Розробка уроку для 9 класу з теми "Урок виразного читання. Байронічний герой і настрої "світової скорботи" у вірші "Мій дух, як нія...". Уславлення романтичного бунту в поезії "Про

Про матеріал
Розробка уроку для 9 класу з теми "Урок виразного читання. Байронічний герой і настрої "світової скорботи" у вірші "Мій дух, як ніч...". Уславлення романтичного бунту в поезії "Прометей". продовжить знайомство учнів із тематичним розмаїттям лірики Дж. Байрона. На уроці учні формуватимуть уміння визначати риси байронічного героя, поглиблювати знання про особливості байронізму як стильової течії, усвідомлять розуміння поняття «світова скорбота», визначатимуть провідні мотиви й домінуючі настрої творчості Дж. Байрона, інтерпретуватимуть зміст романтичних символів; розвиватимуть навички виразного читання й аналізу поетичних творів, публічного виступу, свої творчі здібності, долучатимуться до краси українського слова.
Перегляд файлу

Тема.                        Урок виразного читання

            Байронічний герой і настрої «світової скорботи» у вірші «Мій дух, як ніч…». Уславлення романтичного бунту в поезії «Прометей».

Виразне читання напам’ять поезії Дж. Байрона

Мета: предметні компетентності: продовжити знайомство учнів із тематичним розмаїттям лірики Дж. Байрона, формувати уміння визначати риси байронічного героя, поглиблювати знання про особливості байронізму як стильової течії, усвідомити розуміння поняття  «світова скорбота», визначати провідні мотиви й домінуючі настрої творчості Дж. Байрона, інтерпретувати зміст романтичних символів; розвивати навички виразного читання й аналізу поетичних творів, публічного виступу, творчі здібності; виховувати розуміння криси поетичного слова.

Тип уроку: урок виразного читання та аналізу поезії.

Обладнання: презентація «Романтичний світ Байрона та Делакруа», підручник, репродукції картин про Давида та Саула, ілюстрації із зображенням Прометея.

                                      Епіграф:  Кожна епоха породжує свого героя.

                                                                                             Корейське прислів’я

Перебіг уроку

І. Актуалізація навчальної діяльності

- Демонстрація презентації «Романтичний світ двох сучасників: Дж. Байрона та Е. Делакруа».

 Учитель. - Я думаю, що ви ще раз переконалися в тому, що течія байронізм набула великого поширення. 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети, завдання

  •      Яким запам’ятався вам Дж. Байрон?

Учитель. Мода на Дж. Байрона була довговічною. Поет був чи не найпопулярнішим не тільки в Англії, але й у всьому читаючому світі ХІХ ст. Герої його творів, особливо Чайльд Гарольд, Манфред, впливали не тільки на тих, хто писав, але й на тих, хто читав. Байронівські герої стали стилем життя цілого покоління.

Сьогодні ми познайомимося ще з декількома героями Байронівських творів, вчитаємося в його поетичні рядки і дослідимо, як в ліриці Байрона проявилася його романтична особистість.

ІІІ. Робота над темою уроку

1) Повторення з теорії літератури (словник у підручнику)

Лірика – один із трьох жанрів літератури. Зображення дійсності через змалювання почуттів, переживань, думок ліричного героя.

Лірика поділяється на:

  • громадянську (суспільно - політичну) – роздуми поета про суспільне життя;
  • філософську – роздуми про сенс людського життя;
  • пейзажну – роздуми, навіяні природою;
  • інтимну – роздуми і почуття, пов’язані з дружбою та коханням.

Стансирізновид лірики, поезія-роздум, у кожній строфі якої висловлюється певна думка або спостереження.

Вірші на випадок вірш, написаний з якогось певного приводу чи звернений до конкретного адресата.

 Виразне читання             «Станси до Августи»

Хоч ти роду людського, а мила,

Хоч ти й жінка, а вірна мені,

Хоч ти й люблена – тим не зловжила,

Хоч не славлена – чиста й в брехні.

Хоч ганьбили мене – не зреклась ти,

Хоч в розлуці – ми завжди разом.

Хоч слідила – та з тим, щоб покласти

Край обмовам, що ширять кругом.

                                                                                  Переклад Д.Паламарчука

Виразне читання «вірша на випадок» «Сонце безсонних»

Безсонних сонце! Зіронько сумна,

Чий слізний блиск із пітьми долини,

Нездужавши нічної темноти,

Як схожа на колишнє щастя ти!

Так і минуле, втрачене давно.

Блищить, та нас не гріє вже воно.

У ніч мою і мій талан такий:

Хай видно – та здаля, не гріє – хоч ясний.

                                                                                  Переклад Д.Паламарчука

2) Ознайомлення з пам’яткою: Як навчитися виразно читати віршові твори

ПАМ'ЯТКА

Як навчитися виразно читати віршові твори

1. Вдумливо прочитай вірш.

2. З’ясуй лексичне значення незрозумілих тобі слів.

3. За змістом та ідеєю твору визнач настрій, з яким читатимеш вірш.

4. У кожному рядку визнач (підкресли олівцем) стрижневе слово (слово, яке необхідно виділити силою голосу).

5. Познач олівцем паузи: кома - ледь помітна пауза (/); двокрапка й тире – помітна пауза (//); крапка – явна пауза із інтонацією завершеності (///).

6. Ліворуч від кожного рядка постав стрілку, що передає тон читання: підвищення тону – стрілка вгору; зниження тону – вниз; рівний тон – горизонтально.

7. Прочитай кілька разів вірш із дотриманням вимог.

8. Читаючи вірш, уявляй картини, які виникають, і запам’ятовуй їх послідовність.

3) Робота в групах: виразне читання та аналіз віршів учнями

- І група – «Мій дух, як ніч…» (Індивідуальне завдання – прочитати в оригіналі та зробити підрядковий переклад поезії, встановити біблійний епізод).

                     Оригінал

1. My soul is dark – Oh! quickly sting

2. The harp l yet can brook to hear;

3. And let thy gentle fingers fling

4. Its melting murmurs o’er mine ear

5. If in this heart a hope be dear

6. That sound shall charm it fort againe:

7. If in these eyes there lurk a tear,

8. ‘T will flow, and cease to burn my brain.

9. But bid the straine be wild and beep,

10. Nor let thy notes of joy be first;

11. I tell thee, minstrel, I must weep,

12. Or else this heavy heart will burst;

13. For it hath been by sorroy nursed,

14. And ach’d in sleepless silens long;

15. And now’tis doom’d to know the worst,

16. And break at once – or yield to song.

                        Дослівний переклад

1. Моя душа темна – О! швидше, струно

2. Арфи, я ще можу струмок почути;

3. І дай ніжним пальцям зробити стрімкий рух

4. Цей розталий дзюркіт поверх мене у повітрі.

5. Якщо в цьому серці є надія бути палким,

6. Цей звук буде привабливим, з’явиться знову:

7. Якщо в цих очах тут причаїлася сльоза,

8. Він буде струменіти, зупинка притлумить обпалення мого мозку.

9. Але домагання напруження буде диким і глибоким,

10. Не дай цьому звуку насолоди бути першим;

11. Я кажу тобі, менестрелю, я повинен плакати,

12. Або інакше цей прийом серця спалахне;

13. Для цього подеколи журба пестила

14. І відчувала біль в безсонній тиші довго,

 15. І тільки приречений може знати найгірше,

16. І позбавитися колись – або віддати належне пісні.

- Розповідь учня Біблійного епізоду з  демонстрацією  ілюстрацій:

Саул – іудейський цар, який жив у ХV столітті до н.е. Давид – пастух, котрий під час війни ізраїльтян з філістимлянами не побоявся вступити у двобій із велетнем Голіатом і переміг його не мечем, а «силою духу» - в ім’я Бога. За давньою легендою, Давид був юнаком, «який умів грати, був чоловіком хоробрим і войовничим, розумним у словах і вчинках». З'явившись при дворі царя Саула, він розважав його грою на арфі. Є дві версії: одна – покликали як співця, щоб заспокоїти царя своїм мистецтвом, коли того тривожив злий дух; друга – Давид потрапив до палацу після перемоги над Голіатом, і Саул, який позаздрив славі юнака-переможця, хотів убити його, але коли цар насолоджувався грою Давида, злий дух відступив і дух Саула просвітлився.

-  Аналіз вірша першою групою учнів за алгоритмом.

-  Запитання

- Доведіть, що ця поезія є зразком інтимно-психологічної лірики.

(Поет занурюється у внутрішній світ ліричного героя, намагаючись зазирнути у всі потаємні куточки, дослідити його почуття, зрозуміти думки).

  •      Як у вірші розкривається психологія героя? Чи звучать у ньому вже знайомі вам байронівські філософські роздуми про світ і життя людське? (Душа ліричного героя сповнена відчаю – «світової скорботи» - але живе в ній і надія: поет сподівається на музику й пісню як на порятунок. Про сльози, які викликає приємна музика, тут ідеться як про спосіб очищення від усього темного, що накопичилося в душі).
  •      Поміркуйте, якого значення в житті людини поет надає мистецтву, зокрема поезії?
  •      Як ви вважаєте, чому Байрон звернувся до таких давніх подій? (Романтикам притаманне захоплення старовиною, а Біблія – загальнолюдська книга, яка поєднує минуле, сучасне й майбутнє).

Учитель. До перекладів цієї поезії зверталися видатні майстри поетичного слова: М. Лермонтов, І. Бунін, серед українців – В. Самійленко.

-  Порівняльний аналіз перекладу і підрядника

- Чи вдалося В. Самійленку передати зміст вірша, його ідею?

- Прочитайте ще раз першу фразу вірша. Чи намагався перекладач дотримуватися змісту байронівського вірша. Чи передав він усю сутність подій, думок, настрою? Аргументуйте свою точку зору.

- З якою інтонацією перекладач В. Самійленко звертається до співця? Як це впливає на характер героя? Чи зрозумілий вам такий переклад?

- Що надає образу ліричного героя надзвичайної трагічності? Порівняйте у перекладі та підряднику.

Учитель. У Женеві Дж. Байрон зустрівся з англійським поетом-романтиком Персі Біші Шеллі, поезію якого він давно знав і високо цінував. Вони стали друзями, хоча часто сперечалися через різницю в поглядах на церкву, людські стосунки й саму людину. Шеллі був атеїстом. У розмовах вони часто зверталися до міфу про долю Прометея. Обидва мріяли відтворити цей образ і обидва втілили цей задум. Шеллі написав драму «Звільнений Прометей», Байрон – вірш «Прометей», що ввійшов до швейцарського циклу. Цей образ захоплював його давно: ще в юності він робив спроби перекласти фрагмент із трагедії Есхіла «Прометей закутий».

- Практична робота ІІ групи: виразне читання вірша Дж. Байрона «Прометей»

- Індивідуальне повідомлення: міф про Прометея з демонстрацією ілюстрацій.

Учитель. Прометей – той, що вміє передбачати, віщун, мудрець; син титана Іапета й океаніди Климени. За Есхілом, який перший відтворив образ Прометея у літературі, син богині правосуддя Феміди. Він відкриває галерею вічних образів у світовій літературі. 

  • Що символізує Прометей? (Нескореність, вічна боротьба за свободу, бунтівника)
  • Чого навчив Прометей людей? Від Прометея всі в людей умілості»)
  • Хто з представників літератури звертався до образу Прометея?  (Й. Гете,                      П. Б. Шеллі, Т. Шевченко, Леся Українка та інші)

Учитель. У щоденнику, надісланому Августі Лі, Дж. Байрон зазначав: «Прометей завжди так захоплював мої думки, що мені легко уявити собі його вплив на все, що я написав». Але цей образ відбився лише в одному вірші.

Словникова робота

Титанлюдина, яка відзначається неабиякою силою розуму, таланту, величчю своєї діяльності.

  Літературний аналіз вірша за алгоритмом, який надають учні.

    Бесіда за твором

- Чи дотримується Дж. Байрон традиційного зображення міфічного героя? (Певним чином так; у І й ІІ строфах ідеться про злість і мстивість Зевса, який покарав Прометея за любов до людей, про незламність титана).

- Як автор змальовує страждання Прометея? Чи виникає асоціація з образом Христа? (Він, як і Христос, приймає муки за людей. Він прикутий, приречений на нестерпні страждання, але не скорений. У нього «німе страждання, нестерпний біль роздертих ран, і він приймає муки без вагань»).

- Чому автор називає Прометея «символом віри і тепла»? (Він вчить нас вірити у правоту, добро, любов до людей).

- Як ви вважаєте, чи можна долю Прометея назвати перемогою? У чому його героїка? (Він «здатний перетворити на перемогу навіть власну смерть»).

- Вписати у таблицю до кожної характеристики Прометея кілька цитат:

Прометей мученик

Прометей мужній

Прометей гордий

Прометей нескорений

Німе страждання, вічний бран, нестерпний біль роздертих ран, стогін, муки агонії.

Стогін душив у грудях, не виказав таємних мук, щоб мук агонії боги не вгледіли, обрав боротьбу, прийняв муки

Не хотів сказать,

гордий дух, непокора, долі не зламала

Дух бунтарства – не покути, надії й віри не страчає, тріумфом виклик зустрічає І владно смерть перемага.

 

  •      У чому новаторство Байрона у зображенні титана? (Найяскравіше це виявляється в заключній строфі: традиційний образ стає уособленням людини, яка є взірцем для інших.)

Учитель. У Греції Байрона називали Прометеєм. Любов до свободи змусила його в 1823 році поїхати до цієї країни, щоб допомагати у забезпеченні зброєю повстанців, у навчанні новобранців. Поет не міг спокійно спостерігати поневолення краю Гомера, Есхіла, Софокла. Під час хвороби слова Байрона були звернені до Греції: «Я віддав їй свій час, кошти, здоров’я – тепер віддаю життя. Що я міг ще зробити?» Хоча Байрон помер, але Греція через деякий час була звільнена.

ІV. Рефлексія

- Складіть асоціативний портрет байронічного героя

(доповнити попередню таблицю)

Джордж Байрон

Байронічний герой

 

Образ самотнього бунтаря, який розчарувався у житті й страждає від відчуження, від неможливості змінити своє становище та оточуючий світ. Він ідеальний: красивий зовні й внутрішньо, здійснює вчинки відповідно до своїх ідеалів, жертвує собою в ім’я людей, суспільства, якому він не потрібен, тираноборець, незламний борець. З ним пов’язана «світова скорбота» - розчарування, цілковита безнадія та глибокий відчай.

 

- Порівняти характеристику Байрона з байронічним героєм. У чому проявляються спільні й відмінні ознаки?

  • Виразне читання напам’ять учнями віршів Дж. Байрона.

V. Підведення підсумків уроку

- Яке враження справила на вас поезія Дж. Байрона?

- Які мотиви поезій вам близькі, вашому сприйняттю дійсності, світу?

- Чи є актуальною для нашого часу поезія Байрона?

- Як у своєму житті ви зможете застосувати знання, отримані при вивченні творчості Дж. Байрона.   

 Учитель. « Байронівська поезія була бурхливим, але водночас благотворним потоком…» - вважав видатний датський критик Георг Брандес.

(Виставлення оцінок за урок, коментування їх)

VI. Домашнє завдання

- Читати поему Дж. Байрона «Мазепа»; читати підручник стор. 218 – 222;

індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про Мазепу як історичну постать(1 учень:  Мазепа – державний діяч; 2 учень – Мазепа – меценат; 3 учень – Мазепа - особистість); вивчити конспект.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 листопада 2022
Переглядів
496
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку