Розробка уроку
за темою: «Музичне мистецтво в нашому житті. Друге життя музики.»
7 клас
Мета:
навчальна:
розвивальна:
виховна:
Музичний матеріал:
В. Зінчука.
4. В. Івасюк. «Червона рута».
5. Рок-версія пісні В. Івасюка «Червона рута».
6. Сучасна обробка п`єси Л. Бетховена «Елізі».
Обладнання:
Тип уроку:
залежно від місця уроку в системі уроків –
урок поглиблення теми;
залежно від дидактичної мети –
урок засвоєння нових знань;
залежно від змісту –
домінантний (домінанта на слуханні музики)
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Емоційне налаштування на урок.
ІІ. Мотивація до навчання та оголошення теми та мети уроку.
1. Гра «Здогадайся, яка тема».
Демонструються слайди на фоні сучасної обробки п’єси
Л. Бетховена «Елізі» (Додаток 1)
- Тема нашого спілкування сьогодні - «Друге життя музики».
- Як ви гадаєте, коли музика може отримати друге життя?
- Що таке обробка музичного твору?
- Обробки яких творів вам відомі?
Демонструється слайд презентації (Додаток 2)
ІІІ. Основна частина.
Постарайтеся відчути цю музику і дізнатися через неї дещо про її автора.
(Демонструється відео виконання п’єси Н. Паганіні
«Каприс № 242 )
2. Розповідь вчителя.
- В усіх столицях Європи 19 століття з’явилися портрети дивного чоловіка: бліде обличчя, сплутане волосся, величезний гачкуватий ніс та очі, що горіли неймовірним вогнем. Люди, які бачили цей портрет, шепотіли: «Схожий на чорта». Такий був маестро Паганіні – композитор, скрипаль, рівного якому не було, немає та і навряд чи буде.
Син портового вантажника зумів не тільки стати знаменитим, його гра на скрипці була такою віртуозною, що породила чутки про те, що скрипаль заключив договір з дияволом.
Шлях до слави у Паганіні не був безперешкодним. З дитинства йому доводилося терпіти тиранію батька, який примушував його займатися музикою цілими днями, не дозволяючи виходити на вулицю. Від нестачі кисню, руху та великих навантажень хлопчик, який від народження мав слабке здоров’я, впав у кому. Батьки вирішили, що він помер і ледве не поховали його. Після хвороби він продовжував навчання, і скоро слава про скрипаля вийшла далеко за межі Генуї.
На жаль, талановита людина часто буває оточена заздрісниками та ворогами. Після концерту у Відні один із слухачів стверджував, що бачив, як за спиною музиканта стояв Диявол і водив його рукою зі смичком. Його концерти намагалися зірвати, намагалися виставити його у поганому світлі, але для таланта немає препон. Ім’я Паганіні було пов’язане з безліччю легенд та романтичних історій.
- «Ти зробила мене нещасним , - шепотів він, ніжно торкаючись рукою своєї вічної мучительки, – Ти позбавила мене безтурботного золотого дитинства, вкрала мій сміх, залишивши натомість страждання і сльози, ти зробила мене своїм вічним бранцем. Ти – мій хрест і моя радість. Хіба хто знає, що за талант, подарований мені небом, за щастя володіти тобою я заплатив повністю». Як ви гадаєте, до кого були звернені ці слова? (до скрипки)
- Вірно. Це його улюблений музичний інструмент. А п’єса, яку ми послухали, називається «Каприс».
Демонструється слайд презентаціїі, який пояснює це слово (Додаток 3)
- «Каприс» як магніт притягував до себе музикантів. Музична фраза, яка складається усього з декількох нот, має заворожливу дію. І почалися обробки.
- Як на ваш погляд, чи має право інший композитор змінювати щось у чужій музиці?
- Другого легендарного музиканта також оточували плітки та докори у зв’язках з нечистою силою. Коли піаніст-віртуоз почув музику скрипаля –віртуоза, він вирішив зробити обробки каприсів для роялю. Цей музикант – Ференц Ліст. (Демонструється портрет). Давайте послухаємо. Що в нього вийшло.
(Відео виконання Етюду № 6 Ф. Ліста)
- Пройшли роки, а музика геніального Паганіні продовжує хвилювати людей та викликати нові ідеї у музикантів. Пропоную вам послухати іще одну версію «капрису».
(Відео з виконанням сучасної обробки «Капрису № 24» Н. Паганіні)
(Слайд презентації - додаток 5)
(Слайд презентації: re-mix, remake, cover-версія. Додаток 6.)
ІV. Підсумок. Оцінювання.
Гра «Знайди пару».
(Учні шукають пару та оголошують питання та відповіді)
V. Рефлексія. (на фоні спокійної музики)
- Наш урок закінчується, прошу вас подивитися на ваші «аркуші очікувань». Чи справдилися ваші сподівання?
- Я дуже вдячна вам за той час, який ми провели разом, за ваші цінні думки, за вашу чутливість та активність. Може, ви хочете комусь подякувати?