Розробка уроку для підсумковоі контрольноі роботи " Числівник"

Про матеріал
Цей матеріал можна використати для перевірки знань учнів з теми : " Числівник"
Перегляд файлу

Розробка уроку з української мови для проведення підсумкового заняття з учнями 6 класів загальноосвітньої школи.

  1. Числівник, як частина мови.
  2. Числівники кількісні і порядкові. Числівники прості й складені.
  3. Відмінювання кількісних числівників, що означають цілі числа.
  4. Відмінювання дробових і збірних кількісних числівників.
  5. Буква м'який у числівниках.
  6. Правильне вживання форм непрямих відмінків кількісних числівників.
  7. Відмінювання та написання порядкових числівників.


Завдання. Спишіть. Які з цих числівників означають кількість предметів, які - число, а які - порядок предметів при лічбі.

1. Дві берези біля двору поклонилися до ніг. (Мал.). 2. Сім не ділиться на три. 3. Вже минуло з того часу аж три довгі роки. (Л.Укр.) 4. П'ятнадцять помножити на три буде сорок п'ять. 5. П'ятий рік ми вчимося в школі.

П'ять дерев. П'ять і три буде вісім. П'ятий поверх. Три будинки. До трьох додайте сім. Третя кімната. Десять зошитів. Складіть десять і два. Десяте вікно.


Завдання. Запишіть словосполучення. Поставте питання від головного слова до залежного. Як змінюються кількісні числівники? А як - порядкові?

1. Дві години, з двох годин, двом годинам, між двома годинами, на двох годинах.

2. Третій рік, друга година, четверте вікно, п'яті роковини, шості будинки. Друга година, другої години, другій годині, між другою годиною, о другій годині.

3. Один завод, два поля, три річки, чотири фабрики, сім сіл, з восьмої години, о десятій годині, на семи ділянках, у трьох річках, між двома рядками.


Завдання. Спишіть. Підкресліть словосполучення числівник+іменник. Якими членами речення виступають кількісні числівники у сполученні з іменниками? А яким членом речення - порядкові числівники?

1. Чотири переможці стоять на борту корабля. 2. Водолаз пройшов під водою два кілометри. 3. Два шестикласники повернулися з туристського походу о десятій годині.

2. А три верби схилилися, мов журяться вони. (Гліб.) 2. Ми спинилися біля трьох верб. 3. З третього класу я навчаюся на відмінно. 4. Перші розвідники прибули сьогодні.
Завдання. Запишіть подані слова, групуючи їх за частинами мови (числівники підкресліть).

Зразок. Іменник (хто? що?) трійка, … .
Прикметник (який?) трикілометровий, … .
Числівник (скільки?) три, … .
(який? котрий?) третій, … .
Дієслово (що зробити?) потроїти, … .

Один, одиниця, одинокий, перший; два, другий, двійка, двоє, подвоїти; п'ять, п'ятірка, п'ятий, п'ятиповерховий; десять, десяток, десятий, десятизначний, удесятерити; сто, сотня, сотий, стометровий; чотири, чверть, четвертий, чотирирядний.
Завдання. Спишіть. До якої групи за значенням належать подані числівники?

Три

 

Чотириста

П'ять

 

Тридцять два

Тринадцять

 

П'ятдесят вісім

Двісті

 

Триста двадцять три

Двадцять

 

Тридцять п'ятий

Одинадцять

 

Сорок перший

П'ятнадцять

 

Сто п'ятдесят два

Двадцять

 

Триста тридцять

Тридцять

 

П'ятсот двадцять три


Завдання. Прочитайте. Замінивши числа словами, випишіть числівники, групуючи їх на прості і складені.

Близько 30 міль…онів гектарів сибірс…кої з…млі зайняті кедровими лісами. Кедрові д…рева ж…вуть і плодоносять до 300 років і досягають в…соти в 35 метрів.
Сибірс…кий кедр дає багаті (в,у)рожаї - 2-3 тон…и горіхів з одного гектара лісу. (В,у) одному кілограмі кедрових горіхів містит…ся близ…ко 600 грамів цін…ої олії і 320 грамів кор….сних білкових та інших речовин.
Деревина сибірс…кого кедра є однією з (най)кращих (у,в) світі для виготовлення олівців. (З кн.. "Цікава географія").


Завдання. Спишіть. Доповніть кожну колонку двома-трьома словосполученнями числівник + іменник.

Цілі числа
Два зошити
Чотири олівці
П'ять парт

Збірні
Двоє друзів
Четверо гусей
П'ятеро хлоп'ят

Дробові
Півтора метра
Одна четверта кімнати
Дві п'ятих аркуша
Завдання. Спишіть, замінивши числа словами. Над власне кількісними числівниками надпишіть цілі числа (ц.ч.), над дробовими - дроб.

(Най)глибше озеро з…мної кулі знаходиться в Росії. Це (славно)звісний Байкал. 1620 метрів. У Байкал можна "влити" 92 таких моря, як Азовс…ке, або 23 таких, як Аральс…ке.
(Най)повноводнішою рікою є Амазонка. Площа, з якої вона "збирає" свою воду, досягає 7 міль…онів квадратних кілометрів. Амазонка приймає майже 200 приток, завдовжки 3,5 тисячі кілометрів кожна, і вносить до Атлантичного океану 1/5 частину всієї річкової води земної кулі


Завдання. Спишіть. У формі якого відмінка виступають іменники при числівниках два, три, чотири, коли вони вказують на приблизну кількість предметів?

Був у місті чотири роки тому. Був у місті років чотири тому. Три роки я не бачив брата. Років три я не бачив брата. Два місяці ми відпочивали біля моря. Місяців два ми відпочивали біля моря. Три місяці тривають літні канікули. Місяців три тривають літні канікули.


Завдання. Поставте іменники, що в дужках, у потрібному відмінку. Запишіть. Провідміняйте одне з утворених словосполучень. Запишіть.

Чотири (комбайн), п'ять (центнер), сім (учень), вісім (гектар), дев'ять (кілометр).

1. Три (явір) посадила сестра при долині. (Шевч.) 2. Дві (тополя) високії, одна одну хилить. (Шевч.) 3. Два (син) в гостях у діда - з'їхались додому.


Завдання. Запишіть, замінивши числа слова. Іменники, що в дужках, поставте в потрібному відмінку. Надпишіть відмінок іменників та числівників. У кожному числівнику поставте наголос, виділіть закінчення.

1. На шкільній ділянці є 16 (грядка) городини та фруктовий садок з 20 (дерево). 2. Група лижників складалася з 40 (особа). 3. Спортивний одяг видали 70 (турист). 4. На 11 (грядка) посаджено буряки. 5. На районні змагання відрядили 14 (учень) нашої школи.


Завдання. Запишіть словосполучення, замінивши числа словами. Провідміняйте одне словосполучення. Запишіть.

20 тонн і 11 кілограмів;
500 карбованців і 70 копійок.

384 школи, 589 піонерів,
1787 книжок.

67, 74, 373, 617, 887, 932, 1345.


Завдання. Складіть словосполучення з поданих числівників та іменників. Запишіть. Поставте утворені словосполучення в орудному відмінку.

Обидва, обидві, обоє (учениця, учень, завдання, спроба, двері).

Три, троє (урок, село, учениця, сани).

П'ять, п'ятеро (зошит, квіти).

Шість, шестеро (учень, будинок, день).


Завдання. Спишіть, відкриваючи дужки, вставляючи замість крапок пропущені букви, записуючи числівник к словом.

Волга - (най)більша річка (Є,є)вропи. ЇЇ довжина близько 3700 км, тобто приблизно дорівнює від…алі від Москви до (П,п)івнічного полюса, а площа басейну в 138000 квадратних кілометрів біл…ша від площі (Ф,ф)ранції, (І,і)талії й (В,в)еликобританії, взятих разом.
Щороку Волга приносить у (К,к)аспіське море понад 250 мільйонів кубічних метрів води, тобто за один рік ціле (А,а)азовське море. (З кн.. "Цікава географія".)

Завдання. Утворіть словосполучення. Запишіть, розкривши дужки. Дроби замініть словами. У якому відмінку вживається іменник при дробовому числівнику? Відмінок надпишіть.

1/4 (клас), 2/3 (день), 3/5 (кілометр), 4/7 (доба), 5 1/2 (кілограм), 1 1/2 (метр).

Запишіть арифметичні вирази словами.

5 3/4 + 1/4; 4 1/3 + 8 1/2; 2 2/5 + 3 1/5; 6,9+0,65.


Завдання. Спишіть, замінивши числа словами, а слова, подані в дужках, поставте у відповідній відмінковій формі.

1. Країни СНД займають 1/6 (частина) всієї заселеної суші. Всі інші держави, навіть найбільші, такі, як США, у 2-2 1/2 (раз) менші за СНД.

2. За 4 1/2 (день) наш клас зібрав урожай кукурудзи за 2,3 (гектар), соняшників з 3 1/3 (гектар), картоплі з 1 1/2 (гектар).

Поясніть зв'язок числівників з іменниками.


Завдання. Запишіть арифметичні вирази словами.

500 + 20 =
400 + 16 =
20 + 95 =
700 - 70 =
900 - 50 =
600 - 30 =

Поясніть написання цих числівників. Назвіть правила, за якими ви написали числівники.


Завдання. Доведіть, що в числівниках п'ятеро, дев'ятеро, п'ятнадцятеро, дев'ятнадцятеро треба писати апостроф.
Збірні числівники, що пишуться з апострофом, введіть у речення. Речення запишіть у зошиті.

Завдання. Зробіть фонетичний розбір числівників шістнадцятеро, восьмеро. Поясніть написання цих числівників. Чому в числівнику восьмеро пишеться м'який знак?


Завдання. Прочитайте. Запишіть, замінивши числа словами. Визначте групи числівників за значенням, будовою. Як узгоджуються вжиті в тексті числівники з іменниками?

В 1917 році в Державній Третьяковській галереї було 4 (тисяча, експонат), тепер їх майже 40 (тисяча). До революції в Росії було 213 (музей). Після революції їх кількість значно зросла - в 1970 році вже налічувалось 1144 (музей). Щороку їх відвідують майже 100 (мільйон, трудящий).


Завдання. Випишіть окремо прості та складені числівники. На місці крапок, де треба, поставте м'який знак.

Двадцят…, шіст…десят…, сімдесят…, п'ят…сот, перший, одна ціла і п'ять… сотих, міл…йон, сім…сот, сім…сот тисяч, тридцят… два, дев'ят…, дев'ят…надцуять, всі…момастами, чотир…охсот, тр…момастами двадцят…ма, тр…ома.


Завдання. Провідміняйте кількісний числівник один. Чи має числівник один форми однини і множини? Чи має числівник один рід?
Провідміняйте кількісний числівник два. Утворіть словосполучення з числівником два. У формі якого відмінка вживається іменник при цьому числівнику?

Завдання. Провідміняйте кількісні числівники три, чотири. З числівниками три, чотири утворіть словосполучення. Запишіть їх. Поставте наголоси в іменниках. У формі якого відмінка вживаються іменники з числівниками три, чотири? А з числівником два?


Завдання. Провідміняйте кількісні числівники п'ять, сім, вісім. З числівниками п'ять, сім, вісім утворіть словосполучення. У формі якого відмінка виступають іменники при числівниках п'ять, сім, вісім?

Завдання. Провідміняйте числівники шість, дев'ять, десять. З числівниками шість, дев'ять, десять утворіть словосполучення. У формі якого відмінка виступають іменники при числівниках шість, дев'ять, десять?


Завдання.Провідміняйте числівники одинадцять, двадцять, п'ятдесят. Порівняйте їх відмінювання з відмінюванням числівника п'ять. Однаково чи по-різному вони відмінюються?

Завдання. Провідміняйте числівники п'ятнадцять, тридцять, шістдесят. Ці числівники відмінюються, як числівники одинадцять, двадцять, п'ятдесят. Назвіть особливості відмінювання числівників від одинадцяти до двадцяти.

Завдання. Провідміняйте числівники сорок, дев'яносто, сто. Назвіть особливості відмінювання числівників сорок, дев'яносто, сто.


Завдання. Провідміняйте числівники двісті, триста, пятсот. Назвіть особливості відмінювання числівників двісті, триста, пятсот.

Завдання. Провідміняйте числівники чотириста, шістсот, сімсот, вісімсот, дев'ятсот. Назвіть особливості відмінювання числівників двісті - дев'ятсо.

Завдання. Провідміняйте числівники нуль, тисяча, мільйон, мільярд, двісті шістдесят вісім. Назвіть особливості відмінювання цих числівників.


Завдання. Від поданих кількісних числівників утворіть порядкові числівники. Виділіть у них закінчення.

1. Три, п'ять, шість, десять, двадцять, сорок, дев'яносто, п'ятнадцять.
2. П'ятсот, двісті, триста, дев'ятсот.
3. Тридцять два, сорок вісім, двісті тридцять сім.

Які числівники творяться від основи називного відмінка? Які числівники творяться від основи родового відмінка?


Завдання. Спишіть замінюючи числа словами. Із записаними числівниками утворіть складні слова. З'ясуйте, які з них є порядкові числівники, а які - прикметники.

(200) кілометровий пробіг;
(500) десант;
(4)річна, (8) річна, (10)річна школи;
(3) актна п'єса;
(3000) глядач;
(5) метровий стіл.


Завдання. Спішить, замінивши числа словами.

14 червня 1963 року вийшов на орбіту корабель-супутник "Восток-5", пілотований В,Ф, Биховським. За 119 годин він облетів навколо земної кулі 81 раз і пройшов віддаль більш як 3 мільйони 300 тисяч кілометрів.
16 червня цього ж року зоряні шляхи вийшов корабель-супутник "Восток-6", пілотований першою в світі жінкою-космонавтом В.В. Терешковою. Корабель-супутник "Восток-6" за 71 годину облетів 48 раз навколо нашої планети і подолав відстань близько 2 мільйонів кілометрів.


Завдання. Виділені слова і числа замініть складними прикметниками й запишіть.

Мороз в 95 градусів. Юнак 14 років і 7 років дід дуже любили ловити рибу. Літній відпочинок на 1 1/2 місяця. Шлюпка з 12 веслами. Отвір у 2 метри. Вага 450 кілограмів. Довжина 1000 кілометрів. Глибина 127 метрів. Доповідь на 2 години. Висотний дім 3 28 поверхами.

 

docx
Додав(-ла)
Серко Наталія
Додано
24 листопада 2021
Переглядів
1763
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку