Розробка уроку "Е. Золя «Кар'єра Ругонів». Закони спадковості в романі".

Про матеріал

Подані основні віхи життя та творчості Е.Золя, охарактеризовано роман «Кар'єра Ругонів». Докладно перелічені основні ознаки натуралізму. Особливу увагу приділено положенню теорії натуралізму Е. Золя.

Перегляд файлу

Тема. Е. Золя «Кар'єра Ругонів».  Закони спадковості в романі.

Мета: поглибити знання учнів про життя і творчість Е.Золя, проаналізувати його епопею,  ознайомити школярів з контрастом як художнім прийомом; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, допитливість, вміння виразно читати прозові  твори; формувати світогляд школярів; прищеплювати риси доброти, співчуття.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент 

II. Мотивація навчальної діяльності

Науково-природничий експеримент Еміля Золя вдався - ми у всіх подробицях ознайомилися з життям Франції II половини XIX століття, через долю кількох сімей пізнали як історію народу, так і шляхи становлення особистості, розвитку її чеснот і вад під впливом природних і суспільних чинників.

Чим більше заглиблюємося у вивчення роману Еміля Золя, тим більше розуміємо велич праці письменника: «науково-природничий експеримент», як він називає цикл романів «Ругон-Маккари», вдався. Ми бачимо це за першим романом – «Кар’єрі Ругонів». Сьогодні на основі роману «Кар’єра Ругонів» спробуємо вивчити риси натуралізму. 

III. Оголошення теми і мети уроку

IV. Вивчення нового матеріалу.

 Розповідь вчителя

У  другій половині XIX ст. реалізм у Франції переріс в натуралізм. У перекладі з латинської означав "природа". Як і реалісти, натуралісти прагнули до повного, вірогідного, точного зображення суспільства, природи і людини, зокрема на основі об´єктивності.

Відмінність від реалізму:

o натуралізм надто прямолінійно виражав свої риси на практиці;

o з погляду натуралістів узагалі не було відмінностей між літературною творчістю і науковим пізнанням;

o натуралісти вважали, що письменник повинен створити всебічну і об´єктивну картину суспільства так, ніби цим займався історик чи соціолог. А відтак витвір мистецтва натуралістів мав бути "людським документом", тобто вичерпним описом того чи іншого суспільного явища.

Доля героїв, їхня психологія виводилися із трьох засад:

1) спадковості - доля героя, його вчинки повністю залежали від того, що закладено в генах;

2) середовища - людина сама по собі нічого не вирішувала; натуралісти вважали людину рабом середовища, у якому вона сформувалась;

3) історичної доби - на людину впливав час, у якому вона жила.

Натуралісти  ще більше розширили коло тем, які дозволяли описувати в книгах, називали себе першовідкривачами нового виду мистецтва, пов´язаного лише з фактом. Якщо все попереднє мистецтво, на їхню думку, служило красі, то нове служило істині. Тому натуралісти виступали проти будь-яких вільностей митця, проти відбору життєвого матеріалу, проти існування заборонених тем для мистецтва.

Зачинателем натуралістичної школи вважали Е.Золя .

Положення теорії натуралізму Е. Золя:

1. Письменник - не фотограф. Романіст не обмежувався накопиченням фактів і точним їх відображенням, він бачив, розумів, творив, намагався змінювати природу, але при цьому не виходив за її межі; він поступово прийшов до абсолютного пізнання.

2. Натуралізм - не матеріалізм. Наука встановила, що духовне життя - елемент механізму, матерія; тому прийоми дослідження духовного життя і матеріальної природи мали бути тотожними, а експериментальний метод мав стати загальним як для хімії, так і для роману. Своїми спостереженнями і дослідами романіст продовжував роботу фізіолога. Роман з "області чистих фантазій" змінився романом, заснованим на спостереженні та досвіді.

3. Натуралізм і мораль. "Ми, моралісти-експериментатори, показуємо за допомогою досвіду, яким чином пристрасть проявилася в суспільстві. Коли ми будемо знати механізм даної цієї пристрасті, можна буде зробити її як тільки можливо нешкідливою". У цьому внесок морального призначення творів натураліста.

4. Натуралізм та ідеал. Якщо ідеаліст - це той, хто зайнятий пошуком ідеалу, то експериментатор - той самий ідеаліст. Але він не бачив ні благородності, ні краси, ні достоїнств, ні моральності у неправді, у незнанні, у помилці тощо.

5. Натуралізм. Особистість письменника і літературна форма. Особистість письменника - на другому плані. Він мав забути про особисті почуття й ідеї. Турбота про форму і склад також відступили на другий план. На думку Золя, формі надавали перебільшеного значення, а мова - логіка, природна наукова побудова.

2. Літературний диктант «Принципи натуралізму»

 відмова митця від оцінних категорій при змалюванні фактів, повна відчуженість автора, об´єктивізм;

звернення літераторів до "заборонених" тем. Митці-попередники не писали про патологію, тепер їй було відкрито широку дорогу в роман, п´єсу, поему;

історію суспільства розглядали перш за все як фізіологічний процес і так її відображували в мистецтві.

V. Узагальнення знань, умінь і навичок

1. Літературний диктант «« Так »-« ні »

1. Роман починається з опису одного з головних героїв і членів багатолюдної родини — Сільвера, який на старому покинутому кладовищі чекає на свою кохану дівчину М’єтту. ( Так)

2. Аделаїду Фук  походила з бідних селян. ( Ні)

3.  У шістнадцять років Антуан вже був юнаком, в якому втілились, немовби злиті воєдино, всі вади як Маккара, так і Аделаїди. ( Так)

4. Урсулі  переважали фізичні та моральні материні риси. (Так)

5.  В Арістіда були риси мужика Ругона і нервової дівчини Аделаїди. (Ні)

6. І коли молоді Ругони одержали дипломи, Фелісіте вирішила завершити справу: вона переконала чоловіка послати всіх трьох до Парижа. Двоє стали вивчати там право, а третій слухав курс у медичному інституті. (Так)

7. Місце дії роману – Плассан.

8. Фелісіте прохала  чоловіка перечитати їй листи сина Ежена.(Ні)

9. У Антуана народилися діти: Ліза, Жервеза і Жан. ( Так)

10. Сільвер читав і перечитував том Руссо. (Так)

11. Сільвер кохав М’єтту.(Так)

12. Ренгад був кращим другом Сільвера (Ні).

2. Виконання завдань  в групах.

 

2. Фронтальне опитування .

  •                        Як Еміль Золя визначає місце роману «Кар’єра Ругонів» у циклі «Ругон-Маккари»? 
  •                        Риси якого роману найбільш виражені у творі? 
  •                        Чому, на вашу думку, автор відводить майже однакове місце на зображення сімейних стосунків і суспільних відносин?
  •                        Яка основна подія роману? (Революційні дії у Прасані та його околицях.)

3. Робота в группах .

-  Поясніть символіку кольорів у романі.  

- Назвати риси натуралізму в  романі Е. Золя «Кар'єра Ругон».

- Політичні  питання в  романі Е. Золя «Кар'єра Ругон»

VI. Домашнє завдання

  1.                     Повторити поняття натуралізму як напряму в літературі і мистецтві.
  2. Дати письмову відповідь на запитання «Художні особливості роману Е. Золя «Кар’єра Ругонів»

VII. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.

Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Булава Любов Григоріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
31 січня
Переглядів
1269
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку