Розробка уроку "Досліджуємо текст: висловлюємо думку. Бабуся Ввічливість (за матеріалами Інтернету). Слова ввічливості"

Про матеріал
Розробка уроку літературного читання з використанням технології "Шість капелюхів"
Перегляд файлу

Тема. Досліджуємо текст: висловлюємо думку. Бабуся Ввічливість (за матеріалами Інтернету). Слова ввічливості

 

Мета: навчити учнів досліджувати текст, виділяти основну думку та висловлювати власну позицію щодо прочитаного відповідно до загальноприйнятих норм поведінки; ознайомити з поняттям «слова ввічливості» і розвивати навички правильного їх вживання в мовленні; формувати навички виразного читання, вміння аналізувати текст та визначати характер персонажів; розвивати мовлення, увагу та уяву учнів, збагачувати словниковий запас,  виховувати порядність, повагу до оточуючих, бажання використовувати в повсякденному спілкуванні слова ввічливості, підвищувати культуру спілкування.

Тип уроку: ознайомлення з новим твором  

Методи і прийоми: читання, перечитування, бесіда за змістом,  прослуховування та аналіз відеоматеріалу, критичний аналіз тексту за стратегією «Шість капелюхів мислення»,  «Стіна слів».

Обладнання: підручник, конспект, мультимедійна презентація, відеоматеріал

Використані джерела:

  1. Українська мова та читання : підруч. для 2 кл. закл. загальн. середн. освіти (у 2-х частинах) : Частина 2 : Читання / Наталія Богданець-Білоскаленко. – К. : Грамота, 2019. – 144 с. : іл.
  2. Відеоролик Ютуб «Казка "Бабуся Ввічливість" .Читання , 2 клас за підручником Богданець-Білоскаленко». [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=retXePpOS0Y
  3. Відеоролик Ютуб «Бабуся ввічливість. Українська народна казка».[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=uxt-nPVbySw

 

Хід уроку

І. Організаційна частина (1хв)

II. Вправи для розвитку мовного апарату, навичок читання (3-4хв).

1. Робота над чистомовкою.

– Пропоную привітатися за допомогою чистомовки. Повторюйте за мною.

Ку-ку-ку – Доброго ранку!

Ому- ому-ому – зичу я кожному

Ям- ям-ям – доброго дня бажаю людям

Ра-ра-ра – доброго вечора

Их-их-их – вітаю стрічних

Ться-ться-ться – люди посміхаються

Бі-бі-бі – добрі слова для кожного любі.

-Діти,  які слова ми використали, щоб привітатися? ( Доброго ранку, доброго дня, доброго вечора, вітаю)

– А як ще ми з вами можемо привітатися? («Здрастуйте», «привіт», «добрий день», «добридень», «доброго ранку», «добрий вечір», «здоровенькі були», «світлої днини», «доброго вечора», «доброго дня», «мої вітання», «вітаю вас».)

– Як ми називаємо ці слова? (Слова привітання)

– До привітань подаруйте  одне одному сердечко. Надішліть його однокласникам одним видихом.

-Уявіть собі гарненький смачненький тортик, який спекла вам мама.   Задуйте на ньому свічки. Давайте разом. Спробуємо на видих подякувати за такий чудовий подарунок: Дякуємо!

- Розпиліть подихом кульбабку. Спробуємо на видих віддячити природі за таку гарну подаровану квітку: Спасибі тобі!

-Зобразіть свист вітру. Спробуємо прошепотіти вітру подяку за його невпинну роботу: Щиро дякуємо!

-Діти, як можна назвати слова, які ми з вами використовували для подяки? (Слова вдячності)

- А якими словами ми ще можемо подякувати? (Спасибі! Дякую тобі! Дякую вам! Щиро дякую! Щиро вдячний (а)! Щира вдячність! Ґречно дякую! Щиро вдячний! Сердечно (щиросердно)Вам дякую! Дуже дякую! Я дуже Вам вдячний.)

– Діти, вам приємно було вимовляти ці слова? А чути? ( Так)

ІV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності (1—2 хв).

- Уявіть, діти, що у світі існує одна дуже особлива бабуся — її звуть Бабуся Ввічливість. Вона завжди носить із собою чарівний кошик, повний особливих слів. Ці слова — справжні скарби! Коли люди їх чують, вони стають добрішими, усміхаються один одному і навіть допомагають у складних ситуаціях. Сьогодні ми дізнаємося, що це за слова і як вони можуть допомогти нам в різних ситуаціях. Готові відкрити кошик Бабусі Ввічливості?

V. Сприймання та усвідомлення твору (20 хв).

1. Підготовка до сприймання нового твору.

– Діти, чи знаєте ви, що таке ввічливі слова? (Увічливі словá — це слова, за допомогою яких людина виявляє уважність, люб’язність і чемність.)

До цих чарівних слів відносять слова привітання та вдячності які ми з вами називали, а також слова вибачення, прохання та прощання. Ви хороші діти, тому точно використовуєте такі слова у своєму житті.

-Які слова вибачення ви знаєте? («вибач мені», «пробачте мені», «вибач за», «вибачайте», «вибачай, серденько», «я не хотів», «перепрошую», «даруйте», «прошу вибачити».)

-Які слова прохання ви знаєте? («будь ласка», «дуже просимо», «дозвольте допомогти», «уклінно прошу», «з Вашого дозволу», «дозвольте».)

-Які слова прощання ви знаєте? («передаю вітання», «будьте здорові», «на все добре», «прощавай», «до побачення», «до зустрічі», «бувай», «на добраніч», «бувайте здорові», «на все добре», «до наступної зустрічі», «ходи здоровий», «майтеся гаразд».)

-Щоб перевірити наскільки добре ви знаєте ввічливі слова та як гарно ними володієте, пропоную пограти в гру. Я запропоную вам приклад діалогу з пропущеним увічливим словом, яке вам потрібно буде туди вставити. Впевнена, ви впораєтеся.

– Уявіть, що ви забули слова ввічливості. Що може статися?

  •          Отже, сьогодні ми з вами ознайомимося з казкою «Бабуся Ввічливість»  і дізнаємося, як  ці чарівні слова допомогли дітям у скрутну хвилину.

2. Словникова робота.

- Щоб зрозуміти зміст казки, з’ясуємо значення деяких слів.

https://learningapps.org/display?v=p42u82tp324

3. Гімнастика для очей

-Давайте трошки відпочинемо від наших моніторів. Встаньте з-за столу та підійдіть до вікна. Виставте перед собою руку. Подивіться на палець руки, а потім на дерева за вікном. (Повторити 5 разів)

- Заплющіть очі на 2-3 секунди, злегка натисніть пальцями на повіки. (Повторити 5 разів)

-Зробіть очима коло за годинниковою стрілкою, потім - проти. (Повторити 5 разів)

4. Перше читання твору

 Переглянте відеозапис цієї казки і скажіть:

  •                    Про кого йде мова?

 5. Повторне читання вголос.

– Розгорніть, будь ласка,  підручник на с.54.   Прочитаємо текст казки.

 ­– У цій версії твору будуть певні відмінності, тому слухайте уважно,  щоб їх помітити        (читання по черзі абзацами.) 

  •                    Тож, яку відмінність ви помітили? (Різні імена героїв) Так, абсолютно правильно.

   – А як ви думаєте чому? 

– Це тому, що в цієї казки немає конкретного автора, тому і немає  точних імен персонажів. І  в деяких моментах такі твори з різних джерел можуть різнитися, але в них один зміст.

6. Цілісний аналіз тексту, зображувальних засобів:

а) бесіда за запитаннями в логічній послідовності;

– Над казкою будемо працювати за допомогою шести чарівних капелюхів. Коли одягаємо один з таких капелюхів, то маємо дати відповіді на певні запитання, щоб перейти до наступного. Спробуємо?

Білий капелюх.

Білий дає нам інформацію. А наша казочка це і є інформація.

Отож, давайте розкажемо:

– Як починається казка? Прочитайте.

– Чому діти опинилися в лісі?

– Що потрібно було зробити, щоб вибратися з лісу? (Знайдіть у тексті цей епізод та прочитайте)

– Хто розповів їм про це?

– Якою була реакція дітей на розповідь від Бабусі Ввічливості? Чому? (Знайдіть в тексті цей епізод та прочитайте)

– Що попросили діти у бабусі? (Знайдіть в тексті цей епізод та прочитайте)

  •         Чим закінчилася казка для кожного з героїв?

Молодці, білий капелюх справився зі своїм завданням!

Чорний капелюх.

Чорний – проаналізувати що негативного було в цьому творі

– Хто з дітей був пустотливим?  (Знайдіть в тексті доказ вашим словам та прочитайте)

  •                    Яка неприємність сталася з дітьми? ( Заблукали)

– Які ще негативні події  описано в казці? (Зачитайте ці епізоди, щоб підтвердити свою думку)

– Від чого б ви застерегли дітей?

  •         Що б ви порадили Петрику?
  •         Отже, завдяки чорному капелюху, ми дізналися, що найнеприємніше в казці – це те, що Петрик не знав слів ввічливості і міг залишитися в лісі.

 

Жовтий капелюх

– Чорний капелюх розповів нам про неприємне. Та в будь-чому можна завжди знайти позитивні сторони. Саме про це ми довідаємося від жовтого капелюха.

– Чому Наталка легко впоралася з умовами бабусі?

– Які позитивні моменти ще ми можемо назвати у творі?

– Як Наталка допомогла Петрику? (Прочитайте цей епізод)

  Які зміни відбулися з Петриком у кінці казки? (прочитайте цей епізод)

Отже, якщо одягаємо жовтий капелюх,  то  бачимо, що  нас оточують приєні й добра люди.

 

Червоний капелюх.

Червоний – говорить тільки про почуття, емоції, які у вас виникли під час прослуховування казки.

  •         Які почуття виникли на початку казки?
  •         Які почуття виникли в середині оповідання?

– Які емоції виникли у кінці оповідання?

  •         Усі ці почуття, що ви назвали, допомагають нам краще розуміти казку та переживати її разом з героями.

Зелений капелюх.

Зелений – це капелюх творчості. У ньому ми відправимося в країну фантазій.

1. Малюнковий план і переказ частин

  •         Але спочатку відтворимо послідовність подій.  Але, мабуть, чорний капелюшок вирішив і далі нас супроводжувати.  Ілюстрації переплуталися і нам потрібно поставити їх послідовно  й переказати епізод.

https://learningapps.org/display?v=pfsqsdx2a24

2. Хвилинка фантазії

- Пофантазуйте і скажіть, якою ви уявили Бабусю Ввічливість?

3. Вправа «Казка навпаки»

   Вигадаємо інакше закінчення казки. Уявимо: що діти через свою невихованість не виконали б умови бабусі та не вимовили б чарівних слів. Що б з ними сталося?

  •         Як бачите, діти, тільки-но ви одягли зелений капелюх, як поринули у світ фантазій.

 

8. Узагальнювальна бесіда.

Синій капелюх.

– Ми з вами приміряли майже всі капелюшки. Розглянули гарні і погани сторони казки. І у нас залишився лише синій капелюшок для підсумків та обговорення.

– Який герой казки вам більше сподобався? Чому?

  Чи схвалюєте ви поведінку героїв?

– Чого  навчає ця казка?

  •         Я підібрала декілька прислів’їв. Подумаємо та вирішимо, яке з них найкраще описує казку та чому.

Шануй людей і тебе шануватимуть.

Людині потрібна людяність.

Слово чемне кожному приємне.

Ввічливості відкриваються всі двері.

Чини добро й нікого не бійся.

9. Заключне слово вчителя.

-Ви просто молодці! Дуже гарно сьогодні попрацювали.

- Отже, сьогодні ми дізналися, як важливі слова ввічливості та як вони допомагають нам бути добрими і уважними один до одного. Ми познайомилися з бабусею Ввічливістю та її секретами, які роблять наше спілкування теплішим. Пам'ятайте, що ввічливі слова – це чарівні ключики, які відкривають серця інших. Давайте не забуватимемо використовувати їх щодня!

VІ. Підсумок уроку.

-Щоб закінчити наш урок та отримати квиток на перерву обов’язково потрібно продовжити наступні речення:

-Сьогодні на уроці ми дізналися про…

-Мені цікаво було…

-Я зрозумів, що…

-  Любі діти, за те, що ви дуже добре працювали, я хочу подарувати вам кошик ввічливості. Цей кошик приноситиме тільки позитивні емоції, а чарівні квіти в ньому ніколи не зав’януть.

Кошик ввічливості - наліпка для оформлення шкільного простору

 

docx
Додано
17 листопада
Переглядів
151
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку