Тема уроку . Фонетика, графік , орфоепія. Звуки мови і мовлення .
Мета: пояснити учням значення мовних одиниць : фонетика , графіка , орфоепія , повторити й узагальнити знання учнів про голосні і приголосні звуки мови отримані у початкових класах; розвивати логічне мислення , вміння працювати зі словниками , прививати навички самостійної роботи , роботи в парах ; виховувати в учнів пізнавальний інтерес до української мови , співчутливе ставлення до оточуючих , колективізм .
Обладання: Плакат з Сонечком, ромашки із завданнями, чарівні літери , ребуси, цеглинки з літерами , підручники , тлумачні словники , таблиці.
Перебіг уроку:
1. Організація класу.
2. Мотивація навчальної діяльності
Діти, сьогодні ми з вами повторимо відомості про звуки мови , вивчені вами у початкових классах . Будемо розвивати вміння працювати зі звуками та буквами.
3. Актуалізація опорних знань , умінь і навичок учнів.
1) .Створення ігрової ситуації
Стукіт у двері. Принесли листа. Читаємо:
„П'ятому класу Прудянської школи від Ясного Сонечка з Блакитного Неба”.
Доброго дня, шановні учні!
Підступні ромашки викрали у моїх сонячних зайчиків літери та не віддадуть, поки зайчики не виконають всі їхні завдання. Діти, допоможіть, будь ласка, зайчикам, адже вони не навчалися у школі !
Ясне Сонечко
P.S. Почніть з Першої Ромашки.
(Біля дошки висить плакат з сонечком і зайченятами, до якого прикріплюються літери; у класі по різних місцях розташовані ромашки з завданнями).
Слово учителя .
- Діти, подивіться, я й не помітила, що у класі з'явилися Ромашки. Допоможемо сонячним зайченятам ? Де Перша Ромашка? (Діти вказують на ромашку з цифрою 1 , на якій написане перше завдання.)
Ромашка 1
2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» :
за дві хвилини записати назви – іменники , які співставляються зі словом звук .
(Наприклад: звук; літера; мова; мовлення; буква; назва, фонетика; ім'я, пісня...)
(Коли діти виконають завдання, знімаз з ромашки літеру і прикріпляю її до плакату)
3 . Дослідницько – пошукова робота .( Робота з тлумачними словниками) .
( Знайомство з графікою, орфографією, орфоепією.)
Ромашка 2
Завдання: розв'язати ребуси і дізнатися, які науки тісно пов'язані з фонетикою.
Вчитель демонструє ребуси, діти відгадують.
Слово вчителя
-Наша мова складається зі звуків . Тому фонетика, як наука про звуковий склад мови, пов'язана з усіма галузями мовознавства. Однак, особливо тісно пов'язані три розділи науки про мову, які встановлюють і вивчають правила передачі звуків, звукового складу слів в усному і писемному мовленні.
Тож знайдіть у словнику значення таких слів : графіка , орфографія , орфоепія.
Учень 1 :
Графіка - наука про знаки письма, співвідношення між буквами і звуками.
Учень 2 :
Орфографія - це розділ мовознавства, що встановлює і вивчає загальноприйняті правила передачі слів на письмі.
Учень 3 :
Орфоепія - це розділ мовознавства, що вивчає нормативну літературну вимову, виробляє вимовні рекомендації.
(Беру у Ромашки літеру та прикріпляю її до зайченяти).
4) Робота зі звуковими схемами.
Ромашка 3
Звуки-фонеми служать, передусім, будівельним матеріалом, цеглинками для побудови споруд - слів. Ізольовано вжиті, вони нічого не називають, однак, поєднавшись, утворюють слова.
- Побудуйте з кожної запропонованої купки цеглинок -фонем два (або й три) слова.
(Діти працюють у міні групах , будуючи із цеглинок слова.)
Відповіді, наприклад : 1) село, осел; 2) салат, атлас; 3) Сама, маса; 4) писати, сипати; 5) сир , рис.).
Беру у ромашки літеру і прикріпляю її до плакату.
5) Робота з підручником.
Ромашка 4
Виконати вправу 214 у підручнику.
3 учня працюють на дошці , інші - у зошитах.
Відповіді:
1) білка, котик, кіт, кабан, кінь , лама;
2) липка, кльон, в'яз;
3) чайка, сорока, орел, ворона, крук, кулик.
- Беру у ромашки літеру і прикріплюю її до зайчика.
6) Робота з таблицями .
Ромашка 5
- Розгляньте таблиці та дайте відповіді на питання :
- Скільки букв у алфавіті?
- Які бувають звуки? Скільки їх? Яка різниця иіж буквами і звуками ?
- Назвіть голосні звуки?
- Які бувають приголосні звуки? Назвіть тверді дзвінки приголосні. М'які дзвінкі, глухі.
(Беру літеру та прикріплюю її до плакату)
7) Фізкультхвилинка
Раз, два - всі пірнають.
Три, чотири - виринають.
П'ять, шість - на воді
кріпнуть руки молоді.
Сім, вісім - що є сили
всі до берега поплили.
Дев'ять, десять - розгорнулись,
обсушились, потягнулись.
8).Розподільний диктант.
Ромашка 6
Слова з Г та ґ записати в дві колонки.
Горох, ґедзь, ґатунок, груша, гусінь, густий, ґрунтівка, гусеня, гнотик, гуркіт, гумка, губа, ґратований.
(Прикріпляю літеру до плакату)
9). Самостійна робота учнів .
Ромашка 7
Виконання вправи 221 .
(Прикріпляю останню літеру до плакату)
Слово вчителя :
-Діти, погляньте, ми з вами виконали всі завдання й повернули зайчикам їхні літери. Хто ж здогадався, що говорять вам зайченята у відповідь?
(З букв склалося слово – Молодці ! ).
Так, ви дійсно молодці і добре сьогодні попрацювали.
4. Підсумковий етап уроку . Оцінювання учнів .
1) Запитання-жарти:
Чого немає в дельфіна, але є в кита, акули, краба?
Чого немає в яблуні, але є у вишні, черешні, груші?
Чим закінчується літо і починається осінь?
Що стоїть посеред городу? А посеред лісу?
Чого немає в дині, але є в кавуні. гарбузі?
Чим відрізняється шиття від життя? А лиман від лимона?
2) Інтерактивна гра
У мене була таблиця про голосні і приголосні звуки. Та вона розсипалася: частини розсипалися і змішалися. Відновіть цю таблицю, склавши окремо частини на яких визначено ознаки голосних і приголосних звуків .
ГОЛОСНІ ПРИГОЛОСНІ
1. СКЛАДОТВОРЧІ.
2. ПРИ ВИМОВІ СТРУМІНЬ ПОВІТРЯ ПРОХОДИТЬ ВІЛЬНО
3. ТВОРЯТЬСЯ ГОЛОСОМ.
2. ПРИ ВИМОВІ ВИДИХУВАНИЙ СТРУМІНЬ ПОВІТРЯ НАТРАПЛЯЄ НА ПЕРЕШКОДИ .
3. ТВОРЯТЬСЯ ШУМОМ І ГОЛОСОМ АБО ТІЛЬКИ ШУМОМ.
1.НЕСКЛАДОТВОРЧІ.
3) Інтерактивна гра « Мікрофон»
- Діти, якою була тема нашого уроку?
- Що ми повторювали ?
- Що нового ви дізналися?
Мені дуже сподобалось, як ви відповідали. Кожен з вас отримав оцінку, яку прокоментую індивідуально.
6. Домашнє завдання.
Зробити фонетичний розбір слів : ящірка , юрта , джміль , дзиґа , карась .