Тема уроку "Походження людини". Мета уроку: ознайомити учнів із різноманіттям родини Hominidae; розглянути особливості її формування та основні етапи еволюції. Привернути увагу школярів на те, чим відрізняється емоційна тварина від розумної людини, що , насправді, ми не можемо походити від мавпи, а є тільки розвиток як паралельний.
Тема уроку: Походження людини.
Мета уроку: ознайомити учнів із різноманіттям родини Hominidae; розглянути особливості її формування та основні етапи еволюції.
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Методи: словесні, наочні.
Обладнання та матеріали: муляжі, малюнки вимерлих представників родини Hominidae.
Поняття та терміни: антропогенез, гомініди, еволюція, австралопітеки, парантропи, прямоходіння, головний мозок, соціальна поведінка.
Концепція уроку: показати учням різноманіття приматів з родини Гомінід; розглянути найдавніші роди цієї родини і з’ясувати їхні головні особливості; проаналізувати зв'язок між зміною умов середовища та поширенням представників Гомінід.
Література:
Хід уроку.
«Вік Землі – 4,5 млрд років. Життя на ній існує понад 3,8 млрд років. Людина розумна з’явилась на Землі 35-40 тис. років тому. Місце походження людини вважають Африку. Жан Моно про виникнення життя на Землі висловився так: якщо уявити, що історії Землі – від зародження до наших днів – 24 год, то наша планета утворилася опівночі, о 12 год почали рухатися коацервати в океані планети; через 3 год вони перетворились на червів, ракоподібних, водоростей. Потім з’явились риби, земноводні, плазуни. Потім великі рептилії зникли і почалося панування ссавців. Пізніше з’явилася людина».
Як можна прокоментувати висловлювання Жана Моно? Чи може людина панувати над природою? Ми належимо природі, перебуваємо всередині неї, існуємо порівняно з нею дуже короткий час.
Повідомлення учнів: «Людиноподібні мавпи».
Протягом кількох останніх десятиліть було знайдено досить багато викопних родичів людини і процес її еволюції став більш зрозумілим. На сьогодні до родини Hominidae відносять сім родів і не менше 23 видів приматів. Але, крім людини,усі вони вимерли.
За класифікацією тваринного світу Карла Ліннея (18 ст.) людина включена до ряду Примати вид Людина розумна (Homo sapiens).
На початку 19 ст. французький учений Ж.-Б. Ламарк висловлював думку про те, що мавпа є предком людини. У 1971 р. вийшла друком книга англійського вченого Ч. Дарвіна «походження люд лин і статевий відбір».
Знахідки скелетів у Африці, Азії і Європі об’єднані за такими ознаками: об’єм головного мозку (1000 см3), відсутність членороздільного мовлення, наявність кам’яних знарядь праці. Тільки прогресивні синантропи (об’єм мозку до 1100 см3 ) користувались вогнем і жили тому 400 тис. – 1 млн. років.
Спільні предки людини і сучасних людиноподібних мавп.
Мавпи – пропліопітеки
(5 млн. р. тому)
Австралопітеки
Людина вміла (Африка, Танзанія; 0,5 млн. р. тому)
Людина прямоходяча (Африка, потім Європа і Південно-Східна Азія; 1,4 до0,4 млн. р. тому) : пітекантропи і синантропи.
Неандертальці (100 тис. р. тому)
Неоантропи (Людина розумна; 130-170 тис. р. тому), кроманьйонці (м. Кро-Маньйон, Франція).
Палеоантропологія – галузь біології, що вивчає еволюційних предків людини.
Антропогенез – процес виникнення та історико-еволюційного формування фізичного типу людини.
Еволюція – безперервний незворотний процес історичного розвитку живих організмів, в результаті якого вони змінюються, удосконалюються.
Вид – основна категорія біологічної класифікації, що являє велику групу особин, здатних до самовідтворення і підтримання своєї чисельності.
Вид відрізняється сукупністю ознак, тобто критеріями виду (лише їм притаманних характеристик) :
Систематичне положення виду Людина розумна
Надцарство Еукаріоти
Царство Тварини
Підцарство Багатоклітинні
Тип Хордові
Підтип Хребетні
Група Щелепнороті
Клас Ссавці
Підклас Плацентарні
Ряд Примати
Підряд Вищі примати, або Людиноподібні
Секція Вузьконосих
Надродина Вищих вузьконосих
Родина Гомінід
Рід Людина
Вид Людина розумна
2.В історичному розвитку виду Людина розумна вирізняють три етапи:
I етап – найдавніші люди, архантропи.
Знахідки скелетів у Африці, Азії і Європі за такими ознаками: об’єм головного мозку (1000 см3 ), відсутність членороздільної мови, наявність кам’яних знарядь (скребки, наконечники, сокири). Тільки прогресивні синантропи (об’єм головного мозку до1100 см3) користувались вогнем. Жили 400 тис.-1 млн. р. тому.
II етап – давні люди (палеоантропи) на території Європи, Азії та Африки.
Об’єм головного мозку 1300 -1600 см3, зріст 150-160 см. Найбільш відомі неандертальці (за назвою Неандерталь поблизу Дюссельдорфа в Німеччині). Використовували вогонь, обробляли кам’яне знаряддя, кістки. Кісткові голки свідчать про одяг із шкір тварин. Також відбувалось ритуальне поховання померлих. Жили 250 тис. р. тому.
III етап – перші сучасні люди (неоантропи).
Відносились до виду Людина розумна. Об’єм головного мозку 1500-1800 см3 , зріст 170-180 см. Найвідоміші кроманьйонці, їх знахідки зроблені у Франції м. Кро-Маньйон. Мешкали в різних місцях земної кулі 40 тис. р. тому.
3.З багатьох наукових та культурних досягнень, характерних для наших предків, виділяють три етапи соціальної еволюції
I. Створення мистецтва як відображення світу є переконливим доказом життя цієї істоти.
II. Неолітичний етап. Одомашнення тварин та окультурювання рослин.
III. Науково-технічна революція починаючи з епохи Відродження і до сих пір.
Процес формування людини, її еволюцію називають антропогенезом , а наука – антропологія.
Вивчити 2, вміти відповідати на запитання в кінці параграфа 2, підготувати реферати з тем «Раси сучасного людства», «Біографія і роботи Ч. Дарвіна».
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |