Розробка уроку для учнів 10 класу на тему " Рівномірний рух матеріальної точки по колу" з використанням інтерактивних технологій за новою програмою. ( До підручника за навчальною програмою авторського колективу під керівництвом Локтєва В.М.)
1
Тема : Рівномірний рух матеріальної точки по колу
Мета уроку: ознайомити учнів з рівномірним рухом по колу й фізичними величинами, що характеризують цей рух; навчити учнів обчислювати прискорення під час рівномірного руху по колу; продовжити формування математичної компетентності учнів: умінь перетворювати формули, аналізувати математичні закономірності; розвивати логічне мислення учнів, пам'ять, увагу, розширювати їх кругозір; виховувати інтерес до предмета, толерантне відношення до учасників навчального процесу.
Наочність і обладнання: мультимедійні засоби навчання, роздатковий матеріал.
Форми і методи роботи: словесні ( бесіда, пояснення), практичні ( виконання завдань, розвязування задач) Виправ помилку» ( робота біля дошки), «Експрес-контроль» ( індивідуальна робота ),Learning Apps « Логічні пари», «Мозковий штурм», «Ланцюжок знань», «Ключові слова»
Перебіг уроку
І. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
ІІІ.Актуалізація опорних знань та вмінь
«Ланцюжок знань»
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Хмаринка слів»
Як охарактеризувати криволінійний рух?
V.Вивчення нового матеріалу
«Мозковий штурм» ( учні називають основні характеристики рівномірного і нерівномірного рухів, наводять приклад )
Криволінійний рух – це такий рух тіла, при якому траєкторія руху тіла являє собою криву лінію.
Будь-який криволінійний рух набагато складніший за прямолінійний:
Проблемне питання
• Чому камінь, який воїн випускає з пращі, не продовжує рухатися по колу?
• Якою буде траєкторія руху каменя?
Проблемне питання
• Як можна «спростити» криволінійну траєкторію, тобто звести до більш простої форми?
Практично будь-яку складну криволінійну траєкторію можна подати як сукупність дуг різних радіусів, а криволінійний рух розглядати як рух по колу.
Розглянемо найпростіший вид криволінійного руху – рівномірний рух по колу.
Рівномірний рух тіла по колу – це такий криволінійний рух, при якому траєкторією руху тіла є коло, а лінійна швидкість руху не змінюється з часом.
Період обертання – фізична величина, яка дорівнює інтервалу часу, за який тіло здійснює один оберт.
– кількість обертів, здійснених тілом за інтервал часу
Обертова частота – фізична величина, яка чисельно дорівнює кількості обертів за одиницю часу.
Період і обертова частота є взаємно оберненими величинами:
Лінійна швидкість:
Кутова швидкість – це фізична величина, яка чисельно дорівнює куту повороту радіуса за одиницю часу:
Проблемне питання
• Який напрямок має прискорення тіла під час його рівномірного руху по колу?
Робота з підручником с. 66 мал. 45
У разі рівномірного руху тіла по колу:
– лінійна швидкість; – радіус кола; – кутова швидкість.
V. Закріплення нових знань і вмінь
1. Диск за 10 с зробив 200 обертів. Визначте період його обертання та обертову частоту.
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь: |
|
2. Визначте кутову швидкість, з якою рухається секундна стрілка механічного годинника.
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь: |
|
3. Автомобіль рухається по закругленій ділянці шосе радіусом 50 м з постійною за модулем швидкістю 72 км/год. Знайдіть доцентрове прискорення руху автомобіля на цій ділянці.
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь: |
|
4. Кутова швидкість обертання лопатей вентилятора 15π рад/с. Визначте, скільки обертів здійснив вентилятор за 6 с.
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь:. |
|
5. Знайдіть максимальну швидкість, з якою може обертатися шліфувальний круг діаметром 30 см, якщо допустима обертова частота для нього становить 1800 об/хв.
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь: . |
|
6. Колесо радіусом 80 см котиться по горизонтальній дорозі без проковзування. Який шлях воно пройде, зробивши 20 повних обертів?
Дано:
|
Розв’язання
Відповідь:. |
|
VІ. Підбиття підсумків уроку
VI. Домашнє завдання
Опрацювати § 14 -15, № 78,№ 86*