важливими для контролю внутрішніх органів. Наприклад, проводять дослідження  на тваринах і роблять висновки про роботу аналогічних органів людини. Також можна отримати інформацію про стан внутрішніх органів, аналізуючи склад крові, сечі, шлункового соку, артеріальний тиск, ЧСС тощо. Прилади для дослідження роботи органів:  електронна мікроскопія, магнітно-резонансна томографія.

4.Здоров’я – це стан живого організму, за якого організм у цілому й усі органи здатні виконувати свої життєві функції. У світовому масштабі охороною здоров’я займається Всесвітня Організація Охорони здоров’я.

Хвороба – це патологічний процес, який проявляється порушенням морфології (анатомічної, гістологічної будови), обміну речовин та функціонування організму або його частин.

 

  1.               Узагальнення, систематизація і контроль навчальних досягнень учнів.
  1. Назвати можливі науки про людину.
  2. Які можливі способи вивчення органів людини?
  3. Дати визначення термінів здоров’я, хвороба.
  4. Поясніть висловлювання відомих людей про здоров’я:

«Гроші загубив – нічого не загубив, час втратив – багато втратив, здоров’я загубив – все втратив»

«Деякі згадують про здоров’я, коли його втрачають»

«Людина – найвищий продукт земної природи, але для того щоб отримати насолоду від скарбів природи, людина повинна бути здоровою, сильною, розумною»

  1.               Самостійна робота учнів.

Із «Великої кишені» вибрати по три терміни і дати письмово відповідь у робочому зошиті.

  1.               Домашнє завдання.

Вміти відповідати на запитання із підручника на ст. 6, заповнити словник біологічних термінів, підготувати реферати чи повідомлення про історію розвитку анатомії і фізіології людини, видатних анатомів і фізіологів світу та України; знайти прислів’я чи висловлювання видатних людей про здоров’я; придумати свої вислови про здоров’я людини.

 

docx
Додано
10 листопада 2018
Переглядів
790
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку