Розробка уроку для 9 класу : "Правопорушення та юридична відповідальність"..

Про матеріал
Методична розробка має мету: розкрити поняття та види правопорушень, охарактеризувати суть, ознаки та складові правопорушення, дати класифікацію правопорушенням, формувати в учнів соціальну та комунікативну компетентність ;розвивати вміння розв 'язувати юридичні задачі, застосовувати отримані знання в життєвих ситуаціях.
Перегляд файлу

Комунальний заклад «Безруківський ліцей Дергачівської міської ради    Харківської області»

 

 

 

 

 

  КОНСПЕКТ УРОКУ З ПРАВОЗНАВСТВА

                                   9 клас

 

   «Правопорушення: поняття, склад, види»  

 

 

 

 

 

                                               Вчитель: Грищенко Інна Миколаївна    

 

 

 

                                                              

 

 

 

                                          9 клас                                           

                                  Правознавство

Тема. Правопорушення: поняття, склад, види.

Мета. 1. Дати уявлення про правомірну поведінку, ознайомити учнів із поняттям, ознаками, видами та складом правопорушення.

2. Розвивати вміння аналізувати правові ситуації, виконувати різноманітні завдання, розрізняти види правопорушень.

3. Виховувати позитивне ставлення до правомірної поведінки та правову свідомість учнів.

Обладнання. Зошити, підручники, роздатковий матеріал (картки із завданнями та життєвими ситуаціями), схема, «кошик», Конституція України, кодекси, презентація.

Тип уроку.  Урок-бесіда з елементами виконання практичних завдань.

 

Структура уроку

Епіграф уроку

«Поведінка-це дзеркало,в якому кожен показує своє обличча. »

Й.Гете

І. Організаційний етап.

Привітання, готовність до уроку.

II. Етап перевірки домашнього завдання.

Учитель. Усне опитування.

Правовий диктант.

1Фізична особа

2Юридична особа

3Учасники правовідносин

4Правоздатність

5Дієздатність

6Правовідносини

7Суб'єкт правовідносин

8Об'єкт правовідносин

9Вік дієздатності

10Юридичні факти.

ІІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань.

Учитель. Повідомлення теми уроку та плану.

 Кожного дня ми зустрічаємось із різноманітними ситуаціями, в яких відбувається порушення правових норм. Ми хочемо жити в правовій державі європейського зразка, для цього потрібно знати, яка поведінка є правомірною, а яка ні. Тому тема сьогоднішнього уроку є надзвичайною актуальною.

Учні. Записують тему та план в зошити.

Тема. Правопорушення: поняття, склад, види.

План:

  1. Правомірна поведінка.
  2. Правопорушення: поняття, ознаки.
  3. Види та склад правопорушень.

Учитель. Кого називають фізичною особою? А що є юридична особа?

 У кого більша ймовірність здійснити правопорушення?

Учні. Дають відповіді на запитання.

ІV. Етап засвоєння нових знань.

  1. Правомірна поведінка. Пояснення вчителя.

Учитель. Правомірна поведінка — це суспільно корисна правова поведінка особи (дія або бездіяльність), яка відповідає розпорядженням юридичних норм та охороняється державою.

Учні. Записують поняття в зошити.

Учитель. Ознаки правомірної поведінки:

а)  є суспільно корисною соціальною поведінкою, забезпечує організованість і гармонійність громадського життя;

б)  втілена в юридичній формі — відповідає нормам і принципам права;

в)  має свідомо вольовий характер;

г)  гарантується, охороняється державою.

В основі правомірної поведінки лежить розуміння справедливості і корисності розпоряджень правових норм, відповідальності перед суспільством і державою за вчинки, що є показником соціальної зрілості та юридичної грамотності особи.

Однією з найбільш відомих класифікацій правомірної поведінки є поділ її відповідно до особливостей суб’єктивної сторони на активно правову,  звичайну,  конформну  і  маргінальну.  Правова  активність полягає у добровільності здійснення правових норм, переконаності в їх необхідності і справедливості, ґрунтовному знанні права, всебічній участі у правовій діяльності.

Звичайна правомірна поведінка характеризується тим, що необхідність її здійснення стала притаманною суб’єкту властивістю і може навіть не усвідомлюватись ним в усіх її аспектах. Основу конформної поведінки становить пасивно-пристосовницьке ставлення до правового середовища, яке здійснюється за принципом «Робити так, як роблять інші».

Маргінальна поведінка базується на мотивах страху перед юридичною відповідальністю. Такий стан суб’єкта характеризується готовністю до протиправних дій у випадку послаблення нагляду за його поведінкою. Слайд 5

Учні. Записують види правомірної поведінки у зошити.

Учитель. Проміжне закріплення.

  1. Правопорушення: поняття, ознаки. Розповідь вчителя з елементами бесіди.

Учитель. Бесіда

Чим відрізняється поведінка людей в таких ситуаціях:

а)  дівчина перейшла дорогу у призначеному для цього місці;

б)  чоловік не сплатив за проїзд у тролейбусі, хоча не мав проїзного квитка;

в)  водій поїхав на червоне світло;

г)  покупець сплатив гроші за придбаний ним товар?

Правопорушення — це винне протиправне діяння, вчинене суб’єктом правовідносин.

Учитель. Щоб з'ясувати, чи є та чи інша дія правопорушенням, потрібно встановити, чи має вона ознаки правопорушення.

Ознаки:

1)  суперечить нормам права;

2)  порушує певні правові вимоги;

3)  дія, що завдає шкоди;

4)  винна дія (умисна чи необережна).

Учні. Занотовують ознаки у зошити у вигляді схеми. Підручник сторінка 47.

Учитель. Причини правопорушень:

Соціальні

Економічні

Сімейні обставини

Оточуюче середовище

Особистий характер

Недосконалість чинного законодавства

Щодня кожен з вас дотримується певних правил поведінки, норм. Але іноді трапляються випадки, коли людина з тієї чи іншої причини порушує встановлені державою норми. Я пропоную вам зараз проаналізувати приклади ситуацій та визначити, які правила чи норми поведінки було порушено.

1. Учень запізнився на урок (правила поведінки)

2. На уроці учень користувався мобільним телефоном (правила поведінки)

3. Працівник підприємства не вийшов  на роботу (трудова дисципліна)

4. Бабуся перейшла дорогу у неустановленому місці (правила дорожнього руху)

5. Водій перевищив швидкість (правила дорожнього руху)

6. Студент не сплатив за проїзд у транспорті (правила проїзду у транспорті)

7. Учень прогуляв урок  (правила поведінки)

  1. Види та склад правопорушень.

 Пояснення учителя та аналіз правових ситуацій учнями.

Учитель.

Проаналізувати ситуації та визначити спільне:

а) незнойомий чоловікнапав на жінку та вихопив сумку;

б) учениця запізнилася до школи;

в) робітник без поважної причини не з’явилася на службу;

г) дівчина перейшла проїжджу частину у невстановленому місці.

Учні. Повинні визначити, що в усіх ситуаціях йдеться про певні правовідносини, але в усіх випадках їх учасники порушують встановлені правила, норми поведінки. Узагальнюю відповіді учнів і зазначаю, що наведені ситуації є прикладами правопорушень.

Учитель. Залежно від ступеня небезпеки, завданого правопорушенням, вони поділяються на злочини та проступки.

В залежності від того в якій галузі суспільних відносин було здійснено правопорушення їх ділять на такі види:

Види правопорушень

Загальна характеристика

 

  1. Дисциплінарні

Порушення трудових, службових, військових та інших обов’язків…

  1. Адміністративні

Протиправні дії чи бездіяльність, які посягають на державний або громадський порядок, права і свободи громадян…

  1. Цивільні

Правопорушення, вчинені у сфері майнових і певних немайнових відносин…

  1. Кримінальні

Найтяжчі правопорушення за своїм характером…

 

Найпоширеніші види правопорушень серед неповнолітніх:

Крадіжка чужого майна – адміністративне правопорушення до 192 грн.

Порушення дисципліни – дисциплінарне правопорушення

Розпиття алкогольних напоїв у громадських місцях – адміністративне правопорушення

Брутальна лайка, нецензурні слова – адміністративне правопорушення

Хуліганство (грубе порушення громадського порядку, неповага до суспільства чи особи) – кримінальний злочин

Приниження честі, гідності фізичної особи та ділової репутації фізичної і юридичної особи – цивільний проступок

Учні. Слухаючи розповідь вчителя, заповнюють роздані раніше таблиці та визначають види правопорушень.

Учитель. Технологія «мереживо думок»

1.  Познайомтеся з правовими ситуаціями і дайте відповіді на запитання.

А.  Під час футбольного матчу фанати двох команд вчинили сутичку з грубою лайкою та застосуванням фізичної сили, в результаті чого багато з них отримали тілесні ушкодження.

Б.  Покупець у магазині втратив свідомість. Падаючи, він розбив вітрину.

Запитання

1)  Чи винен покупець у скоєному правопорушенні?

2)  А фанати з попереднього прикладу?

Учні. Аналізують правові ситуації в малих групах. Відповідають, використовуючи метод «прес»: формулюють та висловлюють свою думку чітко та аргументовано.

Учитель. Розгляньте наведені приклади та з’ясуйте, в якому випадку йдеться про умисну, а в якому про необережну вину.

А.  Учні кидали каміння у вікна школи.

Б.  Учні, граючи у футбол, розбили вікно.

Розгляньте наведені приклади і дайте відповіді на запитання.

А.  16-річні юнаки не загасили в лісі багаття.

Б.  11-річна дівчина перейшла дорогу у невстановленому місці.

В.  Учні 11-го класу зламали лаву у парку.

Запитання

1)  Чи є ці ситуації правопорушенням?

2)  Для чого вказано вік правопорушників?

3)  Чи будуть вони відповідати, якщо зроблять заяву, що не знали, що цього робити не можна?

Висновки

1.  Юридична відповідальність настає у разі правопорушення.

2.  Юридична відповідальність залежить від віку правопорушника.

3.  Незнання законів не позбавляє відповідальності.

Учні. Виконують завдання. Підручник сторінка 48, 50

 

V. Етап закріплення нових знань.

1.Вирішення  правових задач.

Робота в парах. Пара розв’язує правову задачу, використовуючи схеми складені під час уроку, матеріал конспекту та підручника:

 1. Укажіть склад та вид правопорушення: Громадянин П. під час бійки завдав громадянину Д. легких тілесних ушкоджень.

 2. Укажіть склад та вид правопорушення:  Керівництво підприємства протягом трьох місяців не сплачувало робітникам заробітну платню.

 3. Укажіть склад та вид правопорушення: Студенти одного з навчальних закладів вирішили провести несанкціонований мітинг.

 4. Укажіть склад та вид правопорушення: 16-річні підлітки спробували вживати спиртні напої під час шкільної дискотеки.

5. Укажіть склад та вид правопорушення: Учні, намагаючись зірвати контрольну роботу, зателефонували до школи і повідомили, що школа замінована.

Вчитель :

Чи будули корисні знання здобуті на уроці ?

  Досить часто інтереси окремих людей, або груп людей не співпадають з інтересами суспільства. І виникає протистояння між тим, що хочеться і тим, що дозволено.

Але завжди слід пам'ятати, що незнання закону не звільняє від відповідальності.

VI. Етап  домашнє завдання.

Для закріплення вивченого  будь ласка, пройдіть тест «На Урок»

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9360008

 

 

 

docx
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Ратушняк С.П.)
Додано
28 березня 2023
Переглядів
494
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку