Розробка уроку "ЕПОХА ПРОСВІТНИЦТВА "

Про матеріал

План - конспект уроку для 8 класу "ЕПОХА ПРОСВІТНИЦТВА ", з використанням інтерактивних методів і прийомів та елементів технології критичого мислення

Перегляд файлу

 

Малинська ЗОШ №5 І –ІІІ ступенів

Доба Просвітництва

Розробка уроку із всесвітньої історії 8 клас

 

 

Філоненко Т.М.

30.01.2015

 

 


Всесвітня історія 8 клас

УРОК 25

Тема : Доба Просвітництва

Мета:

створити умови для  отримання учнями знань про зародження ідей Просвітництва, які стали викликом засадам станового суспільства та абсолютної влади монархів в Європі,  про ідеї  просвітителів, які  запропонували нові моделі облаштування суспільства та роль людини в ньому ;

сприяти розвитку критичного  та творчого мислення, умінь працювати у групах здійснювати пошук інформації, використовуючи різні тексти і джерела, структурувати, систематизувати та критично оцінювати її;

сприяти вихованню поваги до епохи Нового часу, ціннісного ставлення до природи людини та її природних прав, волі та наполегливості при вивченні історичних дисциплін.

Основні поняття та терміни: « Новий час», «Просвітництво».

Обладнання: підручник, історичні джерела, портрети діячів Просвітництва,

відео – презентація.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Очікувані результати

Після уроку учні зможуть:

  • називати час доби Просвітництва, найбільш видатних представників епохи; характерні ознаки Просвітництва;
  • описувати пам’ятки епохи Просвітництва;
  • порівнювати погляди представників Просвітництва;
  • наводити приклади технічного прогресу, нових цінностей у житті суспільства;
  • висловлювати судження щодо значення доби Просвітництва в історії людства.

 І.Виклик

 

Метод «Картинна галерея»

Пропоную відвідати « Картинну галерею» і зробити висновки про побачене

Перегляд презентації « Віхи історії» Завдання для учнів здогадатись якого періоду історії стосуються картини відповідної колекції

Слайди 1-23

1 колекція картин – Первісно – общинний лад

2 колекція картин – Рабовласницький лад

3 колекція картин – Середньовіччя ( Феодалізм)

 

 Слайд 24

Звертаю увагу на епіграф :

Природа – вічний зразок мистецтва, а найвизначніший та найблагородніший предмет у природі — людина

                                                                   В. Бєлінський

Яке місце та роль займала людина в епоху первісного суспільства, рабовласницького, феодального?

Який період в історії людства ми з вами вивчаємо зараз на уроках? ( Новий час)

Слайд 25

Метод «Кластер»

Ключове слово Новий час ( ХV-ХVІІІ ст.)

Слова – асоціації :

  • ВГВ
  • Реформація
  • Контрреформація
  • Відродження
  • Абсолютизм
  • Криза феодалізму
  • Промисловий переворот ( технічний прогрес)
  • Просвітництво

Слова - асоціації до слова Просвітництво

  • мир
  • людське щастя
  •  ненасильство
  • свобода
  • добробут
  • віротерпимість

Введення в тему

Слайд 26

Ви вже мабуть зрозуміли, якою буде тема нашого уроку – «Доба Просвітництва»

Давайте сформулюємо цілі та завдання нашого уроку.

План теми

  1. Витоки й зміст Просвітництва..
  2. Французьке Просвітництво.
  3.  Вплив Просвітництва на суспільство.

ІІ. Осмислення

1.Витоки і зміст Просвітництва

Розповідь учителя

XVIII ст. увійшло в історію як доба Просвітництва - епоха змін і оновлення. Вони зачіпали не якусь одну, а різні боки життя - релігію і політику, освіту й виховання, культуру й мистецтво, науку і техніку. Ідеалами Просвітництва стали мир, ненасильство, віротерпимість, критичне ставлення до авторитетів (вільнодумство), свобода, добробут і щастя людей.

   Порівняно з неспокійним, наповненим війнами XVII ст., доба Просвітництва була відзначена певною політичною стабільністю, ростом економіки, покращанням побутових умов, культурними досягненнями. Ці позитивні зрушення дозволяли сподіватися: життя людини можна змінити на краще. Мислителі тієї епохи – просвітники  — вірили в «природне світло розуму». На їхню думку, людина, як істота розумна, покликана перебудувати суспільство на розумних засадах, варто лише використати закладені в кожному здібності. Для цього людей необхідно виховувати і освічувати, а в суспільстві поширювати корисні знання і наукові відкриття. На переконання просвітників, тільки за допомогою знань можна було досягти добробуту й процвітання.

 

Слайд

Метод -Прес

 В якій країні, на вашу, думку  зародились ідеї  Просвітництва? Чому?
Головні ідеї Просвітництва народилися в Англії. У XVII ст. вона помітно випередила більшість європейських країн в історичному розвитку і стала своєрідним зразком суспільного прогресу. Основи англійського Просвітництва заклав видатний мислитель Джон Локк (1632-1704). Він стверджував, що від народження всі люди створені рівними, а тому мають природні права на життя, свободу і власність.
Після Англійської революції багато європейських філософів почали відкрито говорити про недосконалість світу і пропонувати свої ідеї щодо його переоблаштування. Їхні погляди багато у чому розрізнялися. Але були ідеї, які вони запозичили один в одного, розвиваючи їх та поширюючи по Європі. Так склалася особлива філософія — Просвітництво, представників якої називали просвітниками. Серед просвітників доцільно виділити Вольтера, Ж.Ж. Руссо, Д.Дідро, Ш. Л. Монтеск`є.

Слайд

 

2.Французьке Просвітництво.

В епоху Просвітництва з’явилась нова вагома сила у суспільстві – громадська думка. Середовищем прояву громадської думки були світські салони, кав’ярні, де велись розмови про науку, філософію, політику

Слайд

 

Уявіть, що ви опинилися в одній з європейських кав'ярень початку XVIII ст.  Кого б ви могли там зустріти і які розмови почути?

 

Слайд

Завдання для учнів

Використавши інформацію, почуту у кав'ярні , ви ознайомлюєтеся з матеріалами підручника (ст. 186 – 189), історичними текстами і заповнюєте таблицю.

Розмови у кав’ярні

Додаток 1

  • Нещодавно я познайомився із книгою «Філософські листи», яка справила величезне враження на  мене. Автор, який виблискує  талантом, дотепністю, яскравістю мови, безжально засуджує відсталість політичних установ Франції, католицької церкви, суспільних відносин.
  • Вам дуже пощастило, адже ухвалою паризького парламенту «Філософські листи» були публічно спалені, їхній видавець був ув’язнений у Бастилії, а автор, щоб уникнути кари, сховався.
  • А хто ж автор цієї книги?
  • Автором цієї книги є відомий в усій Європі французький письменник Франсуа-Марі Аруе, що писав під псевдонімом Вольтер.
  • Так, цей Вольтер, скажу я Вам письменник величезного обдарування, людина гострого розуму, різносторонніх здібностей та енциклопедичних знань. Однаково успішно Вольтер виступав як поет, драматург, історик, філософ, фізик, публіцист, політичний діяч; все, що виходить  з-під його пера, є позначено талантом, блиском, дотепністю.
  • Я скажу Вам більше,усі більш-менш освічені люди читають його твори та мріють  хоча б раз побачити його. Монархи Європи вважають за честь отримувати листи від Вольтера
  • Так, так, він листується із прусським королем Фрідріхом II, з російською імператрицею Катериною II, шведським, датським і польським королями.
  • Його називають «адвокатом справедливості», тому що багато часу і сил він віддає захисту безневинно засуджених.
  • Свобода — найважливіше природне право. З нею мислитель пов’язує скасування феодальних привілеїв, свободу віросповідання, друку, слова. Вольтер дотепно помічає , що він може повірити у нерівність у тому випадку, якщо йому покажуть аристократа, що народився зі шпорами, і бідняка — з сідлом на спині.
  • А ось до речі і він. Он там, за столиком з ліва від нас
  • Вольтер «Я ненавиджу будь-яку тиранію», виступаю за «освічену монархію» і вважаю, що варто тільки освіченому монарху забажати, як суспільство буде перебудовано на засадах розуму. Тому я і підтримую листування і дружні стосунки з рядом монархів — «Добрий король є кращий подарунок, який небо може дати землі». «Найбільше щастя для людей,  - коли государ — філософ». Соціальне зло корениться у відсутності освіти та неуцтві, яке прагне зберегти церкву, щоб було легше обдурити народ. Церква та католицизм  - це головні вороги  і не слід припиняти  боротьбу проти них до останнього подиху. «Розчавіть тварюку!» Проте, я визнаю існування Бога і необхідність релігії для народу. «Як багатим утримати майно у своїх руках, якщо чернь втратить віру у Бога? Якби Бога не було, його було слід було б вигадати».
  • От і я кажу, революція вже неминуча
  • Ні, ні думки про неминучість революції як шляху встановлення нового порядку, я не поділяю , а лише мрію  про мирний перехід до «царства Розуму». Я  борцем не за царство буржуазії, що наближається, а за загальнолюдський прогрес 

Додаток 2

  • Біля Вольтера, зверніть увагу, сидить Жан-Жака Руссо, він вважає,що природа є величезною гармонійною системою, а людина - її складовою частиною і люди, на його думку, самі зруйнували цей «природний стан», оточивши себе різними установами, створення яких суперечить закону природи.
  • Я чув про нього, і мені не зовсім подобаються деякі з його думок. Наприклад,він  не визнає позитивних наслідків прогресу і закликає повернутися до життя на лоні природи. Його ідеал - це тихе й розмірене сільське існування з повсякденною працею та невигадливим побутом і дозвіллям. Той, хто виріс у таких умовах, сам здатен визначитись, чого навчатись. Виховання в його розумінні  — це розвиток природних здібностей і задатків дитини, відсутність будь-якого насильства над нею. Руссо не просто протиставляє природу і тогочасну цивілізацію, а стверджує, що розвиток науки і мистецтва псує суспільство. Це викликає обурення, і до речі не лише у мене, Вольтер досить часто критикує його погляди.
  • Ви знаєте, хоч це і не дуже ввічливо, але давайте підслухаємо про що вони розмовляють.

 

Жан-Жак Руссо

  • Першим, хто обгородивши ділянку землі, сказав: «Це земля моя» і знайшов людей, достатньо наївних, щоб цьому повірити, був справжнім засновником громадянського суспільства. Скількох нещасть і жахів позбавив би рід людський той, хто крикнув би, вириваючи кілки і засипаючи рви: «Бережіться, не слухайте цього ошуканця! Ви загинете, якщо забудете, що плоди землі належать усім, а земля - нікому

 

  • А хто ж сидить поряд із Вольтером і Руссо?
  • Це  Шарль – Луі Монтеск`є та Дені Дідро, теж відомі мислителі , та не побоюсь цього слова, просвітителі. Монтеск’є виступає непримиренним супротивником деспотизму в усіх його формах і гарячим поборником свободи. Проте свобода не означає можливості робити все, що хочеться. Свобода є право робити все, що дозволене законами. Вона можлива лише там, де немає тих, хто порушує та зловживає владою.
  • Почекайте, а Дідро - це не той, чоловік, який дає поради самій Катерині ІІ.
  • Так. Це він, автор знаменитої « Енциклопедії», батотомного видання , яке містить великі статті про сучасну техніку, різні промислові процеси, практичні доробки тисяч учених, богословів, філософів.
  • Я б назвав «Енциклопедію» «величезним арсеналом, в якому гартується зброя для штурму старої Франції».

 

 

 Орієнтовний зміст таблиці

Просвітники

Основні ідеї навчання

Вольтер (Франсуа-Марі Аруе, 1694–1778)

 

Абсолютна монархія є рабством і тиранією. Ідеал суспільного устрою — освічена монархія на чолі з королем-філософом. Реформи, які проводить королівська влада, — ось шлях до «царства розуму», до суспільства, де пануватимуть свобода, рівність і власність. Необхідність знищення релігійного фанатизму і марновірств. Негативне ставлення до церкви поєднувалося  з упевненістю у необхідності релігії як засобу впливу на простих людей. Вважав за необхідне скасування всіх сеньйоральних повинностей

Шарль Луї Монтеск’є  (1689–1755)

Супротивник деспотизму, захисник свободи. Свобода — право робити те, що дозволене законом. Розробив вчення про розділення властей на три гілки влади: виконавчої, законодавчої та судової. Заперечення абсолютної монархії як форми правління і заміна її монархією конституційною (за зразком англійської). Засудження нещадної податкової системи, що розоряє народ. Захист недоторканності приватної власності та особистої свободи громадян

Жан-Жак Руссо (1712–1778)

 

Джерело нерівності й усіх бід у суспільстві — приватна власність. Народ — джерело влади. Ідеал суспільного устрою — демократична республіка дрібних власників. Необхідність зрівняти багатих і бідних

Дені Дідро та його «Енциклопедія»

Енциклопедія містила статті, що пропагували нові політичні ідеї: невідчужуваність прав особи, необхідність народного представництва, несправедливість існування у суспільстві привілейованих станів, рівність всіх перед законом. Піддавали критиці абсолютну монархію та закликали до її повалення, викривали королівський двір. Виступали проти католицької церкви і релігії, захищали селянство, позбавлене землі і придушене податками. Виступали на захист приватної власності і свободи підприємництва, за розвиток промисловості та торгівлі

 

 Презентація роботи з таблицею

  1. Вплив Просвітництва на суспільство

Розповідьвчителя
Нові ідеї досить швидко проникли в тогочасне суспільство. Під їх знаком відбувалися зміни в освіті і традиціях сімейного виховання. Помітно потеплішали стосунки всередині сім'ї, у тому числі й ставлення до дітей. Навіть на сімейних портретах замість маленьких леді і джентльменів, зображуваних раніше у строгих позах, з'явилися малюки, які граються.
Батьки почали приділяти більше уваги вихованню дітей і розвитку їхніх розумових здібностей. Дбаючи про добробут своїх нащадків, вони прагнули дати дітям гарну освіту. Розширення мережі шкіл, у тому числі й для бідних, сприяло зростанню числа освічених людей. Дівчатка здебільшого вчилися грамоті та веденню хатнього господарства у своїх матерів, але чимало з них уже відвідували школи. У заможних сім'ях досить звичним було запрошення для доньок домашніх учителів. Час був жорстоким, і тілесні покарання вважалися звичайною справою. Проте все голосніше лунали голоси тих, хто намагався переконати батьків і вчителів у шкідливості пороття. Локк стверджував: «З дітей, яких часто б'ють, рідко виходять хороші люди».



XVIII ст. Із твору Ханни Вуллі «Довідник справжньої леді»
Поспішайте до шкіл... Не затримуйтеся по дорозі й не прогулюйте занять. Не забувайте нічого вдома: ні книжок із зошитами, ні рукавичок з носовичками. Не відволікайтеся на безкорисну балаканину в школі; не шуміть, аби не турбувати вчительку та однокласників. Намагайтеся писати гарно, чисто й без помилок. Бережіть ручки, не розливайте чорнила і не брудніть ним свій та чужий одяг і пальці.


Покращився стан медицини, що супроводжувалося заснуванням лікарень і пологових будинків, вдосконаленням медичного обслуговування, зменшенням смертності. Не тільки в будинках багатіїв, а й людей середнього статку створювалися хороші власні бібліотеки. Відчинялися також двері загальнодоступних бібліотек, які видавали книжки додому.
У середині XVIII ст. друкована періодична преса повністю витіснила рукописні новини. Газети і журнали несли інформацію про події міжнародного життя, зміст дебатів в уряді, стан економіки. На їхніх шпальтах розміщувалися рекламні оголошення, повідомлення про концерти та театральні вистави, обговорювалися книжкові новинки. Для європейців стало звичним черпати новини з преси, що вело до збільшення тиражів. Під впливом просвітителів журналісти виступали з критикою політики власних урядів, поступово знімаючи з неї завісу таємничості й роблячи надбанням гласності. Чимало місця відводилося публікації листів читачів, де вони висловлювали свої судження з різних проблем.

ІІІ.  Генералізація. Рефлексія

Запитання для бесіди. Чи змінилось життя людини в «Новий час»?

Слайд « Картинна галерея. Колекція четверта»

 

слайд

Співвіднесіть імена просвітителів з їхніми ідеями.

а) Вольтер

1) «Для того, щоб підняти державу з найнижчого ступеня варварства до вищого ступеня добробуту, потрібні лише мир, легкі податки і терпимість в управлінні»

б) Монтеск’є

2) «Зруйнуйте стару будівлю обману!», «Розчавіть тварюку!», «На землі вистачить благ для всіх, якщо вона буде у загальному володінні», «Найщасливіше для людей, коли государ — філософ»

в) Руссо

3) «Якби Бога не було, його слід було би вигадати, але вся природа свідчить про те, що Бог є».«Необхідний такий порядок речей, за якого різні влади могли стримувати одна одну»

 

Відповідь: а — 2; б — 3; в — 1.

 

Метод « З чим я іду»

Сьогодні на уроці ви отримували знання, демонстрували різноманітні уміння і навички, у ваші голови приходили різні думки, ідеї, почуття. Що ви можете взяти з собою ідучи з цього уроку?

 

Оголошення домашнього завдання

1. Прочитати 21 параграф підручника.

2. Заповнити таблицю «Основні ідеї французьких просвітителів XVIII ст.».

Питання для порівняння

Вольтер 

Монтеск’є

Руссо

Ставлення до існуючого ладу

 

 

 

Найкраща форма правління

 

 

 

Шляхи досягнення ідеального державного устрою

 

 

 

Ставлення до приватної власності

 

 

 

Ставлення до церкви та релігії

 

 

 

 


 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Фролова Тетяна Миколаівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бондаренко Анастасія Валеріївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
1 липня 2018
Переглядів
16132
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку