розробка уроку "Цивілізація Дворіччя"

Про матеріал
Матеріал містить розробку - конструктор уроку з всесвітньої історії в 6 класі "Цивілізації Дворіччя". Буде корисним для вчителів історії.
Перегляд файлу

Урок історії в 6 класі:

Тема уроку «Цивілізації Дворіччя»

Тип уроку: урок формування компетентностей.

Обладнання: програма з історії, підручник «Всесвітня історія. Історія України (інтегрований курс), О.І. Пометун, П.В. Мороз, Ю.Б. Малієнко, Київ, видавничий дом «Освіта» 2014, атласи та контурні карти, настінна карта, ілюстрації, презентація.

Хід уроку:

ЗМІСТОВЕ ПОЛЕ УРОКУ:

План уроку:

  1. Утворення й розквіт Ново-Ассирійського царства.
  2. Ново-Вавилонське(Халдейське)  царство.
  3. Перське царство.

ПОЛЕ ЦІЛЕСТВОРЕННЯ УРОКУ: очікувані результати

Після цього уроку ви зможете:

- знати:

- територіальні межі цивілізацій Ново-Ассирійського царства, Ново-Вавилонського (Халдейського) царства, Персії; (просторова компетентність)

- назви відомих пам”яток  Вавилону; (інформаційна компетентність, загальнокультурна грамотність, спілкування державною мовою)

- розуміти:

- причини злету і занепаду стародавніх держав (логічна компетентність, аксіологічна компетентність, спілкування державною мовою)

- вміти: ви­словлювати особисте ставлення до подій; (аксіологічна компетентність)

- називати:

-  хронологічні межі розквіту Ново – Ассирійського царства,  Ново – Вавилонського царства – Навуходоносора ІІ, Перської держави — Дарія І; (хронологічна компетентність, математична грамотність)
- характеризувати діяльність Дарія І; (спілкування державною мовою, аксіологічна компетентність, соціальна й громадянська компетентності)

ЕМОЦІЙНЕ ПОЛЕ УРОКУ:

Використовую метод позитивної афірмації: пропоную всім взятися за руки й подумки промовити текст позитивної афірмації: «Я –людина! І цим пишаюсь! Я –автор власного життя! Успіх –мій найкращий друг і порадник. Я вірю в успіх, тому обов’язково буду щасливим! У мене все получиться!»

МОТИВАЦІЙНЕ ПОЛЕ:

Метод  загадки:

Вчитель: На дошці  таблички з написом «РІЯАССИ», «ВИВАЛОН», «СІЯПЕР», «РІЙДА» («Ассирія», «Вавилон», «Персія», «Дарій») і пропоную учням висловити свою думку: назва яких країн зашифрована у табличках, а також ім”я одного з видатних царів стародавнього часу, про якого ми вчили на уроках в 5 класі.

Підсумок: Отже, сьогодні ми буде з вами говорити про держави, які вели загарбницькі війни та були наймогутнішими у І тис. до н.е.:  Ассирія, Вавилон та про відому історичну постать царя Персії Дарія І.

 ТЕХНОЛОГІЧНЕ ПОЛЕ:

Актуалізація навчальної діяльності:
Бесіда за запитаннями та робота з картою:

  • Покажіть на карті Дворіччя.
  • Які дві річки утворюють?
  • Знайдійть на карті назву Ассирія?
  • Опишіть словами, де ця країна розташована?

Вивчення нового матеріалу

  1. Утворення й розквіт Ново-Ассирійського царства.

Випереджувальне завдання: підручник стор. 78: На чому трималася могутність Стародавньої Ассирії?

Розповідь вчителя та робота учнів з підручником:

Ассирією називали гірську частину на півночі Дворіччя. Її центром було місто Ашшур, яке розташовувалося в середній течії річки Тигр. Спочатку Ассирія була невеликою державою, тому її неодноразово підкорювали сильніші сусіди. Це спонукало країну до створення потужної боєздатної армії.

«Коло ідей»: завдання:робота з підручником стор. 78: на основі ілюстрацій зробіть припущення, чому ассирійська армія вважалася найсильнішою?

Вчитель: Ассирія першою озброїла свою армію залізною зброєю, що давало їй перевагу перед іншими арміями. Ассирійський воїн мав гостроверхий мідний шолом, довгий спис із залізним вістрям, великий щит, оббитий бронзою, металеві захисні пластини на ногах. Від ударів ворога його рятувала шкіряна куртка, на якій закріплювалися опуклі металеві пластини. Грозою для ворогів була також ассирійська кіннота, для якої відбирали певні породи коней. Учені вважають, що ассирійці вперше в історії людства в IX ст. до н. е. створили цей рід військ. Страшною зброєю ассирійців були бойові колісниці. Під час бою в колісниці перебувало три воїни: візник, лучник та зброєносець, який прикривав їх щитом. Воїни вміло використовували облогові башти й тарани для штурму міст. Протягом майже 270 років ассирійська армія не знала поразок. 

Робота з підручником і картою:

- Які країни захопила Ассирія?

– Яке місто стало столицею?

-  Що означає назва міста?

Підручник стор. 78 абзац 3:

Протягом ІX-VІІ століть до н.е. було завойовано значні території в Азії й навіть Єгипет і заснувалиНово-Ассирійське царство. Столицею стало місто Ніневія, яке називали «лігвом левів» або «містом крові»

Робота з ілюстраціями стор. 79  - «Уявна екскурсія»

  • Опишіть за сучасною реконструкцією та давньою скульптурою, як виглядала Ніневія.
  • Що дозволило побудувати її так велично?

Розповідь вчителя:

 Єдиним ассирійським царем, який умів читати й писати (хоча це не заважало йому проявляти жорстокість), був Ашшурбаніпал. Він наказав, щоб у  палац звозили не лише коштовності, але й книги. Так була зібрана велика бібліотека, у якій зберігалися старовинні вавилонські міфи, легенди, молитви, твори мудреців про рух небесних тіл і про те, що вони провіщали людям. Палац царя згорів під час захоплення ворогами Ніневії, однак бібліотека вціліла. Глиняні «книги» не горять, а стають міцнішими після випалювання. Археологи розкопали руїни палацу Ашшурбаніпала та знайшли цю бібліотеку. Завдяки збиранню уламків табличок і з’єднанню їх вдалося відновити міф про потоп, легенду про Гільгамеша та велику кількість інших клинописних «книг» Стародавнього Дворіччя. Як і будь-яка держава, побудована на насильстві над завойованими народами, Ассирія була приречена на нетривале існування. Постійнівійни та боротьба за владу у верхівці суспільства, багатотисячні повстання на підкорених територіях ослабили Ассирію. У 614 р. до н. е. вавилоняни, що звільнилися від влади Ассирії, розпочали наступ на Ніневію. Тим часом їхні союзники — мідійці — вщент зруйнували давню столицю Ассирії Ашшур.У 612 р. до н. е. вже об’єднані сили вавилонян і мідійців узяли в облогу Ніневію. Облога міста тривала три місяці. Місто було захоплене, розграбоване, зрівняне із землею. Населення Ніневії майже повністю було винищене. Ті, хто вцілів, стали рабами. Останній ассирійській цар Сіншар-Ішкун (Сарак) не дався в руки ворогів. Він підпалив свій палац і згорів у ньому. Разом із палацом зникла й остання надія ассирійців на відродження держави. Залишки ассирійської армії разом із єгиптянами дали свій останній бій у 605 р. до н. е. біля Кархемиша. Колись могутня держава швидко розпалася, а її землі були взяті під контроль правителями Вавилона. Завойовники винищили ассирійську знать, а ті, хто вижив, розійшлися планетою. Сучасні вчені стверджують, що нині у світі живе близько 2 млн ассирійців у Сирії, Ірані, Туреччині, Азербайджані, США та навіть в Україні.

  1. Ново –Вавилонське (Халдейське) царство

Вчитель: Вавилон — серце Халдеї.

Робота з підручником:

- Що таке Халдея (підручник стор. 79)

- Найбільшого розквіту Халдейське царство досягло за правління Навуходоносора (605–562 рр. до н. е.).

Робота з картою:

  • Де розташовано Вавилон?
  • Назва річки?

Робота з підручником: читаємо стор. 80:

Вправа «Задай мені питання» (учні за текстом підручника задають одне одному питання)

http://img0.liveinternet.ru/images/attach/c/2/64/285/64285196_terra_town_Mage_2.jpgВправа: «Заочна екскурсія»  вулицями Вавилону (робота з ілюстраціями стор. 80) та слайдами презентації

 

В14

 

 

6

 

 

 

 

 

Вчитель: Серед воріт, присвячених богам, своєю красою вирізнялися Ворота богині Іштар. Вони були парадним входом до міста. Масивні високі квадратні башти, з’єднані аркою, прикрашалися рельєфами з глазурованої цегли. На синьому тлі чітко вирізнялися 575 рельєфів із зображеннями священних тварин — білих із жовтою й жовтих із червоною гривою биків, а також загадкового звіра «сірруш» — напівзмія-напівптаха з лапами лева, роздвоєним язиком, із рогом на пласкій голові та тілом, укритим лускою. У наш час у Передньоазійському музеї в Берліні з близько 100 тис.
уламків ворота відтворено в такому вигляді, у якому вони існували у Ва вилоні. Над землями колишнього міста Вавилона також велично здіймаються відтворені Ворота богині Іштар.

Захист проекту «Вавилонська вежа» (учні презентують виконання випереджального проекту: повідомлення легенди про Вавилонську вежу та показ макету «Вавилонська вежа», яку група учнів виготовила власноруч)

Орієнтовне повідомлення учнів: Головною спорудою міста була Вавилонська вежа. Її називали Етеменанкі — «дім наріжного каменя неба і землі», бо вона, за задумом, мала з’єднувати землю та небо, на якому жили боги. Вавилонську вежу було збудовано на основі одного з найдавніших зикуратів часів царя Хаммурапі. Вона також вважалася греками одним із семи чудес світу.

Напис на вежі від імені царя Набопаласара (VII ст. до н. е.) розповідав: «Мардук звелів мені збудувати вежу Етеменанкі, яка до мене була ветха та доведена до руйнації, звести фундамент і встановити її на грудях підземного світу, а вершина її щоб здіймалася в піднебесся». Добудовували та поновлювали вежу і наступники Набопаласара. Кожен із них вважав почесною справою долучитися до будівництва Етеменанкі.

Вежа розташовувалася біля головного храму Вавилона — Есагіла. Вона мала сім рівнів і сягала у висоту майже 100 м. Кожен поверх мав свій колір. На вершині було святилище, оздоблене блакитною цеглою, яка виблискувала на сонці. Вавилонська вежа присвячувалася головному богові — Мардуку — та його дружині. Місцеві жителі вважали, що саме тут він приймав принесені йому дари. На вершині святилища зберігалися вкриті золотом роги, що були символом влади Мардука.

Вчитель: У VI ст. до н. е. перси напали на Вавилон. Неприступне місто був завойовано.

Робота з документом: уривок (легенда)  з Біблії: (на столах роздруковані тексти)

«Останній Вавилонський цар Валтасар бенкетував у своєму палаці. Раптово на стіні з’явився вогненний напис: «Мене. Текел. Перес». Це означало: мене — обчислив Бог царство твоє та поклав край йому; текел — ти зважений на терезах та знайдений дуже легким; перес — розділено царство твоє і дано мідянам та персам. Цього ж дня вночі Вавилон був захоплений, а Валтасар убитий.»

Питання до документу:

  • Як звали за легендою останнього вавилонського царя?
  • Що означали пророчі слова на стіні?
  • Чи правдивий цей факт? Чому ви так думаєте?
  • Які народи захопили?
  1. Перське царство.

Самостійна робота (завдання підручника стор. 81 та карта на стор. 81)
- На основі тексту та карти визначте країни, що входили до Перського царства?

- Які народи межували з ним?

- Як було влаштовано управління Персією?

- Що таке сатрапія?

Робота з терміном: словник: стор. 81:

Сатрапія: підкорена Персією країна.

- За часів якого царя досягла Персія найбільшої могутності?

Робота з ілюстрацією підручника стор. 82

- Яке враження у вас від цього зображення?

- Чи можна сказати, що на малюнку зображена поважна людина? Чому?

Робота з підручником: стор. 82

- Підвердити фактами про могутність Персії за часів царя Дарія Ію

Повідомлення учня: випереджувальне завдання:

 Цікаво знати.

За легендою, Дарій I прийшов до влади внаслідок домовленості. Претенденти на владу вирішили, що царем стане той, чий кінь першим заірже біля міських воріт на сході сонця. Сталося так, що кінь Дарія приніс своєму господареві царський титул і владу, його називали «Цар царів»

Продукт діяльності здобувачів освіти:

- заповнені контурні карти: «Розташування на карті Ново-Ассирійського царства та Персії»,

- захист проекту: макет «Вавилонська вежа»

РЕФЛЕКСИВНЕ ПОЛЕ:

Логічна задача: Поміркуйте над проблемою. Завойовницькі війни оцінюють по-різному:  1) дехто вважає, що завойовницькі війни зміцнюють державу;  2) інші стверджують, що завойовницькі війни поступово підривають міць держави. Як Ви вважаєте, яку з цих оцінок можна прикласти до завойовницьких війн Ассирії?

Закріплення знань учнів (усний диктант)
1. Найбільш освічений цар Ассирії… (Ашшурбанапал).
2. Ассирійці першими навчилися виплавляти… (залізо).
3. Стіни фортець розбивали за допомогою… (таранів і метальних машин).
4. «Місто лева» — …(Ніневія).
5. Найбільш войовничий цар Ассирії… (Тіглатпаласар III)
6. Вавилон став центром держави… (Халдея).
8.Найвідомішій цар Персії… (Дарій І)
9.  Чому перси постійно вели загарбницькі походи? Які країни вони
завоювали?
11. Чи хотіли б ви жити в Перській імперії? Чому?

-  Учням пропонується провести самооцінку роботи на уроці:

Сьогодні на уроці я дізнався….

Сьогодні на уроці я навчився працювати з картою і показувати…

Сьогодні на уроці я узнав нові слова…..

Метод «Мікрофон». У чому ви вбачаєте важливість проведеного уроку?

  • Оцінювання учнів

 Домашнє завдання. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал § 17 стор. 78 – 82 2. Додаткове завдання: Скласти за допомогою інтернет джерел доповідь на тему «Висячі сади Вавилона», легенда про Вавилонську вежу

1

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
4 листопада 2021
Переглядів
1282
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку