Конспект уроку української мови у 6 класі на тему:
«Сполучення в одному тексті різних типів мовлення (розповіді й опису, розповіді з елементами роздуму). Усний твір-оповідання за жанровою картиною (за простим планом)»
Тема. Сполучення в одному тексті різних типів мовлення (розповіді й опису, розповіді з елементами роздуму). Усний твір-оповідання за жанровою картиною (за простим планом).
Мета:
– навчальна: підготувати учнів до написання твору; виробляти уміння й навички складати твір - оповідання з елементами опису; удосконалювати навички усного і писемного мовлення; формувати вміння логічно і послідовно висловлювати свої думки;
– розвивальна: розвивати зв’язне мовлення, творчі здібності, уяву, абстрактне мислення;
– виховна: виховувати прагнення удосконалювати своє мовлення, виховувати любов до природи, почуття прекрасного, небайдужість до екологічних проблем сьогодення.
Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення.
Обладнання: Заболотний О.В., Заболотний В.В. Українська мова: підруч. Для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. К.: Генеза, 2014. – 256 с., кадроплан «Світлини з життя Листочка» .
Хід уроку
І. Організаційний момент
(Привітання, перевірка присутніх)
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми навчимося створювати твір-оповідання за картиною. Урок у нас буде незвичайний. Ми матимемо можливість познайомитися з життям маленького Листочка, погортати альбом з його світлинами, дізнатись про його життя. Але спочатку давайте дещо з вами пригадаємо.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда
– Дайте визначення терміну «оповідання».
(Оповіда́ння — невеликий за обсягом прозовий твір, у якому зображується подія з життя одного сформованого персонажа. Невеликі розміри оповідання вимагають нерозгалуженого, як правило, однолінійного, чіткого за побудовою сюжету. Характери показані здебільшого у сформованому вигляді. Описів мало, вони стислі, лаконічні).
– На якому уроці найчастіше звучить слово «оповідання»?
(На уроці літератури)
– Які оповідання ви читали?
(«Федько-халамидник» Володимира Винниченка)
– Оповідання поєднує різні типи мовлення. Які типи мовлення ви знаєте? (Розповідь, опис, роздум)
ІV. Підготовча робота до твору
Ось послухайте поезію Іванни Блажкевич про кленові листки.
Осінь, осінь... Лист жовтіє.
З неба часом дощик сіє.
Червонясте, золотисте
Опадає із кленів листя.
Діти ті листки збирають,
У книжки їх закладають.
Наче човники, рікою
Їх пускають за водою.
З них плетуть вінки барвисті -
Червонясті, золотисті.
Бесіда за змістом прочитаного.
– Які почуття викликає у вас ця поезія?
– Яка доля чекає осінніх листків? (Їх покладуть у книжку, пустять за водою або сплетуть вінки барвисті)
Робота з підручником (с. 237).
– На що потрібно звернути увагу, читаючи твір живопису (картину)?
(Тему картини, її побудову, почуття, які викликає)
Для того, щоб написати оповідання ми повинні пригадати елементи сюжету.
Бесіда у групах.
І група. Що таке експозиція?
ІІ група. Що являє собою зав'язка?
ІІІ група. Що таке розвиток дії, кульмінація?
ІV група. Що таке розв'язка?
V. Колективне складання орієнтовного плану.
Уважно розгляньте альбом фотографій «Світлини з життя Листочка». До кожної картинки придумайте пункт плану. (Додаток 1)
Орієнтовний план
VІ. Колективне складання твору-оповідання.
Орієнтовний твір
Життя Листочка
Кожної пори року, не покладаючи рук, працює матінка-природа. Навесні вдихає життя у кожну живу істоту, травинку, квіточку. В кожній маленькій бруньці поки ще спить диво, але з першими промінчиками сонця вона оживає, і зароджується нове життя. Відпочиваючи у парку на лавочці, мало хто задумується над долею кленового листочка. Якщо ти будеш уважним і прислухаєшся, то зможеш почути історію, яку він розповість тобі, обережно падаючи на руку.
Привіт, друже! Це я – кленовий Листок. Я народився і з цікавістю вивчаю цей незвіданий світ. Я тішуся, я молодий і зелений, мені дуже добре. Навколо багато м’якої зеленої трави, ніжно-рожевих, білих та жовтих квітів, а небо – блакитне-блакитне…
Ой, що це зі мною? Я змінююся і жовтію, з останніх сил тримаюся за гілку. Пронизливий вітер зриває мене з гілки, я падаю. І ось починаються мої мандри.
Спершу мене спіймало сіре, пухнасте створіння. Воно мною зацікавилось, почало вивчати і оглядати. Підносило до носа, який був дуже мокрим, лизькало мене і підкидало вгору. Згодом я набрид йому. Воно впилося гострими кігтями у моє тендітне жовте тільце і жбурнуло геть.
Я впав у калюжу і на мить став корабликом. Вітер підганяв мене і я почував себе великим мореплавцем у відкритому морі.
Та ось над калюжею схилилася дівчинка і взяла мене до рук. Гладила мене, дбайливо розправляла, витерла краплини води і обережно поклала між сторінками своєї книжки. Мені пощастило.
А поруч стояли мішки, у яких було безліч таких, як я. Їх збиралися спалювати, забуваючи про те, що це дуже шкідливо. Хоча ми можемо принести багато користі у вигляді природних добрив, ми можемо захищати рослини від холоду і стати поживою для них.
VІІ. Підсумки уроку
Бесіда
VІІІ. Оцінювання.
ІХ. Домашнє завдання
Записати оповідання «Життя листочка» у зошит.
|
|
|
|
Додаток 1