Розробка уроку "Фонетика, графіка, орфоепія. Звуки мови і мовлення"

Про матеріал
Урок- подорож з використанням ігрових форм навчання. Завдяки інтерактивним технологіям урок є емоційним, насиченим і цікавим. Розрахований для класу з середнім темпом роботи.
Перегляд файлу

Тема уроку . Фонетика, графік , орфоепія.  Звуки мови і мовлення .

Мета: пояснити учням значення  мовних одиниць : фонетика , графіка , орфоепія ,  повторити й узагальнити знання учнів  про голосні і приголосні звуки мови отримані  у початкових класах; розвивати логічне мислення , вміння працювати зі словниками , прививати навички самостійної роботи , роботи в парах  ; виховувати в учнів пізнавальний інтерес до української мови , співчутливе ставлення до оточуючих , колективізм .

Обладання: Плакат з Сонечком, ромашки із завданнями, чарівні літери ,  ребуси, цеглинки з літерами , підручники , тлумачні словники , таблиці.

Перебіг уроку:

1. Організація класу.

2. Мотивація навчальної діяльності

 Діти, сьогодні ми з вами повторимо відомості про звуки мови ,  вивчені   вами у початкових классах . Будемо розвивати  вміння працювати зі звуками та буквами.

3. Актуалізація  опорних знань , умінь і  навичок  учнів.

    1) .Створення ігрової ситуації

 Стукіт  у двері. Принесли листа. Читаємо:

„П'ятому  класу    Прудянської  школи   від Ясного Сонечка з Блакитного Неба”.

Доброго дня, шановні учні!

      Підступні ромашки викрали у моїх сонячних зайчиків літери та не віддадуть, поки зайчики не виконають  всі їхні  завдання.  Діти, допоможіть, будь ласка, зайчикам, адже вони не навчалися у школі !

                                                         Ясне Сонечко

P.S. Почніть з Першої Ромашки.

(Біля дошки висить плакат з сонечком і зайченятами, до якого прикріплюються літери; у класі по різних місцях розташовані ромашки з завданнями).

Слово учителя .

- Діти, подивіться, я й не помітила, що у класі з'явилися Ромашки. Допоможемо сонячним зайченятам ?  Де Перша Ромашка? (Діти вказують на ромашку з цифрою 1 , на якій написане перше завдання.)

Ромашка 1

2. Інтерактивна  вправа «Мозковий штурм» :

 за дві хвилини записати  назви – іменники , які  співставляються  зі  словом звук .

(Наприклад: звук; літера; мова;  мовлення; буква; назва, фонетика; ім'я, пісня...)

(Коли діти виконають завдання, знімаз з  ромашки літеру і прикріпляю її до плакату)

3 . Дослідницько – пошукова робота .( Робота з тлумачними  словниками) .

( Знайомство з графікою, орфографією, орфоепією.)

Ромашка 2

Завдання: розв'язати ребуси і дізнатися, які науки тісно пов'язані з фонетикою.

Вчитель демонструє ребуси, діти відгадують.

Слово вчителя

-Наша мова складається зі  звуків . Тому фонетика, як наука про звуковий склад мови, пов'язана з усіма галузями мовознавства. Однак, особливо тісно пов'язані три розділи науки про мову, які встановлюють і вивчають правила передачі звуків, звукового складу слів в усному і писемному мовленні.

    Тож знайдіть у словнику значення таких слів : графіка , орфографія , орфоепія.

Учень 1 :

Графіка - наука про знаки письма, співвідношення між буквами і звуками.

Учень 2 :

Орфографія - це розділ мовознавства, що встановлює і вивчає загальноприйняті правила передачі слів на письмі.

Учень 3 :

Орфоепія - це розділ мовознавства, що вивчає нормативну літературну вимову, виробляє вимовні рекомендації.

(Беру у Ромашки літеру та прикріпляю  її до зайченяти).

4) Робота зі звуковими схемами.

Ромашка 3

Звуки-фонеми служать, передусім, будівельним матеріалом, цеглинками для побудови споруд - слів. Ізольовано вжиті, вони нічого не називають, однак, поєднавшись, утворюють слова.

- Побудуйте з  кожної  запропонованої  купки цеглинок -фонем  два (або й три) слова.

(Діти  працюють у міні групах  , будуючи із цеглинок слова.)

Відповіді, наприклад : 1) село, осел; 2) салат, атлас; 3) Сама, маса; 4) писати, сипати; 5) сир , рис.).

Беру у ромашки літеру і прикріпляю її до плакату.

5) Робота з підручником.

Ромашка 4

Виконати вправу 214 у підручнику.

3 учня працюють на дошці , інші - у зошитах.

Відповіді:

1) білка, котик, кіт, кабан, кінь , лама;

2) липка, кльон, в'яз;

3) чайка, сорока, орел, ворона, крук, кулик.

- Беру у ромашки літеру і прикріплюю її до зайчика.

6) Робота з таблицями .

Ромашка 5

- Розгляньте таблиці  та дайте відповіді на питання :

- Скільки букв  у  алфавіті?

- Які бувають звуки? Скільки їх? Яка  різниця иіж буквами і звуками ?

- Назвіть голосні звуки?

- Які бувають приголосні звуки? Назвіть тверді дзвінки приголосні. М'які дзвінкі, глухі.

(Беру літеру та прикріплюю її до плакату)

 

7) Фізкультхвилинка

Раз, два - всі пірнають.

Три, чотири - виринають.

П'ять, шість - на воді

кріпнуть руки молоді.

Сім, вісім - що є сили

всі до берега поплили.

Дев'ять, десять - розгорнулись,

обсушились, потягнулись.

8).Розподільний диктант.

Ромашка 6

Слова з Г та ґ записати в дві колонки.

Горох, ґедзь, ґатунок, груша, гусінь, густий, ґрунтівка, гусеня, гнотик, гуркіт, гумка, губа, ґратований.

(Прикріпляю літеру до плакату)

9). Самостійна робота учнів .

Ромашка 7

Виконання  вправи  221 .

(Прикріпляю останню літеру до плакату)

Слово вчителя :

-Діти, погляньте, ми з вами виконали всі завдання й повернули зайчикам їхні літери.  Хто ж здогадався, що говорять вам зайченята у відповідь?

(З букв склалося слово – Молодці ! ).

Так, ви  дійсно  молодці і добре сьогодні попрацювали.

4. Підсумковий етап уроку . Оцінювання учнів .

1)   Запитання-жарти:

 Чого немає в дельфіна, але є в кита, акули, краба?

 Чого немає в яблуні, але є у вишні, черешні, груші?

 Чим закінчується літо і починається осінь?

 Що стоїть посеред городу? А посеред лісу?

 Чого немає в дині, але є в кавуні. гарбузі?

 Чим відрізняється шиття від життя? А лиман від лимона?

2) Інтерактивна гра

      У мене була таблиця про голосні і приголосні звуки. Та вона розсипалася: частини розсипалися і змішалися. Відновіть цю таблицю, склавши окремо частини на яких визначено ознаки голосних і приголосних звуків .

ГОЛОСНІ                                                                                                                     ПРИГОЛОСНІ

1. СКЛАДОТВОРЧІ.

2. ПРИ ВИМОВІ СТРУМІНЬ ПОВІТРЯ ПРОХОДИТЬ ВІЛЬНО

3. ТВОРЯТЬСЯ ГОЛОСОМ.

2. ПРИ ВИМОВІ ВИДИХУВАНИЙ СТРУМІНЬ ПОВІТРЯ НАТРАПЛЯЄ НА ПЕРЕШКОДИ .

3. ТВОРЯТЬСЯ ШУМОМ І ГОЛОСОМ АБО ТІЛЬКИ ШУМОМ.

1.НЕСКЛАДОТВОРЧІ.

3) Інтерактивна гра « Мікрофон»

- Діти, якою  була тема нашого уроку?

- Що ми повторювали ?

- Що нового ви дізналися?

 Мені    дуже сподобалось,  як ви відповідали. Кожен з вас отримав оцінку, яку прокоментую індивідуально.

6. Домашнє завдання.

 Зробити фонетичний розбір слів : ящірка , юрта , джміль , дзиґа , карась .

 

docx
Додано
10 січня 2021
Переглядів
1700
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку