Розробка уроку до теми "Займенник"

Про матеріал

Розробка цікавого інтерактивного уроку з теми "Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль".

Містить різнорівневі завдання інтерактивні методи.

Легко можна використавувати для уроку без змін. Урок продуманий до дрібниць

Перегляд файлу

 

Тема уроку: займенник загальне значення, морфологічні ознаки синтаксична роль.

 

Мета: поглибити знання учнів про займенник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки й синтаксичну роль,дати загальне поняття про розряди займенників;формувати в учнів загально пізнавальні вміння знаходити займенники в тексті, визначати їх розряд, синтаксичну роль; розвивати інформативну, соціальну та творчу компетентності; виробляти навички грамотного написання прийменників із займенниками; за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу прищеплювати пошану до культури рідного народу, його творчості.

Міжпредметні звязки

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

 

                                                Хід уроку

І. Оргмомент.

Учитель. 

- З яким настроєм прийшли на урок?

- Що ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?

- Продовжте речення « Сьогодні на уроці я хочу ….»

- Який девіз нашого уроку? (зачитують з дошки)

                Я, ти, він, вона – разом ми одна сім`я.

                 Будем всі ми працювати, знання нові здобувати.

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Стук у двері. Заходить учень (заздалегідь підготовлений) і звертається до класу:

Він казав, щоб хтось із вас після уроку зайшов до нього. Якщо його  не буде у своєму кабінеті – зачекаєте. У нього дуже важлива справа до вас.

Так, наче все сказав. Нічого не забув? Не забудьте: це дуже важливо!

 

     Учитель. Та ні, мабуть, те, про що наговорив нам Кирило, не таке вже й важливе, якщо той, кому хтось із вас потрібний терміново, не підійшов до вас особисто. Важливе зараз інше. Це вивчення нової теми.

- Діти, а ви зрозуміли, кому і до кого треба прийти після уроку?

- Що було відсутнім у повідомленні?   

Ми сьогодні розпочинаємо вивчати ЗАЙМЕННИК.

-Що вам уже відомо про цю частину мови? Наведіть приклади займенників.

  Сьогодні ви поповните свої знання про займенник, з`ясуєте його морфологічні ознаки, синтаксичну роль. А на наступних уроках вас ще чекає багато нового, поки що вам невідомого.

Робота з таблицею

Частина мови

Значення

Питання

Займенник

Іменник

 

Предмет

Хто? Що?

 

Прикметник

Ознаку предмета

Який? Чий?

Числівник

Кількість

Скільки? Котрий?

 

 

Слово вчителя.

Займенники – зручні, хоч в них немає гри фарб справжнього живого мовлення, вони не можуть мати при собі яскравого епітета. Вони,  як запасні гравці на футбольному полі або дублери  в театрі, виходять на поле, коли змушено «звільняють гру» значущі слова.

Вивчення навчального матеріалу.

Лінгвістичне дослідження.

Розгляньте речення., знайдіть підмети, до якої ч.м. вони належать.

Марина щоранку прокидалася перша.

              хто?

Я     щоранку прокидалася перша.

        хто?

Розгляньте речення., знайдіть означення, до якої ч.м. вони належать.

Зелений автомобіль промчав вулицями міста. 

    який?

Якийсь автомобіль промчав вулицями міста.  

       який?

Розгляньте речення., знайдіть, до якої ч.м. вони належать.

    Один у полі не воїн

        скільки?

  Скільки цей рисак править? – запитав дядько Трохим (М.Стельмах)  

      скільки? 

Подивіться уважно на ці речення і дайте відповідь на таке питання: в яких реченнях подані займенники, а яких інші частини мови і які саме?

Доведіть, що в кожному прикладі друге речення містить саме займенник, а не іменник, прикметник чи числівник.

Ну ось,  настав час і для  подорожі. Слухайте уважно.

     Запрошую вас у містечко Займенників. Дуже схожі ці морфологічні чоловічки на звичайних людей, і життя в їхньому містечку тече за своїми законами.

     Починається наша екскурсія з головної площі Особових займенників. Тут живуть найповажніші та найголовніші громадяни — своєрідний уряд.  Цей уряд поділяється на три парламентські палати (особи) — хвальки і задаваки, що часто викрикують: «Я найрозумніший»; «Ми все можемо»; 2 і 3 особи люблять командувати: «Ти принесеш», «Ви зробите», «Вони розкажуть».

     А ось ми потрапили на проспект Означальних займенників. Вони ухвалюють закони, за якими живе всякий громадянин містечка, увесь займенниковий народ їх обов`язково має шанувати, кожний сам   їх знає та інших научає.

     Тепер повертаємо на вулицю з респектабельними будинками, в яких живуть директори всіх закладів та установ містечка. Це Вказівні займенники, а називаються вони так, бо постійно роздають усім вказівки: той зробить це, цей принесе те; порядок буде такий, працюватимете стільки.

     Наступна вулиця Присвійних займенників. Вони працюють скарбниками, банкірами, збирачами податків, касирами тощо. Понад усе вони люблять ділити (особливо гроші). Швидко визначають, що моє, що твоє, що їхнє, наше чи ваше.

     Серед широких і світлих вулиць містечка губиться провулок Неозначених займенників, де в затінку крислатих дерев туляться замасковані хатинки. Тут живуть таємні агенти. Вони завжди засекречують усе, ніколи не видають таємниць. Ці займенники охоче розкажуть вам, що хтось щось комусь приніс на деякий час, але чи багато ви дізналися з їх закодованого мовлення?

     Зовсім відрізняються від таємничих Неозначених жителі вулиці Відносних займенників. Вони, навпаки, готові всім розповісти, хто що зробив (і який краще) та скільки часу на це витрачено. Зазвичай працюють вони журналістами чи дикторами новин.

     Але не слід плутати їх із займенниками з сусідньої вулиці — допитливими Питальними, котрі мають такі ж імена: Хто? Що? Скільки? Вони ніколи не розлучаються зі знаком питання. Ці надають перевагу професіям у галузі педагогіки та юриспруденції.

    Є в містечку й вулиця, на якій живуть постійні безробітні, — це Заперечні займенники з вередливим характером та примхами. Їх нічого і ніхто не влаштовує, ніякі і нічиї пропозиції не задовольняють.

    А на самісінькій околиці міста стоїть самотня хатинка, в якій живе Зворотний займенник. Він скупердяй та егоїст, живе лише для себе, товаришує тільки з собою, радіє тихенько собі, не привертає уваги до себе. Тому і втратив він своє обличчя — не має називного відмінка, не має ще ні роду, ні числа.

Ось така дивна країна «Морфологія», незвичайні в ній і містечка та їхні жителі.

 

  1. Закріплення і систематизація отриманих знань.

 

ЗАВДАННЯ ДО КАЗКИ

Поки  я вам розповідала устрій займенникового містечка,  налетів буревій і попереставляв всіх жителів місцями. Тому нам з вами потрібно їх повернути на свої місця.

 

 

 

 

 

        

 

 

  1. Робота біля дошки.

Перепешіть речення, підкресліть займенники, зверху напишіть розряд.

Шануй і поважай матір і батька. Вони дали тобі життя. Ти будеш дорослою людиною, але для матері і батька до останнього їхнього подиху залишишся дитям. Своєю працею і піклуванням вони несуть радість у твою колиску. Не забувай, що батьки також мають право на радість. Шануй і поважай бабусю й дідуся... дорожи честю сім'ї, оберігай її, як святиню. Де б ти не був, ніколи не забувай про свою рідну домівку. Завжди пам'ятай про неї (В. Сухомлинський).

 

Творче моделювання

Відновити й записати прислів’я, дібравши їхнє продовження з другої колонки. Виділити в них займенники й визначити їхню синтаксичну функцію.

Мудрим ніхто не народився, …

що дає користь.

Людина прагне до того, …

свого майстра.

Людей питай, …

зате плоди її солодкі.

Кожне діло любить …

а навчився.

Гірка наука, …

сама себе хвалить.

Гречана каша …

а свій розум май.

 

«Казкова»

  • А зараз з одним із займенників складіть речення казкового змісту.
  • А всі інші спробують відгадати казку та сказати про кого або про що йдеться мова.(Нариклад: «Він живе на даху, дуже любить солодощі»).
  • ( Діти складають речення)

Мозковий штурм.

  • Які два займенники псують дороги? ( ями)
  • Що треба зробити з руками, щоб утворилися три особові займенники? ( ви-ми- ти)
  • Додавши до займенника І особи одну букву, перетворіть його на антонім до слова « війна». (Мир)
  • Я – спереду, я – вкінці, а посередині назва породи коня ( маленького). Разом буде назва країни. (Я – поні –я)
  • Хто швидше назве займенники з двома буквами е ? ( Мене, тебе)
  • Хто швидше здогадається , у яких займенниках є буквосполучення ьо, йо? ( у нього, у ньому, його, йому)

  1. Підсумок уроку.

Робота в групах. Розгляньте ілюстрацію. Складіть і запишіть 3 – 5 речень, використовуючи займенники. Спробуйте описати настрій, який викликає у вас ця картина.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Незакінчені речення

Наш урок добігає кінця. Чи виправдались ваші очікування від уроку?

Продовжте речення

  • Сьогодні на уроці я дізналась/дізнався…
  • Труднощі в мене виникли під час…
  • Найцікавіше для мене було…

 

 

Домашнє завдання

П. 38, впр.362 (письмово)

 

doc
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
1545
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку