План - конспект уроку для 8 класу "ЕПОХА ПРОСВІТНИЦТВА ", з використанням інтерактивних методів і прийомів та елементів технології критичого мислення
Малинська ЗОШ №5 І –ІІІ ступенів |
Доба Просвітництва |
Розробка уроку із всесвітньої історії 8 клас |
Філоненко Т.М. 30.01.2015
|
Всесвітня історія 8 клас
УРОК 25
Тема : Доба Просвітництва
Мета:
створити умови для отримання учнями знань про зародження ідей Просвітництва, які стали викликом засадам станового суспільства та абсолютної влади монархів в Європі, про ідеї просвітителів, які запропонували нові моделі облаштування суспільства та роль людини в ньому ;
сприяти розвитку критичного та творчого мислення, умінь працювати у групах здійснювати пошук інформації, використовуючи різні тексти і джерела, структурувати, систематизувати та критично оцінювати її;
сприяти вихованню поваги до епохи Нового часу, ціннісного ставлення до природи людини та її природних прав, волі та наполегливості при вивченні історичних дисциплін.
Основні поняття та терміни: « Новий час», «Просвітництво».
Обладнання: підручник, історичні джерела, портрети діячів Просвітництва,
відео – презентація.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
І.Виклик
Метод «Картинна галерея»
Пропоную відвідати « Картинну галерею» і зробити висновки про побачене
Перегляд презентації « Віхи історії» Завдання для учнів здогадатись якого періоду історії стосуються картини відповідної колекції
Слайди 1-23
1 колекція картин – Первісно – общинний лад
2 колекція картин – Рабовласницький лад
3 колекція картин – Середньовіччя ( Феодалізм)
Слайд 24
Звертаю увагу на епіграф :
Природа – вічний зразок мистецтва, а найвизначніший та найблагородніший предмет у природі — людина
В. Бєлінський
Яке місце та роль займала людина в епоху первісного суспільства, рабовласницького, феодального?
Який період в історії людства ми з вами вивчаємо зараз на уроках? ( Новий час)
Слайд 25
Метод «Кластер»
Ключове слово Новий час ( ХV-ХVІІІ ст.)
Слова – асоціації :
Слова - асоціації до слова Просвітництво
Введення в тему
Слайд 26
Ви вже мабуть зрозуміли, якою буде тема нашого уроку – «Доба Просвітництва»
Давайте сформулюємо цілі та завдання нашого уроку.
План теми
ІІ. Осмислення
1.Витоки і зміст Просвітництва
Розповідь учителя
XVIII ст. увійшло в історію як доба Просвітництва - епоха змін і оновлення. Вони зачіпали не якусь одну, а різні боки життя - релігію і політику, освіту й виховання, культуру й мистецтво, науку і техніку. Ідеалами Просвітництва стали мир, ненасильство, віротерпимість, критичне ставлення до авторитетів (вільнодумство), свобода, добробут і щастя людей.
Порівняно з неспокійним, наповненим війнами XVII ст., доба Просвітництва була відзначена певною політичною стабільністю, ростом економіки, покращанням побутових умов, культурними досягненнями. Ці позитивні зрушення дозволяли сподіватися: життя людини можна змінити на краще. Мислителі тієї епохи – просвітники — вірили в «природне світло розуму». На їхню думку, людина, як істота розумна, покликана перебудувати суспільство на розумних засадах, варто лише використати закладені в кожному здібності. Для цього людей необхідно виховувати і освічувати, а в суспільстві поширювати корисні знання і наукові відкриття. На переконання просвітників, тільки за допомогою знань можна було досягти добробуту й процвітання.
Слайд
Метод -Прес
В якій країні, на вашу, думку зародились ідеї Просвітництва? Чому?
Головні ідеї Просвітництва народилися в Англії. У XVII ст. вона помітно випередила більшість європейських країн в історичному розвитку і стала своєрідним зразком суспільного прогресу. Основи англійського Просвітництва заклав видатний мислитель Джон Локк (1632-1704). Він стверджував, що від народження всі люди створені рівними, а тому мають природні права на життя, свободу і власність.
Після Англійської революції багато європейських філософів почали відкрито говорити про недосконалість світу і пропонувати свої ідеї щодо його переоблаштування. Їхні погляди багато у чому розрізнялися. Але були ідеї, які вони запозичили один в одного, розвиваючи їх та поширюючи по Європі. Так склалася особлива філософія — Просвітництво, представників якої називали просвітниками. Серед просвітників доцільно виділити Вольтера, Ж.Ж. Руссо, Д.Дідро, Ш. Л. Монтеск`є.
Слайд
2.Французьке Просвітництво.
В епоху Просвітництва з’явилась нова вагома сила у суспільстві – громадська думка. Середовищем прояву громадської думки були світські салони, кав’ярні, де велись розмови про науку, філософію, політику
Слайд
Уявіть, що ви опинилися в одній з європейських кав'ярень початку XVIII ст. Кого б ви могли там зустріти і які розмови почути?
Слайд
Завдання для учнів
Використавши інформацію, почуту у кав'ярні , ви ознайомлюєтеся з матеріалами підручника (ст. 186 – 189), історичними текстами і заповнюєте таблицю.
Розмови у кав’ярні
Додаток 1
Додаток 2
Жан-Жак Руссо
Орієнтовний зміст таблиці
Просвітники |
Основні ідеї навчання |
Вольтер (Франсуа-Марі Аруе, 1694–1778)
|
Абсолютна монархія є рабством і тиранією. Ідеал суспільного устрою — освічена монархія на чолі з королем-філософом. Реформи, які проводить королівська влада, — ось шлях до «царства розуму», до суспільства, де пануватимуть свобода, рівність і власність. Необхідність знищення релігійного фанатизму і марновірств. Негативне ставлення до церкви поєднувалося з упевненістю у необхідності релігії як засобу впливу на простих людей. Вважав за необхідне скасування всіх сеньйоральних повинностей |
Шарль Луї Монтеск’є (1689–1755) |
Супротивник деспотизму, захисник свободи. Свобода — право робити те, що дозволене законом. Розробив вчення про розділення властей на три гілки влади: виконавчої, законодавчої та судової. Заперечення абсолютної монархії як форми правління і заміна її монархією конституційною (за зразком англійської). Засудження нещадної податкової системи, що розоряє народ. Захист недоторканності приватної власності та особистої свободи громадян |
Жан-Жак Руссо (1712–1778)
|
Джерело нерівності й усіх бід у суспільстві — приватна власність. Народ — джерело влади. Ідеал суспільного устрою — демократична республіка дрібних власників. Необхідність зрівняти багатих і бідних |
Дені Дідро та його «Енциклопедія» |
Енциклопедія містила статті, що пропагували нові політичні ідеї: невідчужуваність прав особи, необхідність народного представництва, несправедливість існування у суспільстві привілейованих станів, рівність всіх перед законом. Піддавали критиці абсолютну монархію та закликали до її повалення, викривали королівський двір. Виступали проти католицької церкви і релігії, захищали селянство, позбавлене землі і придушене податками. Виступали на захист приватної власності і свободи підприємництва, за розвиток промисловості та торгівлі |
Презентація роботи з таблицею
Розповідьвчителя
Нові ідеї досить швидко проникли в тогочасне суспільство. Під їх знаком відбувалися зміни в освіті і традиціях сімейного виховання. Помітно потеплішали стосунки всередині сім'ї, у тому числі й ставлення до дітей. Навіть на сімейних портретах замість маленьких леді і джентльменів, зображуваних раніше у строгих позах, з'явилися малюки, які граються.
Батьки почали приділяти більше уваги вихованню дітей і розвитку їхніх розумових здібностей. Дбаючи про добробут своїх нащадків, вони прагнули дати дітям гарну освіту. Розширення мережі шкіл, у тому числі й для бідних, сприяло зростанню числа освічених людей. Дівчатка здебільшого вчилися грамоті та веденню хатнього господарства у своїх матерів, але чимало з них уже відвідували школи. У заможних сім'ях досить звичним було запрошення для доньок домашніх учителів. Час був жорстоким, і тілесні покарання вважалися звичайною справою. Проте все голосніше лунали голоси тих, хто намагався переконати батьків і вчителів у шкідливості пороття. Локк стверджував: «З дітей, яких часто б'ють, рідко виходять хороші люди».
Покращився стан медицини, що супроводжувалося заснуванням лікарень і пологових будинків, вдосконаленням медичного обслуговування, зменшенням смертності. Не тільки в будинках багатіїв, а й людей середнього статку створювалися хороші власні бібліотеки. Відчинялися також двері загальнодоступних бібліотек, які видавали книжки додому.
У середині XVIII ст. друкована періодична преса повністю витіснила рукописні новини. Газети і журнали несли інформацію про події міжнародного життя, зміст дебатів в уряді, стан економіки. На їхніх шпальтах розміщувалися рекламні оголошення, повідомлення про концерти та театральні вистави, обговорювалися книжкові новинки. Для європейців стало звичним черпати новини з преси, що вело до збільшення тиражів. Під впливом просвітителів журналісти виступали з критикою політики власних урядів, поступово знімаючи з неї завісу таємничості й роблячи надбанням гласності. Чимало місця відводилося публікації листів читачів, де вони висловлювали свої судження з різних проблем.
ІІІ. Генералізація. Рефлексія
Запитання для бесіди. Чи змінилось життя людини в «Новий час»?
Слайд « Картинна галерея. Колекція четверта»
слайд
Співвіднесіть імена просвітителів з їхніми ідеями.
а) Вольтер |
1) «Для того, щоб підняти державу з найнижчого ступеня варварства до вищого ступеня добробуту, потрібні лише мир, легкі податки і терпимість в управлінні» |
б) Монтеск’є |
2) «Зруйнуйте стару будівлю обману!», «Розчавіть тварюку!», «На землі вистачить благ для всіх, якщо вона буде у загальному володінні», «Найщасливіше для людей, коли государ — філософ» |
в) Руссо |
3) «Якби Бога не було, його слід було би вигадати, але вся природа свідчить про те, що Бог є».«Необхідний такий порядок речей, за якого різні влади могли стримувати одна одну» |
Відповідь: а — 2; б — 3; в — 1.
Метод « З чим я іду»
Сьогодні на уроці ви отримували знання, демонстрували різноманітні уміння і навички, у ваші голови приходили різні думки, ідеї, почуття. Що ви можете взяти з собою ідучи з цього уроку?
Оголошення домашнього завдання
1. Прочитати 21 параграф підручника.
2. Заповнити таблицю «Основні ідеї французьких просвітителів XVIII ст.».
Питання для порівняння |
Вольтер |
Монтеск’є |
Руссо |
Ставлення до існуючого ладу |
|
|
|
Найкраща форма правління |
|
|
|
Шляхи досягнення ідеального державного устрою |
|
|
|
Ставлення до приватної власності |
|
|
|
Ставлення до церкви та релігії |
|
|
|
1