Розробка уроку "Будова атмосфери"

Про матеріал
Розробка уроку для 6 класу з географії, на тему "Будова атмосфери". Корисний матеріал для використання вчителями на уроках.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Філіпець Олеся Володимирівна

 

2021 р.

 

 

Тема: Атмосфера, її будова.

МЕТА УРОКУ: сформувати знання учнів про атмосферу як зовнішню газову оболонку Землі, її склад, будову; акцентувати увагу на тропосфері, як частині атмосфери, що найбільш важлива для життя людей; залучати учнів до дослідницької діяльності.

ЗАВДАННЯ  УРОКУ:

Навчальні:

Учні повинні знати:

  • значення атмосфери для життя всього живого;
  • поняття погода, тропосфера, стратосфера

Учні повинні мати уявлення:

  •   про склад та будову атмосфери

Учні повинні вміти:

  • називати склад  атмосфери;
  • робити висновки про зміну температури

Розвивальні:

  •   розвивати вміння вести спостереження за погодою;
  •   розвивати самостійну діяльність учнів

Виховні:

  •   виховувати почуття відповідальності за чистоту повітря;
  •   виховувати вміння проводити об’єктивну самооцінку.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: схема «Будова атмосфери», діаграма «Газовий склад атмосфери», колба, ваги, спиртівка, підручник, атлас, ілюстративний матеріал: фото краєвидів.

 Опорні поняття: атмосфера, погода, температура, повітря, тропосфера, термосфера.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Всім доброго дня! Я рада сьогодні, разом з усіма присутніми, зазирнути в «Книгу мудрості», розгорнувши чергову її сторінку під назвою «Атмосфера». А що ж таке «Атмосфера»? Допоможе нам відповісти на це запитання загадка: «Воно таке маленьке, що заходить в найменші щілинки, і таке велике, що займає увесь світ». Отже, мова сьогодні буде йти про повітря, про повітряну оболонку, яку називають «Атмосферою».

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Які оболонки Землі ми вже вивчили?
  2. Що називають літосферою?
  3. Наведіть приклади, які доводять, що нас оточує повітря.
  4. Яке значення для життя на Землі має кисень?
  5. Перелічіть основні властивості повітря.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Ви вже знаєте, що Місяць, найближче до Землі космічне тіло, знаходиться приблизно на тій самій відстані від Сонця, як і Земля. Чому ж удень він нагрівається до +100 С, а вночі охолоджується до – 100 С? (Тому що Земля має газову оболонку, яка, ніби ковдра, захищає нашу планету від перепадів температури, а Місяць такої оболонки не має).

Вивчаючи повітряну оболонку, ми з вами ознайомимося зі значенням, будовою, змінами в атмосфері, з тим, як люди її досліджують. Вивчаючи цю тему, ви розширите свій кругозір. І можливо, в майбутньому ви станете космонавтами чи льотчиками, будете займатися дельтапланеризмом чи підводним плаванням, станете метеорологом чи екологом, ви будете використовувати знання, набуті на сьогоднішньому уроці. А я буду пишатися вами, адже у ваших життєвих успіхах буде і часточка моєї праці.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Настане час, коли космонавти залишать навколоземні орбіти і вирушать у мандри просторами Сонячної системи. І, подібно до моряка, який, повертаючись з далекого плавання, ловить ту мить, коли крізь голубий серпанок горизонту проріжеться смуга суходолу, пілоти міжпланетних кораблів вдивлятимуться в чорний оксамит космічної безодні, прагнучи побачити рідну планету.

Мабуть, вона дуже красива, якщо дивитися з далекого космосу, голуба куля, яка мяко світиться і обриси якої розлиті сяючим серпанком. Цей серпанок відгороджує нашу Землю від космосу. Він оберігає планету від згубних випромінювань Всесвіту, від смертоносних коливань температури, що їх викликає в космосі зміна дня і ночі. Він підтримує негативний вогонь життя, постачаючи його киснем.

Прозоро – легкий на вигляд, він стає грізною перешкодою для прибульців з космічних далей. У ньому безсяйвно згорають «камяні гості» - метеорити. В ньому проходять тяжкі випробовування вогнем теплозахисні пристрої космічних кораблів. Це – атмосфера.

Повітряна оболонка нашої планети – її космічне передмістя.

То що ж таке атмосфера?

Атмосфера – повітряна оболонка Землі, що повязана з нею силою тяжіння і тому бере участь у її добовому і річному русі. (Учні записують у зошити).

Діти, а з яких речовин складається повітря?

(Учні актуалізують знання з теми «Повітря», отримані в курсі природознавства, складають кругову діаграму «Склад повітря» на основі тексту підручника).

  • Робота з підручником.

Знайдіть у тексті місце, де розповідається про роль кожного виду газу в житті людини.

Отже, кожен з газів виконує свою роль. Кисень забезпечує дихання і горіння. Азот входить до складу білків – речовини, з яких складається все живе. Вуглекислий газ необхідний рослинам для фотосинтезу.

  • Демонстрування схеми.

співвсАтмосфера - Сайт geografiamozil2!

Співвідношення величин газів не скрізь однакове. За характером зміни температури повітря з висотою та іншими властивостями атмосфера поділяється на кілька шарів: тропосферу, стратосферу, верхні шари.

  • Завдання.

За текстом підручника складіть графічний конспект за таким планом:

  1. Назва шару;
  2. Висота межі;
  3. Повітря;
  4. Зміна температури повітря;
  5. Природні явища.

Атмосфера має величезне значення для життя на Землі.

По-перше, атмосфера розсіює сонячне проміння і воно не так сильно нагріває вдень поверхню Землі. А вночі, навпаки, атмосфера не дає Землі швидко охолоджуватися, як невидима ковдра, утримує тепло.

По-друге, атмосфера – броня планети. Сотні метеоритів, небесних каменів, не долітають до Землі, згораючи в атмосфері. Особливо добре це видно зоряної літньої ночі. В народі метеорити, що згорають у повітрі, називають падаючими зорями.

По-третє, в атмосфері утворюються хмари. Нижні шари її перебувають у русі, утворюючи вітер, який переносить хмари на сотні кілометрів від місця їх виникнення.

Люди помітили, що одні атмосферні явища передвіщають похмуру і дощову погоду: інші, навпаки, ясну і сонячну. Ось чому з давніх-давен вивченню атмосфери надають величезного значення.

  • Завдання (Учні виступають з невеличкими повідомленнями про способи вивчення атмосфери).

Атмосферне повітря – найбільше багатство, яке ми не завжди належно оцінюємо. Без нього живі істоти не можуть прожити й кілька хвилин. Медицина встановила, що передчасне старіння починається значною мірою через нестачу кисню в організмі. А тим часом повітря багатьох міст світу містить велику кількість шкідливих газів, які потрапляють в атмосферу із заводських труб. Дуже сильно забруднюють повітря відпрацьовані гази автомобілів. Як ж розвязати проблему охорони повітря?

  • Завдання.

Скласти пам’ятку про охорону повітря.

V. Узагальнення навчальних досягнень.

* Прийом «Географічний крос».

1. Від ультрафіолетової радіації живі організми оберігає … (озоновий шар).

2. Найбільша частка атмосферного повітря припадає на газ … (азот).

3. Нижній шар атмосфери називають … (тропосферою).

4. Озоновий шар лежить у … (стратосфері).

5. Найпотужніший шар тропосфери є на … (екваторі).

6. У тропосфері температура з висотою … (знижується).

* Прийом «Словничок».

Учні ланцюжком пояснюють значення основних термінів та понять, які вивчалися на уроці: атмосфера, повітря, тропосфера, стратосфера, мезосфера.

VІ. Підсумок уроку.

VІІ. Домашнє завдання.

docx
Додав(-ла)
Ф Леся
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
23 лютого
Переглядів
55
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку